.oO Decembers tanketråd

Ja sådan lidt hen af fordælenda ud i ét - eller som jeg har hørt andre sige “forsummeniluftenda” :hoho:

1 Synes om

Der var endnu en kleptoman kat. :klappe:

Åh altså… hvis I gerne vil have et godt grin, så giv jer tid til at læse Glæden ved grønlangkål :klappe:

7 Synes om

Bullseye :ok:

Nej, Grønlangkål er ikke bare grønlangkål

1 Synes om

Der er jo blevet diskuteret grønlangkål før … sidste år f.eks.:

Luise havde inviteret til grønlangkålfrokost … som corona fik aflyst … :venter:

Og Ingrid slog slag for den rigtige vare allerede i 2010:

7 Synes om

Det viser sig, at min mor kender forfatteren. Gik på seminaret med hende for mange, mange år siden

Bliver nok ikke lige inden jul, tro jeg skubber det men, nogle der en god ide til vegetar gæst til middag, havde regnet et med vi skulle have en bøf, og vedkommede kunne få sådan en soja bøf, for det skulle ligne så meget som muligt hinanden, og desserten is men is dur ikke, mælke produkter får vedkommede heller ikke, soja bøf dur heller ikke da vedkommede har soja allergi,

Med venlig hilsen beimis ejer

Det går nok ikke med den Wendsysselske grønlangkål … :hoho:

4 Synes om

Altså

:klappe:

Med venlig hilsen beimis ejer

Jeg har engang lavet nøddesteg til en lillejuleaften, hvor en af gæsterne var vegetar. Den smagte så godt, at alle andre også spiste af den :grin:
Du kan se en opskrift her, men der findes mange andre varianter

1 Synes om

(lånt)

Hold ud, alle I forældre til skolesøgende børn!!
Jeg har en plan!

:joy:

Hjemmeundervisning, siger de. I tre dage, siger de. Jamen så gør vi det. Og jeg vil gerne spare lærerne for ulejligheden med at lave et skema for hvordan det skal foregå. Jeg har allerede en plan.

THE SKOLESKEMA!

15/12:

8-10: HUSGERNING:
Kend dit værelses hemmeligheder. Eleven sætter sig ind i funktioner som feks. skabslåger (der kan lukkes), skuffer (der kan fyldes med ting der ellers ligger og roder) og kontakter (der ikke bare kan tænde lys men også slukke). Lektionen sluttes med en test: hvilken farve har dit gulv?

10-12: NATUR OG TEKNIK:
Vaskemaskinens vidunderlige verden - et selvstudie i en højteknologisk konstruktion, der på magisk vis fjerner pletter og ildelugt. Øvelse: Sortér vasketøjskurven og tjek om dine cowboybukser virkelig er beskidte - eller det bare var nemmere at smide dem dér frem for at lægge dem i skabet.

12-13: HJEMKUNDSKAB: Byg din egen madpakke. Et helt nyt univers åbner sig, når du ser hvad man kan med et stykke agurk og et strejf leverpostej.

13-15: MATEMATIK:
Eleven gennemgår tilbudskataloger og laver regnestykket: hvor meget kan jeg spare ved at køre efter tilbud på fløde, rødkål og servietter med nissemænd.

16/12

8-10: MUSIK:
Eleven øver julens sange i det skarpe lys fra den nøgne pære i redskabsrummet. Med lukket dør.

10-12: GEOGRAFI:
Hvor er julestemningen? Gå ud i verden og se om du kan finde den varme, glædelige følelse af julens budskab. Øvelse: Tag skraldet med ud når du går - men lad mobilen blive hjemme.

12-13: HJEMKUNDSKAB: Sådan koger du risengrød - et selvstudie der afsluttes med øvelsen: Krat grød løs fra grydens bund.

13-15: EFTERSIDNING:
Eleven lærer at det tager tosselang tid at rengøre en gryde hvori risengrød er brændt på. Humøret holdes oppe med sangene “Hejhop lille nisse” og “Deeeet er risengrød” på repeat.

17/12:

8-10: DANSK:
Selvstudie. Eleven analyserer salmen
“Det’ jul, det cool” og laver en julegave til Bedste samtidig: et fingermaleri med titlen: Det ønsker jeg mig allermest næst efter en hund.

10-12: BIOLOGI:
Eleven skubber sin seng fri af væggen og leder efter spændende dyreliv i virvaret af enkelte sokker og nullermænner. Fund dokumenteres med foto og et bud på væsnets navn. HANDSKER OG MUNDBIND OBLIGATORISK.

12-13: JULEFROKOST:
Tryl med rester! Sådan får du noget spiseligt ud af selv det sørgeligste køleskab. Husk din egen dåseåbner.

13-15: RELIGION:
Selvstudie. Eleven opfører på egen hånd - med tøjdyr og basketbolde som statister - et krybbespil og afslutter med en mundtlig fremlæggelse om spørgsmålet: hvad skete der med æslet bagefter.

Og så er der juleferie.

Selv tak.

7 Synes om

Det lyder, som om vedkommende er veganer. Bare hvis du skal google opskrifter, er det vigtigt at google på det rette ord. Vegetar kan være et vidt begreb. Der findes vist 7 forskellige slags. Men veganer er nogenlunde til at forstå - der er alle former for animalske ingredienser bandlyst. Også mælk og æg og andre ting, der ikke umiddelbart involverer døde dyr.

4 Synes om

Chili har opdaget fordelene ved den nye, langt bredere seng, vi fik i går. I morges, da jeg vågnede, lå hun ved siden af mig helt oppe i hovedenden :heart: Det var der ikke plads til før. Da måtte hun nøjes med at jage Asani væk fra fodenden.

9 Synes om

Selvfølgelig er det nok det istedet, har nok ærligt indrømme kun hørt med den ene øre, da jeg lige gik i alarm over soja allergi, hold da op der er soja i meget, samt meget mere fokus på og lytte efter det. Tak @galath og en stort tillykke :flag: til Chili og Asani med den nye seng, håber de har sovet godt i den :wink:

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Ja, soja er jo ofte det, man bruger som erstatning for kød, når man er vegetar/veganer, så det gør ikke opgaven nemmere. Jeg ved jo ikke, om vedkommende er veganer - det er ikke sikkert. Men det er nok vigtigt at vide lige præcis, hvad vedkommende spiser og ikke spiser.

4 Synes om

I den opskrift jeg linker til, er der ingen soja og nederst står der, at man kan erstatte ægget - som er den eneste animal ingrediens - med hørfrømasse. Så den opskrift burde også kunne spises af en veganer :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Ja det havde jeg set :slightly_smiling_face: Og den er stadig den jeg hælder til, også fordi du har afprøvet den.
Men hvor føler jeg mig dog på ude bane :woozy_face:

Med venlig hilsen beimis ejer

Du kan købe glimrende is lavet på bla havre og ris i de fleste større supermarkeder
Natur’li.
De skulle være ret gode.

De kan indeholde spor af soja, men det gør næsten alt kommercielt fremstillet. Så spørg ind til hvor alvorligt det er

Her er en opskrift på citron sorbet - uden ismaskine og fancy ingredienser.
Du kan evt lave marengs til pynt/knas

Min veninde har smagt og godkendt og hun er ret vanskelig

Og de her er rigtig gode, både Jan, jeg og min mor spiser dem når de er på tilbud. Og vi er aldeles kødædende ellers

3 Synes om

Hvordan bruger i grøntsagsbøfferne - hvilket tilbehør…?

Jeg har flere gange lavet forskellige former for grøntsagsbaserede “frikadeller” og lignende, men det ender altid med at vi spiser dem som tilbehør til noget kød, fordi jeg ikke lige kan komme på noget smart at servere til dem ellers… :thinking:

1 Synes om