GPS til hunde og katte

Spændende tråd - linket fra bbc har jeg set mange gange før, for det er ret interessant at se, specielt den zig-zag-kurs de bevæger sig rundt i. :rock:

Når jeg ser, hvor langt dine katte bevæger sig fra hjemmet, Hanne, så er jeg glad for, at jeg aldrig har haft katte, der vil ud - for det ville jeg ikke have nerver til :surrender1:

Det forstår jeg godt.

Nu gætter jeg naturligvis kun, men kunne billedet ikke være en demonstration af, hvor langt han ville nå hen, hvis han gik i lige linje ud og hjem i alle de kilometer, der bliver registreret på en dag? Hvis den større by, man kan se på billedet til højre, er Haarby, så kunne det vel godt passe med 5-6 km hver vej? Er det ikke også usandsynligt, at han har brugt over 20 timer på kun at gå ud og hjem i en forholdsvis lige linje?

Nej desværre Ingrid.
Når jeg zoomer ind på hans færden den dag, så ser jeg tydeligt, hvordan han zig-zagger rundt i nabolaget. Han tager så i slutningen af målingerne, en længere afstikker. Ja, det er Haarby du kan se på billedet, og ja de km. han har tilbagelagt den dag, passer udemærket sammen med, at han har været på langfart.
De 20 timer viser den periode, målingen gælder for.
Hvad jeg ikke forstår er de hhv. +1700 og -18 m ift. havets overflade :øhmm:

[QUOTE=DK Lindvig;1244429]Nej desværre Ingrid.
Når jeg zoomer ind på hans færden den dag, så ser jeg tydeligt, hvordan han zig-zagger rundt i nabolaget. Han tager så i slutningen af målingerne, en længere afstikker. Ja, det er Haarby du kan se på billedet, og ja de km. han har tilbagelagt den dag, passer udemærket sammen med, at han har været på langfart.
De 20 timer viser den periode, målingen gælder for.
Hvad jeg ikke forstår er de hhv. +1700 og -18 m ift. havets overflade :øhmm:[/QUOTE]

Øv, jeg troede lige, det kunne forklare det.

I betragtning af at DK’s højeste punkt er ca. 170 meter, så må det godt nok have været et højt træ, han har været oppe i :klapper:

Her er lidt flere billeder fra den dag Zippo tog på langfart :S

Vores grund ligger sådan ca. som jeg har tegnet ind.
Til venstre for vores grund ligger et lille grønt område. Det er et opsamlingssted til overskudsregnvand (øhhh hedder det mon sådan) :gruble:
Bag vores grund er et lille skovområde og en nedlagt jerbanestrækning. Der kører kun skinnecykler :høhø:
Som I kan se er han meget i nærområdet.

Så tager han lige en lille afstikker nordover

Og så begyndte han ellers sin langfart. Bemærk at der er to spor. Et for vejen ud, og et for vejen hjem.

Han slutter sin travetur lige udenfor billedet. Det interessante er, at han faktisk i et langt stykke går præcis samme vej ud/hjem.

[QUOTE=DK Lindvig;1244429]Nej desværre Ingrid.
Når jeg zoomer ind på hans færden den dag, så ser jeg tydeligt, hvordan han zig-zagger rundt i nabolaget. Han tager så i slutningen af målingerne, en længere afstikker. Ja, det er Haarby du kan se på billedet, og ja de km. han har tilbagelagt den dag, passer udemærket sammen med, at han har været på langfart.
De 20 timer viser den periode, målingen gælder for.
Hvad jeg ikke forstår er de hhv. +1700 og -18 m ift. havets overflade :øhmm:[/QUOTE]

jeg tror at de to tal har noget at gøre med den stigning / fald (ned af bakke) han i alt er gået.

Jeg har kopieret en tekst ind fra en side om træning hvor vi fandt svaret på samme spørgsmål da min mand havde været ude at cykle i varieret landskab.

Svar: Højdemeter er antallet af meter, som du samlet set cykler eller løber opad fra din rutes start til slut. Hvis vejen stiger og falder undervejs, tæller samtlige stigninger med som højdemeter, mens nedkørslerne ikke tæller i regnskabet.

Så måske det ?

Det er altså VIRKELIG interessant af følge med i den her tråd. Jeg bliver altid så imponeret over dyrs evne til at finde vej. :slight_smile:

[QUOTE=DK SismoCats;1244449]jeg tror at de to tal har noget at gøre med den stigning / fald (ned af bakke) han i alt er gået.
Jeg har kopieret en tekst ind fra en side om træning hvor vi fandt svaret på samme spørgsmål da min mand havde været ude at cykle i varieret landskab.

Svar: Højdemeter er antallet af meter, som du samlet set cykler eller løber opad fra din rutes start til slut. Hvis vejen stiger og falder undervejs, tæller samtlige stigninger med som højdemeter, mens nedkørslerne ikke tæller i regnskabet.

Så måske det ?[/QUOTE]

Jeg er åben for mulige forklaringer :ok: for jeg har ikke noget at sammenligne med … jo Himmelbjerget som er ca. 150 m. højt :høhø:

Godt nok er området Zippo bevæger sig rundt i kuperet, men at han skulle have bevæget sig opad i ialt 1779 mtr. Det er IMO temmelig meget.
På den anden side, hvis der kun måles på det opadgående, og over en strækning på små 12 km. så er det måske korrekt :gruble:
Gad vide hvad de -18 m. så dækker :?

Min mand har “truet” med at tage GPSen af Zippo, lægge den i sin BMW, og køre ca. 11 km. til Assens med pedalen i bund :høhø:
Tror nok lige jeg ville få et chock, hvis jeg så den måling :uha:

[QUOTE=anne p;1244335]Hvis I ikke har set dette program så er det et kig værd :høhø:

http://www.bbc.com/news/science-environment-22567526[/QUOTE]

Efter at have kigget på hjemmesiden igen, er der noget som slog mig, så nu kommer der et kontroversielt indspark om noget lidt andet (undskyld). Jeg står jo selv i den situation, at jeg kun må have én kat for mit boligselskab, og jeg har derfor snakket med mange herinde samt med de opdrættere, jeg har besøgt, om det vil være synd for en kat at være enekat, for så vil jeg naturligvis ikke anskaffe mig én. De fleste herinde anbefaler jo, at man får to killinger sammen, så de kan underholde hinanden, og nogle opdrættere (dog ingen af dem, jeg har snakket med) siger endda, at de slet ikke sælger killinger som enekatte.

Men på den anden side viser al forskning, at katte ikke er obligate flokdyr som mennesker og hunde, og når man kigger på kattenes territorier på hjemmesiden ovenfor, så overlapper de ikke nævneværdigt. Kattene opsøger altså ikke hinanden for selskabets skyld, og der står ligefrem, at selv katte med overlappende territorier bruger dem på time-sharebasis, sådan at de ikke er ude samtidig og risikerer at løbe ind i hinanden. Det eneste tidspunkt hvor de fulgte katte interagerer er når de slås. Selv i familiegrupper af beslægtede hunkatte, som lever vildt i naturen, bruger kattene en stor del af tiden alene, når de jager og afpatruljerer territoriet. Så derfor spekulerer jeg på, hvad det egentligt er for et behov, som samboende katte får opfyldt? Især samboende hankatte (kastrater), som i naturen og i fertil tilstand altid ville leve alene og kun møde andre katte for at slås eller parre. Og jeg spekulerer også på, om enekatte rent faktisk er ensomme, eller om de bare keder sig?

Er det naturstridigt at holde en (han-)kat som enekat, hvis den aktiveres godt? Eller bør alle katte være flokkatte med mindre de absolut ikke kan? Er der lavet forskning på, om samboende katte generelt er mere eller mindre stressede end enekatte? Jeg spørger selvfølgelig, fordi jeg er meget fokuseret på at gøre det rigtige for min fremtidige kat, også selv om det rigtige måske er ikke at få ham overhovedet. Men på den anden side synes jeg også, det er interessant, at kattene selv i høj grad vælger singlelivet, når de selv har mulighed for at bestemme. :?

Random bred katte er semi sociale. Katte er ikke meget interesserede i at møde fremmede katte, som hunde der glade hilser på stort set enhver anden hund; katte er mere til familiegrupper - de trives ofte fint i familiegrupper, men jager alene = smart at planlægge sine ture ud i landskabet til ikke at mødes med konkurrenten.
Men racekatte er jo i generationer bl.a. udvalgt med henblik på at være companion animals - kæledyr. Mange af dem vokser op sammen med flere andre og vil trives bedst med selskab, fordi de er udvalgt gennem generationer til at trives godt på den måde. Men der er iøvrigt også forskel på racerne - en brite trives langt fra så godt i gruppesammenhæng som fx. siam.
VH
Susanne

Jeg er enig med Susanne i forhold til racekatte versus huskatte (og feral cats endnu mere).

Mht om en indekat keder sig blot eller er ensom… Jeg lod Skofus flytte ud som enekat i lejlighed til en veninde (NinaA), da han var ca. 5 måneder, da min vurdering var at han var meget selvstændig og den i kuldet der var mindst opsøgende overfor andre katte. Nina brugte meget tid på at aktivere Skofus, med både klikkertræning, leg osv., og han fik blandt andet en IKEA-rotte at tumle med da han viste at han manglede det. Skæben ville så at da Skofus var 8 måneder, så havde jeg Silas på 6 måneder som ikke trivedes herhjemme (min huskat May var træls ved ham). Så han flyttede ind hos Nina. Vi havde ikke været der i mere end en 15-20 min før Skofus rendte og sagde legelyde, og der gik ikke tre kvarter før de to legede med hinanden. Så lige den oplevelse og at se hvordan en kat, der ellers havde været aktiveret og underholdt så meget som en kat kan blive af et menneske, bare blev så glad for at få en legekammerat, har gjort at jeg aldrig igen lader en killing flytte alene ud som indekat. De får simpelthen så meget større livsglæde af at være to sammen. :slight_smile:

Jeg tror godt at Skofus kunne have fungeret som alenekat uden at lide overlast. Han havde helt sikkert kedet sig mere - og jeg havde skulle bruge langt langt mere tid på at aktivere ham, men jeg tror ikke at han decideret ville have mistrivedes. Når det er sagt, så er jeg ikke et sekund i tvivl om at hans livskvalitet er blevet øget betydeligt af at have en legekammerat. Hver eneste dag er det tydeligt at han nyder at have Silas at lege og tumle med.
Silas er en helt anden type kat. Jeg har ham af og til mistænkt for at være en siameser i europé forklædning :høhø: Han ville aldrig kunne trives alene. Hvis han kunne bo midt i en bunke andre katte ville han gøre det. Når Skofus og han putter, er det altid Silas der har taget initiativet og lagt sig hos Skofus. Og når der skal vaskes ører, er det også altid Silas der starter. Skofus gengælder normalt når Silas går i gang, men det er uden undtagelse altid Silas der er den der lægger op til de små tætte hyggestunder.

Dette er et overblik over den sidste uges udflugter. Hver dag har sin egen farve.

Zippo har ikke været på langfart i denne uge :thumbup:
Til gengæld har han besøgt sportspladsen ved skolen (det er der hvor de gule streger viser hen). Der har han ikke før været … så længe vi har fulgt ham på GPSen.

Igen går han samme vej ud/hjem. Altså lige bortset fra den ene gule tur, hvor han breder ruten lidt ud :S

Tak, for at holde os opdateret, synes det er så spændende :smiley:

[QUOTE=DK Lindvig;1245298]Dette er et overblik over den sidste uges udflugter. Hver dag har sin egen farve.

Zippo har ikke været på langfart i denne uge :thumbup:
Til gengæld har han besøgt sportspladsen ved skolen (det er der hvor de gule streger viser hen). Der har han ikke før været … så længe vi har fulgt ham på GPSen.

Igen går han samme vej ud/hjem. Altså lige bortset fra den ene gule tur, hvor han breder ruten lidt ud :S[/QUOTE]

Tror du, han finder tilbage fra langturene via sit eget spor? Den gule med lidt mere vinkel er måske inden for et område, han trods alt kender så nogenlunde. Det er jo stadig i byen. Hvorimod den grønne er ud over markerne. Der har han måske brug for et duftspor at følge?

Er der stor forskel på, hvor mange kilometer han tilbagelægger i de døgn, hvor han er på langfart, og dem, hvor han trisser rundt i nærområdet?

Gode spørgsmål Ingrid.
Jeg har siddet og arbejdet på ugens traveture :slight_smile: Det er ikke sådan “bare” lige at gøre, men rigtig interessant at se resultaterne.
Først skal jeg åbne “trackingen” for den pågældende dag. Så åbner jeg den via Google Earth, zoomer ind (hvis jeg ikke gør det, så får vi et billede, der er noget spoleret af et stort kameraikon midt i det hele), laver et screen dump og fører det over i Paint. I Paint beskærer jeg billedet, så kun de relevante oplysninger kommer med.

Bagefter går jeg ind og åbner samme tracking men i et andet view. I dette view kan jeg se detaljerne om km, hastighed osv. Herefter samme procedure = over i Paint, beskære og gemme.

Ugens ture:
01-06-15: Her går han både op bag om kirken (øverst i billedet) og faktisk ud af vores lille landsby. Sørme om han ikke også lige er omkring vores fodboldbaner (til højre i billedet)

02-06-15: Nærmiljøet - han går ikke så langt væk.

03-06-15: Igen bliver nærmiljøet travet igennem.

04-06-15: Zippo runder et “nybyggerkvarter” (øverst) og besøger en stor gård samt passerer fodboldbanen (til højre)

05-06-15: Nærmiljøet

06-06-15: Langfart :S men heldigvis ud over marker.

