Fra indekat til udekat

[quote=Nyxen;233170]Sheer, Sikke noget sludder … du får det altså lidt til at lyde som om det er ren mishandling de får mulighed for at komme ud og bruge deres instinkter og leve livet som kat på de tidspunkter de selv vil endda…

Til alle andre, tak for jeres svar også, jeg suger det hele til mig, og lærer af det, så det forhåbentligt ikke ender sådan for mine to. :)[/quote]
Prøv at læse det jeg har skrevet igen i morgen. Nu er det jo ikke fordi jeg ikke ved noget om fritløb eller kattes instinkter og behov:)

Jeg har forstået at du ikke vil indhegne jeres store have, men jeg vil alligevel vise dig denne tråd: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=10917&highlight=haveindhegning Så forstår du måske lidt bedre.

Jeg synes, at du skal holde dem inde indtil de er vaccineret færdigt og neutraliserede. Selv unge katte kan blive med killinger pludseligt, men de kan vel også neutraliseres nu?

Jeg har to små fyre herhjemme, som skal under kniven på torsdag. De er ca 13 uger iflg dyrlægen. Flere og flere dyrlæger foretager indgrebet tidligt, og kattene kommer sig hurtigere over det.

Herefter ville jeg starte med at gå ud med dem - uden sele (for det ser jeg ingen grund til). I går med dem i starten, og jeg har endnu til gode at se en kat bare løbe af sted og stikke af. Ofte snuser de, leger og holder sig til ejeren.

Gå ud med dem i starten hver dag - et par gange dagligt a 10 min ca. Udvid gradvis tiden. Herefter kan I vurdere om de må gå ud selv.

Husk at fodre dem, når de kommer hjem. Giv dem en godbid eller noget som de kan lide, så de lærer, at det er hjemme det sner:-)

Elin har lært Maggie at gå frit på denne måde, og det sjove er, at katten faktisk sjældent forlader haven.

MVH

Mine katte blev udekatte efter 2 år som indekatte. Jeg er en pyldrerøv og det var svært for mig, men jo for MINE katte var det den rigtige beslutning at gøre dem til udekatte.
Vi startede med sele, men det holdt kun ca 3 gange, så stak de af en dag ud af døren, og det gik ganske pænt, så vi lod dem selv styre det.

De er begge kastreret og vaccineret og selvom der er katte i området (både vilde og huskatte) så kommer de faktisk ikke i slagsmål. De er nu også kæmpekatte i forhold til områdets katte, så selvom de er nogle pus, så ser de ud til at de sammen kan holde deres territorie fri. De er ikke kommet hjem med skrammer, de fanger mus og de strejfer faktisk ikke (de er højest væk i 5 timer). Vi lukker dem ind hver aften omkring kl.18 - der ved de at de skal have mad, og da de sjældent er langt væk, er det ikke noget problem at få dem ind.

Jeg ville sørge for vaccinationer/neutralisering og så alt efter hvordan kattene tager det, prøve af med sele og derefter give dem længere og længere “linje”. Vores den ene kat er næsten ALTID lige i nærheden af huset, mens den anden går lidt mere på eventyr. De har respekt for biler (hvilket var min STØRSTE bekymring) og da vi netopå bor i et område med jægere, så holder jeg fast i, at de skal ind om natten. Deres døgnrytme har de tilpasset til dette, så de sover om natten og går på opdagelse om dagen.

Jeg er for både inde og ude katte og vil da helt sikkert selv bygge en inghegnet have, hvis vi flytter til et sted hvor der er store veje i nærheden, men hvad du skriver om omgivelserne, synes jeg nu at kattene godt kunne få muligheden for at løbe fri. Naturligvis er der altid en chance for at noget går galt, og det er da også min frygt, men som min dyrlæge sagde, så er der altså også mange indekatte der kommer slemt til skade i hjemmet.

Så mit råd er, at tage det skridt for skridt og se hvordan kattene (og omgivelserne) reagere og så kan du jo passe til derefter. Hvis kattene virker ok indefor i øjeblikket ville jeg dog vente til neutraliseringen og vaccinationerne er på plads, især når der er så mange andre katte i området.

Jeg finder det altid lidt ‘morsom’ når katteejere som vælger det fritgående liv til deres katte …ALTID fortæller at der næsten ingen trafik er i deres nærhed. Posten kommer vel hver dag, og der skal kun EEN bil til at dræbe !! …Desuden er der MANGE andre farer for fritgående misser - Tro mig, jeg har selv erfaret det !!

Nogle vil lære af egen erfaring - det eneste vi kan gøre er at råde og vejlede. :slight_smile:

Nogen kunne måske også bare have en anden holdning

Nej Randi, jeg mener ikke det er et spørgsmål om holdninger …Jeg vil hellere vende det til, at burde være et spørgsmål om ansvarlighed ?

Enig Birthe :slight_smile:
Men det er bare trist, at det altid er katten som betaler prisen, hvis ejeren har truffet et dårligt valg ?

Rigtig godt skrevet Birthe.

Der er jo mange forskellige historier - både gode og dårlige.

Der er masser gode historier om udekatte, der ikke er døde af at blive kørt ihjel. Der er udekatte, som har levet et langt liv uden særlige skrammer.

Jeg har haft indekat, der har fået en faldskade som skulle opereres. :ked:Jeg har haft udekat der ikke kom hjem en dag. :ked: Mine egne katte er indekatte. Jeg bor sådan bob-bob; - lidt ude på landet men alligevel med biler og med aggressive, kamplyste uvaccinerede:lynogtorden:nabokatte fra nabogårdene. Heldigvis er vores uindhegnede del af haven “ejet” af nogle søde kastrerede velplejede katte, som ejes af nogle andre naboer vi har. Vores naboer er nærmest lidt flove over, at deres katte kommer i vores forhave :tihi: dejligt med sådan en moral/omtanke/flovhed selvom vi dog slet ikke bliver sure. Vores egne katte, der sidder og kigger ud på nabokattene gennem stuevinduet - virker dog slet ikke så gæstfrie. De er godt nok på mærkerne.

Der er kommet nogle gode råd i tråden om, hvordan udelivet kan introduceres. Jeg kender et sted, hvor man om fortalte erfaringer og råd siger: Tag hvad du kan bruge og lad resten ligge. En anden variant er: Tag hvad du kan bruge - og gem resten til senere. :smiley:

Held og lykke med dine små misser. - Det lyder i øvrigt som et lækkert sted I bor.:ok:

Så nu er det direkte uansvarligt at lukke sine katte ud simpelthen? Dét vil jeg nok liiige sige er at stramme den lidt ærlig talt…

Bitheras: Det har du fuldstændig ret i, men jeg holder stadig på det ikke er at dødsdømme sine katte at lukke dem ud i haven og lade dem se verden. :slight_smile:

Lenschow, Randi og Dorthe, tusind tak for svar, jeg vil hive det hele til mig og bruge når kattene engang skal ud, så de forhåbentligt lærer at komme pænt hjem, og at maden altid er derhjemme osv! :wink: :slight_smile: De skal til dyrlæge på torsdag og have første vacc, og ved næste vacc. neutraliseres samtidig, og så må vi jo se på det til den tid ! Det var godt nok svært at lade være idag, de sad foran glasdøren og stirrede længselsfuldt ud, men de var også vant til altid at kunne komme ind og ud hvor jeg fik dem, så undrer mig ikke de sikkert savner det - men de må lige vente lidt endnu! :wink:

Vores står også foran hoveddøren og venter, når vi kommer hjem - og vi blier SÅ glade og føler os velkomne. :wehuu: Men men men…De kigger ganske kort på os med et flyt dig jeg skal lige ud-blik, som pudsigt nok ikke udløser at de slippes ud - for de har kun udgang gennem terasse-døren til den indhegnede have. Alligevel står de der og venter…troligt…hver dag!

Da vi kom hjem fra ferie havde de tydeligvis savnet os rigtig meget. Vi kælede og kælede i et par minutter, så blev terasse-døren åbnet - og så så vi ikke mere til dem. Det var hurtigt de glemte alt om at de havde saaauuuuuuuvnet os.

Vores er altid ude. De ligger i græsset og sover, de får mad udenfor, skraber i flisen, kigger på usynlige ting og om aftenen når de er derude, er de helt helt helt stille…og sidder/ligger og snuser luften med de 1000-vis af dufte ind.

Hvis vi kommer ud og snakker med dem om aftenen, så bydes vi den der attitude skrid pomfrit - du afslører mit skjulested :venter:

:tihi:

Nå, det var bare et lille sidespring om den magiske friske luft, som forvandler sofapuderne til vilde dyr på savannen.

[QUOTE=Nyxen;233629]Så nu er det direkte uansvarligt at lukke sine katte ud simpelthen? Dét vil jeg nok liiige sige er at stramme den lidt ærlig talt…

Bitheras: Det har du fuldstændig ret i, men jeg holder stadig på det ikke er at dødsdømme sine katte at lukke dem ud i haven og lade dem se verden. :slight_smile:

[/QUOTE]

Nu er der stor forskel på haven og på verden - haven bliver meget hurtigt til verden med hvad det kan medføre.

