GPS til hunde og katte

Det er da smart …og øhhhhh lidt dyrt :slight_smile:

http://www.alttilhundogkat.dk/nyheder_maj_2015

[QUOTE=Alice;1242623]Det er da smart …og øhhhhh lidt dyrt :slight_smile:

http://www.alttilhundogkat.dk/nyheder_maj_2015[/QUOTE]

Når engang de kan sætte en gps i den chip, kattene får - SÅ bliver det RIGTIG smart. Lige nu er den alt for stor og klodset. Til en kat, i hvert fald.

Og nok liiiidt for stor til Søren Sko, men nogle gange kunne jeg godt tænke mig at vide hvor han sniger sig hen, når han går ud… Igen imorges da jeg kom hjem så jeg ikke skyggen af hverken to- eller firbenet aktivitet på gaden (den ER også ret stille), men inden jeg havde sat nøglen helt i låsen stod Søren Sko ved siden af mig og hilste glad på og ville med ind…!
VH
Susanne

[QUOTE=Alice;1242623]Det er da smart …og øhhhhh lidt dyrt :slight_smile:

http://www.alttilhundogkat.dk/nyheder_maj_2015[/QUOTE]

Og lover måske en anelse mere end det kan holde :høhø: En GPS forhindrer jo desværre ikke at katten bliver kørt over :frowning:

Med Kippy kan du endelig opleve glæden ved at give dit kæledyr frihed uden bekymringer, og altid vide hvor det befinder sig.

Mine to huskatte er med i “Det fynske katteprojekt”.
For ca. 1 md. siden fik vi at vide, at Zippo på 8 år var blevet udvalgt til at bære en GPS. Han har nu haft den på i ca. 14 dage, og synes ikke generet af den.

Her ligger Zippo i en nullerput i vores drivhus (et af hans foretrukne sove/hvilesteder). Zippo har en rigtig dårlig pels, som hverken han eller vi kan holde. Hvert år bliver han bedøvet og klippet ned. Det er derfor han har en lidt alternativ frisure på billedet :tihi:
Jeg glæder mig rigtig meget til at se, hvor og hvor langt han bevæger sig rundt. Smalle, nedtrådte stier i vores græsplæne vidner om, at både han og vores anden huskat søger mod et lille skovområde bag vores have.
Præcis som Susanne skriver om Søren Sko, så er Zippo også altid lige i nærheden, når vi kommer hjem eller går rundt i vores have. Men måske husker I, at Zippo blev anskudt. Han kom haltende hjem, og et røntgenbillede viste, at der sad et hagl ved hans hofte :ked:Såååå Zippo er altså ikke kun lige i vores have.

[QUOTE=Alice;1242623]Det er da smart …og øhhhhh lidt dyrt :slight_smile:

http://www.alttilhundogkat.dk/nyheder_maj_2015[/QUOTE]

Ja det er da billigere at lære dem at komme når man kalder…:tihi:

Så har vi fundet ud af at aflæse Zippos GPS, og jeg er MEGET overrasket over, hvor langt han rent faktisk kommer omkring :uha:
Han har bla. besøgt en gård, der ligger en lille km. fra vores hus, har været midt ude midt i en stor mark (nok for at fange mus) og har rundet landsbyens kirke :tihi:
Langt det meste af tiden er han dog her på matriklen og lige i nærheden (nabogrundene).
Vi kan også aflæse hans “fart”, og han bevæger sig rundt med en hastighed på 2,1 km/time :høhø:
Jeg har endnu ikke fundet ud af at kopiere billedet af hans færden, men så snart jeg ved, hvordan man gør, så lægger jeg det op herinde.

Her er så en tracking af Zippos færden :uha:
Vi bor ca. der hvor det lille “i” er.

Spændende! Hvor mange timer er registreringen foretaget over?
VH
Susanne - der lige skal have en snak med Søren Sko om at der ingen marker er i nærheden, så ingen grund til at gå ud og lede efter nogen!

Jeg må være dig svar skyldig Susanne.
Det jeg ved er, at der laves en registrering for hvert 5. minut.
Programmet til GPS’en ligger på min mands PC, og hånden på hjertet, så har jeg ikke sat mig så meget ind i det (indtil videre). Jeg har lagt ansvaret for indberetningerne over på min kære mands skuldre, da han er mest omkring udekattene (forstå mig ret). Jeg har mit primære fokus på vores opdræt og “indekatte”.

Jeg synes dog det er ved at være ret interessant, nu hvor vi kan følge Zippo, så lur mig om jeg ikke snart begynder at nørde lidt i programmet :høhø: Det kunne være spændende at se præcis, hvor han er i løbet af 1 døgn. Jeg vidste godt, at Zippo bevæger sig omkring, men jeg var ikke klar over, at en kastreret 8-årig hankat tager sådan nogle afstikkere :S Naivt, ja sikkert nok, men jeg har da fået en øjenåbner. På nogle af billederne kan vi se, at når han laver afstikkere, så går han næsten præcis samme rute ud og tilbage. Det er mest i nærområdet, at han går rundt i zig/zag.

Så fik jeg fat i mandens computer.
Her er endnu et par billeder fra Zippos tour :uha:

Filen der hører til billederne viser at det er i tidsrummet 20150523 fra kl. 00:07 til kl. 23:55

Her har jeg zoomet lidt ind.

Vi har lige haft taget GPS’en af og aflæst data igen.
Filen der hører til billedet viser at det er i tidsrummet 20150525 fra kl. 00:03 til 17:10
Jeg har sat en sort ring omkring vores hus.

