Genbrugspladser vil ikke længere tage imod brugt kattegrus

Ja hvem der bare havde to spande. Vi havde det en overgang mens Århus Kommune afprøvede først et system med to spande som blev tømt med 14 dages mellemrum - på skift. Senere fandt de på en ide der vistnok havde virket i Vejle med at affald skulle sorteres i to poser, en sort og en grøn, som så skulle i samme spand, så den “grønne” spand forsvandt igen - men den tilbageblevne blev stadig kun tømt hver 14. dag. altså blev vores kapacitet med et slag halveret, uden at prisen fulgte med ned :frowning: (inden tospandssystemet havde vi en spand på størrelse med den nuværende, som blev tømt hver uge…)

Og sådan kan man jo osse spare.

To-posesytemet holdt forresten ikke længe… folk var vist ikke så motverede til at sortere som de havde troet :tihi:

Vi har fået 2 spande. Den ene til det genanvendelige, og den anden til husholdningsaffald. De bliver begge tømt hver 14. dag, og det sker samme dag.

Vi får nok problemer med at have det hele i husholdningsaffaldet, selvom vi har en 240 l. spand. :tihi:

I to af indlæggene er personalet på genbrugspladserne blevet omtalt som “skraldekonger”,det synes jeg faktisk er en ualmindelig uforskammet måde, at omtale mennesker på, som bare passer det arbejde de er betalt for at udføre.
Det er i sidste ende dem, som bliver stillet til ansvar for, at det affald som vi andre kommer med er korrekt sorteret,og det kan da godt være I føler jer rigtig snedige,når I snyder personalet,men i sidste ende snyder I jeres medborgere,som kommer til at betale for jeres affald,for hænger udgifter og indtægter ikke sammen for jeres lokale renovationsselskab,så hæver de bare renovationsafgiften for alle borgere.

Mjøeh… Nu har jeg en tidligere kollega der arbejder på en genbrugsplads i dag. OG som omtaler sig selv som Skraldekonge.

Man skal passe på ikke at ville være så “politisk korrekt” at man i DEN forbindelse ender med at støde folk :slight_smile: Som når renggøringskoner pludselig skal kaldes sanitører. De rengøringskoner vi har i familien har sq været stolte nok af at være rengøringskoner. Det var jeg også selv da jeg ku’ skrive dét på visitkortet.

en skraldemand hedder jo også en renovationsarbejder… jeg har set skraldemænd omtalt flere gange i dette indlæg end Skraldekonger…

MED hensyn til at smide ½ franskbrød ned i Småt Brændbart. Nej, det kan jeg altså ikke gfå dårlig samvittighed over. Jeg VED det endeer samme sted som det øvrige affald fra min skraldespand. Og om det er et stykke af et stoleben eller et stykke af et franskbrød… det brænder lige godt. Til glæde og gavn for alle os fjernvarmeforbrugere (PS Århus importerer skrald fra omliggende byer fordi vi laver det til varme…)

Hvis der havde været en smiley bag “skraldekonger”,så havde jeg også opfattet det som humoristisk,som det måske også er ment?Og nej jeg er ikke politisk korrekt,skraldemænd er skraldemænd,og jobbet lugter ikke mindre fordi de bliver kaldt renovationsarbejdere.
Og det er da korrekt at dagrenovation og småt brandbart havner samme sted,og gennem ens renovationsafgift betaler man også for, at komme af med med affald på genbrugspladsen.Men hvis man ikke har plads i sin skraldespand og ikke betaler for en større spand ,men dumper resten af sin dagrenovation på genbrugspladsen,så svarer det altså til at man i en forretning ikke vil betale for alle sine varer,men vil have nogle af dem gratis,for man har jo betalt rigeligt i forvejen.
Og den varme man får fra småt brandbart er en rigtig dyr fornøjelse ,renovationsselskaberne betaler en rigtig høj afgift for at komme af med deres affald på varmeværket,som borgerne betaler,og derefter skal de samme borgere betale for den varme,der kommer ud i radiatorerne,så nej man gør hverken sig selv eller miljøet en tjeneste,når man dumper skidt og kanel i småt brandbart,som der er mange der tror.

[QUOTE=R.B.;962634]Hvis der havde været en smiley bag “skraldekonger”,så havde jeg også opfattet det som humoristisk,som det måske også er ment?Og nej jeg er ikke politisk korrekt,skraldemænd er skraldemænd,og jobbet lugter ikke mindre fordi de bliver kaldt renovationsarbejdere.
Og det er da korrekt at dagrenovation og småt brandbart havner samme sted,og gennem ens renovationsafgift betaler man også for, at komme af med med affald på genbrugspladsen.Men hvis man ikke har plads i sin skraldespand og ikke betaler for en større spand ,men dumper resten af sin dagrenovation på genbrugspladsen,så svarer det altså til at man i en forretning ikke vil betale for alle sine varer,men vil have nogle af dem gratis,for man har jo betalt rigeligt i forvejen.
Og den varme man får fra småt brandbart er en rigtig dyr fornøjelse ,renovationsselskaberne betaler en rigtig høj afgift for at komme af med deres affald på varmeværket,som borgerne betaler,og derefter skal de samme borgere betale for den varme,der kommer ud i radiatorerne,så nej man gør hverken sig selv eller miljøet en tjeneste,når man dumper skidt og kanel i småt brandbart,som der er mange der tror.[/QUOTE]

