Forsøg med Acana foderet

[QUOTE=Mijv;736499]tak for din fine uddybet svar til nogle af mine spørgsmål. Uden at hænge mig op på tørfoderet fra Acana, så mener jeg at der står, at der er 60% kød på posens indhold, men hvor det netop er de 41-45% som er animalsk protein ud af de 60%, så de vegetabilske var trukket fra i min sammenhæng :slight_smile:

Nu er kæresten kommet hjem med 4 dåser Lux, så nu skal der guffes. Dog hælder jeg stadig mere til tørfoder fordi det er billigere på sigt og det er nemmere omgængelig i forhold til vådfoder, da som der bliver nævnt, kan stå fremme igennem hele dagen :)[/QUOTE]

Katte har stort set ikke brug for ret meget vegetabilsk protein, for det er et protein de ikke kan trække ret meget næring ud af. Derfor er det animalske protein i så vigtigt og det får du i langt større mængder i vådfoder og logisk nok fra råt kød.

Ja tørfoder er billigt men stadigvæk ikke så billigt igen når man tænker på at siden tørkost kom på markedet er antallet af urinvejslidelser, overvægt, nyresvigt osv steget kolosalt hos både katte og hunde. For selv om der bliver forsket og forsket, så er og bliver varmebehandlingen af ingredienserne tørkostproducenternes achilleshæl fordi den i den grad nedbryder alle de vigtige stoffer og olier og syntetiske stoffer aldrig kunne hamle op med naturens rene råvarer og dens næringsværdi. Så på sigt hvis man vælger udenlukkende at fodre med tørkost så bør man kalkulerer med at risikoen for at sundshedsskavanker forekommer mere end hvis man skruer ned for denne mængde og erstatter den mængde der tages fra med vådfoder. Det idelle i en dagligdag med job der skal passe, er 50/50 altså skrue ned til halvdelen af mængde på tørt og så give kun vådt når man er hjemme dvs tage tørfoderet væk :slight_smile:

Jeg vil også helt klart også begynde at fodre mere med vådfoder, fordi jeg har to katte, der godt kun trænge til at tabe sig nogle kg tilsammen. Der er vådfoder jo genialt. Dog har jeg pt. et problem med Silke, for hun rører det nemlig ikke. Og det gælder faktisk alt vådfoder. Silke tigger når jeg åbner dåsen, men når hun får det serveret bliver der altså kun snust til det hmm :confused:

[QUOTE=Tine M;736513]Camilla har stort set svaret for mig :slight_smile: Tak :slight_smile:

Frisk, råt kød = masser af væske…80%…ligesom vådfoder.
Tørfoder = stort set intet væske, derfor så mange katte der lider af ting, som stammer fra dehydrering.

Jeg mente også, at Tarzan drak helt fint for et år siden :slight_smile: og at vådfoder var lidt …spild af penge… men jeg blev klogere. Jeg begyndte at give vådfoder, og straks var der mindst 50% mere/flere tisklumper i bakken = han fik nu mere væske, selvom jeg troede han drak nok! Derudover har han fået en rigtig fin stabil vægt, og hans pels er blevet meget pænere og blødere :slight_smile:

Så… basisfoder her er vådfoder. Supplement (som står fremme altid) er tørfoder. Og guf et par gange i ugen er råt (og af og til kogt kylling). Jeg giver vådfoder 2-3 gange om dagen, så her står altid noget fremme. LUX koster 5,50 kr dåsen, så jeg synes bestemt det er til at leve med :slight_smile: og det er uden korn og sukker, og fint sammensat i forhold til vitaminer og mineraler. Jeg skifter mellem LUX og Bozita, og i weekenden er det FP21 og Cosma - da jeg ikke har råd til at fodre 3 katte med det hver dag :slight_smile:

Nå, så fik jeg vist også forklaret mig :smiley: Og du skal selvfølgelig træffe din egen beslutning, jeg ville bare fortælle dig, hvad min erfaring var, da jeg gik fra at bruge vådfoder som guf til at bruge det som hovedfoder :)[/QUOTE]
jeg elsker erfaringer :slight_smile: Dem bliver man selv kun rigere af.
Jeg foretrækker også Lux, og det er også det jeg køre på nu. Jeg kender ikke de andre kendte mærker I nævner herinde, men jeg har oftest været inde på Zooplus at se Prisen for dette, og hold da op hvor er det dyrt. 70 kr for omtrent den samme mængde som man får i Lux til 5,50 kr.

[QUOTE=MoMo;736521]Katte har stort set ikke brug for ret meget vegetabilsk protein, for det er et protein de ikke kan trække ret meget næring ud af. Derfor er det animalske protein i så vigtigt og det får du i langt større mængder i vådfoder og logisk nok fra råt kød.

Ja tørfoder er billigt men stadigvæk ikke så billigt igen når man tænker på at siden tørkost kom på markedet er antallet af urinvejslidelser, overvægt, nyresvigt osv steget kolosalt hos både katte og hunde. For selv om der bliver forsket og forsket, så er og bliver varmebehandlingen af ingredienserne tørkostproducenternes achilleshæl fordi den i den grad nedbryder alle de vigtige stoffer og olier og syntetiske stoffer aldrig kunne hamle op med naturens rene råvarer og dens næringsværdi. Så på sigt hvis man vælger udenlukkende at fodre med tørkost så bør man kalkulerer med at risikoen for at sundshedsskavanker forekommer mere end hvis man skruer ned for denne mængde og erstatter den mængde der tages fra med vådfoder. Det idelle i en dagligdag med job der skal passe, er 50/50 altså skrue ned til halvdelen af mængde på tørt og så give kun vådt når man er hjemme dvs tage tørfoderet væk :-)[/QUOTE]

Vil det sige at du kun primært foder med tørfoder af praktiske årsager?

Du siger at vådkost er bedst, da man ser en øget tendens til urinvejs infektioner,hvis man ene og alene foder med tørkost, men hvad med de sygdomme der kommer ved f.eks. ikke at foder med tørfoder. Det er der jo også nogle som vælger ikke at gøre. Disse katte kan få dårlige tænder og tandkød efterfølgende. - Så et eller andet sted må foderet på den ene eller anden måde være lige vigtige.

Kan du forklare mig, hvorfor der så er nogle der køber kvalitetsfoder i tørfoderet, når vådfoderet fint burde dække det behov for væske og kød der er i vådfoderet.

For mit vedkommende:
Tørfoderet er for nemheden og økonomiens skyld. Vådfoderet for sundhedens (væske). Begge dele er selvfølgelig kvalitetsfoder :slight_smile: da det jo udgør deres daglige foder, og er hvad de lever af. Derudover Hills dental care som godbidder/i foderbræt…for tænderne (og fordi de godt kan lide dem).

Giver som sagt også råt for afveksling og tændernes + aktivitetens skyld.

(undskyld hvis jeg bare gentager mig selv… prøver bare lige på at svare på din undren over MOMOs indlæg)

PS: Ja, FP21 og Cosma er lidt dyrt. Jeg køber også kun når der er gode tilbud og udfodrer det også kun i weekenden…især nu hvor jeg har fået mere end én kat. Ellers bliver det alt for dyrt. Jeg er på SU ligesom dig i øvrigt :slight_smile:

[QUOTE=Mijv;736629]Vil det sige at du kun primært foder med tørfoder af praktiske årsager?

Du siger at vådkost er bedst, da man ser en øget tendens til urinvejs infektioner,hvis man ene og alene foder med tørkost, men hvad med de sygdomme der kommer ved f.eks. ikke at foder med tørfoder. Det er der jo også nogle som vælger ikke at gøre. Disse katte kan få dårlige tænder og tandkød efterfølgende. - Så et eller andet sted må foderet på den ene eller anden måde være lige vigtige.

Kan du forklare mig, hvorfor der så er nogle der køber kvalitetsfoder i tørfoderet, når vådfoderet fint burde dække det behov for væske og kød der er i vådfoderet.[/QUOTE]

Ja jeg har kun tørfoderet fremme af praktiske årsager pga. arbejdsmarkedet gør krav på mig. Stod det til mig arbejdede jeg hjemmefra 24/7 og fodrede kun med råt kød til mine katte :slight_smile:

Størstedelen af de tørfodermærker der er på markedet er faktisk “coated” det betyder at der er sprayet olie på for at gøre duften af foderet tiltrækkende for katten ja nærmest afhængig plus at tilfører fodret olier der mangler pga det er kogt/varmet helt tørt og dermed skal have tilført dette og der har producenterne så fundet ud af at spraye det på både som en tilsætning men også duftestof til kattene. Denne coating ved man faktisk giver belægninger på tænderne, den har faktisk ingen gavnlig virkning derimod det modsatte. Og med belægningerne fra coating er der god grobund til tandsten som så kan udvikle sig til lidt af hvert. Og det er faktisk meget få mundsygdomme hvor du kan gå ind og sige der er tale om en arvelig form, de fleste tilfælde er faktisk tørfoderet der ligger til grund :frowning: Der findes få mærker på markedet som ikke er coated.

Folk køber tørfoder fordi det er praktisk, fordi deres dyrlæge anbefaler det og kraftigt advarer mod at fodre med råt kød trods det er det som katten er designet til for den har et rovdyrs tandsæt eller bruge vådfoder som erstatning hvis man ikke er til at fodre med råt kød. Og dyrlægerne gør det dels fordi de får procenter fra salget af tørkost og fordi dyrlæger bliver faktisk ikke uddannet i ernæring. Det er kun en lektion dyrlæger får, og den undervisning de får er faktisk fra en af tørfoder producenterne. Hvis tørfoder var det bedste, så er jeg ganske sikker på at man også i zoologiske haver valgte at fodre tiger, løver osv med dette…der er stort set ikke forskel i ernæringsbehovet hos katte vs de større kattedyr…blot mængden :slight_smile:

Og tørfoder da det kom frem 40 - 50´erne blev det lavet fordi madindustrien og tandpastaindustrien (ja det er faktisk dem som ejer tørfoderfabrikkerne af de helt store mærker) skulle af med deres affald og hvorfor så ikke lave et foder der gjorde det nemt at have katten og hunden indenfor…tørfoder industrien startede faktisk med tørfoder til hunde og prøv at se hvor de er i dag. Man har erkendt at råfodering er det bedste til rovdyr uanset om de er fuldstændig kødædere eller delvis kødædere…de er ihvertfald ikke planteædere i den forstand :slight_smile:

Faktisk er der lavet et forsøg på tilberedt mad til katte vs råt kød til katte, og dette forsøg blev lavet allerede i begyndelsen af 1900 tallet, og det var slet ikke som et forsøg målrettet på katte men et forsøg på at bevise hvad forkert ernæring kunne gøre dvs. den var lavet men henblik på at oplyse mennesket om forkert ernæring. Dette forsøg er blevet beskrevet i en bog der hedder “pottengers cats” og fortæller at forkert ernæring faktisk påvirker generationer der kommer efter disse katte. Meget interessant læsning men ikke noget der er en bibel som sådan. En anden god bog om ernæring til katte hedder “your cat: simple new secrets to a longer, stronger life” og er faktisk skrevet af en dyrlæge som har arbejdet for en af de store foderproducenter og fortæller om hvad tørkost og vådkost reelt gør ved en kat :slight_smile:

Puh det var en længere indlæg :slight_smile:

Min huskat er heller ikke ret vild med vådfoder, men hvis jeg moser det og blander masser af vand i det, så det nærmest bliver suppe (og ser megaklamt ud), så gider han godt spise det… underlige kræ :tihi:

Men interessant, Camilla! :slight_smile: :slight_smile: Tak for det.

Har du kendskab til hvilke mærker der undtagelsesvis ikke har/bruger coating på deres tørfoder? Og har det også noget med holdbarhed at gøre?

Lidt kogt vand most i kan også tit lokke…det får nemlig foderet til at frigive en masse duft, og katte spiser meget med deres lugtesans (har jeg, ligesom meget af det andet jeg skriver, læst herinde og derefter afprøvet og set passer :slight_smile: )

Derudover (ejjj nu skal jeg også snart i seng altså!!!) elsker de et lunt måltid :slight_smile: Mine gør i hvert fald. Man skal passe på med vådfoder, som har været i køleskabet og er meget koldt…det kan godt slå maven i stykker.

Vi fodrer med både vådt og tørt. Vores får tilsammen 800 gram vådfoder om dagen (en 400-grams dåse om morgenen, typisk Carny eller - nu da de er begyndt at spise det - Lux) og 4x100 grams portionsposer af diverse mærker om aftenen.

De kan helt klart bedst li’ aftensmaden. Nok fordi det er “bidder i sovs” - og sovs er ALTID godt!

Derudover har de tørfoder tilgængeligt hele tiden, dels for at der kan være noget at nippe af hvis madskålene er blevet tømt (sker normalt kun med aftensmaden, der er stort set altid noget tilbage af morgenmaden fordi de har sovet det meste af dagen væk - det er osse derfor jeg bruger billigere foder som morgenmad end som aftensmad - når det alligevel bl’r smidt ud :wink: ) og dels fordi Adelie altså IKKE bryder sig ret meget om vådfoder. På et tidspunkt kunne hun godt li’ Gourmet Gold Mousse… men det er hun så kørt lidt træt i så vi holder en pause.

Til gengæld kan jeg se at vores katte drikker markant mere efter vi købte en vandfontæne til dem. De tømmer vandbeholderen på 2 dage, og der er vel omkring en liter i, hvis ikke mere…

Det er så sjovt som tiderne og holdningerne har ændret sig. For 10-12 år siden var det god tone i forløberen for dette forum at fodre med TØRKOST. Fordi alt vådkost var underlødigt! (ok det var så dengan hvor udvalget bestod af Whiskas eller Pussi eller de der ubestemmelige “boller i sovs”) - jeg kan godt huske hvordan jeg fik at høre at mine katte fik underlødig kost fordi vi dengang kun brugte tørfoder som godbidder :wink:

Men man har jo heldigvis lov til at blive klogere :slight_smile: Og når man tænker logisk er det klart at en kats naturlige bytte er smågnavere som, ligesom mennesket, består af over 90% vand. Ergo må vådfoder også være bedre for dem. Og med det udvalg der er nuomdage af gode og lødige mærker (og i Lux’ tilfælde endda BILLIGE) - så er der faktisk ingen undskyldning - ud over at det er så dejlig nemt og det ikke lugter eller fordærver - for at fodre med tørfoder.

Dengang de bare fik vand i en skål syntes jeg nærmest aldrig det sank i den. Så det er osse en måde at lokke dem til at drikke lidt ekstra :slight_smile:

[QUOTE=Mijv;736616]jeg elsker erfaringer :slight_smile: Dem bliver man selv kun rigere af.
Jeg foretrækker også Lux, og det er også det jeg køre på nu. Jeg kender ikke de andre kendte mærker I nævner herinde, men jeg har oftest været inde på Zooplus at se Prisen for dette, og hold da op hvor er det dyrt. 70 kr for omtrent den samme mængde som man får i Lux til 5,50 kr.[/QUOTE]

Der tror jeg altså, der er et eller andet, der er gået galt i oversættelsen. En dåse Bozita, som svarer til en dåse Lux, koster 7-8 kroner, når man får den regnet om. En Bozita tetrapak, hvor der er lidt mindre end i en dåse, men hvor kvaliteten nok er lidt bedre, koster det samme. Du kan uden tvivl finde mærker, der koster det dobbelte, men næppe det 10-dobbelte. Så helt så slemt er det altså ikke, hvis du skulle få lyst til at prøve noget af det på et tidspunkt.

[QUOTE=MoMo;736642]Ja jeg har kun tørfoderet fremme af praktiske årsager pga. arbejdsmarkedet gør krav på mig. Stod det til mig arbejdede jeg hjemmefra 24/7 og fodrede kun med råt kød til mine katte :slight_smile:

Størstedelen af de tørfodermærker der er på markedet er faktisk “coated” det betyder at der er sprayet olie på for at gøre duften af foderet tiltrækkende for katten ja nærmest afhængig plus at tilfører fodret olier der mangler pga det er kogt/varmet helt tørt og dermed skal have tilført dette og der har producenterne så fundet ud af at spraye det på både som en tilsætning men også duftestof til kattene. Denne coating ved man faktisk giver belægninger på tænderne, den har faktisk ingen gavnlig virkning derimod det modsatte. Og med belægningerne fra coating er der god grobund til tandsten som så kan udvikle sig til lidt af hvert. Og det er faktisk meget få mundsygdomme hvor du kan gå ind og sige der er tale om en arvelig form, de fleste tilfælde er faktisk tørfoderet der ligger til grund :frowning: Der findes få mærker på markedet som ikke er coated.

Folk køber tørfoder fordi det er praktisk, fordi deres dyrlæge anbefaler det og kraftigt advarer mod at fodre med råt kød trods det er det som katten er designet til for den har et rovdyrs tandsæt eller bruge vådfoder som erstatning hvis man ikke er til at fodre med råt kød. Og dyrlægerne gør det dels fordi de får procenter fra salget af tørkost og fordi dyrlæger bliver faktisk ikke uddannet i ernæring. Det er kun en lektion dyrlæger får, og den undervisning de får er faktisk fra en af tørfoder producenterne. Hvis tørfoder var det bedste, så er jeg ganske sikker på at man også i zoologiske haver valgte at fodre tiger, løver osv med dette…der er stort set ikke forskel i ernæringsbehovet hos katte vs de større kattedyr…blot mængden :slight_smile:
vi er helt enige om at rådt kød til kattene generelt må være det allerbedste. Desværre er det bare også så pokkers dyrt, så det er noget jeg på stående fod ikke kommer til at fodre med, selvom jeg gerne vil. Jeg har også hørt, at det vidst kræver en hel del at fodre med rådt, da katten skal dækkes ind med mineraler og vitaminer, som den ikke får dækket altid ved bare at få rådt kød.

Og tørfoder da det kom frem 40 - 50´erne blev det lavet fordi madindustrien og tandpastaindustrien (ja det er faktisk dem som ejer tørfoderfabrikkerne af de helt store mærker) skulle af med deres affald og hvorfor så ikke lave et foder der gjorde det nemt at have katten og hunden indenfor…tørfoder industrien startede faktisk med tørfoder til hunde og prøv at se hvor de er i dag. Man har erkendt at råfodering er det bedste til rovdyr uanset om de er fuldstændig kødædere eller delvis kødædere…de er ihvertfald ikke planteædere i den forstand :slight_smile:

Faktisk er der lavet et forsøg på tilberedt mad til katte vs råt kød til katte, og dette forsøg blev lavet allerede i begyndelsen af 1900 tallet, og det var slet ikke som et forsøg målrettet på katte men et forsøg på at bevise hvad forkert ernæring kunne gøre dvs. den var lavet men henblik på at oplyse mennesket om forkert ernæring. Dette forsøg er blevet beskrevet i en bog der hedder “pottengers cats” og fortæller at forkert ernæring faktisk påvirker generationer der kommer efter disse katte. Meget interessant læsning men ikke noget der er en bibel som sådan. En anden god bog om ernæring til katte hedder “your cat: simple new secrets to a longer, stronger life” og er faktisk skrevet af en dyrlæge som har arbejdet for en af de store foderproducenter og fortæller om hvad tørkost og vådkost reelt gør ved en kat :slight_smile:

Puh det var en længere indlæg :-)[/QUOTE]

Jeg vil ønske jeg her kunne sige dig imod og tage diskutionen op. Jeg elsker at diskuterer, fordi det fører til nogle gode debatter, og det er samtidig en af de bedste måder at lære på :slight_smile:
Jeg kan stadig føle hvad der for mig føles bedst og som det helt rigtige, men det hænger jo også sammen med, at det er dette jeg er vant til at fodre med. Samtidig fandt jeg også dette link:
http://www.petfoodnord.dk/a3-kattefoder-nyttig-viden-om-kattefoder/#dryfood
som netop tager det store spørgsmål op omkring våd - eller tørfoder, hvilket gjorde at jeg selv ville mene at tørfoder er det bedste eller ligeså godt som vådfoder.
Nu har du bare skrevet dette lange indlæg med en god baggrundviden og en masse fakta, som jeg ikke ved hvordan jeg skal forholde mig til :wink: da det ødelægger alle mine synspunkter og argumentationer, som jeg jo knap nok havde nogle af :høhø: Det “irreterere” mig sku lidt, at jeg må bide stoltheden i mig :slight_smile:

Jeg vil helst sikkert være OBS på vådfoderet fremover, men jeg vil nok ikke ændre markante ændringer på min måde ellers at foder på, da det har virket fin for mig og ikke mindst for Mijv. De gange jeg har været ved dyrlægen, har jeg heldigvis altid fået stor ros for samtlige ting som kunne have indikeret at foderet ikke havde været i orden. Fik dog en påmindelse sidst, at jeg lige skulle tænke over kastratdellerne på dem begge :wink: og netop derfor får jeg for eftertiden en smule mere vådfoder ind i huset :slight_smile:

Tusind tak for dit fine indlæg.

Mvh. Bettina

[QUOTE=TrekkieGrrrl;736653]Vi fodrer med både vådt og tørt. Vores får tilsammen 800 gram vådfoder om dagen (en 400-grams dåse om morgenen, typisk Carny eller - nu da de er begyndt at spise det - Lux) og 4x100 grams portionsposer af diverse mærker om aftenen.

De kan helt klart bedst li’ aftensmaden. Nok fordi det er “bidder i sovs” - og sovs er ALTID godt!

Derudover har de tørfoder tilgængeligt hele tiden, dels for at der kan være noget at nippe af hvis madskålene er blevet tømt (sker normalt kun med aftensmaden, der er stort set altid noget tilbage af morgenmaden fordi de har sovet det meste af dagen væk - det er osse derfor jeg bruger billigere foder som morgenmad end som aftensmad - når det alligevel bl’r smidt ud :wink: ) og dels fordi Adelie altså IKKE bryder sig ret meget om vådfoder. På et tidspunkt kunne hun godt li’ Gourmet Gold Mousse… men det er hun så kørt lidt træt i så vi holder en pause.

Til gengæld kan jeg se at vores katte drikker markant mere efter vi købte en vandfontæne til dem. De tømmer vandbeholderen på 2 dage, og der er vel omkring en liter i, hvis ikke mere…

Det er så sjovt som tiderne og holdningerne har ændret sig. For 10-12 år siden var det god tone i forløberen for dette forum at fodre med TØRKOST. Fordi alt vådkost var underlødigt! (ok det var så dengan hvor udvalget bestod af Whiskas eller Pussi eller de der ubestemmelige “boller i sovs”) - jeg kan godt huske hvordan jeg fik at høre at mine katte fik underlødig kost fordi vi dengang kun brugte tørfoder som godbidder :wink:

Men man har jo heldigvis lov til at blive klogere :slight_smile: Og når man tænker logisk er det klart at en kats naturlige bytte er smågnavere som, ligesom mennesket, består af over 90% vand. Ergo må vådfoder også være bedre for dem. Og med det udvalg der er nuomdage af gode og lødige mærker (og i Lux’ tilfælde endda BILLIGE) - så er der faktisk ingen undskyldning - ud over at det er så dejlig nemt og det ikke lugter eller fordærver - for at fodre med tørfoder.

