Forstoppelse

Hej.
Jeg har været med på sidelinjen i noget tid. Jeg har fundet rigtig mange brugbare oplysninger på dette forum, men nu har jeg brug for ekstra råd.
Jeg har en 8,5 år gammel Norsk skovkat. I onsdags fik hun lavet en tandrensning og trukket en tand ud fordi hun har forl. Hun var kun lige nået ind af døren da hun begyndt at drikke og spise. Hun er hovedsageligt blevet fodret med vådfoder efterfølgende, men har også haft tilgang til tørfoder. Hun har drukket meget mere end hun plejer de sidste dage. Under normale omstændigheder spiser hun mest tørfoder og ca 1/2 pose royal canin vådfoder om dagen.
Problemet er at hun ikke har haft afføring siden onsdag morgen inden vi tog til dyrlægen. Hun har haft fået smertestillende(Metacam) og antibiotika(Antirobe Vet), og ingen af dem har forstoppelse som en bivirkning, men kan give diarre og opkast.
Vi gav hende zolac igår to gange, og har givet det en gang i dag+ kattemalt i dag.
Hun har en lidt sart mave og det er meget normalt der kan gå 2-3 dage mellem hun har afføring uden det betyder noget(dyrlægen har undersøgt hende flere gange), men jeg synes 4 dage er i overkanten. Hun tisser 2-3 gange om dagen. Er der andre der har oplevet dette efter en kat har været i nakose? Og har i et råd til at hjælpe maven igang?
Hun har ikke virket påvirket af det, men synes hun er lidt stille i dag, og spist knap så meget som hun plejer, men i går aftes/nat legede hun som en sindssyg, så svært at vide om hun bare er træt/doven her til formiddag.
Håber på at nogle har et godt råd…

Når hun er kendt med lidt “problemmave” ville jeg, hvis det var min kat, ringe til dyrlægen i morgen og høre, hvad hn har at sige til det. :slight_smile: Hn kender din kat bedre end os og har været inde over før :slight_smile:
Forstoppelse er noget juks, og de kan blive pænt dårlige, men det ved du :slight_smile:
De tiltag du allerede har gjort lyder fornuftige :slight_smile:

Hvis hun kan lide tunfisk er tun i olie tit et ret effektivt afføringsmiddel til katte. Hæld oilen fra, men lad være at dryppe den for grundigt af :wink: Men ellers er en lille smule paraffinolie som regel rådet. Det er det samme der er i malt, så giv evt noget mere af det. Og masser af væske, hæld gerne ekstra vand i hendes vådfoder.
Jeg er ikke stødt på problemet efter narkose (hos katte). 1 døgns pause måske, fordi maven har været tom pga fasten før narkosen. Men jeg har heller aldrig haft en kat hvor det var normalt at have afføring med så lange mellemrum. Som Luise siger, vend det med dyrlægen.

Jeg vil straks smutte ned og købe et par dåser med tun i olie med det samme, og give hende mere kattemalt! Jeg er meget glad for jeres svar og råd, for jeg ønsker virkelig problemet kan løses uden at sætte katten igennem yderligere stress og smerter og inden det udvikler sig til at være virkelig alvorligt!
Jeg vil selvfølgelig tage hende til den fast dyrlægen i morgen hvis ikke maven er kommet igang. Jeg har enda overvejet at tage hende med på dyrehospitalet idag, men ved stress kan forværre det på hende, så vil helst vente til i morgen, så længe hun ikke er mere påvirket af det.
Er der andre råd eller tanker modtages de med kys hånd!!!

Laktulose - det kan du købe på apoteket. :slight_smile: Og som tidligere nævnt paraffinemulsion - købes samme sted. Så vidt jeg husker kan man godt give en kat 2 ml laktulose morgen og aften, og paraffinemulsionen kan man vist give helt op til 4-5 ml af to gange dagligt også.
Laktulosen kan man være heldig at katten selv vil spise, hvis man blander det i lidt yoghurt naturel eller lignende, da det smager sødt.
Paraffinemulsionen smager vist ikke rart, så det skal gives med sprøjte ind i munden - så det er nok ikke så godt, hvis ikke du vil stresse katten…

Hun slikkede ivrigt på tunen, så hun må havde fået noget olie i sig.
Jeg har overvejet Laktulose, men hvor sikker er du på dosen? Hun får smertestillende og antibiotika blandet i maden, så er ikke helt sikker på hun finder sig i at få laktulose også, men er da et forsøg vær!

[QUOTE=Mille;1032270]Hun slikkede ivrigt på tunen, så hun må havde fået noget olie i sig.
Jeg har overvejet Laktulose, men hvor sikker er du på dosen? Hun får smertestillende og antibiotika blandet i maden, så er ikke helt sikker på hun finder sig i at få laktulose også, men er da et forsøg vær![/QUOTE]

Jeg er sådan riiiimelig sikker - jeg MENER at kunne huske, at det var det, jeg skulle gi’ engang…2 ml to gange dagligt. Godt nok er det halvandet år siden…men tror altså, jeg husker rigtigt. :slight_smile:

Tak Diana, så stoler jeg på dig.
Tiden går og der er stadig ikke gang i den mave… Hun har ikke spist så meget, men kan jo skyldes medicinen giver hende kvalme, hvilket er en normal bivirkning… Hun gider godt lege lidt, hvilket jeg tolker som et godt tegn. Hun er ikke glad for at blive løftet på.
Er der nogle her der har haft en kat med alvorlig forstoppelse der kan fortælle hvordan deres kat reagere på det? Jeg er ved at være godt nervøs og fustreret…

Hvis hun ikke spiser noget, hvordan skal hun så have afføring:?:confused:

Da jeg var indlagt sidste sommer, spiste jeg minimalt pga medicinen, dvs jeg havde ingen afføring - det hjalp med proteindrikke…
Har du forsøgt at give hende a/d:? Det er meget næringsrigt og burde kunne få apetitten og maven igan:kryds:

[QUOTE=dkkorat;1032415]Hvis hun ikke spiser noget, hvordan skal hun så have afføring:?:confused:

Da jeg var indlagt sidste sommer, spiste jeg minimalt pga medicinen, dvs jeg havde ingen afføring - det hjalp med proteindrikke…
Har du forsøgt at give hende a/d:? Det er meget næringsrigt og burde kunne få apetitten og maven igan:kryds:[/QUOTE]

Hun spiste en del torsdag og fredag, og det skulle jo meget gerne komme ud… Jeg fik hende først for 1,5 år siden, og den tidliger ejer fortalte at hun ikke kunne tåle alle fodre typer, og at jeg derfor skulle holde mig til RC, tun, og frisk fisk så ved ikke om jeg tør prøve a/d. Men på den anden side det kan vel næppe blive værrre.

Jeg synes, du skal snakke med dyrlægen, nu hvor han har åbent igen. Især når der er medicin indblandet.

Er det tun på dåse til mennesker, du fodrer med? For det er ikke så velegnet til dyr, hvis det er en fast bestanddel af kosten. Engang imellem er ok. Frisk fisk skal være frosset i 24 timer, før katten får det. Noget med nogle indvoldsorm, den ellers kan få fra fisken. Det er ligesom sushi-fisk. Det ved du muligvis alt sammen, og man kan jo sagtens få tunvådfoder, som er lavet til katte :slight_smile:

[QUOTE=Mille;1032393]Tak Diana, så stoler jeg på dig.
Tiden går og der er stadig ikke gang i den mave… Hun har ikke spist så meget, men kan jo skyldes medicinen giver hende kvalme, hvilket er en normal bivirkning… Hun gider godt lege lidt, hvilket jeg tolker som et godt tegn. Hun er ikke glad for at blive løftet på.
Er der nogle her der har haft en kat med alvorlig forstoppelse der kan fortælle hvordan deres kat reagere på det? Jeg er ved at være godt nervøs og fustreret…[/QUOTE]

Bølle havde i sommer en alvorlig gang forstoppelse. Jeg opdagede ved at han flere gange gik i kattebakken uden at lave noget. Jeg troede egentlig at det var fordi han ikke kunne tisse og derfor skyndte jeg mig til dyrlæge med ham. Han blev lagt i fuld narkose og der blev sat et kateter ind men der var ingen problemer med “sten” eller blærebetændelse eller andet. Det var først da dyrlægen tog et røntgenbillede at han kunne se at katten forstoppet. Bølle fik sprøjtet parafinolie op bag i om kom hjem senere på dagen. Næste morgen havde han stadig ikke været på bakken. Bølle måtte derfor igen til dyrlæge, i narkose og fik sprøjtet mere parafinolie og vand op bag i. Endelig kom der afføring efter andet forsøg - har aldrig i mit liv været så glad for at se katteskidt :slight_smile: Bortset fra narkosen var han ikke så påvirket af forstoppelsen som jeg husker det, men han blev også smertebehandlet gennem det hele.

Jeg synes også, at du skal snakke med din dyrlæge om forstoppelsen før du selv begynder at behandle. God bedring med missen.

Hvordan har han det i dag? Spiste han og legede han? Min kat prøver ikke engang at gå på toilettet. Nå må se hvad dyrlægen siger og hvad de kan gøre for hende!
Har lige nu virkelig fortrudt at vi fik ordnet de tænder på hende.

Hvordan har han det i dag? Spiste han og legede han?

Altså, nu var han halvt eller helt bedøvet i næsten to dage, men han ville gerne spise og drikke både før og efter det blev opdaget. Han legede ikke så meget i perioden men det hele foregik også hen over nogle meget varme dage midt i august - han er som regel meget doven i varmen. I dag er Bøllen i topform (7-9-13 han er en mandagskat), så det var heldigvis en enlig svale. Jeg holder selvfølgelig skarpt øje med hvad der kommer af output fra ham - det kan man jo ikke lade være med efter sådan en omgang.

Det er godt at høre problemet ikke er vendt tilbage og at jeg så også har håb forud. Dyrlægen sagde at hun ganske rigtig er forstoppet, men at afføringen føles blød. De prøvede at give hende noget afføringsmiddel op i endetarmen, men det hjalp ikke. Vi er nu sendt hjem med katten og en masse paraffinolie. Men hvordan pokker får man 5 ml af det i hende to gange dagligt når hun næsten ikke vil spise? Der er vist ingen anden udvej end at tvinge det i hende. Hvis ikke hun har haft afføring om 2 dage skal hun have skyllet tarme osv…
Men mange tak for alle de gode råd og kommentar!

du får parafinnen i hende med engangssprøjte… ind i mundvigen og tryk langsomt nok til at katten når at synke…

[QUOTE=Mille;1032775]Det er godt at høre problemet ikke er vendt tilbage og at jeg så også har håb forud. Dyrlægen sagde at hun ganske rigtig er forstoppet, men at afføringen føles blød. De prøvede at give hende noget afføringsmiddel op i endetarmen, men det hjalp ikke. Vi er nu sendt hjem med katten og en masse paraffinolie. Men hvordan pokker får man 5 ml af det i hende to gange dagligt når hun næsten ikke vil spise? Der er vist ingen anden udvej end at tvinge det i hende. Hvis ikke hun har haft afføring om 2 dage skal hun have skyllet tarme osv…
Men mange tak for alle de gode råd og kommentar![/QUOTE]

Jamen…har du ikke fået små sprøjter med hjem til paraffinolien? Hvis ikke, så hent nogen på det nærmeste apotek. Sprøjter til 5 ml (altså selvfølgelig ikke med kanyler). Du fylder sprøjten, tager et godt greb i katten og sprøjter det langsomt ind i kattens mund - i mundvigen. Så er den ‘nødt’ til at labbe det i sig…
Du får ikke katten til at spise det af sig selv, er jeg ret sikker på. :S

Hov, Battlestar havde svaret mens jeg klokkede rundt i det…:ups:

Måtte have forstærkning til at få det i hende, en holdte og en sprøjtede… Hendes pels blev noget klistret, så nu ser hun endnu mere ynkelig ud… Det er hårdt at være kat når man får fjernet tænder og får forstoppelse på en gang.

[QUOTE=Mille;1032539]Hvordan har han det i dag? Spiste han og legede han? Min kat prøver ikke engang at gå på toilettet. Nå må se hvad dyrlægen siger og hvad de kan gøre for hende!
Har lige nu virkelig fortrudt at vi fik ordnet de tænder på hende.[/QUOTE]

Du må ikke fortryde, at I fik ordnet hans tænder. Det må være så smertefuldt for en kat at have FORL.

Selvfølgelig skal hun ikke gå og have tandpine. Men hun virker nu meget mere påvirket af forstoppelsen, end tandpinen. Hun var ikke mat, og hun spiste før alt det her! Ville bare ønske dyrlægen fra starten af havde sagt hvad vi kunne give, og i hvilke doser, hvis diarre eller forstoppelse blev et problem efterfølgende. Så kunne behandlingen havde været startet noget før! Men nu har man lært lektien til en anden gang!