Giver "dårlig" avl sygdom

På grund af min uvindenhed er jeg kommet i en kedelig situation…

Min gamle kat døde og jeg ville have ny. Jeg fandt en annonce i vores lokale brugt marked på en maine coon killing og ringede til damen… Jeg tog hen og snakkede med hende, hun bor ganske tæt på.

Den var uden stamtavle, men hun viste mig begge forældre. Det var en dejlig glad killing som spandt bare man rørte ved den, men den var ret tynd - hvilket jeg bemærkede over for hende. Hun slog det hen og jeg tænkte at jeg kunne fede den op. Jeg betalte og tog ham med hjem.

Jeg har nu haft ham i knap 5 måneder og han er stadig alt for tynd :frowning: faktisk har han tabt sig lidt den sidste månedstid :frowning: og pludselig er det gået op for mig at han er blevet alt for sløv, han leger ikke mere og ligger det meste af tiden, han er 10 måneder… Han interesserer sig overhovedet ikke for mad og jeg disker selvfølgelig op med alt muligt… Jeg vil ringe til dyrlægen i morgen tidlig og vil have ham tjekket i morgen…

Efter jeg fik ham, fandt jeg dette forum, og det er gået op for mig at jeg aldrig skulle have købt den slags killing… Hun har også solgt en killing til en jeg kender og hun havde sagt til ham at han ikke skulle kastrerer killingen da den kunne bruges til avl og udstilling - en kat uden stamtavle til avl…!?! og udstilling…?!? :mad:
Jeg har også mistanke om at den kat som er far til både min og min bekendtes killing har HD…

Så spørger jeg… kan man lave “dårlige” killinger ved at avle for hårdt på måske dårlige katte ? Jeg tror hun får alle de killinger hun kan, for at sælge dem for 2000 kr stykket… Er “racekatte” fra dårlige avlere mere syge en blandede huskatte…?

Jeg er meget nervøs for hvad der er galt med min killling. Jeg har på fornemmelsen at det ikke er godt og har så småt forberedt mig på at der skal tages en skidt beslutning… øv :frowning:

Nu har jeg jo bitter erfaring ret tæt inde på live lige nu med Cinnamon, der er indlagt. Så hvis jeg var dig, ville jeg ikke vente til i morgen. Faktisk ville jeg hænge i røret lige nu!

Man kan lave rigtig “dårlige” racekatte, hvis man blæser på alt hvad der hedder test af arvelige sygdomme og lignende.
At du har set forældrene, gør dem jo ikke nødvendigvis til racerence Maine Coons - men hvis vi antager det er efterkommere af MCO, vil der være en række arvelige sygdomme, der skal være fokus på. Fx HD på avlskatte.

Men min umiddelbare vurdering er ikke, at det er en af disse sygdomme, der er galt med din kat.
Jeg synes det vil være klogt, at kontakte en dyrlæge og få kigget på katten.

[QUOTE=Bornholmeren;615644]
Så spørger jeg… kan man lave “dårlige” killinger ved at avle for hårdt på måske dårlige katte ? Jeg tror hun får alle de killinger hun kan, for at sælge dem for 2000 kr stykket… [/QUOTE]

Det kan du tro at man kan! Der er en grund til at racekatte med stamtavle er lidt dyrere end det og det er ikke fordi at opdrætterne er grådige. Mange af os, står på hovedet for at studere stamtavler, opsøge information og foretage de parringer, som vi tror på, giver de bedste katte og det HAR en stor betydning, hvilke katte man parrer sammen. Mange af os har også prøvet at tage dyrt indkøbte avlskatte ud af avl igen, fordi de ikke levede op til de sundhedsmæssige krav eller lukke en hel linje, fordi der er opstået problemer. Det giver i sig selv ingen garantier, for ingen af os er synske, men det giver i det lange løb noget bedre odds end hvis man slet ikke kender noget til kattenes sundhedsmæssige baggrund eller bare ikke bekymrer sig om det.

Det tror jeg er svært at sige noget generelt om, da det, i princippet, ofte afhænger af held og uheld mere end om et bevidst valg.

Som Vivi og Helle har skrevet, så er det ganske let at lave ‘dårlig avl’ - blæse på tests og tidligere erfaringer omkring syge killinger mv., og bare parre videre og sælge dyrtkøbt til intetanende købere. Men dertil kommer, at det jo heller ikke er ligegyldigt om killingerne er vokset op på kvalitetsfoder, passet med vacciner og dyrlægebesøg osv., og det er ikke altid dyrt foder og besøg hos dyrlægen står højst på dagsordnen hos den slags ‘opdrættere’ …

Jeg er enig med de andre, men har ikke den store erfaring, men vil såmænd bare skrive, at jeg synes det er rigtig synd for dig og katten.
Jeg ved i hvert fald at en 10 mdr killing skal være godt polstret, glad, nysgerrig og aktiv, og ikke bare skal have appetit på maden, men på livet generelt…

:trøste:

Jeg tror desværre i har helt ret - hun er skide ligeglad, bare hun tjener nogle penge :mad: han er et skravl, men jeg håber selvfølgelig jeg kan få ham på ret køl…

Desuden er 2000,- for en killing som sikkert hverken er neutraliseret/vaccineret og mærket faktisk dyrere end en raceren killing med stamtavle, som ofte kommer hjemmefra som en færdig pakke - Har fået den bedste opvækst med god og lødig foder.

Jeg ville osse vælge at lade ham tjekke igennem af en dyrlæge, han lyder ikke som en rask og frisk ungkat, som netop i den alder har krudt i rumpetten :slight_smile:

[QUOTE=Alice;615678]Desuden er 2000,- for en killing som sikkert hverken er neutraliseret/vaccineret og mærket faktisk dyrere end en raceren killing med stamtavle, som ofte kommer hjemmefra som en færdig pakke - Har fået den bedste opvækst med god og lødig foder.

Jeg ville osse vælge at lade ham tjekke igennem af en dyrlæge, han lyder ikke som en rask og frisk ungkat, som netop i den alder har krudt i rumpetten :-)[/QUOTE]
Ja jeg kan godt se nu at det var dyrt… jeg har selv fået ham øremærket, kastreret og vacineret og det var jo 1200 oveni…
Jeg håber sådan jeg kan få ham på ret køl, for jeg er selvfølgelig rigtig glad for ham…

Man får ikke syge dyr af at avle i et væk. Du kan avle dig til sygdomme hvis du ukritisk avler på katte med sygdomme og bærere af sygdomme parres med bærere.
Det er en kendt sag at jo flere dyr på et bgrænset plads giver grobund for smitsomme sygdomme.

En avler som ikke passer sine katte med vac kan skabe grobund for smitsomme sygdomme.

Som du selv skriver skal man ikke købe en kat hvor bare en lille alarmklokke bimler.

Selv den mest seriøse opdrætters katte kan blive syge af noget smitsomt eller noget i dens krop går i udu. Hvad der er i vjen med din kat kan kun dyrlægen fortælle. Håber den snart bliver rask igen.

[QUOTE=Bornholmeren;615681]Ja jeg kan godt se nu at det var dyrt… jeg har selv fået ham øremærket, kastreret og vacineret og det var jo 1200 oveni…
Jeg håber sådan jeg kan få ham på ret køl, for jeg er selvfølgelig rigtig glad for ham…[/QUOTE]

Jeg tror godt du kan få ham på højkant. Start med at få en dyrlæge til at tjekke ham grundig, for at undersøge hvorfor han ikke er opsøgende hvad angår mad og leg …Har du kikket ham i munden, måske har han ondt fordi han har rødt og betændt tandkød ?

Jeg har lige kigget ham i munden, det ser fint nok ud… Sløvheden kan vel være der fordi han spiser alt for lidt - og hvorfor pokker gør han så det :frowning: jeg håber dyrlægen kan finde en årsag

Er han bleg i tandkødet ?

Har han dårlig mave? Lugter det?

God bedring med missen :trøste:

[QUOTE=Chicabee;615705]Er han bleg i tandkødet ?[/QUOTE] ja det er faktisk lidt blegt, maven er i orden… Han drikker og spiser en smule vådkost flere gange om dagen… jeg har selvfølgelig prøvet at diske op med utallige variationer af kattefoder - lige meget hjælper det…

Stakkels missedreng - det er jo ikke hans skyld. Og heller ikke din, for du vidste ikke bedre.
Men når du nu er blevet glad for ham (og hvem ville ikke det), må du bare tage den alt for høje pris som en oplevelse - og så ellers gøre det rigtige og få ham undersøgt.
God bedring med ham. :kryds:

Blegt tandkød er ikke godt :frowning:

Jeg håber, at du snart får ham undersøgt, og at han får det bedre :kryds:

Det kunne tyde på en lav blodprocent…afsted med ham imorgen til dr. dyr.

Lidt nysgerrig - hvad hed “damen”? Og hvor så du katten? Var det ved Hammel?

Så du hjemmets andre katte?

Dette lyder slemt bekendt…

MVH

Helle - Jeg vil absolut tro at det var på Bornholm :wink: