Forventninger til opdrætter

Hvilke forventninger har du til en opdrætter der sælger en killing til avl til en helt ny i katteverdenen??
Skal opdrætter hjælpe med at finde hankat?
Skal opdrætter være mentor for køber? Hvis ja, i hvilken grad?

For mit vedkommende er der gigantisk forskel på de opdrættere jeg har købt avlskatte af.
Min plet købte jeg og havde en eller anden forventning om at jeg kunne henvende mig, og forventede også der ville vises en naturlig int for hvordan det gik med “deres” kat… Har ingen kontakt til dem overhovedet…
Min Rose taler jeg med opdrætter min. en gang om ugen… om alverdens ting. Jeg forventer ikke hun skal finde hankat til mig, men jeg vil da spørge hende når jeg finder noget egnet, hvad hun mener om dem…
Fra egen stue kan jeg kun sige, at der følger livslang kontakt med på katten jeg sælger, fertil eller ej…

Hvilke forventninger har du til en opdrætter der sælger en killing til avl til en helt ny i katteverdenen??

At sælger har så meget erfaring, at der kan hjælpes med al det praktiske - hjælp til at finde egnet avlshan (som køberen også MÅ LÅNE), hjælp til drægtighed og fødsel, hjælp til farvebedømmelser, hjælp til vurdering af kvalitet på killinger, hjælp til det administrative så som stamtavler og stamnavn m.m - at man fungerer som en mentor.

Skal opdrætter hjælpe med at finde hankat?

Absolut ja syntes jeg. Det kan være svært for nye at få lov at låne hankatte uden nogen der siger god for dem…der for syntes jeg man bør hjælpe i det omfang der er behov.

Skal opdrætter være mentor for køber? Hvis ja, i hvilken grad?

Ja…se svar i første spørgsmål :0)

[QUOTE=Prinsessejulie;640842]Hvilke forventninger har du til en opdrætter der sælger en killing til avl til en helt ny i katteverdenen??
Skal opdrætter hjælpe med at finde hankat?
Skal opdrætter være mentor for køber? Hvis ja, i hvilken grad?[/QUOTE]
Når man er helt ny har man bruge for hjælp med alt. Derfor skal man når man sælger til ny hjælpe alt hvad man kan. Man skal rådgive mht. hankat og ja man skal være mentor hvis de ikke vælge en fra. Jeg har erfaret at efter nogle tid når de finder egne ben går de fleste egen vej. De møder en på udstilling de bliver veninder med og så hygger man sig sammen om kattene. Det er også i orden. :slight_smile:
Man skal også som sælger af en avlskat gøre den ny opdrætter helt klar over ens forventninger og alt skal skrives i en kontrakt.:ok:

En ny opdrætter bør holde igen med at sælge avlsdyr - og især til andre nye opdrættere …

Og så kan man diskutere hvad en ny opdrætter er?

Jeg forventer at opdrætteren selv er i stand til at vurdere om katten er egnet til avl og at opdrætteren er i stand til selv at vejlede den nye opdrætter. Vi ser alt for mange der knækker nakken…de har købt en avlskat uden at have sat sig væsentligt ind i hvad det vil sige…en han og en hun…vupti det giver killinger. Mange gange har de købt hos en opdrætter der selv er helt ny og som ikke kan vejlede dem…de får købt noget skrammel, som ikke burde være avlsdyr og knækker nakken fordi de ikke kan komme af med killingerne.

Ja jeg synes det er væsentligt at; HVIS man har solgt en avlskat til en ny opdrætter, vil en del af vejledningen netop være at finde en egnet avlshan som kan komplimentere den hun man har solgt.

Ja opdrætteren forpligter sig, i mine øjne til at være mentor for køber…mener man ikke, at man er i stand til det, skulle man måske overveje, at sælge sine killinger som lykkelige neutraliserede kælepotter.

[QUOTE=Prinsessejulie;640842]Hvilke forventninger har du til en opdrætter der sælger en killing til avl til en helt ny i katteverdenen??
Skal opdrætter hjælpe med at finde hankat?
Skal opdrætter være mentor for køber? Hvis ja, i hvilken grad?[/QUOTE]

Nu er jeg jo ikke ny i katteverdenen så det er læææænge siden jeg var ny. Vi trak skånselsløst på den opdrætter som boede lige dør om dør med os.

I dag er det for mig en selvfølge at man ved der er en mentorordning som kan følge nye opdrættere godt på vej med objektiv råd og vejledning især hvis man selv er ny(ere) opdrætter, og henviser til den og også til hvordan man kommer i kontakt med den. Det med at finde passende mage er for mig en noget speget affaire. Man ved jo ikke om rådet er godt eller dårligt før det er ført ud i livet. Skal man finde egenet parringsmulighed til ens solgte killing kommer jeg hver gang til at tænke at så er det da en fodervært man har og ikke en killingkøber som har sit eget opdræt.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;640904]En ny opdrætter bør holde igen med at sælge avlsdyr - og især til andre nye opdrættere …

Og så kan man diskutere hvad en ny opdrætter er?[/QUOTE]
Hvor længe man er " ny ", afhænger af hvor godt bagland man har, og hvor godt man kommer rigtigt fra start…sådan ser jeg ofte en sammenhæng ihvertfald.

