Forstoppelse

Hej ! Har brug for info om eventuelt brug af “Gangiden” og lignende til katte med tendens til forstoppelse. Hvordan doserer og giver man det ? Er der bivirkninger ? (det er jo reelt et produkt til mennesker). Er der nogen der ved om udekatte får lige så ofte forstoppelse som indekatte ? MVH

Hvad siger din dyrlæge?

Han har “Megacolon” og får Laktolose og så meget vand som muligt, og vi prøver at aktiverer ham mest muligt. Vi har taget Røntgen og Blodprøver osv osv. Læste om nogen her der havde prøvet “Gangiden” og var bare interesseret i det. Skal tale med Dyrlægen igen Onsdag.

Nu er mit kendskab til afføringsmidler blot teoretisk (er uddannet farmakonom og har arbejdet på apotek i ti år), men vil alligevel lige skrive en kommentar.

Gangiden (og lignende præparater) har samme virkningsmekanisme som Lactulose - det trækker vand ind i tarmen. Nogle synes det ene virker bedre end det andet og omvendt.

Du skal være opmærksom på at der nok vil være tale om en større mængde du skal have i katten, da doseringen (målt i væskemængde) gerne er cirka 10 gange højere for Gangiden end for Lactulose.
Gangiden indeholder desuden saltene natrium og kalium, hvilket jo kan være en fordel for at beholde en balance af disse stoffer nu hvor væskebalancen rykkes. Det kan dog blive farligt hvis man har dårlige nyrer - noget katte kan gå med, uden symptomer, i årevis.
Endelig indeholder Gangiden forskellige citrusaromastoffer for at give smag - de færreste katte kan lide citrus. :slight_smile: Men hvis dyrlægen siger god for det (husk at få tjekket nyrerne) og kan give en dosering, så findes der smagsneutrale alternativer. :slight_smile:

Jeg er lige blevet ringet op af en herinde, der sagde at der er et indlæg om megacolon.
Det har jeg haft en kat der led af - og blev aflivet pga som 10-årig.
Det var opstået fordi han havde HD.

Felix fik Prepulsid, et middel til mennesker med manglende tarmperistaltik. Midlet var taget ud af handlen, men en dyrlæge på Aalborg Dyrehospiital søgte dispensation og fik det til 1 år. Denne ansøgning blev senere gentaget…

Jeg har ikke tidd nu til at skrive hele historien, men fandt et indlæg jeg skrev om det i 2015, som jeg kopierer her:

Sim-SimVarmhjertet rummelig økologisk eksilkøbenhavner med skrappe meninger

maj '15

Min første MCO havde udviklet mega colon pga HD. Jeg vidste ikke han havde HD, men jeg vidste, han var forstoppet. Der kom ikke dén mængde ud der skulle, selvom katten aldrig har været overvægtig.
Et røntgenbillede blev taget og viste en massiv mega colon :S

Dyrlægerne på Aalborg Dyrehospital så billederne og ortopædkirurgen Gregers Gregersen (der desværre er gået på pension nu :() sagde: “Han har sgu da HD”.

Kristian Pedersen (der også er gået på pension nu:() opererede forstoppelsen og da katten var på højkant igen, fik han i 2002 lagt guldimplantater ind i hofterne af Gregers Gregersen.

Dermed levede katten op til sit stamnavn: Guldfakse’s Felix. :tihi:

Mega colon kommer desværre igen :S - så efter 4½ år blev han aflivet. Men i de 4½ fra operationen i tarmen til han blev aflivet år fik han et nyt liv pga guldimplantaterne - han hoppede op allevegne, hvor han før havde svært ved det, midt på spisebordet midt i middagsgæsters tallerkner osv :rock:

På Aalborg Dyrehospital er det nu dyrlæge Mette Rønn-Landbo, der laver guldimplantater - jeg har netop, pga de gode erfaringer jeg havde med Felix’s behandling, fået lagt guld i hofterne på endnu en MCO.

Hej Sim Sim :slight_smile: Tusind tak for det søde svar med info…Vi har prøvet at omlægge hans kost osv, og lige nu ser det ud til at han nemmere kommer af med sin afføring, eftersom at den indtil videre holder sig blød. må se hvordan det går på sigt.

Hej Tea :slight_smile: Tusind tak for det fine svar…det er topfin info ! Lige nu ser det ud til at vi med kostomlægning og laktolose har fået hans afføring til at blive tilpas blød til at han nemmere kan komme af med det. Tænkte på at bruge “Gangiden” osv i enkelte tilfælde hvis der var en forværring.

1 Synes om

Megacolon er en “lammelse” af den sidste del af tarmen. Man kan operere den “lammede” del af tarmen væk…

Mange tak for info !