Genetik - mønstre

under information i venstre side, kan man klikke ind på hhv. bicolour, harlekin og van og se uddybende forklaringer til fordelingen af hvidt.

Det kan man også på norsk skovkatte ring: Velkommen til Norsk skovkattering - Norsk skovkattering
Og Ole Amstrup har nogle powerpoint slides liggende på nettet et sted, som man kan google sig til hvis man mangler nogle nedarvningsgange, her fra 2008: http://www.felesgrata.dk/seminar/Lodz%202008/Basic%20colour%20genetics%20-%20Lodz.ppt#37

Og denne oversigt at god lige at have hvis man skal aflæse en geno-kode omkring farver :slight_smile:

A = aguti (stribet)
a = non aguti
D = dominant
d = fortyndet (eks blå, creme …)
I = katten er sølv/smoke
i = katten er ikke sølv/smoke
Mc = makrel tabby
mc = blotched tabby
S = katten er med hvid
s = katten er ikke med hvid
W = katten er helt hvid
w = katten er ikke helt hvid
O = katten er med rød
o = katten er uden rød

eller oversat til:

AA = aguti (stribet, dominant gen) og bærer aguti
aa = non aguti (resisivt gen, og derfor bære den også non-aguti)
DD = ufortyndet farve og bærer ufortyndet
dd = fortyndet (eks blå, creme …) - resissivt gen og bære derfor også fortynding.
II = katten er sølv/smoke (inhibitor gen betyder at det forhindre farven i det nederste/første stykke af hårstrået) og bærer sølv/smoke
ii = katten er ikke sølv/smoke
SS = katten er “med hvidt” og bærer “med hvidt”. Dette er et dominant gen og denne kat kan kun give killinger “med hvidt”.
ss = katten er uden “med hvidt”.
McMc = makrel tabby er dominant gen og denne kat kan kun lave killinger som i mønsteret er makrel tabby
Mcmc = Katten er makrel og bærer evnen til at give blotched tabby videre.
mcmc = katten er blotched tabby og vil altid give et mc gen videre til sine killinger.
WW = katten er helt hvid og bærer også genet for helt hvid.
ww = katten er ikke helt hvid.
OO = katten er en rød hunkat
oo = en ikke røde hunkat, altså en sort eller blå.
OY = en rød hankat
oY = en “ikke rød” hankat.

(forbehold for tastefejl)

‘Broken mackerel’ tror jeg bare kaldes enten mackerel eller spotted. Men det er meget godt at tænke at de er i samme kategori.

På FIFe-sprog kaldes ‘classic’ for ‘blotched’.

Ved godt det ikke er genetik, men man har i FIFe givet mønstrer og farver og alle racerne tal- og bogstavforkortelser, som kaldes EMS (Easy Mind System). Det er de koder som står i stamtavlen, og i kataloget på en udstilling, f.eks.

De kan ses her:

http://www.fifeweb.org/wp/breeds/breeds_ems.html

Denne er også fin :

http://cc.ysu.edu/~helorime/TabPat.html

Jeg har foriøvrigt lavet en side om farver og farvegenetik på min hjemmeside
kan ses her

[quote=Eva K;309552]Jeg har foriøvrigt lavet en side om farver og farvegenetik på min hjemmeside
kan ses her[/quote]

Den er rigtig fin :slight_smile: ved ikke om det også gælder for europe katte (men det tror jeg det gør) hos MCO hedder det ikke bare tabby :slight_smile:

Spottet Tabby
Makrel Tabby
og
Blotched Tabby

Jeg har en af hver hvis du vil have flere billeder til din farve/møster side.

Potedask
Sus

[quote=Sus K;309613]Den er rigtig fin :slight_smile: ved ikke om det også gælder for europe katte (men det tror jeg det gør) hos MCO hedder det ikke bare tabby :slight_smile:

Spottet Tabby
Makrel Tabby
og
Blotched Tabby

Sus - Tak, men som jeg troede det stod øverst over billederne så har jeg ikke skelnet mellem tabby. Det må være smuttet dengang mit hjemmeside-program døde, så jeg ikke fik gemt. Men det er meningen det skal stå der.
Man skelner mellem tabby i alle racer. Jeg synes bare det i øjeblikket er for stor en opgave af skaffe billeder af européer i alle tabby farverne i alle de tre mønstre, så jeg har valgt ikke at skelne.

Jeg har en af hver hvis du vil have flere billeder til din farve/møster side.

Potedask
Sus[/quote]

Tak, men du mener vel en af hvert tabby mønster bare. For skulle jeg skelne mellem tabby mønstret i alle farver skulle jeg have billeder af:
[LEFT]Sort klassisk tabby
Blå klassisk tabby
Rød klassisk tabby
Creme klassisk tabby
Sort tortie klassisk tabby
Blå tortie klassisk tabby
Sort sølv klassisk tabby
Blå sølv klassisk tabby
Rød sølv klassisk tabby
Creme sølv klassisk tabby
Sort sølv tortie klassisk tabby
Blå sølv tortie klassisk tabby
Sort makrel tabby
Blå makrel tabby
Rød makrel tabby
Creme makrel tabby
Sort tortie makrel tabby
Blå tortie makrel tabby
Sort sølv makrel tabby
Blå sølv makrel tabby
Rød sølv makrel tabby
Creme sølv makrel tabby
Sort sølv tortie makrel tabby
Blå sølv tortie makrel tabby
Sort spotted tabby
Blå spotted tabby
Rød spotted tabby
Creme tabby
Sort tortie spotted tabby
Blå tortie spotted tabby
Sort sølv spotted tabby
Blå sølv spotted tabby
Rød sølv spotted tabby
Creme sølv spotted tabby
Sort sølv tortie spotted tabby
Blå sølv tortie spotted tabby [/LEFT]

