Skal vi ikke lave en oversigt over hvor vi kan få lavet gentest henne og med pris angivelser. Kunne være rart at få et overblik. Både sygdoms/blodtype og farve test.
Er jo vidt forskelligt hvilke sygdomme man vil have testet for så en liste kunne være rar så alle kunne bruge den :lys-ide:
Så har jeg fundet den her med en komplet pakke med sygdom men uden farve. http://www.vhlgenetics.com/Webshop/T…Ziekten.aspx
Har i link til enkelt test, farve,sygdom og komplette pakker både komplet med sygdom og farve eller en af de 2 så smid et link så vi kan få et indtryg af udvalget :lys-ide:
Vilde heste får mig aldrig til at anbefale andet end UC Davis eller Langford, fordi forksningslaboratorierne på den lange bane giver andet og mere end blot prøvesvar retur. De private laboratorier giver ene og alene prøvesvar tilbage og kroner i aktionærernes lommer.
VH
Susanne
Langford bor her: Langford Vets - Diagnostic Labs De laver en sand vrimmel af blodprøver også, som man selvfølgelig skal have dyrlægen til at hjælpe med. Medlemsskab af nogle klubber, bl.a. JYRAK, kan udløse rabat på DNA prøver.
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1237281]Vilde heste får mig aldrig til at anbefale andet end UC Davis eller Langford, fordi forksningslaboratorierne på den lange bane giver andet og mere end blot prøvesvar retur. De private laboratorier giver ene og alene prøvesvar tilbage og kroner i aktionærernes lommer.
VH
Susanne[/QUOTE]
Og noget helt andet er at ifht dem jeg har hørt fra andre opdrættere som skulle være billig, så synes jeg generelt at UC Davis er ligeså billig eller billigere
Ja, jeg synes prisen er fin nok. Og som en ekstra sikkerhed er hvert prøvesvar jo udstyret med nogle af kattens genetiske markører, så der ikke kan snydes med resultatet, så man kan sende prøver ind på den samme kat 10 gange under 10 forskellige andre kattes lånte identitet, hvis man vil fuske lidt. Det ved jeg at ikke alle de andre laboratorier tilbyder. Og et enkelt af dem, som jeg er en anelse usikker på hvem var (enten Australien eller Texas, men jeg kan ikke huske hvem af dem, så ingen af dem skal have “credit” for det) ovenikøbet på et tidspunkt længe tilbød en HCM test, der slet ikke var valideret!
UC Davis eller Langford - eller ingenting
Langford er i den dyre ende, men det er den korte svartid man betaler for.
Jeg bruger UC davis.
Der er et lab i rusland, aner ikke om det også er forskning. De er 45 !!! dage om at svare. Derfor brugte vedkommende jeg talte med (google translate) ikke at teste- IKKE et godt nok argument søster. Der gik den handel så i vasken. Efter dansk pris var det dog ultra billigt, lige knap 100 kr.
Så er det ikke noget der haster, fx i forhold til om et dyr bærer maske eller den slags, jamen så er det da en mulighed- meeeeeeenn har det nu bedst med et sted jeg ved er pålideligt.
[QUOTE=Susanne W;1237281]Vilde heste får mig aldrig til at anbefale andet end UC Davis eller Langford, fordi forksningslaboratorierne på den lange bane giver andet og mere end blot prøvesvar retur. De private laboratorier giver ene og alene prøvesvar tilbage og kroner i aktionærernes lommer.
VH
Susanne[/QUOTE]; Såå enig med Susanne ! UC Davis var f. eks. først med GM2 for Burmeserer, hvlket jeg jo nød godt af i mit Burmeseropdræt Senere fik jeg den " sygdomfri" Singapura i huset, som lidt senere måtte testes for PK def , hvilket jeg fik gjort på Langford.
Jeg ved jo, at alt forskning koster mange penge,- og jeg er er lykkelig for, at disse to laorartrier arbejder seriøst med forskning i kattesygomme, så jeg har med glæde betalt priserne, som ikke har være ublu
UC Davis var kan også tage rosen for at have udviklet PKD testen, og når vi engang får sølvtesten, så kommer den med ret stor sikkerhed også derfra.
VH
Susanne
Det er muligt, at jeg bare er fatsvag - men hvad er det egentlig du vil have links til?
Er det fordi du skal have testet din/e kat/te, eller er det bare sådan generelt …?
UC Davis har, som du kan se på deres prisliste, ‘pakkeløsninger’ på tests, der vedrører samme race (fx BUR/KOR) og de sygdomme, der som regel testes for samtidig (PRA/PKD m.fl.) - det ville jo ikke rigtig give mening at have fx en pakke, hvor du kunne få testet for GM og PKD eftersom det som udgangspunkt er forskellige racer, der lider af de sygdomme. Hvis der på et tidspunkt findes en race, som har begge dele (og der udvikles tests for det hos den race), så er jeg sikker på, at der vil blive lavet en samlepakke til dem.
UC Davis er jo seriøse nok til ikke bare at ville prakke nogen noget på. Det gør jo også en del ud af at forklare hvad det er man får for pengene, når man f.eks. bestiller en HCM test. Det vil normalt ikke være relevant at teste en kat for “alt mellem himmel og jord”, så derfor tilbyder de det ikke - det ville ikke være seriøst.
VH
Susanne
Synes nu det er rart med en test for alt pakke som den jeg selv linker til.
Ja skal have testet mine og ville se hvad der var på markedet.
VIL have testet for PKD, PK-def og bloodtype.
PRA kan perseren rammes af så rart at checke nu der alligevel sendes test ind.
Synes faktisk det er rart at få testet for de 2 hcm mutationer(da der ER ragdoll osv brugt for at få maske ind i nogle linier bla Tsarinas). Kunne så også være rart at teste Tsarina for om hun er hetero eller homozygot for curl.
Derfor jeg ville se hvad der var af mix pakker med: PKD, PK-def, blodtype og GERNE PRA og Hcm(Ragdoll).
Ville så gerne have Tsarina testet for kanel/chokolade og fortynding,men overvejer om jeg gider bruge de penge.
Er nok livrem og seler men hvorfor ikke bruge de redskaber vi har fået nemlig tests.
Lige med dine hvor der jo er blandet lidt af hvert i kan jeg godt forstå du spørger. Jeg ville smide dem en mail og spørge hvad de skal have for x,y,z,w,f¤/))/%%)? osv i en samlet pakke. Det kunne jo være de var søde
Eller så er lanford jo billige i den forstand at den første test koster 33 pund og hver efterfølgende så kun 12 pund. dvs der er “startgebyr” om man vil.
Jamen så ville jeg da helt klart sende både UC Davis og Langford en mail og spørge hvad det ville koste at få alle de tests på een gang, og hvor mange swabs mv., der skulle bruges.
Det er jo lidt svært for laboratorierne at forudsige, hvilke sære sammenblandinger vi har tænkt os at lave af racerne og lave pakker præcis til hver enkelt af dem, men mon ikke de kan give noget rabat - og måske ovenikøbet ville være interesserede i lave tests rent forskningsmæssigt - på de racer, som netop ‘har lidt af hvert’?
Forældrene er PKD-neg og burde være blodtype AA men kan godt lide at få det bekræftiget da der jo kan ske fejl. Hvor udbredt det er ved jeg så ikke.
Tsarinas far er kanel bærer og hendes mor er chokolade bærer.
[QUOTE=tzari;1237597]Forældrene er PKD-neg og burde være blodtype AA men kan godt lide at få det bekræftiget da der jo kan ske fejl. Hvor udbredt det er ved jeg så ikke.
[/QUOTE]
Det kommer nok an på, hvor man vælger at få testet