Førstegangsfødende har brug for hjælp

Jeg tilbyder altid min hjælp HELE døgnet - er selv blevet tilbudt det samme engang. Jeg har ligget mere en hel nat vågen og født. Det har for det meste været parringer hvor min han har været far.
Ak ja, det var jo også før alle de her forums eksistens, som på ingen måde kan gøre det ud for en erfaren opdrætter i den anden end af røret.

Ikke to fødsler er ens - og hver gang gør jeg det aldrig mere -jegkrydser

Jeg synes da ikke der er nogen som har ‘faret’ op ??

Enig

Det synes jeg heller ikke. Det var ihvertfald ikke min hensigt.

Hanne det var en fra det andet fora der råbte på hjælp, for der var 2 fødsler, den ene mere uerfarren end den anden :smiley: :smiley: Og desværre med en del dårlige råd inden vi Birthe og jeg kom ind :smiley: :smiley:

Ja, og det var da heldigt, at du kunne træde til og hjælpe. -thumbs For de råd, der var givet inden du dukkede op, var da af en… hmmm… noget blandet kvalitet, kan man vel sige uden at være for grov? :?

ja jeg er da også en af dem,som har måttet ty til internetet og hjælp fra andre ved mine første killingefødsler,fordi “opdrætter” der i sin tid satte mig i gang,ikke var til den store hjælp,hun havde solgt mig katten og så kunne jeg vel selv finde ud af resten,det har jeg så også gjort,men det er jo ikke alle som har en mentor,og så er det da bedre at råbe om hjælp,end bare at sætte sig tilbage og gøre ingen ting.jeg har så idag nogen der råder mig,og opbygget et netværk ved egen hjælp,og det er jeg så super glad for. :slight_smile:

ps .jeg klipper da altid mine navlesnore over,efter jeg har sat en navlestrengsklips på,det har jeg ingen problemer haft med,har nogen som er sterile og engangs klipser og saksen bliver steriliseret mellem hvert “klip”

Jeg fik nøjagtig samme tanker som Pil. Og lige præcis alle de der forskelligrettede råd fra mere eller mindre vidende og velmenende mennesker kan være mere forvirrende end til hjælp.
Og endnu en gang kan jeg ikke forstå at de konsulenter de forskellige klubber stiller til rådighed ikke bliver brugt. Det er jo vel det de er der for.
Spændende om mentor ordningen vil kunne gøre en forskel…
Marina

Enig !! …Ikke to fødsler er ens. Men en ‘gammel og garvet’ opdrætter har som oftes prøvet lidt af hvert, og derfor guld værd.

I tiden op til min første kattefødslen, fik jeg da snakket forløbet igennem med Heidi mange gange - Det er bla. Heidi som har fortalt mig, at jeg ikke måtte klippe navlestrengen over, men skulle file den over med neglene …Desuden har jeg osse overværet en kattefødsel hos heidi, hvor jeg var med til at tage imod de små nye liv …En oplevelse og erfaring jeg meget nødig ville være foruden.

min årsag til jeg ikke brugte dem,var at jeg syntes tit,man løber ind i at ny opdrætter er lig med dum opdrætter.og især hvis du ikke har den “rigtige” mentor,og jeg har personligt ikke brugt dem fordi,jeg havde hørt at de tit blev brugt som lokale sladre centraler,og det syntes jeg virkede dybt ubehageligt,at jeg så senere er blevet klogere og har fundet mere ud af hvad de virkligt kan bruges til,og har fået andre omkring mig der kan hjælpe,er så bare super dejligt.

Det er der skam mange der gør, og det ene kan være fuldt ud ligeså godt som det andet, men jeg bruger fordi jeg har lært det mine negle :smiley:

Det er der skam mange der gør, og det ene kan være fuldt ud ligeså godt som det andet, men jeg bruger fordi jeg har lært det mine negle :smiley: [/quote] [bigloony]

er jeg glad for du siger

ps.vil da lige tilføje,at jeg syntes man generelt herinde,er gode til at hjælpe og støtte og ikke dømme andre,det syntes jeg er dejligt :slight_smile:

Jamen er en ny opdrætter ikke = med en dum opdrætter ???
Når man er ny, så har man da ingen viden og erfaring at bygge på …Jeg har da mere imod nye opdrætter som tror de kan det hele på det halve. - Jeg vil da hellere fremstå som dum, end undlade at spørge efter hjælp og råd.

Det er der skam mange der gør, og det ene kan være fuldt ud ligeså godt som det andet, men jeg bruger fordi jeg har lært det mine negle :smiley: [/quote] [bigloony]

er jeg glad for du siger

ps.vil da lige tilføje,at jeg syntes man generelt herinde,er gode til at hjælpe og støtte og ikke dømme andre,det syntes jeg er dejligt :)[/quote]

Ikke for at være kloge Åge, men jeg har altid lært nedenstående, og yderligere fået det bekræftet på seminaret i Kolding i Susan Little’s indlæg om reproduktion:
“Det er bedre at nulre med rene negle naturligvis og rive navlestrengen over, det giver en takket ende er heler = tørrer hurtigere op end den større lige flade et klip giver.
Iøvrigt altid en god ide at dyppe navlestumpen i 2% jod eller klorhexidin for at minimere baktierier kommer ind den vej. Der er også mindre bakterier ved selv at nulre navlestrengen over end når når moderen bider - mundhulen er ikke bakteriefri”

Ja, og det var da heldigt, at du kunne træde til og hjælpe. -thumbs For de råd, der var givet inden du dukkede op, var da af en… hmmm… noget blandet kvalitet, kan man vel sige uden at være for grov? :?[/quote]

Det er nok mig der er lidt for fint følgene i dag -sorry

Hanne det var en fra det andet fora der råbte på hjælp, for der var 2 fødsler, den ene mere uerfarren end den anden :smiley: :smiley: Og desværre med en del dårlige råd inden vi Birthe og jeg kom ind :smiley: :D[/quote:25l46yty]

årh okay -thumbs så forstår jeg bedre…

Karen du var rigtig dygtig som jordmor -thumbs . Jeg derimod kunne ikke gøre meget andet end at råbe om hjælp. Jeg har aldrig overværet en killingefødsel, så der er jeg helt blank.

[quote=“Alice”]

Jamen er en ny opdrætter ikke = med en dum opdrætter ???
Når man er ny, så har man da ingen viden og erfaring at bygge på …Jeg har da mere imod nye opdrætter som tror de kan det hele på det halve. - Jeg vil da hellere fremstå som dum, end undlade at spørge efter hjælp og råd.[/quote]

jeg vil give dig ret i at man ingen erfaring har,men det jo ikke ensbetydende med,at man ikke ved noget :slight_smile: og hvorfor skal man gøre sig dum,for at få hjælp,det forstår jeg ikke ,er det ikke legalt som du siger,bare ikke at have rutinen og erfaring nok. :?

Det er der skam mange der gør, og det ene kan være fuldt ud ligeså godt som det andet, men jeg bruger fordi jeg har lært det mine negle :smiley: [/quote] [bigloony]

er jeg glad for du siger

ps.vil da lige tilføje,at jeg syntes man generelt herinde,er gode til at hjælpe og støtte og ikke dømme andre,det syntes jeg er dejligt :)[/quote]

Ikke for at være kloge Åge, men jeg har altid lært nedenstående, og yderligere fået det bekræftet på seminaret i Kolding i Susan Little’s indlæg om reproduktion:
“Det er bedre at nulre med rene negle naturligvis og rive navlestrengen over, det giver en takket ende er heler = tørrer hurtigere op end den større lige flade et klip giver.
Iøvrigt altid en god ide at dyppe navlestumpen i 2% jod eller klorhexidin for at minimere baktierier kommer ind den vej. Der er også mindre bakterier ved selv at nulre navlestrengen over end når når moderen bider - mundhulen er ikke bakteriefri”[/quote:8yg4vd5z]

det forstår jeg godt,men hvis du benytter sterile navleklemmere og deinficere saksen,og først frakobler navlestreng når klemmen er påført,hvori skulle risikoen for infektion så opstå i større grad end ved at nulre :?

Fordi “rivet” giver en takket flade der hurtigere heler=tørrer op en en “plain” = klippet flade.
Der er åben ind til bugen indtil navlestrengen er tørret op og faldet af.

Jeg kender flere der klipper - og det kan man gøre præcis som man vil.
Jeg gør det aldrig - har set en killing med blå bug der var inficeret med et eller andet via navlestrengen.