Jeg vil så ikke gå ind i den her debat - især ikke fordi MIN martrikkel og MINE katte og JEG er i den grad plaget af andres katte. Ved at lufte den kendsgerning er jeg placeret nederst på popularitetsskalaen:-)

Hånden på hjertet - det irriterer mig i den grad at mine katte ikke kan være i deres løbegård på MIN grund uden fritgående katte stiller sig op og spiller smarte på en ene eller anden måde. Resultat: Kan man ikke banke katten udenfor så banker man hinanden.
Hvis det ikke var så dyrt og jeg var så sippet - så burde jeg pudse mine katte på - de er nem’li rigtig gode til at slås - så vær forvisset om skrammerne der skulle lappes sammen var ikke på mine katte.

Jeg har selv både indhegnede katte og en fritgående kat. Det er nu ikke umiddelbart med min gode vilje, men sådan er dét nu engang.

Jeg ville vente til katten/kattene er vaccineret 2 gange, øretatoverede og neutraliseret.

Start stille og roligt med at åbne døren ud i haven, eller tilsvarende stille område og hold øje med katten. Den første tid vil den sandsynligvis have en vis skepsis og bevæge sig langs husmuren og ellers bare betragte verden fra et fredeligt punkt. Efterhånden bliver den mere nysgerrig og bevæger sig lidt væk. Lad den ikke være stopmæt første gang, og hav evt noget lækkert guf klar. Den vil helt sikkert blive ved med at opfatte huset som sin base og vante sove- og spisested. Gør det til en fast rytme, at I lukker døren og lader den være inde fra midt på aftenen, så har I styr på den om natten. Men vær opmærksom på at sommeraftenerne og lyse sommermorgener klokken MEGET tidligt er magneter på katte…

En neutraliserert kat tror jeg ikke kommer i de store diskussioner med de øvrige udendørskatte. Den vil jo ikke være en konkurrent. Det oplever jeg i hvert fald ikke med vores udekat, vi har ALDRIG haft hverken sår eller rifter (7-9-13) Ej heller oplever jeg det med mine forældres hankastrat, som færdes i staldene med flere vildkatte… Om det er tilfælde skal jeg ikke kunne udtale mig om, det er blot min erfaring.

[quote=Lis Dahlstrøm;233717]Nu er der stor forskel på haven og på verden - haven bliver meget hurtigt til verden med hvad det kan medføre.

Jeg vil så ikke gå ind i den her debat - især ikke fordi MIN martrikkel og MINE katte og JEG er i den grad plaget af andres katte. Ved at lufte den kendsgerning er jeg placeret nederst på popularitetsskalaen:-)

Hånden på hjertet - det irriterer mig i den grad at mine katte ikke kan være i deres løbegård på MIN grund uden fritgående katte stiller sig op og spiller smarte på en ene eller anden måde. Resultat: Kan man ikke banke katten udenfor så banker man hinanden.
Hvis det ikke var så dyrt og jeg var så sippet - så burde jeg pudse mine katte på - de er nem’li rigtig gode til at slås - så vær forvisset om skrammerne der skulle lappes sammen var ikke på mine katte.[/quote]

Jo jeg er skam kun glad for dit indlæg ! Især fordi du bla fortæller om din erfaring med “naboens katte”, det var jo en af de ting der bekymrer mig selv også. Men alle heromkring hvor jeg bor har bare nærmest et kæmpe område hver, og ingen af gadens andre katte tottes fordi der såmænd er plads nok, derfor står jeg ved mine ikke skal frarøves chancen for i det mindste at prøve at smage på naturen, jeg manglede bare en måde at finde ud af hvordan jeg bedst udslusede dem. Og det tror jeg også jeg har fået. :slight_smile:

Men jeg forstår ikke helt, hvis du har løbegård hvordan kan de andre så være et problem? Altså det er da irriterende de skal stå og hidse sig op på den anden side, men da de vel ikke kan nå hinanden alligevel dropper de det så ikke lidt efter lidt?

[QUOTE=Nyxen;233781]
Men jeg forstår ikke helt, hvis du har løbegård hvordan kan de andre så være et problem? Altså det er da irriterende de skal stå og hidse sig op på den anden side, men da de vel ikke kan nå hinanden alligevel dropper de det så ikke lidt efter lidt?[/QUOTE]

Kan mine katte ikke komme til katten udenfor hegnet går de i en slags affekt og banker hinanden inde i løbegården.

Den udekat jeg i sin tid havde fik ordnet rigtig mange bylder osv efter slåskampe - han var kastrat.

Rita: Tusind tak for svar også ! Jeg håber det vil gå med mine som det lyder til at gøre med dine… Og jeg håber netop også at det at de er neutraliserede vil holde dem ude for ballade. Hunnen er ikke værd at slåsse om, og hannen er ikke værd at slåsse med. Ingen af dem burde som sådan være interessant i andre kattes øjne, men så er der jo lige den med territoriet… Men jeg finder nok ud af det når de engang kommer ud ! :slight_smile: Nu skal de lige vacc. osv først ! :wink:

Dorthe; Det indlæg der er direkte smukt ! :smiley: Glæææder mig sådan til de to kan få lov at komme ud og nyde livet og pladsen… Lyder som som det er nogle charmerende små mini-løver du har dig iøvrigt ! :wink: :ok:

Rita: Nå på den måde… hold da op. Ja det må være irriterende… Så kan jeg godt følge dig i det smarteste nok er bare at lade dem være indekatte.

[quote=Lis Dahlstrøm;233786]Kan mine katte ikke komme til katten udenfor hegnet går de i en slags affekt og banker hinanden inde i løbegården.

[/quote]

Jeg er meget lykkelig for, at mine katte ikke gør sådan, for jeg ved heller ikke rigtig hvad jeg skulle stille op i den forbindelse. De af mine naboer, som har de ikke-optimalt-passede uneutraliserede katte er ihvertfald ikke nogen jeg kan tale fornuft med, hvis det endelig kom der til.

[quote=Nyxen;233788]Rita: Tusind tak for svar også ! Jeg håber det vil gå med mine som det lyder til at gøre med dine… Og jeg håber netop også at det at de er neutraliserede vil holde dem ude for ballade. Hunnen er ikke værd at slåsse om, og hannen er ikke værd at slåsse med. Ingen af dem burde som sådan være interessant i andre kattes øjne, men så er der jo lige den med territoriet… Men jeg finder nok ud af det når de engang kommer ud ! :slight_smile: Nu skal de lige vacc. osv først ! :wink:

Dorthe; Det indlæg der er direkte smukt ! :smiley: Glæææder mig sådan til de to kan få lov at komme ud og nyde livet og pladsen… Lyder som som det er nogle charmerende små mini-løver du har dig iøvrigt ! :wink: :ok:[/quote]

De er meget meget charmerende :wehuu::wehuu: Enhver so synes bedst om sine…ved du nok…:tihi::tihi:

[quote=Lis Dahlstrøm;233786]Kan mine katte ikke komme til katten udenfor hegnet går de i en slags affekt og banker hinanden inde i løbegården.
[/quote]’

Tak, det var også vores problem indtil vi fik hegnet selve haven ind, så fremmede katte og ræv ikke kunne komme ind hvor løbegården også er.
Hold op hvor var det træls, at vi evigt og altid skulle skille vores katte ad og bruge tid på at få dem til at være venner igen, efter de havde været oppe og slås indbyrdes pga katte udenfor løbegården :frowning:

De har ikke været uvenner siden vi fik indhegnet haven :slight_smile:

[QUOTE=Nyxen;233788]Rita: Tusind tak for svar også ! Jeg håber det vil gå med mine som det lyder til at gøre med dine… Og jeg håber netop også at det at de er neutraliserede vil holde dem ude for ballade. Hunnen er ikke værd at slåsse om, og hannen er ikke værd at slåsse med. Ingen af dem burde som sådan være interessant i andre kattes øjne, men så er der jo lige den med territoriet… Men jeg finder nok ud af det når de engang kommer ud ! :slight_smile: Nu skal de lige vacc. osv først ! :wink:

Dorthe; Det indlæg der er direkte smukt ! :smiley: Glæææder mig sådan til de to kan få lov at komme ud og nyde livet og pladsen… Lyder som som det er nogle charmerende små mini-løver du har dig iøvrigt ! :wink: :ok:[/QUOTE]

Åh jo …Ulykkerne kan desværre sagtens ske, selvom ens egne katte er neutraliserede. Da jeg i sin tid havde ‘frie’ katte ( en han og en hun, som naturligvis begge var neutraliserede ) skete det flere gange om måneden af min stakkels hankat fik bank af naboernes fertile dyr …Min hunkat blev direkte udsat for voldtægt flere gange, af naboernes fertile hankatte - Aldrig har jeg lagt så mange penge hos dyrlægerne som dengang, og aldrig har jeg set så skræmte katte - Dengang besluttede jeg, at jeg aldrig mere ville ha’ såkaldt ‘frie’ katte.