De sidste par år har vi kæmpet med / mod vand, der fryser i drikkeskålen hos vores hankat.
I år vil vi prøve om denne løsning kan afhjælpe problemet.
Vi har købt en varmeplade hos den lokale Land og Fritidsbutik, samt en stor rustfristålskål.
Manden min står pt. i vores lade og snedkerere lidt fordi skålen skal stå fast ovenpå pladen, så Whiskey ikke kan komme til at puffe til skålen.
Her er det forløbige resultat.
Der mangler endnu lidt finish og en gang maling.
Endnu har vi ikke haft hård frost, men med tanke på de sidste 2 års hårde vintre, så var vi enige om at “gøre noget” inden der evt. kommer frost.
Tiden vil vise om dette arrangement kan holde vandet frostfrit.
Jeg synes det ser ud til at være en ret fin anordning… og ja… kunne sagtens forestille mig, mine varmesøgende missiler ville gøre et ihærdigt forsøg på at komme til at ligge på den plade
Er det indendørs hos ham, det kan fryse så meget ?
Da vi havde hankattehus, satte vi “hønselamper” op - de røde pærer der varmer.
Det holdt hele huset lunt og vandet frostfrit.
Men smart løsning, hvis ellers katten har mulighed for at sove varmt også
[QUOTE=Poly-Cats;761036]Er det indendørs hos ham, det kan fryse så meget ?
Ja det er indendørs. Hans bolig er isoleret (bund, sider og loft), men alligevel oplevede vi at vandet frøs til is på overfladen af hans vandtrug.
Jeg er meget OBS på, at han får rigeligt at drikke, og derfor skal vandet holdes frostfrit, men med de voldsomme frostgrader vi har haft, har det altså været svært.
Da vi havde hankattehus, satte vi “hønselamper” op - de røde pærer der varmer. Det holdt hele huset lunt og vandet frostfrit.
God idé - den har jeg lige noteret mig tak
Hvor mange w var de lamper på, og hang oppe under loftet eller nede midt i rummet?
Men smart løsning, hvis ellers katten har mulighed for at sove varmt også[/QUOTE]
Han har flere sovepladser i sin residens :høhø: En af hans sovepladser er i en kurv ovenpå en whiskeytønde (mindre kan vel ikke gøre det, når man hedder Whiskey) Kurven er foret, og henover kurven er en isoleret kasse … en rigtig dejlig hyggeplads som han ELSKER at ligge i.
[QUOTE=TrekkieGrrrl;761037]
Det ser ud som en smart løsning![/QUOTE]
Det håber vi det er
Hans drikketrug har stået på gulvet, på et isoleret underlag, men den nye “plade” kommer til at blive hævet op fra gulvet. Forhåbentlig har det også en positiv indvirkning på drikkevandets temperatur.
Ydermere danner han ikke overdrevet underuld (måske) så han duller nok mindre.
En olieradiator kan bl.a. købes hos Harald Nyborg (så dem i et katalog for nogen tid siden) mener det var 300 kr eller deromkring.
Forøvrigt har jeg tænkt mig at kopierer din idè for vi har mad og vand i drivhuset året rundt og dèr skal ikke en olieradiator ind…´det ville koste spidsen af en jetjager at varme op og desuden er det unødvendigt for mine kræ kan bare gå ind i varmen.
Her er så det færdig resultat (nårh ja … færdig og færdig, nu bruger jeg lige dét ord lidt løst ikk’ :høhø: for den mangler at blive malet.
Der kan jo også sættes klodser under den :lys-ide: så den bliver hævet lidt fra gulvet.
Fin ser den i hvert fald ud, så må vi bare håbe at den også er effektiv
Hvis der sidder nogen som ikke kender disse varmeplader, så kan jeg oplyse at de ikke som sådan bliver varme. Man kan dårligt mærke varmen når man ligger hånden på pladen, men det er forhåbentlig nok til at holde vandet over frysepunktet.
Hej Hanne.
Da Sweet i sin tid var fertil, brugte vi også sådan en plade og de er super :-)) De virker fint - holder vandet frostfrit og det bliver ikke for varmt :-)) Så god løsning!
[QUOTE=Lisa;761082]Hej Hanne.
Da Sweet i sin tid var fertil, brugte vi også sådan en plade og de er super :-)) De virker fint - holder vandet frostfrit og det bliver ikke for varmt :-)) Så god løsning![/QUOTE]
Det var godt at høre (Tak Lisa) så er der håb forude, hvis det skulle sætte ind med minus 15 grader.
Det ser rigtig fint ud med varmepladen. Men er det egentlig en god ide med en vandskål af metal? :? Jeg ville tro, der var risiko for at tungen fryser fast til skålen i frostvejr.
Det håber jeg (altså at det er et godt valg).
Jeg har valgt en skål af rustfristål fordi den leder varmen bedre. Fidusen skulle gerne være at vandet holdes frostfrit og dermed også skålen.
[QUOTE=DK Lindvig;761051] Originally Posted by Poly-Cats
Er det indendørs hos ham, det kan fryse så meget ?
Ja det er indendørs. Hans bolig er isoleret (bund, sider og loft), men alligevel oplevede vi at vandet frøs til is på overfladen af hans vandtrug.
Jeg er meget OBS på, at han får rigeligt at drikke, og derfor skal vandet holdes frostfrit, men med de voldsomme frostgrader vi har haft, har det altså været svært.
Da vi havde hankattehus, satte vi “hønselamper” op - de røde pærer der varmer. Det holdt hele huset lunt og vandet frostfrit.
God idé - den har jeg lige noteret mig tak
Hvor mange w var de lamper på, og hang oppe under loftet eller nede midt i rummet?
Det var en pære - den store fra Harald Nyborg - de har 2, en lille og en stor i w, Den hang midt i rummet, 1 meter over gulvhøjde.
i en “gæstehytte” på ca. 10 kwm.
Den holdt rummet lunt.
vi har den til de udekatte der kommer og spiser på div fodersteder her i byen… hehe de to steder hhvor vildkatte kan komme og spise…
men de katte der løber frit i byen kommer jo osse…
prøver at huske at spørger hvor de er købt, hvis det er.