[LEFT]Som du nok kan se er det altså temmelig mange billeder der skal findes og lægges ind hvis jeg skal gøre det på den måde :)[/LEFT]

-LOLLOL den var god ja, jeg mente selvf. en af hver tabby møster altså dem jeg nævner :slight_smile: men de er nu ikke britter men MCO så dem kan du sikkert ikke bruge alligevel. Men bare sig til hvis du kan så skal jeg se om jeg kan tage nogle nye billeder hvor mønsteret står rigtig flot :slight_smile:

[quote=Eva K;309641]Tak, men du mener vel en af hvert tabby mønster bare. For skulle jeg skelne mellem tabby mønstret i alle farver skulle jeg have billeder af:
[LEFT]Sort klassisk tabby
Blå klassisk tabby
Rød klassisk tabby
Creme klassisk tabby
Sort tortie klassisk tabby
Blå tortie klassisk tabby
Sort sølv klassisk tabby
Blå sølv klassisk tabby
Rød sølv klassisk tabby
Creme sølv klassisk tabby
Sort sølv tortie klassisk tabby
Blå sølv tortie klassisk tabby
Sort makrel tabby
Blå makrel tabby
Rød makrel tabby
Creme makrel tabby
Sort tortie makrel tabby
Blå tortie makrel tabby
Sort sølv makrel tabby
Blå sølv makrel tabby
Rød sølv makrel tabby
Creme sølv makrel tabby
Sort sølv tortie makrel tabby
Blå sølv tortie makrel tabby
Sort spotted tabby
Blå spotted tabby
Rød spotted tabby
Creme tabby
Sort tortie spotted tabby
Blå tortie spotted tabby
Sort sølv spotted tabby
Blå sølv spotted tabby
Rød sølv spotted tabby
Creme sølv spotted tabby
Sort sølv tortie spotted tabby
Blå sølv tortie spotted tabby [/LEFT]

[LEFT]Som du nok kan se er det altså temmelig mange billeder der skal findes og lægges ind hvis jeg skal gøre det på den måde :)[/LEFT]
[/quote]

Hvis du skal have de forskellige farver for andre end europe så mangler der også ticked tabby, som alle aby somali er :stuck_out_tongue:

Dorthe - Det skal jeg jo netop ikke. Som der også står på hjemmesiden :wink: Under genetik er dog forklaringen for de forskellige typer af tabby, herunder også tabby. (Jeg har dog ikke taget de forskellige modifikatorer med, f.eks. dem der giver marbel osv.)

Sus - Hehe, briter var nok heller ikke det foretrukne. Jeg vil opdrætte europé og det er deres (godkendte) farver jeg ønsker at vise :slight_smile:

[quote=Eva K;309837]Dorthe - Det skal jeg jo netop ikke. Som der også står på hjemmesiden :wink: Under genetik er dog forklaringen for de forskellige typer af tabby, herunder også tabby. (Jeg har dog ikke taget de forskellige modifikatorer med, f.eks. dem der giver marbel osv.)

Sus - Hehe, briter var nok heller ikke det foretrukne. Jeg vil opdrætte europé og det er deres (godkendte) farver jeg ønsker at vise :)[/quote]

Ja jeg så det godt efter jeg have postet mit svar :? men håbede sådan du ike lagde mærke til det :smiley: Jeg har ret markant sort sølv blotched tabby/makreltabby og meget markant spottet tabby :wehuu: Så du siger bare til hvis du kan bruge lidt “skæve” racer evt. midlertidigt :slight_smile:

Sus - Det kan jeg helt bestemt, men de faver du nævner der har jeg allerede :slight_smile: (altså sort sølv tabby) Men du er bestemt velkommen til at tage et kig på hjemmesiden og se om du har et billede af en kat i nogle af de farver, hvor endnu ikke er et billede :slight_smile:

Dorthe - Det skal jeg jo netop ikke. Som der også står på hjemmesiden :wink: Under genetik er dog forklaringen for de forskellige typer af tabby, herunder også ticked tabby. (Jeg har dog ikke taget de forskellige modifikatorer med, f.eks. dem der giver marbel osv.)

Måtte hellere lige få det skrevet rigtigt :slight_smile:

Kan to tabby forældre godt få børn uden tabby?

Undskyld hvis dette ødelægger tråden…

[quote=Prinsessejulie;311728]Kan to tabby forældre godt få børn uden tabby?

Undskyld hvis dette ødelægger tråden…[/quote]

Ja, det kan de vel godt, hvis de begge videregiver et recessivt ikke-tabby gen.

Tabby er dominant.

[quote=Prinsessejulie;311728]Kan to tabby forældre godt få børn uden tabby?

Undskyld hvis dette ødelægger tråden…[/quote]

Ja, som Camilla siger, så kan de hvis begge forældre bærer genet for non-agouti (ikke tabby/fuldfarvet) og det kan de netop fordi genet for agouti er dominant og genet for non-agouti er recessivt/vigende.

[quote=Mig og Mille T;294858]http://bicolouren.dk/
under information i venstre side, kan man klikke ind på hhv. bicolour, harlekin og van og se uddybende forklaringer til fordelingen af hvidt.[/quote]

Hvilken kategori hører ko-katten under. :inlove:

Det kommer an på hvor meget hvidt de har.