Gravid

Jeg aner faktisk ikke, hvor denne tråd skal placeres, men jeg prøver her. Jeg har netop taget en positiv graviditetstest :yah::flag::thumbup:

Jeg har så hørt, at gravide ikke må ordne kattebakke. Gælder det allerede i starten af graviditeten (jeg kan max være en måned henne), eller først senere? Det skal dog siges, at jeg ikke har været ved læge og fået det bekræftet. Men med tre positive test, må jeg hellere tro på det, og begynde at leve derefter.

Kh Maja

Medmindre du ligefrem spiser af kattebakken, kan du sagtens ordne den :wink:
Naturligvis skal du - som altid -vaske hænder bagefter.

Men har du en kæreste til det, så overbevis ham da bare om, at det er hans job de næste mange måneder :smiley:

Og så tillykke med graviditeten :slight_smile:

Stort tillykke - det glæder jeg mig til at høre mere om :høhø:

Aaiii tillykke med graviditeten!!! Jeg har 6 børn, så jeg har taget testen nogle gange efterhånden:D

TILLYKKE:-)

Toksoplasmose hedder det der, og det er en noget overdreven ting. Parasitten - eller amøben er nok et mere korrekt ord - kan ganske rigtig smitte fra rovdyr til mennesker, men faren er større ved at berøre råt kød…

Og så er der den lille biting ved Toksen eller toxoplasma gondii, som den også går og kalder sig, at parasitten allerede findes ved tre ud af fire af os, da de findes i de dyr vi spiser, så hvis du er heldig, så læser Toksen også med lige nu:-)

Udover de, der allerede har den, smittes 1 ud af 500 gravide i DK årligt.

Men tag da nogle plasthandsker på, når du tømmer bakken. Så er du sikret… Sådan da… for måske læser den med lige nu

mvh

Har du indekatte?

Hvad fodrer du med?

relevant - for smitten til misssen sker via byttedyr…

Tillykke med graviditeten og udover det Vivi skrev, så vil jeg tilføje at du hos lægen kan få taget en test for om du allerede har været udsat.

Tusinde tak allesammen. Ja der er godt nok en masse råd, og jeg synes det er noget svært at gennemskue, hvilke der er vigtigt, og hvilke der hysteriske

[quote=Camilla;505295]Har du indekatte?

Hvad fodrer du med?[/quote]

Ja, jeg har to indekatte. Jeg fodrer med tørt og vådt fra RC

det er en god ide at lade kæresten blive i troen om, at det nu er hans byrde…:tihi:

Jeg har tid hos lægen den 14., så da kan jeg få taget testen

STORT TILLYKKE MED GRAVIDITETEN :flag:

Først og fremmest; :flag: TILLYKKE!:flag:

Bor du sammen med faderen til barnet (som jeg næsten kan forstå du gør) - så overbevis ham endelig om at det er hans job at tømme kattebakker!! :høhø::p:thumbup:

Som andre nævner, er toxoplasmose en parasit smitter fra byttedyr til rovdyr. Jeg er faktisk ikke klar over, hvordan det er med med overførsel mellem mødre og killinger.
Når du nu har indekatte, kan jeg forestille mig at sandsynligheden for at de har toxoplasmose, er ret lille (forudsat at deres forældre var indekatte).

Hvorom alting er; din læge kan vha. en blodprøve bestemme om du har antistoffer mod toxoplasmose.
Har du det, er der ingen grund til at frygte bakketømning. :slight_smile:
… meeen, det skal jo ikke forhindre en i at overbevise kæresten om at det er hans job at tømme bakken. :høhø:

Hvorom alting er, handler det hele om, hvorvidt du tidligere har været udsat for parasitten.
Jeg har en veninde der læser til jordemoder (og generelt er superklog) - hende vil jeg spørge i morgen. :slight_smile:
Men indtil da - enten bilder du kæresten ind at du så absolut ikke kan tømme kattebakke, eller også går du til lægen og beder om at blive testet for toxoplasmoseantistoffer.

Tillykke med graviditeten!

Jeg ville under ingen omstendigheder tømme bakke når jeg prøvede på at blive, eller var gravid!! Jeg har en veninde som arbejder med en 40-årig mand, som mest af alt lignede en på dreng i starten af teenageårene, han kan intet selv, og lever på et bosted for mennesker med funktionsnedsættelse… Han er sådan fordi hans mor tømte kattebakke.

Det kan godt være det er at blæse det op, men jeg mener bestemt ikke der er nogen grund til at udsætte sit endnu ufødte barn for dette.

[quote=Bamse;505447]Tillykke med graviditeten!

Jeg ville under ingen omstendigheder tømme bakke når jeg prøvede på at blive, eller var gravid!! Jeg har en veninde som arbejder med en 40-årig mand, som mest af alt lignede en på dreng i starten af teenageårene, han kan intet selv, og lever på et bosted for mennesker med funktionsnedsættelse… Han er sådan fordi hans mor tømte kattebakke.

Det kan godt være det er at blæse det op, men jeg mener bestemt ikke der er nogen grund til at udsætte sit endnu ufødte barn for dette.[/quote]

Det synes jeg lyder underligt… Er det bevist at det er pga. hun tømte kattebakke?

Der er faktisk større risiko for smitte ved at røre ved råt kød og grøntsager, med mindre du da renser kattebakker med hænderne og putter fingrene i munden bagefter.

Ellers: Stort tillykke!

Og “bum” så blev verden meget mere kompliceret og farlig :uha:

Tusinde tak for jeres lykønskninger. Jeg har endnu ikke fået så underlige spisevaner, at jeg er begyndt at nippe til kattebakken :p, men når nu kæresten er her, så bliver det hans job indtil jeg har været hos lægen (bare for en sikkerheds skyld)

Henriette - Ja, det er udelukkende grunden. Selvfølgelig er det ikke størstedelen som det sker ved, men der er ingen grund til at udsætte sig for det, nu når det er en ting man kan komme uden om.

Til lykke!! :slight_smile:

Hvis manden er 41 idag, så skete det dengang hvor man pr automatik gav kattebakken skylden, i dag er der blevet forsket meget mere i det, og man ved at risikoen er langt større ved håndtering af råt kød og rå grøntsager.

Et eller andet sted har jeg en europæisk undersøgelse som jeg vil se om jeg kan finde frem.

Nedstående er sakset fra seruminstituttets hjemmeside
Toxoplasmose som det fremgår skal kattens afføring ligge i mindst et døgn i bakken før den smitter, og hvor mange går uden at ordne bakke i flere dage ?

Parasitten T. gondii har tre udviklingsstadier, der alle kan medføre smitte af mennesker. De tre udviklingsstadier er:

  1. Oocysten
    Kattedyr er hovedvært og den eneste dyregruppe, der udskiller oocyster med afføring. Oocysterne er meget modstandsdygtige og kan findes spredt i omgivelserne, fx. i jorden, sandkasser, køkkenhaver og i græsset. Oocysterne kan også findes indendørs i huset eller i stalde. Når en kat bliver inficeret, udskiller den op til 10 millioner oocyster over en periode på 2 uger. Men den enkelte kat kan formentligt kun udskille oocyster over en kort periode og kun én gang i sit liv. Oocysterne bliver infektiøse 1 - 5 dage efter udskillelsen, de kan spredes med overfladevand, og de kan overleve i op til et år. Dette forklarer, hvorfor kontakt med jord og vand kan udgøre en større smitterisiko end kontakt med katte.

  2. Vævscyster
    Hovedsmittekilden i vores del af verden er vævscyster i muskulatur og organer fra Toxoplasma-smittede dyr, specielt fra svin, lam og vildt, i mindre grad fra oksekød og kyllinger. Cysterne findes i størst mængde i ikke-skeletmuskulatur. Indtagelse af råt/ikke gennemstegt kød er en væsentlig risokofaktor. Cysterne bliver ødelagt ved opvarmning til mere end 66º C i 3 minutter og ved nedfrysning til -20 ºC. Rygning, saltning og bestråling vil også ødelægge cysterne.

  3. Tachyzoiten
    Den frie parasit findes ved akut infektion først og fremmest i blod og væv. Tachyzoiten ødelægges ved udtørring, frysning og ved kontakt med mavesyre. Selv om alle dyrearter kan få toxoplasmose, er der ikke nogen risiko for at blive smittet ved almindelig omgang med dyr og mennesker. Man kan således uden risiko omgås børn og voksne, der er smittet med toxoplasmose. Der er en teoretisk risiko for smitte fra urin og afføring, men det er aldrig blevet påvist.

Smitte fra person til person er beskrevet ved organtransplantation og ved blodtransfusion. Ved transfusion i graviditeten bør man vælge blod fra en seronegativ donor eller undgå leukocytholdigt blod.

Der er eksempler på smitte ved indtagelse af upasteuriseret mælk

Gode råd om hvordan man kan undgå smitte med toxoplasmose:

1.Undgå at spise råt eller ikke gennemstegt kød
2.Det er meget vigtigt at have god hånd- og køkkenhygiejne
3.Undgå at smage på fars ved madlavning
4.Vask grønsager og frugt grundigt
5.Benyt handsker ved kontakt med jord eller vask hænderne grundigt bagefter
6.Undgå upasteuriseret mælk
7.Undgå direkte kontakt med kattebakke, lad en anden person end den gravide tømme og skolde bakken hver dag

Så fandt jeg linken til den omtalte europæiske undersøgelse

ggg jeg blev lige revet med af toxoplasmosen at jeg helt glemte at sige TILLYKKE
så det er hermed gjort, af en gammel kone med 4 graviditeter bag sig og altid en eller flere katte, helt uden at toxoen stak sit grimme fjæs frem