Igen er det tydeligt at se, hvordan han zig-zagger rundt i nærmiljøet.
Når han går på langfart, så følger han samme spor ud / hjem. Om han sætter duftspor eller bruger pejlemærker eller noget helt tredie… ja det ved nok kun Zippo selv :høhø: Men det kunne være interessant at vide præcis, hvordan han navigerer.
Vi har også talt om, hvorfor han går på langfart. Altså hvad der driver ham :gruble:Mon han bare går, går, går … lige pludselig ikke gider mere og så vender om :? Mon han bliver jaget noget af vejen, fortsætter indtil han føler sig tryg og herefter vender om:? Eller har han fået færden af “noget” :?
Svaret blæser i vinden :cool2:

sjovt at hans fart også - den svinger meget alt efter om noget kan have skræmt ham eller han har haft jagtforsøg ser det ud til og i nærmiljøet går han meget langsommere lige som på den lange tur - han er nok energisparende mon ikke? Rigtig spændende at se :slight_smile:

[QUOTE=Cecilie;1244553]Efter at have kigget på hjemmesiden igen, er der noget som slog mig, så nu kommer der et kontroversielt indspark om noget lidt andet (undskyld). Jeg står jo selv i den situation, at jeg kun må have én kat for mit boligselskab, og jeg har derfor snakket med mange herinde samt med de opdrættere, jeg har besøgt, om det vil være synd for en kat at være enekat, for så vil jeg naturligvis ikke anskaffe mig én. De fleste herinde anbefaler jo, at man får to killinger sammen, så de kan underholde hinanden, og nogle opdrættere (dog ingen af dem, jeg har snakket med) siger endda, at de slet ikke sælger killinger som enekatte.

Men på den anden side viser al forskning, at katte ikke er obligate flokdyr som mennesker og hunde, og når man kigger på kattenes territorier på hjemmesiden ovenfor, så overlapper de ikke nævneværdigt. Kattene opsøger altså ikke hinanden for selskabets skyld, og der står ligefrem, at selv katte med overlappende territorier bruger dem på time-sharebasis, sådan at de ikke er ude samtidig og risikerer at løbe ind i hinanden. Det eneste tidspunkt hvor de fulgte katte interagerer er når de slås. Selv i familiegrupper af beslægtede hunkatte, som lever vildt i naturen, bruger kattene en stor del af tiden alene, når de jager og afpatruljerer territoriet. Så derfor spekulerer jeg på, hvad det egentligt er for et behov, som samboende katte får opfyldt? Især samboende hankatte (kastrater), som i naturen og i fertil tilstand altid ville leve alene og kun møde andre katte for at slås eller parre. Og jeg spekulerer også på, om enekatte rent faktisk er ensomme, eller om de bare keder sig?

Er det naturstridigt at holde en (han-)kat som enekat, hvis den aktiveres godt? Eller bør alle katte være flokkatte med mindre de absolut ikke kan? Er der lavet forskning på, om samboende katte generelt er mere eller mindre stressede end enekatte? Jeg spørger selvfølgelig, fordi jeg er meget fokuseret på at gøre det rigtige for min fremtidige kat, også selv om det rigtige måske er ikke at få ham overhovedet. Men på den anden side synes jeg også, det er interessant, at kattene selv i høj grad vælger singlelivet, når de selv har mulighed for at bestemme. :?[/QUOTE]

Katten nedstammer fra solitære arter af vildkatte, der lever alene undtagen, når de mødes og parrer sig. Det er ligesom rævene fx. Dette betyder, at de er solitære dyr. Inddelingen sker via Carl von Linnés system, og det solitære ligger sådan set fast i hardwaren, da evolution jo er en fremadskriden proces uden slutmål og ikke en tilbagegående, MEN man kan også være domesticeret - og det er tamkatten. Felis Domesticus kalder nogle forskere den endda. Begrebet “semi-solitær” debatteres - det har været anvendt populært i stedet for ordet domesticeret, men domesticeret er det korrekte ordbrug fagligt. Forklaringen på dit spørgsmål findes derfor her. Når du domesticeres, så øges din tolerancetærskel over for andre arter og egen art - men en kat er grundlæggende solitær og kan derfor let klare sig alene. Om den så vil trives alene inden for er en anden snak - men her taler vi miljø i stedet for dens arv - og her vil en kat mere som oftest berige miljøet for en tamkat

Og jeg er nødt til lige at rette dig, fordi det er et af mine hjertebørn: Man ved ikke om hunde nedstammer fra flokdyr. Det er en udbredt antagelse, som aldrig er bevidst. Faktisk ved man ikke, hvor de stammer fra. Meget tyder på et hundelignende dyr, der var fader til både hund og ulv, og som er uddød i dag eller Negev Ulven, som er solitær. Ferale tamhunde danner heller ikke flokke men grupper, lige som tamkattene :slight_smile: