Genbrugspladser vil ikke længere tage imod brugt kattegrus

Vi plejer at aflevere brugt kattegrus på Reno Syds genbrugsstation - puttes i deponicontainer. Idag var min mand inde med et kæmpelæs brugt grus - og fik allernådigst lov at aflevere det.

Han fik at vide at pr 1. oktober i år må Reno syd ikke modtage brugt grus pga ekskrementer.

Nu er gode råd da noget dyre syntes - med 10 katte + killinger, er det altså meget store mængder man “producerer”. :frowning:

Er det ikke fordi, at man i princippet skal aflevere det med dagrenovationen?
Man må jo heller ikke komme rendende på genbrugen med poser med mælkekartoner og gulerodsskræller i. :høhø:

[QUOTE=Diana F;961938]Er det ikke fordi, at man i princippet skal aflevere det med dagrenovationen?
Man må jo heller ikke komme rendende på genbrugen med poser med mælkekartoner og gulerodsskræller i. :høhø:[/QUOTE]

Hidtil har vi ikke måttet putte det i dagsrenovationen - men det skal vi så åbenbart nu. Hmm jeg må ringe og høre om jeg kan få en ekstra beholder eller hvad dælen vi skal gøre.

Her nede på Lolland har man ikke måttet det længe - med mindre det kun er ganske lidt ad gangen. Alternativet er at man betaler for bortskaffelsen - det er dyrt fordi det regnes
som forurenet affald ( vi fik at vide at vi skulle betale ca. 7.000 for at bortskaffe en container størrelse - i gamle dage betalte vi godt 900 om året for at få containeren tømt).
Vi valgte så i stedet at kompostere vores katte grus SELV - hvilket i praksis betyder at vi har verdens lækreste havejord - bjerge af det.

Altså…det har man da altid skullet? :? Altså putte det i dagsrenovation?

Se fx. her (for Århus): http://www.aarhus.dk/sitecore/content/Subsites/affaldvarmeaarhus/Home/Affald/Privat/Affaldsordninger/Dagrenovation.aspx?sc_lang=da

Og jeg ved, det samme gør sig gældende for København.

[QUOTE=Diana F;961938]
Man må jo heller ikke komme rendende på genbrugen med poser med mælkekartoner [/QUOTE]

Jo, det må man da. Vi har en skraldepose under vasken til mad, og så har vi en stor skraldespand (med en sæk i) som vi bruger til alt pap og plastik affald, og de sække bliver altid afleveret ovre på genbrugspladsen.

Vi har dog aldrig måtte aflevere kattegrus på vores genbrugsstation.

Det er det samme med spåner fra kaninburene, det vil de heller ikke modtage mere.
Men man kan få - eller få og få, betale omkring 3.000 kr. ekstra om året - for en
ekstra dagrenovationscontainer, som man må fylde det i - sådan er det i hvert fald
i Glostrup, men måske er det op til den enkelte kommune, hvordan de håndterer det.

[QUOTE=DK Thomani;961953]Jo, det må man da. Vi har en skraldepose under vasken til mad, og så har vi en stor skraldespand (med en sæk i) som vi bruger til alt pap og plastik affald, og de sække bliver altid afleveret ovre på genbrugspladsen.

Vi har dog aldrig måtte aflevere kattegrus på vores genbrugsstation.[/QUOTE]

Tja…det er så muligvis fordi i sorterer det. :wink:
For i PRINCIPPET må man ikke aflevere dagsrenovation på genbrugsstationerne.

[QUOTE=DK Thomani;961953]Jo, det må man da. Vi har en skraldepose under vasken til mad, og så har vi en stor skraldespand (med en sæk i) som vi bruger til alt pap og plastik affald, og de sække bliver altid afleveret ovre på genbrugspladsen.

Vi har dog aldrig måtte aflevere kattegrus på vores genbrugsstation.[/QUOTE]

Dagrenovation har vi aldrig måttet aflevere på genbrugspladsen - det ender på
Vestforbrændingen og ikke til genbrug.

Vi må gerne på vores station og har altid måtte.

Heldigvis, for ellers havde vi været nødt til at få en ekstra skraldespand for længe siden.

Det her kan læses under punktet ‘Sorteringsliste’ under Genbrugsstationer på den hjemmeside, jeg før linkede til:

‘Genbrugsstationerne modtager alle typer affald fra private husstande og mindre mængder affald fra virksomheder. Eneste undtagelse er dagrenovation.

Jeg var tidligt på året på genbrugspladsen for at aflevere en stor sæk med kattegrus og tilhørende indhold. Jeg havde hørt fra opdrættervenner, at de afleverede det på genbrugspladsen til deponi, så jeg ville gøre det samme. Så da jeg kom derud, spurgte jeg en af skraldekongerne: “Hvor vil du have brugt kattegrus hen?”, hvortil han i højlydt svarede: “Kattegrus?!? Med kattelårt (vi er jo i Jylland :-)) i?!?”. “Ja”, sagde jeg - “jeg ved, at andre steder afleverer man det i deponi.”

“Deponi?!?”, råbte han. “Så ligger det jo bare og stinker!!”. “Hvad skal jeg så gøre med det?”, spurgte jeg. “Det skal du aflevere med dagrenovationen”, svarede han. “Hvad så hvis de ikke vil tage det, fordi det er for tungt?”, spurgte jeg så, hvortil han meget kontant svarede: “Det SKAL de!!”.

Jeg fik allernådigst lov at smide sækken i småt brandbart, men jeg forstod også, at jeg ikke skulle vise mig derude med mit kattegrus igen, så det ryger altså ud med dagrenovationen her.

Mælkekartoner må vi i øvrigt ikke smide til genbrug, da papiret har en coating, som gør, at det ikke kan genanvendes. Pizzabakker må heller ikke afleveres, da de er “forurenet” med fedt fra maden. Så det er faktisk kun papir og pap, som ikke er blevet “svinet til” af madvarer, som må ryge til genbrug her.

Ja, ALT papir og pap til genbrug SKAL være helt rent og tørt og uden madrester. :slight_smile:

Er man i tvivl om, hvad der skal hvorhen, så er det en god idé at checke éns kommunes hjemmeside - der står alt om affaldsordningerne. :slight_smile:

Vi samler en pose med emballage af alle slags i en sæk og en sæk med tomme coladåser… og det bli’r jævnligt kørt ud og smidt i Småt Brændbart. Altså ikke dåserne, men det andet.

Kattesandet gemmer vi og smider øvers i spanden den dag den skal tømmes. vi HAR advaret vores skraldemand om at han risikerer en rygskade, men også fortalt HVAD det er der gør den så tung. Udover at man ikke kan løbe med vores spand :wink: så har de ikke brokket sig over det… endnu

Vi har indtil 1. November afleveret vores kattegrus på genbrugsstationen, da vi kun har haft de sorte affaldsposer. Det har ikke været muligt for os at komme det i dagrenovationen. Nu har vi fået en affaldscontainer, og vi har bedt om en, der var lidt større, og så håber vi, at vi har plads til vores kattegrus.

Og jo, vi ringede og forhørte os ved forsyningsselskabet om, hvordan vi skulle forholde os, da skraldemanden ikke kunne bære vores affaldsposer, hvis vi kom det i dagrenovationen.

I Frederikssund Kommune skal det i spanden til “Grønt affald” og sådan har det været i alle de år, jeg har boet her :slight_smile:

[QUOTE=DK Blackangel;962006]
Og jo, vi ringede og forhørte os ved forsyningsselskabet om, hvordan vi skulle forholde os, da skraldemanden ikke kunne bære vores affaldsposer, hvis vi kom det i dagrenovationen.[/QUOTE]
Jeg må ringe imorgen og blive vejledt - vi kan umuligt få plads i vores dagligdags skraldespand. På Reno Syd havde de sagt til min mand, at vi evt måtte lave aftale med en bondemand om at prøje det ned i deres marker…ja go daw do - de vil sgutte have klumpende grus ned i afgrøderne.

Nemlig, det er dejligt nemt for os :slight_smile:

Herover i Skanderborg har vi kun 2 beholder - en til tom emballage, og en til husholdningsaffald.

Hvor meget grus drejer det da om?
Vi har 8 katte, og har ingen problemer med at komme af med gruset.