Forstoppelse hos killing?

Mit enebarn Batari er efterhånden blevet 6 uger og trives umiddelbart fint.
I sidste uge havde hun dog et par dag med lidt diarre i forbindelse med at jeg desværre fik givet hende noget råt kød sammen med et mælkeprodukt. Efter et par dage blev afføringen gradvist mere fast og her i lørdags var den helt hård igen, måske for hård :? Hun pev da hun skulle af med det og der var efterfølgende lidt blod omkring endetarmen.
Nu har hun så ikke haft afføring siden. (lørdag middag) Hun virker frisk og er livlig og legesyg, hun har spist rigtig meget, så der burde jo komme noget ud :s:SMaven føles ikke hård og hun reagerer ikke ved blide tryk, så jeg tror ikke hun er øm.
I går gav jeg hende ingen mælkeprodukter. Hun fik primært Feline Porta 21 vådfoder til killinger tilsat ekstra vand, og der leveres også store tissetårer i bakken.
Alligevel er jeg ikke helt tryg ved situationen. Er der nogen af Jeg der ved hvordan man kan få gang i maven igen eller har en ide om, hvor lang tid der må gå mellem afføringer på killinger i den størrelse.
Jeg vil selvfølgelig tage hende til dyrlægen, hvis hun på nogen måde virker sløj, men hvad kan han egentlig gøre ved en forstoppelse :?

Jeg har slet ingen erfaringer mht. til forstoppelse så alle gode råd modtages med glæde.:slight_smile:

Jeg har lige haft stop i min lille flaske killing, i lidt over 2 døgn.(hun er ca 4,5 uge)
Der var vi meget tæt på at være på vej til dyrelægen,jeg havde en aftale med hende om at hvis ikke det var kommet klokken 15 så kørte vi.

Masser af væske og mave massage, bløde bevægelser, i cirkler både med og mod uret på det lille maveskind.

(og det der gjore det kom til sidst var et varmt bad, det er IKKE noget jeg var blevet anbefalet nogen steder fra,men jeg har en datter der da hun var lille bøvlede med maven og der hjalp et varmt bad tit. En stor balje og godt varmt vand og så ligge på hånden og “sejle” efter en gang mave massage, det fik gang i det her)

Kh
Anja

Jeg havde engang en killing, der ikke fik mælk nok fra sin mor og derfor kastede sig over fast føde, da hun fik det tilbudt. Desværre begrænsede jeg det ikke, så hun fik forstoppelse - faktisk var jeg på et tidspunkt i tvivl om hun overlevede.

Jeg gav hende HUSK - og det gav gang i maven. Tror det var 1/4 tsk - og så RIGELIGT med væske!

Min ene flaskekilling, fik osse forstoppelse.

Dyrlægen anbefalede 10 dråber parafin olie i mælken, delt over 3 flasker. Det var da han var omkring 5 uger.

Jeg ville anbefale dig, at give hende parafinolie i en engangs sprøjte, det hjælper rigtigt hurtigt. Dog kun 2 dage, da du ellers gør tarmsystemet “afhængig” af hjælpen, og så er der først problemer…

Note, det skal så være det helt rene parafin olie, man køber hos Matas eller på Apoteket.

HUSK virker ivørigt både mod forstoppelse og diarré.
Og ellers så har jeg også læst at parafin olie skulle hjælpe (som Loke’s mor også foreslår).

Tak for de gode råd :thumbup:
Jeg prøvede lidt blid massage, da jeg ikke havde noget af det andet i huset, og nu har damen lagt en ordentlig pølle i bakken :høhø: så det hjalp.

Men der købes nu Husk og Parafin olie, så det er i huset.

[quote=Loke´s mor;460766]Min ene flaskekilling, fik osse forstoppelse.

Dyrlægen anbefalede 10 dråber parafin olie i mælken, delt over 3 flasker. Det var da han var omkring 5 uger.

Jeg ville anbefale dig, at give hende parafinolie i en engangs sprøjte, det hjælper rigtigt hurtigt. Dog kun 2 dage, da du ellers gør tarmsystemet “afhængig” af hjælpen, og så er der først problemer…

Note, det skal så være det helt rene parafin olie, man køber hos Matas eller på Apoteket.[/quote]

Nope, Det skal være parafinolie emulsion.
:slight_smile:

Hej… Trækker lige denne op. Tror Freja har noget forstoppelse, men har ingen paraffinolie i huset før i morgen. Noget andet der kan bruges???

Whiskas vådfoder
Tun i olie
Madolie - hvis du kan få det i katten :wink:

tun i olie, server kun det flydende

[quote=dkkorat;478359]Whiskas vådfoder
Tun i olie
Madolie - hvis du kan få det i katten ;)[/quote]

Hmm… Har madolie. Mon man kan blande lidt vand i og give det med sprøjte… :?

Vi har desværre kun tun i vand :frowning:

[quote=Bølle-missen;478362]Hmm… Har madolie. Mon man kan blande lidt vand i og give det med sprøjte… :?

Vi har desværre kun tun i vand :([/quote]

Det vigtige er, at det er noget flydende fedt, der kan hjælpe forstoppelsen med at glide gennem systemet - populært sagt :wink: - så det skal helst være så ren olie som muligt…

så bland lidt madolie i vandet fra tun i vand… det er da et forsøg værd, hvis katten er forstoppet…og så må dr. dyr tage over i morgen tidlig

Med hensyn til olie. jeg tror det skal være en ret neutral madolie.
Olivenolie er f.eks. lidt for kraftigt lugtende og smagende, så det er svært at få i katten.
Held og lykke. - Og prøv evt. som Eva foreslog lidt blid mavemassage. det hjalp min lille mus.

Jeg har givet hende 10 ml. rapsolie blandet i tunvand… Altså 10 ml. af blandingen…

Hehe… Var også den tanke jeg fik :slight_smile: Så det er skam gjort…

[quote=Wijelo;478377]Med hensyn til olie. jeg tror det skal være en ret neutral madolie.
Olivenolie er f.eks. lidt for kraftigt lugtende og smagende, så det er svært at få i katten.
Held og lykke. - Og prøv evt. som Eva foreslog lidt blid mavemassage. det hjalp min lille mus.[/quote]

Har masseret hende på maven og hun er lidt øm, men hørte den boble efter jeg havde gjort det, så må lige gøre det igen inden jeg lægger mig til at sove…

Jeg ville så umiddelbart ikke hælde olie i min kat, hvis den har “en smule forstoppelse”.

Der kan typisk ske det, at katten får diarré, men uden den “knold” den har siddende bliver opløst, hvilket kan gøre at man ikke opdager en mere alvorlig forstoppelse.

[quote=Vivi_Fletcher;478414]Jeg ville så umiddelbart ikke hælde olie i min kat, hvis den har “en smule forstoppelse”.

Der kan typisk ske det, at katten får diarré, men uden den “knold” den har siddende bliver opløst, hvilket kan gøre at man ikke opdager en mere alvorlig forstoppelse.[/quote]

Hvad er en smule forstoppelse for dig, Vivi? :?
For vi er på 2. dagen hvor Freja ikke har haft afføring…

[quote=Bølle-missen;478418]Hvad er en smule forstoppelse for dig, Vivi? :?
For vi er på 2. dagen hvor Freja ikke har haft afføring…[/quote]

Som jeg vist skrev tidligere i tråden, dengang den var ny, havde jeg engang en helt lille killing med forstoppelse. Rådet fra min dyrlæge var HUSK - og det virkede glimrende, idet hun havde normal afføring få timer efter indtagelsen.

Jeg tror bare at olie giver diarré fremfor at gøre afføringen normal.

[quote=Vivi_Fletcher;478422]Som jeg vist skrev tidligere i tråden, dengang den var ny, havde jeg engang en helt lille killing med forstoppelse. Rådet fra min dyrlæge var HUSK - og det virkede glimrende, idet hun havde normal afføring få timer efter indtagelsen.

Jeg tror bare at olie giver diarré fremfor at gøre afføringen normal.[/quote]

HUSK er hermed skrevet på listen, når jeg alligevel skal i centeret og sende breve i morgen…

Jeg ville ikke give nogen form for olie ud over parafinolie.
Parafinolien optages ikke i fordøjelsessystemet, men “smører” kun og lægger samtidig et beskyttende lag i tarmen.
Derfor bruges det også, hvor mærkeligt det end lyder, til katte med diarré. (Der er også parafinolie i kattemalt).

Ellers er en tommelfingerregel:
Rå lever virker befordrende - Kogt lever stoppende.

Mælk virker ikke stoppende - tværtimod, for det er mangel på lactase (som nedbryder lactosen i mælk) som kan give diarré.

Havresuppe “slimer” også tarmene og det kan tilsættes noget “smag” alt efter, hvad katten kan lide.