Gunnar og genetikken

Jeg har engang lært at en rød/blåskimmel er de der ikke falmer og gråskimmel er de der ender som hvide (uanset hvilken farve de så end er født med).
Genetisk er de to typer skimmel forskellig.
Så om Gunner er gråskimmel eller blåskimmel oven på sine pletter og plamager, afhænger af om han er født fuldfarvet i pletterne og om han ender med at blive hvid.

Uanset, så ser han dejlig ud! :heart_eyes:

2 Synes om

Jeg lægger ud med at byde på tobiano. Så må du stikke den :muhaha:

2 Synes om

Burde han måske hedde Gorgonzola i stedet? :gruble:

5 Synes om

Var også min første tanke: Tobiano (TT Homozygot) da det giver Pawprints eller Cow spotting som også kan give Roan effekt :sweat_smile: men han må være mere end dette for Tobiano alene giver ikke blå øje/øjne.

Men så alligevel ikke - da jeg ikke helt ved om jeg forstår det korrekt “ appaloosa/knabstrupper-plettet i de ikke-hvide områder” :crazy_face:

For tænker nemlig om han er Sabino som clydesdale. Som er det bud jeg netop har brug for at se hele ham - hehe

6 Synes om

@Eva_K laver I ikke en ny tråd med ham? Interessant at følge med i de farvegenetiske mv diskussioner, synd hvis de skulle forsvinde i tanketråden

4 Synes om

Tak for alt input - og Gunnar lægger da gerne krop til en heste-farvegenetisk tråd! :unicorn:

Det kan du tro - sørger for at tage noget mere brugbart når han er landet… :+1:

Mht. om han bleger, så har nuværende ejer kun haft ham ca. 1 år - han er importeret fra Irland og har fortsat irsk pas, så skal da også lige ha’ checket hvilket farveforslag han er noteret under der. :thinking:

Hans borgerlige navn er faktisk intet ringere end Mr. Blue Sky II, men jeg gætter på han også kommer til at hedde Gunnar her - omend Gorgonzola da er et… spændende bud… :hoho:

9 Synes om

Vi glæder os til at se og læse mere om ham :heart_eyes:

2 Synes om

Måske bare Osten?

3 Synes om

Er det ikke lidt cheesy?

4 Synes om

spændende :slight_smile:

Det er ikke nu vi skal fortælle at der er en dommer som vi kalder for ostemanden :joy:

2 Synes om

Hvem i alverden er det og hvorfor dog det tilnavn?

Yan Roca-Folch :smile: Det lyder som den berømte blåskimmel ergo er han Ostemanden :wink: Men absolut et kæle og ikke øgenavn :slightly_smiling_face:
Vi har også en Dolph Lundgren og John Cleese :smile:

5 Synes om

Troede lige et kort øjeblik spørgsmålet var til mig… :thinking: :face_with_raised_eyebrow: :grin:

Et ikke specielt godt billede, men pt. det der viser hans farve/tegninger bedst - i passet står farven i øvrigt bare som Skewbald:

Og så lige et af den sammenbragte familie: :heart:

14 Synes om

Det var til Katho men det smuttede åbenbart i redigeringen :slight_smile:

Flot mønster det der Skewbald!

2 Synes om

Skråt skaldet?

Skewbald er den engelske betegnelse for heste der er “brogede med anden farve end sort”, de sort/hvid brogede kaldes piebald - pie fra “magpie”, bald for “hvid plet”. Hvor “skew” så lige kommer fra - tjaaa… britisk logik? :roll_eyes: :sunglasses:

3 Synes om

Piebald har jeg hørt før. Det kunne jeg heller ikke få til at give så meget mening. Det hjælper lidt at vide, at pie er en magpie og ikke bare en pie :slight_smile:

1 Synes om

Skal jeg være ærlig, så har jeg heller ikke fattet koblingen pie/magpie tidligere - men fik det lyse indfald at Google det, nu hvor jeg skulle forsøge at kloge mig på emnet… :shushing_face: :sunglasses:
Og så giver sort/hvid-termen jo pludselig en form for mening! :wink:

3 Synes om

Booooooh, Magpies go home!

Hov vent. Tråden er måske ikke om Australian Football?

2 Synes om