Grønlangkål

Nu hvor julen er ved at være ovre, tænker jeg om ikke I skulle ligge inde med en opskrift på en super grønlangkål??

Min mand arbejdede juleaften, så vi har valgt at lave julemad nytårsaften istedet for.
Vi elsker begge grønlangkål, men jeg syntes der er stor forskel på smagen af det…
Og da jeg ikke er den største ørn i et køkken, mangler jeg lidt hjælp.

Så kom endelig frit frem med jeres opskrifter… :klap:

Nu er grønlangkål jo et vidt begreb. Jeg er vant til den slags her, og det er det eneste, jeg har savnet ved ikke at holde jul. Havde selv lavet det, hvis ellers man kunne få grønkålsboller på Fyn, men jeg kunne i hvert fald ikke finde dem nogen steder.

http://www.vendsysselske-groenlangkaal.dk/29_grønkål.htm

Tilbehøret er valgfrit. Vi får det gerne med sylte, stegt medister, frikadeller og sennep. Plus at nogen gerne vil have rødbeder også. Er man rigtig indfødt vendelbo, skal man vist også helst have sukker og kanel på :uha: Det skulle min farfar i hvert fald. Det har vi nu heldigvis aldrig brugt!

Det kan stærkt anbefales - men hvis man ikke er vant til det, kan det da godt være, at man foretrækker den stuvede version. Som formodentlig også er den, du efterspørger? :slight_smile:

Ja, det er nemlig flødestuvet grønlangkål, jeg mener…

Der er vel nærmest ikke noget mad, der ikke bliver en anelse bedre, med et skvæt piskefløde :wehu::wehu:

Jeg holder på den sønderjyske version!

[quote=Zunar-J5;520575]Jeg holder på den sønderjyske version!

http://spise.dk/soenderjysk-groenlangkal/[/quote]

Ser dælme også godt ud…omend lidt for omstændig for sådan en køkken-tåbe som mig. :stuck_out_tongue:

Det er nemt at lave og du vil bestemt ikke fortryde det.
Vi får altid sønderjydsk grønlangkål nytårsaften.
For nogen år siden havde min datteren ven med hjem og han var helt rørt, da han opdagede, det var sønderjydsk grønlangkål viskulle have. Han var opvokset i Sønderjylland og fortalte efter middagen, at den grønlangkål jeg havde lavet, var ligså god som den hans mor lavede.
Da blev jeg stolt:)
Knus Elin

Man kan sagtens “snyde” og bruge den frosne færdighakkede grønlangkål :cool:

Se, nu snakker du et sprog jeg forstår :høhø:

Vi overvejer nu at skulle have and til…det passer vel ikke så godt til sønderjysk eller??

Ved godt, at and ikke lige er det man får til grønlangkål…men vi er vilde med begge dele, så sådan bliver det !

[quote=Sannela;520595]Se, nu snakker du et sprog jeg forstår :høhø:

Vi overvejer nu at skulle have and til…det passer vel ikke så godt til sønderjysk eller??

Ved godt, at and ikke lige er det man får til grønlangkål…men vi er vilde med begge dele, så sådan bliver det ![/quote]

Det har jeg aldrig prøvet :?

Men jeg vil da gerne høre, hvordan det smager, hvis I prøver det :høhø:

[quote=Zunar-J5;520599]Det har jeg aldrig prøvet :?

Men jeg vil da gerne høre, hvordan det smager, hvis I prøver det :høhø:[/quote]

Jeg er ikke så sart…så jeg kan sagtens spise to yndlingspise sammen selv om de måske ikke passer super sammen…

Altså det kan godt blive for outreret, men ellers…

[quote=Sannela;520600]Jeg er ikke så sart…så jeg kan sagtens spise to yndlingspise sammen selv om de måske ikke passer super sammen…

Altså det kan godt blive for outreret, men ellers…[/quote]

Enig langt hen ad vejen - men jeg vil nu nødigt undvære mine kålpølser til :ups:

Mmmmm, grønlangkål - det smager godt :slight_smile: Jeg laver vist den vendsysselske version, i hvert fald kommer jeg sukker i, så den bliver en smule sød i smagen. Jeg putter dog mælk i i stedet for fløde …

Ingen fløde???!!! :besvimer::besvimer::besvimer:

:høhø:

Vi laver en hel speciel udgave i familien, som er gået videre i generationer… Vi elsker den alle og det er bare ik jul uden… Grønkål rippes og koges i 4 dage, hvor man skifter vand hver dag, på 3 dagen koges et stykke røget og letsaltet flæsk med og når kålen er godt mør kommer man den enten i fryseren eller laver den spiseklar, hvilket vil sige at man steger bacon tern, løg tern og blander i kålen… Løgene skal steges til de er møre… Så varmes det hele op og serveres til julemaden, er der stadig meget væske i kålen så Moses 1 kogt kartoffel i, til sidst…

AAAAAIIII, ku jeg lige spise dét NU???:besvimer:

And og grønlangkål - hvorfor ikke, jeg elsker begge dele:savle:
Men lov mig at i dropper rødkålen ikk, for ellers bliver det sgu for tricky:klapper:

:lol::lol:

Ja, det skal jeg nok!!!

[quote=12345;520636]Vi laver en hel speciel udgave i familien, som er gået videre i generationer… Vi elsker den alle og det er bare ik jul uden… Grønkål rippes og koges i 4 dage, hvor man skifter vand hver dag, på 3 dagen koges et stykke røget flæsk med og når kålen er godt mør kommer man den enten i fryseren eller laver den spiseklar, hvilket vil sige at man steger bacon tern, løg tern og blander i kålen… Løgene skal steges til de er møre… Så varmes det hele op og serveres til julemaden, er der stadig meget væske i kålen så Moses 1 kogt kartoffel i, til sidst…[/quote]Okay, jeg skred allerede i svinget da jeg læste ordet ‘rippes’…betyder det på jævnt dansk, at man river det i stykker:?

Lyder ellers lækkert, men det er en ret jeg skal inivteres til - og så vil jeg så til gengæld tømme hele gryden, alene:D

Det lyder godt nok også lækkert!! :savle:

[quote=Helene;520643]Okay, jeg skred allerede i svinget da jeg læste ordet ‘rippes’…betyder det på jævnt dansk, at man river det i stykker:?

[/quote]

Det betyder på jævn dansk at man tager ribberne af !! :rock:

Helene, nej det er at vi køber frisk grønkål og ripper alle stilkene af, er et kæmpe arbejde men er det værd