Nu handler det ligesom ikke om at “dumpe” resten af sit affald på genbrugspladsen. Det handler om at have plads til dagrenovationen, og om renovationsarbejderne vil tage dagrenovationen med, når man kommer alt sit kattegrus i. Så vidt jeg har forstået?

HER ville renovationsmedarbejderne IKKE tage vores dagrenovation med, da vi kom kattegrus i poserne, for de kunne ikke løfte dem, selvom posen IKKE var overfyldt - blot tung.

Og så ringede vi til FORSYNINGEN, som henviste os til genbrugsstationen med vores kattegrus. :wink:

Nu er der åbenbart forskellige retningslinier for om man må komme med kattegrus eller ej, her i Odense skal man putte gruset i skraldespanden, minus afføring,som skal strøes på ens grund,det gør jeg så ikke, men jeg har nu ikke haft problemer med skraldemændene af den grund,men kommer der en rigtig paragrafrytter,så kan han nægte at tage min spand med,fordi der er fækalier i den.
Og jeg mener da heller ikke at folk rider på en fribillet,hvis de har fået at vide at de skal komme med gruset på genbrugspladsen,men hvis man kommer snigende i nattens mulm og mørke ,fordi man ved at det ikke er helt gangbar,det man har gang i,så er det altså os alle der kommer til at betale for deres private affald.

[QUOTE=R.B.;962634]
Og det er da korrekt at dagrenovation og småt brandbart havner samme sted,og gennem ens renovationsafgift betaler man også for, at komme af med med affald på genbrugspladsen.Men hvis man ikke har plads i sin skraldespand og ikke betaler for en større spand ,men dumper resten af sin dagrenovation på genbrugspladsen,så svarer det altså til at man i en forretning ikke vil betale for alle sine varer,men vil have nogle af dem gratis,for man har jo betalt rigeligt i forvejen.[/QUOTE]

Øhm… Betaler “vi” ikke for genbrugsstationerne (og retten til at bruge dem) rundt om i landet via “vores” skattepenge? :gruble:

Jo, det gør vi :slight_smile: Men det er meget forskelligt fra kommune til kommune hvordan og hvad man må komme med, faktisk helt som med dagrenovationen. Vi har aldrig måttet aflevere kattegrus, hverken nyt eller brugt, på genbrugspladsen. Og det er 4 år siden vi skulle ud i at vælge om vi kunne nøjes med den gængse og almindelige størrelse container til dagrenovationen, eller om vi skulle tilkøbe os en eller flere. For vores vedkommende koster det os omkring 4000,- kr - ud over normal afgift - at have de to containere vi har.

Så det er absolut ikke ens rundt om i landet, på ingen måde. Jeg brokker mig ikke, for alt andet end lige er det altså med bedre samvittighed jeg hejler mit grus ud, end før i tiden hvor gode dyr var rådne når sækken var fyldt. Men jeg misunder da jer der kan aflevere det på genbrug, jeg kunne sagtens bruge de penge jeg betaler til noget andet. Om det så ville være mere fornuftigt, det er så en helt anden sag :wink:

Nej,mange renovationsselskaber er privatiseret,så man betaler direkte til selskabet, også selvom det er kommunalt.Og det har man altid gjort,så jo bedre man sorterer sit affald,så der kun kommer dagrenovation og ikke andet i ens skraldespand,jo mindre spand har man brug for og jo billigere kan man slippe,og det er der så nogen,der har regnet ud og dumper deres dagrenovation i småt brandbar,hvor andre så er med til at betale.

Jeg vil anbefale dem der tror de betaler affaldet over skatten ,at tjekke deres budgetkonto,der kan de se at de betaler til renovationsselskabet.

[QUOTE=En forhenværende bruger;962661]Jo, det gør vi :slight_smile: Men det er meget forskelligt fra kommune til kommune hvordan og hvad man må komme med, faktisk helt som med dagrenovationen. Vi har aldrig måttet aflevere kattegrus, hverken nyt eller brugt, på genbrugspladsen. Og det er 4 år siden vi skulle ud i at vælge om vi kunne nøjes med den gængse og almindelige størrelse container til dagrenovationen, eller om vi skulle tilkøbe os en eller flere. For vores vedkommende koster det os omkring 4000,- kr - ud over normal afgift - at have de to containere vi har.

Så det er absolut ikke ens rundt om i landet, på ingen måde. Jeg brokker mig ikke, for alt andet end lige er det altså med bedre samvittighed jeg hejler mit grus ud, end før i tiden hvor gode dyr var rådne når sækken var fyldt. Men jeg misunder da jer der kan aflevere det på genbrug, jeg kunne sagtens bruge de penge jeg betaler til noget andet. Om det så ville være mere fornuftigt, det er så en helt anden sag ;)[/QUOTE]

Vi har heller aldrig måtte aflevere vores grus på genbrugsstationen. Vi spurgte da vi havde Ringorm og 2 kuld killinger (17 katte = MEGET stort forbrug af grus) i 7 måneder, og det måtte vi ikke. Vi har derfor måtte have vores grus stående i poser med knuder på, og smide en enkelt eller 2 pose i sækken med dagrenovationen når der var plads, og kom faktisk først af med de sidste poser i juli, på trods af at vi slap af med ringormen i november sidste år.

Som jeg har skrevet længere oppe sorterer jeg skam mit affald, og de sække jeg afleverer på genbrugsstationen er gennemsigtige, og der går altid mange “Røde mænd/damer” rundt på vores genbrugsstation, og vi har ALDRIG fået at vide at vi ikke må smide de sække i småt brændbart.

DK Thomani
Jeg tror ikke vi taler det samme sprog,når jeg skriver dagrenovation,så mener jeg køkkenaffald og ikke det ruskomsnusk som ryger i med køkkenaffaldet,Jeg kan garantere dig for at hvis du kom med køkkenaffald,så ville du blive standset,det er simpelthen for ulækkert for personalet,at håndtere en container der er blandet med madrester.

[QUOTE=R.B.;962719]DK Thomani
Jeg tror ikke vi taler det samme sprog,når jeg skriver dagrenovation,så mener jeg køkkenaffald og ikke det ruskomsnusk som ryger i med køkkenaffaldet,Jeg kan garantere dig for at hvis du kom med køkkenaffald,så ville du blive standset,det er simpelthen for ulækkert for personalet,at håndtere en container der er blandet med madrester.[/QUOTE]

Jamen så er vi enige, for jeg har på intet tidspunkt skrevet at vi afleverer køkkenaffald på genbrugsstationen.

Det synes jeg i øvrigt heller ikke jeg har set andre gøre, bortset fra dem som har fået lov at aflevere brugt grus.

Så vidt jeg har forstået så, når vi afleverer vores grus i betonaffald. Bliver det genbrugt til vejanlæg osv. så kommer i kørende på en vej der lugter af kattepis osv. så ved i hvorfor:tihi:.

[QUOTE=DK Thomani;962725]Jamen så er vi enige, for jeg har på intet tidspunkt skrevet at vi afleverer køkkenaffald på genbrugsstationen.

Det synes jeg i øvrigt heller ikke jeg har set andre gøre, bortset fra dem som har fået lov at aflevere brugt grus.[/QUOTE]

Det gør de så i stor stil her i Odense,bl.a. fordi det stadig er tilladt at komme med sit affald i sorte sække,så opdager personalet det først ,når de skal lukke småt brandbart.

Så må de jo lave om på det, så de kan gennemskue indholdet.

[QUOTE=R.B.;962648]Nu er der åbenbart forskellige retningslinier for om man må komme med kattegrus eller ej, her i Odense skal man putte gruset i skraldespanden, minus afføring,som skal strøes på ens grund,det gør jeg så ikke, men jeg har nu ikke haft problemer med skraldemændene af den grund,men kommer der en rigtig paragrafrytter,så kan han nægte at tage min spand med,fordi der er fækalier i den.
[/QUOTE]

What?? Kræver de, at man piller kattel*rtene fra og smider dem på egen grund?? Det kan da UMULIGT være rigtigt? :? :S
Hvad så, hvis man bor i lejlighed?? :uha:

[QUOTE=Diana F;962742]What?? Kræver de, at man piller kattel*rtene fra og smider dem på egen grund?? Det kan da UMULIGT være rigtigt? :? :S
Hvad så, hvis man bor i lejlighed?? :uha:[/QUOTE]
Det er skam rigtig nok,jeg har personligt talt med chefen for genbrugsafdelingen,det er åbenbart en regel der kommer sig af at de havde et problem med nogle rideskoler engang.
Og hvis man bor i lejlighed er det bare ærgerligt,men jeg havde nu ikke indtryk af at det var den regel,de ville gøre mest ud af.

[QUOTE=Diana F;962742]What?? Kræver de, at man piller kattel*rtene fra og smider dem på egen grund?? Det kan da UMULIGT være rigtigt? :? :S
Hvad så, hvis man bor i lejlighed?? :uha:[/QUOTE]
Det er skam rigtig nok,jeg har personligt talt med chefen for genbrugsafdelingen,det er åbenbart en regel der kommer af, at de havde et problem med nogle rideskoler engang.
Men jeg fik så heller ikke indtrykket af,at det var den regel de gik mest op i.