Fotografier - uden katte

Jeg fik taget lidt flere billeder til jer igår.

Musehjerne udtaget og nedfrosset ved -80 indtil brug. Det her er toppen af hovedet

Her er den vendt 180 grader rundt og ses nedefra

Den slices inde i en frysemaskine hvor temperaturen holdes på -16 grader. Her er den monteret med spidsen af hjernen vendende frem mod mig. Jeg er begyndt at skære den op. Et snit er 30 millimeter i tykkelse = meget tyndt

Nu har jeg skåret så meget ind at man kan se infarktet, dvs det døde område i hjernen der fremkommer der hvor hjernens celler ikke får ilt. Infarkt-området er oppe øverst til højre. Kan I se hjernevævet ser anderledes ud der sammenlignet med den anden side?

Her kan I så se hvordan det ser ud når hjernen slices, jeg håber I kan se at vævet er helt anderledes der hvor infarktet er placeret, det går nærmest itu, og ser hullet ud - samme placering som før

De her snit samler vi så op på mikroskopiglas, farver dem, ligger dem i mikroskopet hvor vi kan måle hvor stort det døde område er… ingen billeder af det endnu :blush:

10 Synes om

Så et firben som havde smidt halen og på vej til at gro en ny :lizard:

3 Synes om

Når man har haft så mange smågnavere, som jeg har haft gennem tiden, så er de billeder virkelig fascinerende!!! :smiley:
Hjerneblødninger og blodpropper får jo ofte “skylden”, når de “springer en sikring”/ændrer radikalt adfærd eller dør pludseligt. Og så er det faktisk lidt spændende at se, hvor stort et område faktisk kan være ramt :smiley:

1 Synes om

Nu er jeg på ingen måde ekspert (endnu… bliver det måske i slutningen af PhD’en :wink: ) i gnaveradfærd. Men jeg har da set en del mus’s opførsel når de får induceret de her blodpropper.

Vi inducerer blodproppen på dem ved at føre et filiment op i en hel specifik blodåre som forsyner en stor del en den ramte hjernehalvdel. Filamentet sidder i blodåren som en prop. Vi er helt sikre på at der ikke er noget eller meget meget lidt blodflow i de 45 min fordi vi har et apparat tilkoblet som måler blodflowet. Så vi har 100 % styr på at den vitterlig har en “blodprop” i de 45 min. Derfor kan vi også måle at blodflowet genoprettes som det skal når vi så har fjernet filamentet igen. En af mine opgaver i det her indtil videre har været selve adfærdsdelen, altså laver adfærdstest på dem også har vi haft nogle neurologiske scorer som vi har skullet inddele dem efter.

Dem der har opført sig mest mærkeligt har været dem der har fået hjerneblødninger. Jeg hjalp med på et andet studie min vejleder udfører for en samarbejdspartner, hvor vi skulle teste et nyt drug for vedkommende. Ulempen her var bare at halvdelen af musene udover blodproppen også fik hjerneblødninger. Ikke nogen vi havde forårsaget, fordi de blødninger sad ikke i områder vi overhovedet var i nærheden af (det er faktisk ret rart at vide man ikke er skyld i det), så det er sandsynligvis det testede drug der er skyld i det. De mus vi ser billeder af her i serien har kun haft en blodprop. Det jeg vil sige med det er at musene der kun har haft en blodprop, de opfører sig overraskende 100 % normalt meget hurtigt efter operationen - altså det er dælme svært at se på deres adfærd at de har haft en blodprop. Tilgengæld er det en helt anden sag med de mus i samarbejdsstudiet der fik blødninger… dem begyndte vi faktisk at kunne pege ud på baggrund af deres adfærd. Når vi så aflivede dem og efterfølgende tog deres hjerne ud kunne vi så se at de faktisk havde haft en hjerneblødning.

1 Synes om

Jeg er ret fascineret af, at hjernen ser ud, som den gør. Troede den mere ville ligne en svamp.

På det andet billede er der noget hvidt på hjernen. Er det en del af hjernen?

Micrometer? Eller findes der et andet mål?

1 Synes om

Det hvide er en rest af et indstøbningsmedie som vi bruger til at sætte hjernen fast med på skærehovedet.

Selvfølgelig skulle der stå mikrometer… Det er vist stavekontroller der har været på spil… Den Ville også have der skulle stå mm nu.

Mht konsistensen så snyder det lidt når den frosset. Jeg vil kalde den meget blød. Hvis musen selvdøde, så nærmer konsistensen sig hurtigt noget der ligner flydende snasket alien-agtigt stof :face_vomiting:

Av min hånd…

Det lykkedes mig, at smadre et glas og skære mig i hånden i går morges.

Efter 3 timer på skadestuen, så blev jeg sendt hjem med 3 sting i hånden.

Ej sikke noget Marie! God bedring :face_with_head_bandage: :wink:

2 Synes om

God bedring med hånden

AVS rigtig god bedring :heart:

Koifish er nu smukke

11 Synes om

Ham her… er jeg altså lidt pjattet med, indrømmet :slight_smile: :hjerte: Det er “bare” en mågeunge, der vokser op på bankens flade tag! Han er enebarn, og han tilbringer det meste tid alene, mens hans mor er ude og finde noget mad, som hun så kommer og giver ham ganske hurtigt. Man skal være meget stille og forsigtig, hvis man vil have en chance for at se det gennem vinduerne, for hun flyver væk med det samme, hvis hun føler at nogen lurer på dem. Når han har fået mad, trisser han lidt rundt, og går så hen og putter sig og falder lidt i et med baggrunden. :heart_eyes: Nå, men jeg håber han vokser op og bliver en fin og stærk Kaj eller Bøje :slight_smile: Billedkvalitet beklages - taget gennem vinduet kl. 21,15 :slight_smile:

12 Synes om

Herman, som vidst nok er lidt tyk? :smiley:
Jeg aner det ikke, men han er cute og nysgerrig.

11 Synes om

Når man skal ud og se på ny bil, er det vigtigt at vide hvad der er plads til. Mangler der noget?? :wink::red_car:

7 Synes om

Det gælder om at have prioriteterne i orden. :ok:

1 Synes om

Ja det siger du nok… Men hun kan gange det hele med tre for Anne og jeg skal også have plads :joy:

2 Synes om

Møg, jeg slap sgu ikke for dem :joy:

Vi er i gang med at gennemgå min mors indbo og fandt de her flotte solbriller :stuck_out_tongue_winking_eye:
Jeg har faktisk en mistanke om, at det er kørebriller for natblinde, men det må jeg afprøve ved en lejlighed.

13 Synes om

Hun er altså så heldig hende Clara :slight_smile:
En hest mere :slight_smile:
Om 14 dage flytter Islænderen her ind hos dem sammen med nordbaggen.

Rose og Buller har fået nye hjem.
Rose er alt for lille til langbenede Clara og Buller smider af og løber ned…
Men de har fået nye gode hjem :slight_smile:

7 Synes om

Endnu en smuk hest - skal den ene så være Gusses?
Hvad hedder hestene?

1 Synes om