Forventings glæde til juletiden

Det her var, der sidst jeg var afsted i supermarkedet, det er simpelthen starten på forventings glæde til jule tiden, glæde til og få de ting lavet jeg mener der giver jule hygge, eller høre julen til.

Og ja jeg syndes det er for tideligt og pynte op til jul i butikkerne, men samtidig nu, de stille begynder og finde tingene frem, glæder jeg mig. Men de skal heller ikke gøre det for tidligt

Ja jeg holder så meget af forventings glæde. Samt går og gøre klar til julen og juletiden.
Der er ting, jeg har ønsket, jeg gerne ville opleve til jul. Men det bliver ikke. Men vil prøve og få det bedste ud af det der bliver.

Ja jeg har købt den første pose til jule slik skålen, og den bliver lagt i en skab, som først bliver åbnet når jule knas skålen bliver fundet juleaften efter maden.

Nå men her var det der glæde mig, de første idéer til nyt jule bag og konfekt, jeg får nok ikke noget prøvet, men det er så spændende og se hvad nye idéer der er eller ting der er ny opfundet

Med venlig hilsen

7 Synes om

Så er de første glas syltede kirsebær købt, og i dag vil gå og tænke over hvilke små kager der skal bages af de traditionelle, samt om der skal evt en ny slags prøves. Ja der er også en glæde og planlægge det.

Med venlig hilsen

1 Synes om

Elsker julen… overvejer hvornår første potion risengrød skal serveres.
Er begyndt at kigge efter en jule kalender i læseform til mine børn, for der er noget særligt over gode julehistorier og julefilm.

Jeg elsker også julen og vi er i gang med hjemmelavet julegaver men har også 3 fødselsdage der skal afholdes i mit hjem inden jul…

Men glæder mig til at bage pebernøder og jeg vil også prøve om jeg kan finde en brunkage opskrift jeg kan fryse til jeg når tiden er til lugten af brunkager i hele huset og de kan blive spist lune

2 Synes om

Jeg er også rigtig glad for julen :slight_smile: Men den starter tidligst 1. søndag i advent her. :slight_smile: Jeg er vild med at pynte op i den store stue og lidt i resten af huset. Til gengæld er jeg lidt træt af at kattene lige i den henseende er så nysgerrige og destruktive :rolleyes:
“Så skal du bare have nisser støbt i beton til gulvet” Yes yes… de kan også knækkes :woozy_face: “hæng pynt i loftet” Jeps, det gør jeg også, men det forhindrer dem ikke i kontinuerligt at forsøge at nå det via møbler oa. :dokdok:
Så generelt er der kun pyntet ordentligt i storestuen, hvor de under ingen omstændigheder har adgang til uden opsyn :grin:
Jeg hverken bager eller laver konfekt. Vi spiser det ganske enkelt ikke :slight_smile: Jeg plejer at købe to små bøtter med småkager hos bageren, og i januar smider jeg gerne resten ud :flojte:

4 Synes om

De fleste brunkager dej kan opbevares i fryser, samt de er meget nemmer og skære, jeg laver ikke brunkager/sirupskager småkager, da jeg gidder helt ærligt ikke, de tager lige så lang tid som og bage 5-6 andre slags, og så får jeg og vide de er for tykke, ikke bagt nok/ for meget, så er mandler for små eller for stor og så er de ikke så gode som den eller den eller den opskrift, undskyld men der er jeg lige blivet 4 år, og så kan det bare være lige meget

Med venlig hilsen

1 Synes om

Sammer her, eller måske endda først 1 december, sommer tider venter jeg en par dage ind i december inden pynten kommer frem,

Og her bliver kage dåser, ikke gemt med tape om, er de ryddet inden der er gået en uge, jule småkager og konfekt kommer først frem, til jule aften,
Ja sommer tider er der lidt marcipan konfekt for meget, men så kommer det i en kage.
Det dejer sig nok også om og lave (stå og gratte med ) konfekt, holder jeg så meget af, og begrænsnings kunst er svært, der er så mange ting jeg gerne vil lave :see_no_evil: :ups:, og det glæder mig så meget til som en barn til jule aften

Med venlig hilsen

Jeg esker også julen og i weekenden kommer familien så vi kan lave årets marcipan. De sidste par år laver vi marcipan af 5 kg mandler. Det bliver ca 8 kg færdig konfekt. Eneste minus er at ingen af os længere kan spise købemarcipan, for det smager overhovedet ikke som det skal, efter vores mening. Hjemmelavet smager SÅ meget bedre :savle:

Jeg plejer også at bage 2 - 3 slags småkager og så skal jeg selvfølgelig bage æbleskiver. Jeg plejer først at pynte omkring 1. december, men i år bliver det allerede d. 23. november. Mine kolleger og jeg skal nemlig holde julefrokost her hos mig d. 24. og så bliver jeg jo nødt til at få noget julepynt op :julevindue:

2 Synes om

Åh det ville jeg gerne gøre, men tro jeg gaber over for meget så. Så jeg nøjes med købe, men vil gerne prøve det en gang så jeg kan smage det

Med venlig hilsen

Det er også er ret stort arbejde, men det er sliddet værd. Ved du hvad - jeg sender dig simpelthen en smagsprøve, som tak for sengetøjet <3

1 Synes om

Jeg har fødselsdag juleaften så julen har altid været noget helt specielt for mig.
Min storebror har fødselsdag den 20/12 så det var ret normalt i mit hjem.
Min mor og jeg bager nogle gange brunkager. Jeg fandt for mange år siden en god opskrift på en juleside.

2 Synes om

Jeg elsker også julen, men har generelt ikke så meget pynt oppe. Jeg hader at pynte og at pille ned, men elsker når det er oppe :ups:

Jeg kender det, selvom jeg aldrig har prøvet hjemmelavet - desværre!

Men jeg er ‘opvokset’ med Odense Marcipan og alt andet smager bare ikke godt. Jeg kan generelt heller ikke lide kransekage, for min far har en fantastisk opskrift. Alt andet er bare tørt :see_no_evil: Heldigvis er det også lykkes mig at lave det efter hans opskrift - det blev ikke så pænt (han har bygget kirker af det :sweat_smile:), men det var godt!

2 Synes om

Jeg har købt svinefedt, så jeg kan bage fedtkager :smiley:

Jeg eeeelsker gaver, de behøver ikke engang være til mig, bare jeg gerne må åbne dem :grin:

3 Synes om

jeg kan simpelthen ikke kværne mandlerne fint nok …ved ikke om jeg skal kværne flere gange i mindre portioner eller hva…den gamle blender gjorde det ok

1 Synes om

En af mine helt store glæder ved julen er, Aldis hvidtøl ‘‘Nissen’’ :yum:
Jeg har altid været vild med smagen af malt og foretrækker også de mørkere, mere maltede, alm. øl.
Jeg synes de andre hvidtøl, KB, Ceres og hvad de nu hedder, er for søde for min smag og for 3-4 år siden havde Aldi lige pludselig skiftet til ‘‘Uglens’’ og det var helt udrikkeligt :face_vomiting: … men heldigvis var det kun det ene år, så muligvis er der andre end jed, der har klaget over det
På Island blander man gerne hvidtøl og appelsinvand ca. 50/50 og det drak jeg glad og gerne som barn, men har ikke smagt det i mange år og nu hvor jeg ikke længere drikker sodavand, ved jeg ikke om jeg stadig ville kunne lide det … :gruble:

4 Synes om

Du behøver ikke kværne dem så fint. Bare en hurtig tur i foodprocessoren, bland massen med flormelis og et par skefulde vand. Derefter kører du dem igennem kødhakkeren 5-6 gange. VIGTIGT: Husk at blande flormelis i INDEN du kører massen igennem kødhakkeren! Jeg ved det lyder skørt, men det er supervigtigt. Ellers brænder kødhakkeren sammen.

2 Synes om

har faktisk aldrig brugt kødhakkeren…det har ikke været nødvendtigt, men måtte købe en ny minihakkerdims (it’s a bosch) og den er ikk så god som den gamle…så prøver kødhakkeren

1 Synes om

Vestfyen malt ? prøvet den ? …bruger den til at lave maltsirup c’est bon

Tak @solveig :tak:. Men det er da alt for meget

Med venlig hilsen

På en måde er jeg også det, men mener jeg kan huske da jeg var helt lille, der blev lavet hjemmelavet marcipan og når der skulle laves konfekt blev der lavet kartofle marcipan jeg kunne stå og gratte i, som helt lille. og fik så lov at lave nogle få små ting i rigtig marcipan, og det ældre jeg blev, det mere fik jeg lov til i rigtig marcipan som, ellers Odense eller Anton Berg lige som hvad der skulle laves.

Dem tro jeg aldrig jeg har lavet

Nok ikke det nemmeste på de kanter . men skulle du falde over dana, så prøv lige denne :yum: øllerbrød bliver dobbelt så godt, når jeg laver det med den hvidtøl syndes jeg

Med venlig hilsen

2 Synes om

Fedtkager er også noget sønderjysk noget :smiley:

1 Synes om