Frustreret ejer :(

Hej Alle…
Jeg har fået en killing (voksen) på 6 måneder (nu næsten 8 måneder). Jeg fik hende fra dyrenesbeskyttelse og er helt vildt glad for hende! Hun elsker at rende rundt med min kanin og opføre sig næsten som en hund når hun er sammen med de to hunde vi har. Der har ikke været nogle problemer med at falde til. Hun har følt sig hjemme lige fra dag et af. Meeeeeeeeeeeeeeeen… hun kan være alene på mit værelse imens der ikke er nogle hjemme og når jeg så kommer hjem og evt lægger mig i sengen så tisser hun i dynen. Dynen har været vasket 100 gange efterhånden, men hun gør det bare igen? Hun kan “lave stort” i kattebakken og gå direkte op i dynen og tisser. Den ene gang jeg tog hende i det, løb hun hurtigt hen i kattebakken - så hun ved godt hvor bakken er :slight_smile: Dette har været meget frustrerende for mig da hun ALTID gør det når jeg skal til at sove. Jeg har prøvet alt fra baldrian dråber i kattebakken, til piller, hvor er der noget som moderen udskiller så hun bliver mere beroligende. Hun er inde kat indtil hun har lært hele huset af kende, men hun er begyndt at komme u en gang imellem.

Er hun kastreret? Og er hun tjekket for urinvejssygdomme?

Hvad vasker du dynen i?

Hvor mange bakker har hun? :slight_smile:
Nogle katte vil ikke lave stort og småt i samme bakke …

ja hun er kasteret :slight_smile:
Jeg har både vasket det med og uden skyllemiddel, men der er ingen ændring. Jeg har også prøvet noget der skulle tage urinlugten fra dynen (hvis der skulle være mere tilbage efter den er blevet vasket) :?
Nogle dage har hun både gjort det ene og det andet i kattebakken så det tror jeg desværre ikke er problemet. Kattebakken bliver renset flere gange dagligt, men hun tisser stadigvæk i min dyne :frowning:

men hun har en kattebakke på mit værelse og to andre steder i huset :slight_smile:

Hun er ikke tjekket for urinvejssygdomme… Måske jeg skulle tjekke det?

Men hun er ikke undersøgt for evt. blærebetændelse?

Ved du hvor gammel hun var, da hun blev taget fra hendes mor?

Nej, men hun var tjekket ude fra dyreinternatet - så stolede lidt på dem eftersom hun har gjort det lige siden hun kom hos mig :slight_smile:
Nej det ved jeg ikke.

Jeg ville få tjekket at der ikke er noget med urinvejene - og så ville jeg bryde vanen - enten ved at lukke hende fra soveværelset eller lægge fx. plastik, voksdug eller lign. over sengen…

Min killing på ca. 7 måneder gør det samme. Hun har ingen som helst problemer med at bruge kattebakkerne til både det ene og det andet, hun er steriliseret, hun er fra kattehjem, men har haft en god opvækst med sin mor og søskende i en plejefamilie, og jeg er temmelig sikker på, der ikke er noget i vejen med hende, for så ville hun have gjort det meget oftere, end hun gør. Hun kan bare godt lide at tisse på min dyne. Åbenbart.

Nu er jeg holdt op med at bruge dynen. Sover med et vattæppe og en fleeceplaid i stedet. Det rører hun ikke. Det er da irriterende - men det er en hel del mere irriterende hele tiden at skulle vaske dynen - bare for at få den tisset på, så snart den kommer inden for dørene igen. Jeg ender nok med at kassere den og så prøve med en anden, billig dyne med kunstfyld (der er dun i denne her).

Det er helt sikkert en god idé at få tjekket, om din killing har er urinvejsinfektion. Men er det ikke tilfældet, så er der flere tråde herinde med gode råd om, hvordan man kan komme det til livs.

Jeg synes, det er lidt tankevækkenede, at vi herinde er i hvert fald 4, der har oplevet, at vores internatkilling tisser på dyner… Gad vide om der er en sammenhæng - at de simpelthen er stressede og derfor bliver urenlige. Min gjorde det også fra dag 1.

Personligt tror jeg sagtens der kan være noget stress involveret, eftersom jeg også har haft lidt problemer med det første kuld plejekillinger, som havde været så meget igennem at det var helt sikkert de er stressede. Spørgsmålet er jo igen hvordan det løses. Så kære trådstarter, jeg håber du får løst det, for det er virkelig irriterende sådan noget, selvom det også er rigtig trist for killingen at den måske gør sådan noget pga. stress.

Som Ingrid skriver vil du kunne finde flere tråde herinde som omhandler samme problemstilling. Held og lykke med løsning af problemet :slight_smile:

Jeg glemte helt mit løsningsforslag, som også hedder at bryde vanen. Læg noget over dynen på de tidspunkter, hvor killingen har tendens til at være urenlig eller luk den ud af soveværelset. Og vær konsekvent. Ellers er risikoen for at adfærden bliver permanent stor.

Du kan også forsøge at sprede lidt af dens foder ud over dynen og lade den spise dér. Katte tisser ikke hvor de spiser.

I første omgang skal du til dyrlægen og sikre dig at det ikke er en urinvejslidelse, der er årsagen :slight_smile: Held og lykke med det.

Jeg tvivler altså på, at det har noget med stress at gøre for Chilis vedkommende. Jeg tror egentlig mest af alt, det skyldes, at hun kan lugte det. Hvad der så fik hende til at gøre det i første omgang, ved jeg så ikke. Men jeg skal nok lade jer vide, om det hjælper at skifte dyne :slight_smile:

Ingrid… jeg kan ikke huske om du skrev det dengang du oprettede din tråd om Chili… men har du egentlig prøvet først at skylle dynen i Rodalon for at tage lugten… efterfulgt af alm. vask?

Den bedste forklaring er territoriemarkering. Ved blærebetændelse ville hun tisse alle mulige steder.

Hun har brug for, at der lugter af hende. På hendes bedste plads: “Mors” seng! Hun er ikke nødvendigvis stresset; men selvfølgelig fornemmer hun konkurrence fra hundene.

En del af løsningen er, som Charlotte skriver, at gøre det umuligt for hende.

vh

Andreas

Jeg har ikke prøvet problemet, heldigvis - men jeg kunne også tænke at det var noget territorie-separationsangst-noget.
Ud fra at katte normalt kun markerer samme sted på én måde, sådan at forstå at hvis de bruger ansigt- og potemarkering så urinmarkerer de ikke - og omvendt, så ville jeg nok prøve at sprøjte sengen over med Feliway hver dag. Dels virker det beroligende, dels imiterer det ansigtsmarkeringen.

Jeg tror meget ofte årsagen til dynetisseri ligger i tryghed. En killing, der har haft en utryg opvækst (mistet sin mor, vokset op på internat osv osv) tisser på dyner for at markere sit tilhørsforhold til ejeren.
Det er i hvert fald min egen lille teori :slight_smile:

Det der virker allerbedst: Afskær katten mulighed for at gøre det. I en periode må der intet blødt være at tisse på. Altså ingen dyne, ingen håndklæder på gulvet, vasketøj osv.
Kan man gøre dette i et par måneder, vil den i mange tilfælde være vokset fra unoden.

Jeg er også meget i tvivl om at kunne være blærebetændelse, fordi hun tisser kun i dynen når jeg lægger under den… Hun tisser ALDRIG i dynen når hun er selv.
Men jeg overvejer kraftigt at få hende tjekket ved en dyrelæge for at sikre mig, at der ikke er noget i vejen med hende, fordi jeg nemllig har hørt at katte tisser ikke bare for sjov skyld, men fordi der er noget i vejen.
Hun har også et problem med at holde sig ren bagi og tænkte det måske godt kunne have en sammenhæng?

Mange tak for alle jeres gode råd!!! Jeg er meget taknemlig og det hele skal prøves!! :thumbup: