Fotografier - uden katte

Hmm venter bare lige lidt med og lukke vinduet :upside_down_face:


Mangler min beimis nu :hjerte:
Med venlig hilsen

4 Synes om

Verdens bedste udsigt :star_struck:

15 Synes om

Godnat fra Simba og Brownie

10 Synes om

Advarsel krible krable foto

Håber i andre undgår de her, tro vil har dem alle, sådan ser huset ud udennpå og alle bryggers vægge ser sådan her ud, der er 7



Tilføjelse de er også i køkken og på loftet :besvimer:
Med venlig hilsen

Det ligner gnavpander aka tordenfluer

1 Synes om

Det er simpelthen vildt, hvis det er gnavpander, tror aldirg jeg har set så mange på engang før :scream_cat: :scream:

1 Synes om

Det har jeg, da vi boede i en lille by ude på landet, især omkring tordenvejr

1 Synes om

Det er gnavpander @Jeanette, sådan så de 5 væge ud i bryggers de 2 sidste mindre tæt. Og de rykkede også ind i køkkenet og op på loftet, de kom på en øjeblik, det var sådan når man kiggede ud i lufte kun man se de sværmede rundt, alt gik fuldstændig levende af dem i omkring 2-3 timer. Havde sådan glædet mig til og side ude sådan en dejlig sommer aften en det opgav jeg

Med venlig hilsen

Altså i Thy er tordenfluer og gnavpander to vidt forskellige ting :thinking:
Gnavpander - er dem der driller mig på jagt - de er små bitte bitte små hvide/lyse fluer, som er så små at de går gennem de fleste insektnet og de BIDER og gnaver som en i …. ! (Sjovt nok rigtig gerne ved kanten af kasketten i panden … kommer ofte hjem fra jagt med en rød irriteret linje efter gnavpanderne)
Mig bekendt kalder nogle rundt om landet dem også for knot :thinking:
De er helt ligeglade med enhver form for afskrækkelsesmiddel - jungleolie, myg af - you name it. Kun kulde og blæst gør at de smutter.

Tordenfluer er de bitte små sorte fluer, som jo også bider - men de er større (eller bare ikke helt så små :thinking: :tihi: ) og de reagerer til gengæld på jungleolie, men ikke al myggespray (afhænger af styrken).

Utroligt som de samme og forskellige insekter kan hedde forskelligt og det samme rundt om i landet :tihi:

Men håber uanset at du snart slipper af med de små tingester - det var dog en voldsom indtrængen! :s:

1 Synes om

I sønderjylland er det du beskriver som tordenfluer glimmerbøsser :smiley:

1 Synes om

Ja det er det :slightly_smiling_face:. Lige før jeg er helt i tvivl om hvad der er rigtig navn for dem. Og nu bliver jeg nysgerrig efter og finde den rigtige navn
Ja det var voldsomt indtrængning, men jeg har pyntet til halloween nu, de hænger i alle de spindelvæv,
Jeg ikke viste der var :ups:. Aldig oplevet det så mange og så mange indenfor

Med venlig hilsen

Vi kalder dem nittinger :blush:

Det ser ud til (host) "kært " barn har mange navn

Thrips (Thysanoptera) er små plantesugende, vingede insekter på ca. 1-2 mm. De bliver også kaldt for gnavpander, tordenfluer, frynsevinger og nittinger.

Taget her fra

Så fandt jeg også dette

Tordenfluen, også kaldes trips, er et ca. 0,5-2 mm langt og oftest brunt eller sort insekt med smalle vinger. De findes også i lysere nuancer. Faktisk er der lokaliseret mere end 100 forskellige arter af trips i Danmark. På verdensplan findes der mere en 6000 arter.

Knap så kært barn har mange navne
Tordenfluen går også under det latinske navn Thysanoptera. Men det stopper ikke her. Tordenfluer går også ofte under navnet thrips eller trips. Knap så hyppigt kaldes de for blærefødder, frynsevinger, nittinger og gnavpander. Et lidet flatterende tilnavn er koleraflue, som det lille insekt fik tilegnet sig i 1853, hvor der var udbrudt kolera i København. Da de optrådte i store mængder det år, troede man fejlagtigt, at tordenfluen havde noget med epidemien at gøre.

Taget her fra

Nu blev jeg så endnu mere nysgerrig på @PiaB lyse udgave, for når de bidder og man lige frem får sår af det.
Jo jo i det de skriver øverst, er den også i lys udgaver, men torden fluer bidder da ikke med sår, de er" kun" meget ubehageligt og irriterende, samt de kravler alle stedet
Prøvede så med knot, det hjalp

Fandt så det her
På dansk kaldes mitter kaldes også gnavpander eller knoldsokker, mens de på svensk kaldes knot – en betegnelse der også indbefatter kvægmyg

Mitter er små, blodsugende insekter , der minder om små fluer eller myg

Mitter ligner små myg eller fluer

Mitternes stik

Selvom mitter er vanskelig at få øje på, kan man sagtens mærke, når de stikker.
Mitter har en tendens til at stikke på områder med tynd, utildækket hud. Stikkene forekommer derfor ofte i ansigtet (f.eks. i panden, hårranden eller ved øjnene) eller omkring håndled og ankler.

Den præcise reaktion på en mittes stik kan variere fra menneske til menneske, men ofte opstår der en brændende fornemmelse, som efterfølges af intens kløe og rødme. Disse symptomer kan vare ved i mere end en uge.

Mitters stik er små og hæver normalt ikke som f.eks. myggestik

Det her taget her fra

Begge dyr bliver kaldt gnavpander, det gør det jo ikke nemmer :tihi:

Med venlig hilsen

6 Synes om

Jeg har faktisk en tordenflue siddende på den forkerte side af min computerskærm. De kan bare komme ind alle vegne.

For mig er det de rigtige betegnelser: Tordenfluer og mitter. Tordenfluer kommer ind alle steder, mitter støder man på ude i naturen, især om aftenen, og de bider. Gnavpander og nittinger har jeg aldrig før hørt.

3 Synes om

Lidt “sjov” med de forskellige navne de har rundt omkring i landt

Så er det måske nu, du skal klage over det :wink:, i link nummer to jeg satte ind, stå det her faktisk. Det var virkelig også ny viden for mig. Sætter det lige ind her

Der er også set eksempler på, at tordenfluerne trænger ind bag glasset på fladskærme, hvor de bliver tiltrukket af lyset af skærmen. Er de først trængt ind, kan du blot håbe på, at de selv finder vej ud igen. For dør de bag glasset, kommer de til at sidde der og ligne pixelfejl.

Lykkes det ikke, bør du tage kontakt til forhandleren af din fladskærm. I en tidligere afgørelse hos Forbrugerklagenævnet, har en forbruger nemlig fået medhold i en sag, hvor tordenfluer var trængt ind bag glasset i et TV-apparat. Her blev det vurderet, at der var tale en produktionsfejl, da fladskærmen ikke var ordentligt forsejlet.

Med venlig hilsen

6 Synes om

Det havde jeg ikke set - spændende :slight_smile: Nu er det nok lidt for sent for mig, da den har siddet der i en del år efterhånden - og nok også er blevet lidt mindre med tiden. Måske går den i opløsning … Men irriterende er det, og jeg har godt nok mange gange været ved at børste skærmen af for at få den væk.

1 Synes om


Varm mad til hende mec gipsarmen, der er til 2-3 dage.

10 Synes om

Dem har jeg lavet :love:

21 Synes om

De er også bærere af fortyndning af mine gen :heart_eyes:

8 Synes om

Okay okay, dem har VI lavet så :tihi:

5 Synes om