Godbidder til nyrekat?

Hej med jer,

Jeg er i den uheldige situation at mine to kattepiger er blevet uvenner, efter den ene er blevet opereret og fået fjernet tænder. De fandt desværre også ud af at den opererede kat har lidt forhøjet nyretal, så hun er på nyrediæt.
Men; ford jeg selvfølgelig gerne vil have dem til at gå sammen igen, så var det der virkede sidste gang at bestikke dem lidt sammen :innocent: (Og ja, de har været uvenner før. Også i forbindelse med et dyrlægebesøg…)

SÅ; er der nogen af jer, som kan anbefale mig nogle godbidder som vil være okay for en nyrekat at spise? Jeg søger og søger på nettet, men kan simpelthen ikke få nogle hits på det - synes bare det virker skørt at der ikke er nogen, som har lavet noget ? :roll_eyes: :thinking:

Slet ingen med gode råd?
Er det korrekt forstået af fosfor indholdet skal være under 0,5? Og er disse her så evt okay at give et par stykker af imens hun snuser til den anden?

@Vipstosen og @Eva_K
Har før skrevet meget om foder til katte. Mener bestemt de engang skrev i en tråd hvad man skal være opmærksom på omkring foder og nyrer…
Men jeg mener at du har ret omkring fosfor…
Men hvor mange godbidder vil du give hende? Hvis du giver hende et meget lille antal og ikke en hel pose så tænker jeg ikke de tæller voldsomt hvad du giver…
Tørkost og dåsemad skal selvfølgelig have det rigtige indhold, men jeg tænker det handler meget om mængden du giver

Men hvad med at bruge dåsemad? Det hjælper jo også på at hun får skyldet sine nyre igennem og rigelig vand er jo fantastisk til katte med forhøjet nyretal…

Jeg ved ikke, om du har set denne tråd? Der er en del gode råd i den om nyresyge katte og kost. Om det er noget, du kan bruge i det aktuelle tilfælde, ved jeg ikke. Der står nok ikke specifikt noget om godbidder, men måske kan du udlede af resten, hvad du skal gøre :slight_smile:

Jo jeg har godt læst de tidligere tråde - men jeg kunne ikke finde det med godbidder - hun får alt det vådkost hun kan spise af Kattvitt nyrefoder og skifter lidt med det tørre, men selvfølgelig nyrediæt. Men det var for at lokke med noget lækkert så de koncentrerede sig om andet end at hvæse :sweat_smile: Det hjalp nemlig sidste gang. Har ikke tænkt det skulle være mere end en 5-6 stks pr dag, men ja. Vil helst ikke gøre noget forkert :woman_shrugging:

Line har “kaldt på” Eva og Vipstøsen, så nu sætter jeg også lige Lone @Churchtown på. Mon ikke én af dem har et godt råd :slight_smile:

Tak :hugs:

Jeg er allerede blevet spurgt, og havde ikke mere specifikke råd end at man skulle holde øje med fosfor værdierne :slight_smile:

1 Synes om

Du skal være opmærksom på, at anbefalingerne drejer sig om tørstofindholdet i foderet.
De dyrlægeanbefalede mængder af fosfor i foder til nyrekatte er sat til < 0.5% i tørstofindhold.

For at beregne tørstofindholdet er det nødvendigt at kende vandindholdet/fugtigheden i foderet.
Kattovitt vådfoderet er faktisk kendetegnet ved at ligge højere end 0,5% i tørstofindhold, men det ligger fortsat lavere end mange almindelige gængse vådfoderemærker.

Beregningsformel:
Vandindhold/fugtighed i kattovit vådfoder (portionsposer) er 80%
Fosforindhold 0,15%
For at beregne tørstofindholdet af fosfor:
Indhold af fosfor / (100-fugtighed) x 100 = fosforindhold % af tørstof =
0,15% / (100-80) x 100 = 0,15% / 20 x 100 = 0,75%

Som Eva skriver, så er det vigtigt at have øje for fosforindholdet.
De urinary bits fra beaphar du linker til, ser ok ud.

Og igen, så afhænger det af kattens nyreværdier i blodprøver.
Hvis det drejer sig om 5-6 godbidder om dagen, og katten i øvrigt spiser, så tror jeg ikke godbidderne har det store at sige, også selvom de ligger lidt højere.

Men, jeg er nok også nødt til at skrive, at jeg jo er kendt for ikke at gå ind for nyrediæt. Jeg vil til enhver tid anbefale medicinsk behandling (Semintra eller benakor/fortekor) og så vådfoder (fuldfoder) i rigelige mængder, ikke nødvendigvis nyrevådfoder, men igen, det afhænger også af stadiet af nyresygdom, og at phosphat i blodprøver ligger indenfor det normale (hvis den er forhøjet kan man tilsætte phosphatbinder).

2 Synes om

Jeg kan ikke bidrage med så meget som ikke allerede er blevet sagt.

Frederik, min nyrekat er rigtig glad for kylling, og kylling indeholder såvidt jeg ved ikke så meget fosfat. Så når han skal have godbidder får han kylling som kogte eller stegte bidder pillet fra vores kost (selvfølgelig uden krydderier), nogen gange også i rå tilstand

Han får også andre godbidder (som de andre også får) bare ikke i så store mængder.

Jeg er også lidt nysgerrig i forhold til det med nyrevenlige godbidder.
Nu er Skofus heldigvis ikke pt. en “ægte” nyrekat, men bare under øget observation og på nyrediæt de næste par måneder oven på hans operation for blæresten, men hvis hans værdier ikke retter sig, vil det være rart at vide hvad jeg kan gå efter i fremtiden når vi fx. klikkertræner. Tror ikke at han er helt pjattet nok med nyrefoderet til at det kan bruges som belønning i det lange løb…