Nu vil jeg også have en GPS til Sparta :smiley:
Kunne godt tænke mig at se hvor hun går hen… Jeg har altid en ide om at hun er liiige i nærheden, også alligevel ikke, for hun kommer aldrig når jeg kalder :slight_smile: Men hører hun min scooter er hun der med det samme

En anden ting er, hold da op hvor han egentlig krydser en masse veje…

Spændende billeder, Hanne :slight_smile: Det er godt nok nogle ordentlige afstikkere, han ind imellem tager sig :uha: Kan I også se, hvor mange kilometer han tilbagelægger på et døgn?

Øj, sådan en GPS dims ville jeg også gerne prøve at have på Diego!

det kunne være ret interessant at se hvor langt Mijv og Silke bevæger sig.
Jeg er ret sikker på, at Mijv bliver ved huset. Hun kan nemlig ikke nå at rende særlig langt, når hun står udenfor døren hvert 10. minut og vil ind igen hehe.
Silke derimod kan godt være væk i flere timer ad gangen.

[QUOTE=Blunky;1243670]Nu vil jeg også have en GPS til Sparta :smiley:
Kunne godt tænke mig at se hvor hun går hen… Jeg har altid en ide om at hun er liiige i nærheden, også alligevel ikke, for hun kommer aldrig når jeg kalder :slight_smile: Men hører hun min scooter er hun der med det samme

En anden ting er, hold da op hvor han egentlig krydser en masse veje…[/QUOTE]
Jeg havde også en fornemmelse af, at Zippo var liiige i nærheden, men jeg skulle blive klogere :blegne:
Ja han krydser et par veje. Den vej (vænge) vi bor på er “blind”, så det er begrænset hvor mange biler, der kører her. Den store vej som I kan se ude til højre i billedet er straks værre. Bilerne kører stærkt selvom der er chikaner på vejen. JA det er en potentiel fare, og jeg er 100% klar over det.

Godt spørgsmål Ingrid. Jeg vil prøve at se om jeg kan finde ud af det.
Der er et lille kamera på billedet, og når jeg aktiverer det, så kan jeg se punkt for punkt, hvor han har været - altså se hvilken rute han har.
Jeg blev også overrasket (MEGET overrasket) over de afstikkere han åbenbart laver :S

Det forstår jeg godt. Det er helt vildt spændende at kunne følge ham.
Om ikke så længe, så holder projektet en pause på en måneds tid. I det tidsrum vil vi prøve at sætte GPS’en på vores anden huskat Lotus.
Jeg har en fornemmelse af, at han kommer noget længere omkring … men igen man kan tage fejl.

[QUOTE=Mijv;1243682]det kunne være ret interessant at se hvor langt Mijv og Silke bevæger sig.
Jeg er ret sikker på, at Mijv bliver ved huset. Hun kan nemlig ikke nå at rende særlig langt, når hun står udenfor døren hvert 10. minut og vil ind igen hehe.
Silke derimod kan godt være væk i flere timer ad gangen.[/QUOTE]
Præcis sådan havde både min mand og jeg det ift. Zippo. Han er “altid” lige i nærheden (øhhhh nej, det er han så ikke) :thumbdown:

Ja, det er nemlig. Jeg har også vist billederne til Casper, fordi det var rigtig interessant at følge hans mønster :slight_smile:
Hvis I gør det, så må du gerne vise resultatet herinde også? Synes det er interessant at se.
Jeg har også på fornemmelsen at Diego ikke går så langt, især ikke op mellem husene (vi bor for enden af en blind vej), men mere går ud over markerne. Men man ved jo altså aldrig. Det kan jo også være ønsketænkning.

Ååååh det er altså en slem tråd, denne her! Hvis den bliver ved ret meget længere kan det jo blive nødvendigt at gennemstøve Ebay for langt billigere isenkram og se hvad Søren Sko egentlig foretager sig, når han er ude. Jeg vil givetvis få et føl på tværs…:yikes:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1243710]Ååååh det er altså en slem tråd, denne her! Hvis den bliver ved ret meget længere kan det jo blive nødvendigt at gennemstøve Ebay for langt billigere isenkram og se hvad Søren Sko egentlig foretager sig, når han er ude. Jeg vil givetvis få et føl på tværs…:yikes:
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvis du finder noget kan det jo være du kan leje den ud :wink: Eller et samkøb kunne komme på tale

[QUOTE=DK Lindvig;1243705]Jeg havde også en fornemmelse af, at Zippo var liiige i nærheden, men jeg skulle blive klogere :blegne:
Ja han krydser et par veje. Den vej (vænge) vi bor på er “blind”, så det er begrænset hvor mange biler, der kører her. Den store vej som I kan se ude til højre i billedet er straks værre. Bilerne kører stærkt selvom der er chikaner på vejen. JA det er en potentiel fare, og jeg er 100% klar over det.

[/QUOTE]

Sådan er det at have fritløbere desværre. Sparta kan jeg ikke holde inde, hun bræger og bliver gal på alt og alle hvis hun ikke kommer ud når hun har lyst. Så i stedet for at have adfærdsproblemer, så lader jeg min kat leve det farlige liv.
Det triste er at jeg ved hun ville elske bare at have en lukket indhegning, men det ønske kan jeg ikke efterkomme pt.

Vi har en rimelig farlig vej ikke så langt fra os. og en blind vej, lidt ligesom dig, og på den store vej har jeg ofte set døde katte :frowning: 2 lå der, der for ikke så længe siden. Derfor det kunne være spændende at se hvor Sparta egentlig går hen.