Jeg skifter også mellem…1, 2, 3, 4, 5 mærker vådfoder. Mindst. Og endnu flere varianter. Ny slags hver dag. Ingen problemer
Men ja…jeg kommer nok til at prøve Acana’en, for du har ret, det er et rigtig fint foder. Men nu har jeg en stor sæk Orijen, og den ser ud til at holde længe, for der går faktisk ikke så meget tørfoder til her
Og med hensyn til vægten: Jo, jeg vil mene at Acana + masser af (sukkerfrit) vådfoder er vejen frem, hvis Mijv skal tabe sig lidt. Det finder du jo stille og roligt ud af…men tit tager katte jo en smule på her om vinteren, og smider det så igen om foråret…
Jeg tror Haylee og Gwendo er lidt “bubbede” (sagde min lillebror altid i stedet for buttet, da han var mindre) pga killingefoderet…men det er også slut med det snart i hvert fald bekymrer det mig ikke, at stoppe med det, når de nu er så - øhm - godt i stand
Jeg PRØVER at holde størstedelen som vådfoder. Begge katte er blevet AAAAALT for runde i det og jeg vil så gerne slanke dem bare en smule. Men af én eller anden grund er det ALTID tørfoderet der vinder i smag! De ELSKER deres tørfoder - og det er jeg bare træt af - hahaha… Men når det er sagt har jeg været glad for James Welbeloved og nu både Acana og Fp… Men det er godt nok en jungle - det her foder noget!!!
Lux’s vådfoder er fin fin bettina - fortsæt du bare med den, når det er tid
Jeg PRØVER at holde størstedelen som vådfoder. Begge katte er blevet AAAAALT for runde i det og jeg vil så gerne slanke dem bare en smule. Men af én eller anden grund er det ALTID tørfoderet der vinder i smag! De ELSKER deres tørfoder - og det er jeg bare træt af - hahaha… Men når det er sagt har jeg og DE været glad for James Welbeloved og nu både Acana og Fp… Men det er godt nok en jungle - det her foder noget!!!
Lux’s vådfoder er fin fin bettina - fortsæt du bare med den, når det er tid
Hvis jeg fx fodrede med udelukkende Hills, så ville Tarzan æde sig tyk og fed i dét, tror jeg. Det elsker han nemlig. Derfor får han dét som aktivitets/godbid-foder. Orijen blandet med FPgf gør, at Tarzan ikke propfylder sig med det…han nipper til det mange gange i løbet af dagen, og æder sig godt mæt i vådfoder. Og han er PERFEKT i huld, trods dét han er næsten-indekat, kastrat og 8 år…
De små æder bare hvad der blir serveret…men ser dem bestemt ikke proppe sig med tørfoderet.
Nej Tine, det har jeg faktisk ikke… Jeg tror vist jeg valgte det fra sidst pga det er noget dyrere i pris??? Jeg tager tørfoderet fra dem i perioder - ofte hele dage og så får de det til natten. Men alligevel blir der ædt samme mængder - både vådt og tørt - som når det står fremme døgnet rundt!! MØG KATTE:tihi:
[QUOTE=Marianne;735580]Jeg PRØVER at holde størstedelen som vådfoder. Begge katte er blevet AAAAALT for runde i det og jeg vil så gerne slanke dem bare en smule. Men af én eller anden grund er det ALTID tørfoderet der vinder i smag! De ELSKER deres tørfoder - og det er jeg bare træt af - hahaha… Men når det er sagt har jeg og DE været glad for James Welbeloved og nu både Acana og Fp… Men det er godt nok en jungle - det her foder noget!!!
Lux’s vådfoder er fin fin bettina - fortsæt du bare med den, når det er tid :)[/QUOTE]
Det vil jeg så gøre. Ærger mig indimellem over at Aldi ligger så langt væk fra mig, ellers tror jeg at jeg havde købt det noget oftere.
[QUOTE=Tine M;735550]Og med hensyn til vægten: Jo, jeg vil mene at Acana + masser af (sukkerfrit) vådfoder er vejen frem, hvis Mijv skal tabe sig lidt. Det finder du jo stille og roligt ud af…men tit tager katte jo en smule på her om vinteren, og smider det så igen om foråret…
Jeg tror Haylee og Gwendo er lidt “bubbede” (sagde min lillebror altid i stedet for buttet, da han var mindre) pga killingefoderet…men det er også slut med det snart i hvert fald bekymrer det mig ikke, at stoppe med det, når de nu er så - øhm - godt i stand ;)[/QUOTE]
Jeg ønsker selvfølgelig at de begge skal tabe sig, men tror du ikke at de kan tabe sig hvis de får Sanabelle ved siden af Acana? Jeg har nemlig en 10 kg’s pose tilbage af Sanabelle.
oh det kunne være godt. Så kunne jeg købe tre af dem. To til Mijv og en til Silke, som vi kan tage med på turen. Tusind tak Henriette. Jeg har desværre bare først fri 15:10, så jeg er først hjemme omkring 15:45 Men håber det er OK
Jeg skal ikke kunne sige det…har ikke rigtig noget erfaring med at slanke katte, udover at have læst med herinde. Jeg tror du skal udfodre en hel masse med vådfoder, så det er dét de æder sig mætte i, og ikke tørfoder, for at kunne slanke dem.
Jeg kører gerne i Aldi når jeg har kørelejlighed med mine forældre eller lånt en af deres biler…så køber jeg 50 dåser eller mere, så jeg har et lager Bruger nok, hmmm… 20 dåser LUX i måneden (fodrer også med FP21, cosma og Bozita)
[QUOTE=Tine M;735832]Jeg skal ikke kunne sige det…har ikke rigtig noget erfaring med at slanke katte, udover at have læst med herinde. Jeg tror du skal udfodre en hel masse med vådfoder, så det er dét de æder sig mætte i, og ikke tørfoder, for at kunne slanke dem.
Jeg kører gerne i Aldi når jeg har kørelejlighed med mine forældre eller lånt en af deres biler…så køber jeg 50 dåser eller mere, så jeg har et lager Bruger nok, hmmm… 20 dåser LUX i måneden (fodrer også med FP21, cosma og Bozita)[/QUOTE]
hold da op, det var mange dåser. For mig er det bare ikke naturligt at fodre med vådfoder. Jeg ser mere vådfoder som en delikatesse. En måde sådan at katten får nok med væske, for det meste består vel af væske? Derfor tror jeg også du har ret i at vådfoder slanker, men jeg er ikke sikker på at jeg er med på bølgen i at det skulle være bedre end tørfoder med indholdet i.
Vil gerne give mere vådfoder end jeg bruger nu, men er næsten sikker på at vådfoder ikke bliver mit foretrukne måde at fodre på fremover
Ja vådfoder består af meget væske, fordi det er lavet af kød - kød inderholder rigtig meget væske. Tørfoder indeholder selvsagt stort set intet væske, og ligger på den måde meget langt fra dét katten fra naturens side er designet til at spise. Du finder grunden til de enormt mange katte, som lider af nyre/urinvejsproblemer, i tørfoderet… Rigtig mange katte render desuden rundt og er mere eller mindre kronisk dehydrerede, fordi de fra naturens side ikke er særlig gode til at få drukket vand nok. DERFOR er vådfoder efter min mening så vigtigt, og absolut ikke blot en delikatesse. Man skal selvfølgelig styre uden om sukker (og hvis du spørger mig, også korn) ligesom ved tørfoderet.
Tørfoder er godt, fordi det er så NEMT for os. Og så har katte godt af at have noget at gå og nippe til i løbet af dagen. Vådfoder kan man ikke på samme måde hælde op om morgenen til et helt døgns forbrug og lade stå i 25 grader…det bliver det jo dårligt af
[QUOTE=Tine M;736303]Ja vådfoder består af meget væske, fordi det er lavet af kød - kød inderholder rigtig meget væske. Tørfoder indeholder selvsagt stort set intet væske, og ligger på den måde meget langt fra dét katten fra naturens side er designet til at spise. Du finder grunden til de enormt mange katte, som lider af nyre/urinvejsproblemer, i tørfoderet… Rigtig mange katte render desuden rundt og er mere eller mindre kronisk dehydrerede, fordi de fra naturens side ikke er særlig gode til at få drukket vand nok. DERFOR er vådfoder efter min mening så vigtigt, og absolut ikke blot en delikatesse. Man skal selvfølgelig styre uden om sukker (og hvis du spørger mig, også korn) ligesom ved tørfoderet.
Tørfoder er godt, fordi det er så NEMT for os. Og så har katte godt af at have noget at gå og nippe til i løbet af dagen. Vådfoder kan man ikke på samme måde hælde op om morgenen til et helt døgns forbrug og lade stå i 25 grader…det bliver det jo dårligt af :)[/QUOTE]
Så du siger at vand er = kød. Så giver det jo ingen mening, når der står af der er 45 % animalsk protein i tørfoderet.
Hvor mener du, at katte ud i naturen finder væsken fra, hvis det ikke er fra vand, som du siger at de oftest har svært ved at få drukket nok af?
[QUOTE=Mijv;736442]Så du siger at vand er = kød. Så giver det jo ingen mening, når der står af der er 45 % animalsk protein i tørfoderet.
Hvor mener du, at katte ud i naturen finder væsken fra, hvis det ikke er fra vand, som du siger at de oftest har svært ved at få drukket nok af?
Har lige sendt kæresten afsted efter 2 Lux :)[/QUOTE]
Det som producenten på tørfoder skriver er at 45 % af det de har puttet i deres maskiner, der er 45 % af det noget der indeholder animalsk protein. Under processen med at få de ingredienser til at blive til tørkost, bliver det animalske produkt udsat for ekstremt høje temperature = al væske fordamper fra produktet = tørret ind.
Ude i naturen finder katte hovedsageligt deres væske i det dyr/ kød de spiser for frisk kød og ikke varmebehandlet kød indeholder vand såvel som mennesket krop består af vand. Det er kun hvis katten har gået længe i nogle timer eller dage uden at spise at du ser dem drikke fra en vandpyt eller lign.
Så derfor er vådfoder mere at foretrække som basisfoder til katten end tørkosten, ingen kat uden i naturen griller sit byttedyr over et bål men spiser det råt ergo frisk og med masser af væske i. Og vådfoder kommer langt tættere på dette end tørkost hvor væsken er trukket helt ud og størstedelen af vitaminerne er forsvundet pga varmebehandlingen men tilsat kunstigt
Så hvis man skal gøre det rigtig godt for sin kat så vil en variation af råt kød, vådfoder og tørfoder give meget. Ikke at det dækker 100% naturligt men det er tæt på efter min mening
[QUOTE=MoMo;736469]Det som producenten på tørfoder skriver er at 45 % af det de har puttet i deres maskiner, der er 45 % af det noget der indeholder animalsk protein. Under processen med at få de ingredienser til at blive til tørkost, bliver det animalske produkt udsat for ekstremt høje temperature = al væske fordamper fra produktet = tørret ind.
Ude i naturen finder katte hovedsageligt deres væske i det dyr/ kød de spiser for frisk kød og ikke varmebehandlet kød indeholder vand såvel som mennesket krop består af vand. Det er kun hvis katten har gået længe i nogle timer eller dage uden at spise at du ser dem drikke fra en vandpyt eller lign.
Så derfor er vådfoder mere at foretrække som basisfoder til katten end tørkosten, ingen kat uden i naturen griller sit byttedyr over et bål men spiser det råt ergo frisk og med masser af væske i. Og vådfoder kommer langt tættere på dette end tørkost hvor væsken er trukket helt ud og størstedelen af vitaminerne er forsvundet pga varmebehandlingen men tilsat kunstigt
Så hvis man skal gøre det rigtig godt for sin kat så vil en variation af råt kød, vådfoder og tørfoder give meget. Ikke at det dækker 100% naturligt men det er tæt på efter min mening :-)[/QUOTE]
tak for din fine uddybet svar til nogle af mine spørgsmål. Uden at hænge mig op på tørfoderet fra Acana, så mener jeg at der står, at der er 60% kød på posens indhold, men hvor det netop er de 41-45% som er animalsk protein ud af de 60%, så de vegetabilske var trukket fra i min sammenhæng
Nu er kæresten kommet hjem med 4 dåser Lux, så nu skal der guffes. Dog hælder jeg stadig mere til tørfoder fordi det er billigere på sigt og det er nemmere omgængelig i forhold til vådfoder, da som der bliver nævnt, kan stå fremme igennem hele dagen
Det er nu ikke så besværligt at fodre med vådfoder Mine får en portion vådt morgen og aften (og nogle gange til frokost) og derudover har de tørfoder stående. Men de spiser meget mindre tørfoder, når de får en portion dåsemad morgen og aften Efter jeg begyndte at give dem så forholdsvis meget vådfoder (til at starte med LUX og Feline Porta, men pt diætfoder fra RC pga urinvejsproblemer hos min ene kat), er den buttede kat næsten blevet normalvægtig Så jeg kan klart anbefale vådfoder dagligt!
[QUOTE=Mijv;735836]hold da op, det var mange dåser. For mig er det bare ikke naturligt at fodre med vådfoder. Jeg ser mere vådfoder som en delikatesse. En måde sådan at katten får nok med væske, for det meste består vel af væske? Derfor tror jeg også du har ret i at vådfoder slanker, men jeg er ikke sikker på at jeg er med på bølgen i at det skulle være bedre end tørfoder med indholdet i.
Vil gerne give mere vådfoder end jeg bruger nu, men er næsten sikker på at vådfoder ikke bliver mit foretrukne måde at fodre på fremover[/QUOTE]
Du får det til at lyde, som om vådfoder er et modefænomen.
Hvorfor er det mere naturligt for dig at fodre med tørfoder end med vådfoder? Hvori består det naturlige i tørfoderet?
Hvis man ved at fodre med vådfoder kan sørge for, at katten også får dækket sit væskebehov (som du jo selv skriver), ville det så ikke være det logiske valg? Så katten kan få både sit nærings- og sit væskebehov dækket på én gang?
Det er ikke, fordi jeg vil blande mig i, om du giver dine katte vådt eller tørt. Jeg forstår bare ikke din argumentation. Jo, længere nede, hvor du skriver, at tørfoder er billigere, kan jeg følge med. Men ovenstående er jeg ikke helt med på :?
Frisk, råt kød = masser af væske…80%…ligesom vådfoder.
Tørfoder = stort set intet væske, derfor så mange katte der lider af ting, som stammer fra dehydrering.
Jeg mente også, at Tarzan drak helt fint for et år siden og at vådfoder var lidt …spild af penge… men jeg blev klogere. Jeg begyndte at give vådfoder, og straks var der mindst 50% mere/flere tisklumper i bakken = han fik nu mere væske, selvom jeg troede han drak nok! Derudover har han fået en rigtig fin stabil vægt, og hans pels er blevet meget pænere og blødere
Så… basisfoder her er vådfoder. Supplement (som står fremme altid) er tørfoder. Og guf et par gange i ugen er råt (og af og til kogt kylling). Jeg giver vådfoder 2-3 gange om dagen, så her står altid noget fremme. LUX koster 5,50 kr dåsen, så jeg synes bestemt det er til at leve med og det er uden korn og sukker, og fint sammensat i forhold til vitaminer og mineraler. Jeg skifter mellem LUX og Bozita, og i weekenden er det FP21 og Cosma - da jeg ikke har råd til at fodre 3 katte med det hver dag
Nå, så fik jeg vist også forklaret mig Og du skal selvfølgelig træffe din egen beslutning, jeg ville bare fortælle dig, hvad min erfaring var, da jeg gik fra at bruge vådfoder som guf til at bruge det som hovedfoder
Forresten, et lille trick, som kan få lidt ekstra væske i katten. Når jeg giver vådfoder, hælder jeg lidt vand over… Så kan man få lidt mere væske i katten med lidt mindre vådfoder, hvis du forstår… Hvis det er prisen, der er afgørende