Og hvor godt man selv gider sætte sig ind i tingene … jeg kender til adskillige opdrættere med 2-5 år på bagen, der ved væsentligt mere om sygdomme, regler og alt muligt andet end opdrættere, der har været med 15+ år. Det skyldes ene og alene, at de nye gider deltage i medlemsmøder/seminarer osv. og spørger, når der er noget de er i tvivl om - de ‘gamle’ gør bare som de plejer, og det bliver man ikke altid klogere af.

Hvilke forventninger har du til en opdrætter der sælger en killing til avl til en helt ny i katteverdenen??
jeg forventer at opdrætter, vil hjælpe med viden inden for de linier som det drejer sig om, samt står til rådighed/vejledning ved spørgsmål og evt. problemer…

Skal opdrætter hjælpe med at finde hankat?
Nææ ikke nødvendigvis, men derfor kan man jo godt være med på råd, men det er ikke opdrætters job at finde egnet hankat til parring, der må man ud og gøre et job selv også.

Skal opdrætter være mentor for køber? Hvis ja, i hvilken grad?
Igen så afhænger det vel af hvad man ligger i ordet mentor, men jeg vil som sagt mene at man skal dele den viden man har om linierne og eller stå til rådighed for spørgsmål der måtte komme, hvor meget opdrætter vil gøre ud af det, må være op til den enkelte, men helt sikkert en samtale som man skal tage med køber , så begge parter er enige om ved evt. handel hvad der forventes fremover.

MVH
Gitte

En selvfølge er naturligvis sælger man avlsdyr - at der i kontrakten står at alle afvigelser sundhedsmæssigt skal rapporteres til sælger - præcis som sælger skal gøre det samme til køber.

Og det uanset hvor ubetydelig den ene part måtte finde det - det der er ubetydeligt for en - kan være et stort problem for en anden

Nu vil jeg så sige, at jeg ikke blander mig i hvad andre gør - men jeg sælger ikke avlskatte til nye - punktum.

Jeg forventer at nye folk i katteverdenen vil “stå i lære” og det gør man i første omgang ved at anskaffe sig en kastrat og udstille den i et års tid eller to før man i det hele taget går i gang med at tænke på at købe avlskat.

På den måde kan man lære racen at kende ( og finde ud af om det i det hele taget er den rigtige race for en), lære katteverdenen at kende og begynde at lære linier og andre opdrættere at kende og samtidig gå til møder m.m. og lære så meget som muligt inden man overhovedet anskaffer sig en avlskat.

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;641132]Nu vil jeg så sige, at jeg ikke blander mig i hvad andre gør - men jeg sælger ikke avlskatte til nye - punktum.

Jeg forventer at nye folk i katteverdenen vil “stå i lære” og det gør man i første omgang ved at anskaffe sig en kastrat og udstille den i et års tid eller to før man i det hele taget går i gang med at tænke på at købe avlskat.

På den måde kan man lære racen at kende ( og finde ud af om det i det hele taget er den rigtige race for en), lære katteverdenen at kende og begynde at lære linier og andre opdrættere at kende og samtidig gå til møder m.m. og lære så meget som muligt inden man overhovedet anskaffer sig en avlskat.
[/QUOTE]

Så er man jo også ude i, hvornår man er ny? Er man ny, når man køber sin første kat i racen eller er man ny, når man køber sin første avlskat i racen?

Grunden til at jeg spøger, er at jeg er blevet spurgt af en der lige har fået sit første kuld og overvejer at sælge en af killingerne til avl, hvilket jeg ikke mener at hun bør gøre når hun har så lidt erfarring… Jeg har dog lidt svært ved at sammenfatte et ordenligt svar til hende…
Måske der er nogen af jer der kan hjælpe?

[QUOTE=Prinsessejulie;641234]Grunden til at jeg spøger, er at jeg er blevet spurgt af en der lige har fået sit første kuld og overvejer at sælge en af killingerne til avl, hvilket jeg ikke mener at hun bør gøre når hun har så lidt erfarring… Jeg har dog lidt svært ved at sammenfatte et ordenligt svar til hende…
Måske der er nogen af jer der kan hjælpe?[/QUOTE]

Vil hun sælge til en anden nybegynder ?

JA :frowning:

Ny er jo flere ting. Man er ny i racen når man køber sin første kat i racen. Og man er ny i opdræt når man har købt sin første AVLSKAT :tihi:

Teresa

Så vil jeg spørge hende, hvem hun har tænkt sig skal rådgive og hjælpe den hun sælger til…spørg om hun selv mener sig rustet til at hjælpe sin køber med alt det der uundværligt dukker op af spørgsmål.

[QUOTE=Teresa Guldager;641245]Ny er jo flere ting. Man er ny i racen når man køber sin første kat i racen. Og man er ny i opdræt når man har købt sin første AVLSKAT :tihi:
[/QUOTE]

Nemmerlig :wink: Jeg faldt bare over, at du ikke sælger avlskatte til nye - punktum :slight_smile:

Men hvis de har haft en kastrat og udstillet et stykke tid, er de jo (i mine øjne) ikke nye mere. Jeg ville aldrig sælge en avlskat til en person som den persons første kat, men nogen skal jo sælge en ny opdrætter dennes første avlskat og det kunne jeg da godt finde på - alt efter personen :slight_smile:

Og hvis hendes svar så er: Jeg fik jo heller ikke hjælp at min opdrætter, jeg fik en mentor og så har jeg jo haft dig til at hjælpe… Hvad skal jeg dog svarer:?