Godkendte katte racer?

Jeg har lige et par spørgsmål omkring opdræt på race katte.
Det er nogle år siden jeg rigtig satte mig ind i det sidst. Og det er ikke fordi jeg skal opdrætter. Bare af ren nyskærighed om regler og ligne, siden jeg satte mig ind i det sidst…

Hvordan er det, hvis nu man forelsker sig i en race som ikke er anderkendt? Er det så sådan at man ikke kan få stamtavler til evt killinger og heller ikke udstillie med den?
Sidst jeg snakkede om opdræt var i 2007, og der mener jeg at jeg kan huske jeg læste at man ikke kunne disse ting, men katte der ikke var godkendt.
Jeg modtog Racekattens medlems blad i en del år i den periode, og der var en atikkel om en der fik en kat til Dk der ikke kunne disse ting.

Udover det tænker jeg også. Hvilke katte racer der ikke er godkendt i Dk??

Det kommer an på hvilken klub, du mener.

TICA, CFA og FIFe er repræsenterede i Danmark, prøv at se på deres hjemmesider. :slight_smile:

Hvilken race er det, som du er interesseret i?

Faktisk er det ikke fordi jeg ønsker mig en race der ikke er anerkendt. Jeg er bare nyskærig hvilke der er det… Kan godt være det bare er et besværligt spørgsmål :ups:

De katte racer jeg er vild med, er nogle vi har i landet, og er godkendt.

Men jeg kigger lige på de sider du siger der.
Tusind tak :slight_smile:

Europé som du jo har haft en af, er f.eks. ikke godkendt i TICA eller CFA.
Og sådan nogen som scottish fold. laperm og andre er godkendt i TICA og CFA, og munchkin kun i TICA.

Godkendte racer i CFA
Godkendte racer i TICA
Godkendte racer i FIFE

Her kan du se hvilke racer de tre forskellige organisationer anerkender. Er racen ikke anerkendt mener jeg hverken at den kan udstilles eller avles/stambogsføres under den/de organisation(er) der ikke anerkender den…

Stamtavlerne udstedes af et forbund, som f.eks. TICA, CFA eller FIFé (alle er internationale og deres anerkendelse gælder derfor mange lande og ikke kun Danmark) og de udsteder kun stamtavler til katteracer, de selv har godkendt.

Hvis man derfor gerne vil have stamtavle på en race, der ikke er godkendt, skal man sætte sig ind i det meget store arbejde, der er med at få nye racer godkendt :slight_smile:

Men man kan godt udstille katten selv om den ikke har stamtavle/ikke er godkendt. Så skal den bare udstilles som kastrat og under “huskat”.
I TICA f.eks. kan man få titler på huskatte så der kan man få meget sjovt ud at at udstille.

CFA til gengæld er nok den mest strikse klub - her må katte der har vilde forfædre slet ikke forefindes i udstillingshallen - dette gælder jo bla Bengal.

Teresa

[COLOR=“Purple”]Hej

Jeg er jo een af dem der har forelsket mig i en i FIFE ikke anerkendt race, - nemlig Singapuraen.

Begge mine avlskatte er har FIFE RX- stamtavler , og de har begge været udstillet på FIFE udstillinger, hvor de er blevet bedømt, men kan ikke opnå championchip

Mit første og landets eneste kuld har også FIFE RX stamtavler !

Hvis jeg skulle begynde nu med Singapura, ville jeg havde opdrættet i Tica,eller CFA, hvor racen er godkendt ,- Hvilken race har du forelsket dig i ?

Cats og Conni[/COLOR]
Cats og Conni

[quote=conninissen;478333][COLOR=purple]Hej

Jeg er jo een af dem der har forelsket mig i en i FIFE ikke anerkendt race, - nemlig Singapuraen.

Begge mine avlskatte er har FIFE RX- stamtavler , og de har begge været udstillet på FIFE udstillinger, hvor de er blevet bedømt, men kan ikke opnå championchip

Mit første og landets eneste kuld har også FIFE RX stamtavler !

Hvis jeg skulle begynde nu med Singapura, ville jeg havde opdrættet i Tica,eller CFA, hvor racen er godkendt ,- Hvilken race har du forelsket dig i ?

Cats og Conni[/COLOR]
Cats og Conni[/quote]

Hej Conni,

Du kan jo stadig gå over til TICA/CFA - begge har nu klubber i Danmark og laver udstillinger - TICA nok mere aktivt end CFA. Så der er et godt alternativ i to klubber hvor din race er godkendt :))

Teresa

HejTeresa, jeg er også for eet års tid siden blevet medlem af Tica DK,- men mine katte har stadig FIFE RX- stamtavler

Cats og Conni

Er en munchkin godkendt i Danmark?

Det ville i hvert fald umiddelbart være et af mine gæt på katteracer.

Nej, Munchkin er ikke godkendt i FIFe, og bliver det heller ikke …

Nå, men har endda vedtaget, at den aldrig kommer til det? Hvordan kan det være? Af etiske årsager?

[quote=Barney;478930]Er en munchkin godkendt i Danmark?

Det ville i hvert fald umiddelbart være et af mine gæt på katteracer.[/quote]

Strengt taget er en munchkin godkendt i Danmark, fordi godkendelserne ikke har noget med landene som sådan at gøre, men kun med forbundene og munchkin er godkendt i TICA, der er repræsenteret i Danmark :slight_smile:

Barney - Ja, ligesom scottish fold heller aldrig bliver vedtaget.

Ja, fordi det sådan set er en genetisk defekt - de korte ben - der ‘gør’ hele racen.

Men ok, FIFe’s regler kan selvfølgelig ændres så det bliver tilladt, men det tvivler jeg nu på de gør :slight_smile:

Og for lige at slå det fast, FIFe er den organisation, som de fleste danske opdrættere er med i via de danske hovedklubber. Men så vidt jeg husker er Munchkin’en med på listen over racer, som er på vej med godkendelse i TICA (om den så nogensinde bliver godkendt, ved man selvfølgelig ikke), og i CFA er den vist godkendt. Så det er altså ikke ‘Danmark’ der har bestemt, at Munchkins ikke skal godkendes, men en af de organisationer, der har med katteopdræt at gøre.

Camischa - Munchkin står ikke som godkendt race i CFA, men det gør den i TICA, jeg ved så ikke lige hvor langt den er med godkendelsen i TICA :slight_smile:

Sakset fra Munchkin Breed Introduction på tica.org:

TICA accepted the Munchkin into its New Breed development program in September 1994. The program tracks the pedigrees of cats used to create the new breeds and monitors the breeding statistics as the breed develops under the oversight of the Genetics committee. The breeding data showed that the short legs in the cat followed a dominant pattern of inheritance like that in the Corgi and the Dachshund. After years of development and observation, the Munchkin achieved TICA Championship status effective May 2003.

Hele introduktionen kan læses her
http://tica.org/public/breeds/mk/intro.php

Jeg læste, at FIFE vil have undersøgt om katten lider under de korte ben, og hvis ikke så kan den blive godkendt. Nogle af dem har dog helt almindelige lange ben. Det er ligesom cymric og manx - nogle har ingen haler og nogle har helt almindelige.

http://animal.discovery.com/videos/cats-101-munchkin.html

[quote=Barney;478930]Er en munchkin godkendt i Danmark?

Det ville i hvert fald umiddelbart være et af mine gæt på katteracer.[/quote]

Jeg må bare lige være sikker på at jeg forstår… :slight_smile: Er du interesseret i en Munchkin, eller tænkte du at Munchkin var en race som nok ikke var godkendt i DK, da du skrev ovenstående?

[quote=Barney;479071]Jeg læste, at FIFE vil have undersøgt om katten lider under de korte ben, og hvis ikke så kan den blive godkendt. Nogle af dem har dog helt almindelige lange ben. Det er ligesom cymric og manx - nogle har ingen haler og nogle har helt almindelige.

http://animal.discovery.com/videos/cats-101-munchkin.html[/quote]

Lige netop her er det ikke så let som ellers. Munchkin kan ikke godkendes i FIFe på almindelig vis som andre nye racer - for at den kan godkendes vil det direkte kræve en ændring af avls- og registreringsreglerne § 4.4.6.1, som slår fast at FIFe godkender ikke Munchkin eller så meget som opretter en EMS kode for racen (eller for nogen form for “vild” kat for den sags skyld, samme paragraf). Jeg tvivler stærkt på, at det vil blive let at skaffe flertal for en ændring.
VH
Susanne