[QUOTE=MoMo;736642]Ja jeg har kun tørfoderet fremme af praktiske årsager pga. arbejdsmarkedet gør krav på mig. Stod det til mig arbejdede jeg hjemmefra 24/7 og fodrede kun med råt kød til mine katte 
Størstedelen af de tørfodermærker der er på markedet er faktisk “coated” det betyder at der er sprayet olie på for at gøre duften af foderet tiltrækkende for katten ja nærmest afhængig plus at tilfører fodret olier der mangler pga det er kogt/varmet helt tørt og dermed skal have tilført dette og der har producenterne så fundet ud af at spraye det på både som en tilsætning men også duftestof til kattene. Denne coating ved man faktisk giver belægninger på tænderne, den har faktisk ingen gavnlig virkning derimod det modsatte. Og med belægningerne fra coating er der god grobund til tandsten som så kan udvikle sig til lidt af hvert. Og det er faktisk meget få mundsygdomme hvor du kan gå ind og sige der er tale om en arvelig form, de fleste tilfælde er faktisk tørfoderet der ligger til grund
Der findes få mærker på markedet som ikke er coated.
Folk køber tørfoder fordi det er praktisk, fordi deres dyrlæge anbefaler det og kraftigt advarer mod at fodre med råt kød trods det er det som katten er designet til for den har et rovdyrs tandsæt eller bruge vådfoder som erstatning hvis man ikke er til at fodre med råt kød. Og dyrlægerne gør det dels fordi de får procenter fra salget af tørkost og fordi dyrlæger bliver faktisk ikke uddannet i ernæring. Det er kun en lektion dyrlæger får, og den undervisning de får er faktisk fra en af tørfoder producenterne. Hvis tørfoder var det bedste, så er jeg ganske sikker på at man også i zoologiske haver valgte at fodre tiger, løver osv med dette…der er stort set ikke forskel i ernæringsbehovet hos katte vs de større kattedyr…blot mængden 
vi er helt enige om at rådt kød til kattene generelt må være det allerbedste. Desværre er det bare også så pokkers dyrt, så det er noget jeg på stående fod ikke kommer til at fodre med, selvom jeg gerne vil. Jeg har også hørt, at det vidst kræver en hel del at fodre med rådt, da katten skal dækkes ind med mineraler og vitaminer, som den ikke får dækket altid ved bare at få rådt kød.
Og tørfoder da det kom frem 40 - 50´erne blev det lavet fordi madindustrien og tandpastaindustrien (ja det er faktisk dem som ejer tørfoderfabrikkerne af de helt store mærker) skulle af med deres affald og hvorfor så ikke lave et foder der gjorde det nemt at have katten og hunden indenfor…tørfoder industrien startede faktisk med tørfoder til hunde og prøv at se hvor de er i dag. Man har erkendt at råfodering er det bedste til rovdyr uanset om de er fuldstændig kødædere eller delvis kødædere…de er ihvertfald ikke planteædere i den forstand 
Faktisk er der lavet et forsøg på tilberedt mad til katte vs råt kød til katte, og dette forsøg blev lavet allerede i begyndelsen af 1900 tallet, og det var slet ikke som et forsøg målrettet på katte men et forsøg på at bevise hvad forkert ernæring kunne gøre dvs. den var lavet men henblik på at oplyse mennesket om forkert ernæring. Dette forsøg er blevet beskrevet i en bog der hedder “pottengers cats” og fortæller at forkert ernæring faktisk påvirker generationer der kommer efter disse katte. Meget interessant læsning men ikke noget der er en bibel som sådan. En anden god bog om ernæring til katte hedder “your cat: simple new secrets to a longer, stronger life” og er faktisk skrevet af en dyrlæge som har arbejdet for en af de store foderproducenter og fortæller om hvad tørkost og vådkost reelt gør ved en kat 
Puh det var en længere indlæg :-)[/QUOTE]
Jeg vil ønske jeg her kunne sige dig imod og tage diskutionen op. Jeg elsker at diskuterer, fordi det fører til nogle gode debatter, og det er samtidig en af de bedste måder at lære på 
Jeg kan stadig føle hvad der for mig føles bedst og som det helt rigtige, men det hænger jo også sammen med, at det er dette jeg er vant til at fodre med. Samtidig fandt jeg også dette link:
http://www.petfoodnord.dk/a3-kattefoder-nyttig-viden-om-kattefoder/#dryfood
som netop tager det store spørgsmål op omkring våd - eller tørfoder, hvilket gjorde at jeg selv ville mene at tørfoder er det bedste eller ligeså godt som vådfoder.
Nu har du bare skrevet dette lange indlæg med en god baggrundviden og en masse fakta, som jeg ikke ved hvordan jeg skal forholde mig til
da det ødelægger alle mine synspunkter og argumentationer, som jeg jo knap nok havde nogle af :høhø: Det “irreterere” mig sku lidt, at jeg må bide stoltheden i mig 
Jeg vil helst sikkert være OBS på vådfoderet fremover, men jeg vil nok ikke ændre markante ændringer på min måde ellers at foder på, da det har virket fin for mig og ikke mindst for Mijv. De gange jeg har været ved dyrlægen, har jeg heldigvis altid fået stor ros for samtlige ting som kunne have indikeret at foderet ikke havde været i orden. Fik dog en påmindelse sidst, at jeg lige skulle tænke over kastratdellerne på dem begge
og netop derfor får jeg for eftertiden en smule mere vådfoder ind i huset 
Tusind tak for dit fine indlæg.
Mvh. Bettina