Dengang de bare fik vand i en skål syntes jeg nærmest aldrig det sank i den. Så det er osse en måde at lokke dem til at drikke lidt ekstra :)[/QUOTE]
Sådan en vandbeholder har jeg selv tænkt på. Det bliver dog først den dag, hvor jeg kan lukke af for larmen fra den. I en etværelses lejlighed vil den larme for meget.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;736653]Vi fodrer med både vådt og tørt. Vores får tilsammen 800 gram vådfoder om dagen (en 400-grams dåse om morgenen, typisk Carny eller - nu da de er begyndt at spise det - Lux) og 4x100 grams portionsposer af diverse mærker om aftenen.

Dengang de bare fik vand i en skål syntes jeg nærmest aldrig det sank i den. Så det er osse en måde at lokke dem til at drikke lidt ekstra :)[/QUOTE]
Sådan en vandbeholder har jeg selv tænkt på. Det bliver dog først den dag, hvor jeg kan lukke af for larmen fra den. I en etværelses lejlighed vil den larme for meget.

Bare lige angående vandfontænen :slight_smile: Så vil jeg nikke genkendende til, at der bliver drukket mere - så det er jo super! Min lejlighed er ikke lukket af nogle steder, og jeg er nu ikke spor generet af lyden fra den :slight_smile: Lyden er bare rindende vand …jeg slukker den om natten, både pga. strøm og fordi kattene alligevel sover stort set hele natten…og af og til når jeg har gæster, som bliver tissetrængende af lyden :klapper:

Men jeg tror der er stor forskel på fontæner og støjniveau.

Det må jeg da lige prøve i aften!

Det vidste jeg faktisk ikke, jeg har bare haft det stående i køleskabet, men hiver det da lige ud så :slight_smile:

[QUOTE=Tine M;736843]Bare lige angående vandfontænen :slight_smile: Så vil jeg nikke genkendende til, at der bliver drukket mere - så det er jo super! Min lejlighed er ikke lukket af nogle steder, og jeg er nu ikke spor generet af lyden fra den :slight_smile: Lyden er bare rindende vand …jeg slukker den om natten, både pga. strøm og fordi kattene alligevel sover stort set hele natten…og af og til når jeg har gæster, som bliver tissetrængende af lyden :klapper:

Men jeg tror der er stor forskel på fontæner og støjniveau.[/QUOTE]
rindende vand må være en dejlig lyd. Jeg har bare hørt at man ikke kan undgå at høre motoren, selvom den skulle være svag. Hvor stor er din lejlighed?
Og hvad med vandspil på gulvet. Sker det ikke nemmere med sådan en? Jeg VED at Mijv vil være fuldstændig ligeglad med en vandfortæne. Derumod ville Silke blive henrykt. Hun elsker i forvejen når jeg løfter hende op til håndvasken og tænder for det kolde vand :slight_smile: Hun bliver helt våd ovenpå toppen af hovedet, men hun er fuldstændig ligeglad :smiley: det ser ellers SÅ sjovt ud :høhø:

Det lyder som om Mijv ville ææælske en vandfontæne :klapper:

Min lejlighed er 50m2, og når jeg ikke lige sover, opholder jeg mig jo somregel i stue/køkken - hvor fontænen står lige i døren mellem disse to rum. Dvs. 3-4 meter fra, hvor jeg sidder ligenu :slight_smile: Min “motor-larmer” kun hvis den bliver lav i vandstand eller trænger til at blive renset/lagt i eddike :slight_smile: Mit køleskab i hvert fald mere…sådan et siger jo også en lille lav lyd. Og min computer vinder stort over køleskabet :høhø: , men det er jo ikke en lyd man ikke kan holde ud heller :slight_smile:

Hvad sagde de til LUX-foderet? :slight_smile: