Er du vimmer, det ser vildt ud!
Hvad er de trefarvede øverst til højre for nogle? ![]()
@MorTilKatja tak , ![]()
jeg er så gammeldags, det juleslik der skal på bordet den 24 om aftenen ikke før, så det komme på bordet der, min Morbror få lidt, i julegave. og ellers er jule godterne på bordet i alle juledagene, skulle der komme nogle, er skålen med jule godter altid klar til og blive budt. Komme lidt and på hvor, og hvem. For ja jeg ved godt det ikke er særligt flot . Men skulle jeg afsted til nogle eller bare lige forbi nogle. Pakke jeg lige en lille kræmmerhus og giver væk. Og når vi når midt i januar laver jeg hvis der er rester, det der dur til det. Til fyldt til fastelavnsboller.
ved ikke helt om jeg må skrive tak her,
men gør det ![]()
De tre farvede er jule marcipan stykker, lige som marcipan snitter med farvet marcipan, eller nougat imellem. Som man kan købe i butikker fra Anton Berg og Carletti og hvad mærker der ellers er.
For mig er de stykker mindt lige så vigtig og få lavet som marcipan snitterne.
Starter altid med marcipan snitter og så de trekantede og når jeg når til de trekantet så føler jeg nu er det ved og være jul
Jeg holder så meget af og stå og lave konfekt. Så for nogle år, hvor jeg sprang det over. Jeg syndes slet ikke rigtig det blev ordentligt jul. Havde eller købt konfekt, ved en chokolade butik. Men nej. Jo det var 100 gange pænere. Og smagt også godt. (Og lagde mange penge i butikken) Men jeg var ked af det. Jeg mangle det hygge ved jeg selv står og laver det. Kan ikke forklare det. Men jeg holder så meget af det. Og om jeg ikke har tiden til det, vil jeg gøre det og kæmpe med andre ting og gå sener i seng og stå før op for at indhente noget tid der
Med venlig hilsen
Burde have lavet noget rengøring ![]()
Nu har jeg lige været i de to gamle bøger af bedstefar’s nej fandt ikke navnet på hvad de hed. Ved bare dem og snitte skulle laves til jul. Men nu går jeg og tænker over hvad han kaldte dem
,
Med venlig hilsen
Hellere have lidt ekstra end at løbe tør for julegodter ![]()
Jeg er også vild med de 3-farvede - de er sjove.
Tak @Musashi ![]()
Jeg har tænkt og tænkt men ikke kommet på navnet
Den ene slags fylte chokolade lykkes halvt, bundet for tykt de er ikke gladte, men resten flot blankt. Fik intet lavet i dag af jule konfekt og ligende
Med venlig hilsen
Er der nogen der har erfaring med at lave flødekarameller?
Sidste år lod jeg massen koge 10 minutter som opskriften foreskriver, med det resultat at jeg måtte skrabe karamellen ud af formen og tilbage i gryden for at koge videre, da den slet, slet ikke havde sat sig.
Nu er jeg i gang igen, og efter tip fra sidste år, har jeg sat en klat på bagepapir og sat i køleskabet for at teste. Indtil videre har den kogt i 25 minutter og er stadig ikke klar. ![]()
Måske koger jeg ved for lav temperatur - er så bange for at branke det. Jeg ejer ikke et termometer, men ud af 9, hvad ville I så sætte pladen på?
Så fik jeg lavet brændte mandler. ![]()
Karamellen står stadig til afkøling i køleskabet, og venter på at jeg kan skære den. Tror det lykkedes mig at gøre den lige hård nok - altså ikke så man knækker tænder på den, men bare så den sidder unødvendigt meget i tænderne. ![]()
Det må snart komme an på en prøve.
![]()
Hvor ser de gode ud ![]()
Med venlig hilsen
det skal nok koge i 3 kvarter ca…og pas…bruger gas ![]()
Jeg endte med at give karamellen en halv time på 3,5 (ud af 9). Og den blev altså lige til den hårde side.
Sidste år blev de lige bløde nok. Næste år, tredje gang, må være lykkens gang! ![]()
Min bror og jeg (som holder jul sammen) har i øvrigt ikke tradition for at give hinanden gaver. Men i år har han sørme en gave til mig!
Jeg er meget spændt!
Nå kan ikke sove, så vælger og stå op, og prøve at lave sylte på nakke ligende steg, fik i går fat i en billig steg, og den var meget fed. Så det skal prøves, for nogle år siden. Lavede jeg sylte af store potioner på gammeldags måde. Af bov, hoved, skanker og ligende. Men og finde det, er ikke nemt, nu prøver jeg.
Lurer efter denne opskrift fra julekalender fra James Prise, som @solveig kom til og sige var en julekalender og den blev jeg jo nødt til og holde øje med. Så lykkes det, er det faktisk din skyld @solveig
vi få hjemme lavet sylte
Med venlig hilsen
Jeg kørte i Netto her kl 7 da jeg fik fri og fik købt kartofler, mælk og fløde. Så nu har jeg alt jeg skal bruge til juleaften. Om lidt vil jeg gøre ænderne klar og stege dem, så de bare skal varmes juleaften. Vi skal både have and og flæskesteg og ænderne er det der sviner mest, så det er rart at få det af vejen i god tid.
Vi bliver 8 voksne i år, så tre ænder og en halv kamsteg er vel ikke for meget
Jeg ved det lyder af vildt meget, men der er ikke en krumme der går til spilde. Alle får nemlig mad med hjem bagefter, så i virkeligheden laver jeg mad til mindst 16 mennesker og så er det lige pludselig ikke så meget endda ![]()
Dagens produktion af sylte ud af 2 kg steg, bare nu det er godt
. Hvis det dur har jeg allerede, en ældre som ikke selv kan lave noget mere i tanker, som vist skal have en bakke
Med venlig hilsen
Så er alle tre ænder parterede, alt fedteriet er væk, alt er vasket af og træet er kommet på fod. Det ender jo med det bliver jul i den Gamle Gyllegård igen i år ![]()
Undskyld, har ikke lige fulgt med i tråden, den må læses igennem, når der er bedre tid.
Her er det så som så med forventningens glæde, da den jo står i renivering. gaverne er til min børn og børnebørn tager min datter og svigerdatter sig af.
Jeg har fået købt gaverne til Knuds datter og børnebørn og de blev pakket ind i går, samt vi har bestilet en ekstra gave til min yngste søn, da han har brugt mange timer og ikke mindst resurser for at hjælpe os. og den glæder vi os til at se ham pakke op.
Der er intet lavet af konfekt eller hjemmebag, vil se om jeg kan komme forbi en bager og få købt lidt
Nu kommer der chokolade på appelsin stykkerne, har ikke en rist og så lidt svært og få dem helt overtrukket. Så kun halv. Men også svært da det appelsin olie går i chokolade og skiller den, men skal have lidt flere lavet, da jeg vil give lidt væk, men har to glas med appelsin i sirup taget fra samt to glas
kun med sirup
Med venlig hilsen
Åh ved ikke hvor det er mest rigtig og lægge det op henne
Og undskyld jeg spørger
Men nu jeg laver chokolade, har jeg gang i meget mørkt alm mørk, hvidt, evt noget med smag i
Ja måske kan man få smarte ting til, men nu fungerer det så godt for mig med den slags skål her.
Og ja de går til med håndtagene, men jeg kom til og bruge dem, da mormor havde nogle, ved de var meget in engang, men nu smidder folk dem ud, så næste gang du rydder op i spisekammet og vil kassér noget, er denne her skål imellem, vil du så kontakte mig, og vi finder ud af det.
Så jeg kan få noget mere og gratte med, ja jeg bliver altid grattet ind i det
Med venlig hilsen
Selvfølgelig er i ikke lige der hvor i kunne det helt store, jo jo en spørgsmål om hvad men vil, men det er fuldt forståeligt. Jeg syndes det er meget stort i vil holde jul hjemme ![]()
Og ja småkager fra bageren er også gode, nok faktisk bedre end mine. , håber det lykkes for dig og få fat på noget godt ![]()
Med venlig hilsen
Ind i genbrugsbutikkerne. De har dem af og til, til ingen penge.
De er nemlig gode og jeg værner også om mine ![]()