Gunnar og genetikken

Troede lige et kort øjeblik spørgsmålet var til mig… :thinking: :face_with_raised_eyebrow: :grin:

Et ikke specielt godt billede, men pt. det der viser hans farve/tegninger bedst - i passet står farven i øvrigt bare som Skewbald:

Og så lige et af den sammenbragte familie: :heart:

14 Synes om

Det var til Katho men det smuttede åbenbart i redigeringen :slight_smile:

Flot mønster det der Skewbald!

2 Synes om

Skråt skaldet?

Skewbald er den engelske betegnelse for heste der er “brogede med anden farve end sort”, de sort/hvid brogede kaldes piebald - pie fra “magpie”, bald for “hvid plet”. Hvor “skew” så lige kommer fra - tjaaa… britisk logik? :roll_eyes: :sunglasses:

3 Synes om

Piebald har jeg hørt før. Det kunne jeg heller ikke få til at give så meget mening. Det hjælper lidt at vide, at pie er en magpie og ikke bare en pie :slight_smile:

1 Synes om

Skal jeg være ærlig, så har jeg heller ikke fattet koblingen pie/magpie tidligere - men fik det lyse indfald at Google det, nu hvor jeg skulle forsøge at kloge mig på emnet… :shushing_face: :sunglasses:
Og så giver sort/hvid-termen jo pludselig en form for mening! :wink:

3 Synes om

Booooooh, Magpies go home!

Hov vent. Tråden er måske ikke om Australian Football?

2 Synes om

Hvor er han bare fin :heart_eyes:

Tobiano + overo
Om det er splash, sabino eller noget dominant white ved jeg ikke.
Grundfarve er ikke til at sige - Kender du noget til afstamning, altså hvilke racer der kan ligge deri?
Og hvor sikre er de på skimmel? da Lp giver menneskeøjne, plettet hud og ved varnish kommer det hvide gradvist men i plamager. Lp kan muligvis også give blå øjne, dette er på ingen måde berkæftet, men der er en tendens hvor man ikke har kunne finde et broget-gen.
Så hvide skimler er normaltvis også mest hvide i hovedet, dette er ikke helt tilfældet.
Med alt dette sagt, så kan den godt være skimmel. Men Varnish Roan er ikke udelukke - derfor jeg er totalt nysgerrig om du har mere info om hans afstamning så man måske kunne komme nærmere om han faktisk er Varnish Roan.

Meget spændene kombi :hugs:

1 Synes om

Og grunden til jeg netop tænker han måske ikke er skimmel er at de jo netop ofte er hvide i hoved her kan du se Standart skimmel og varnish roan, så du kan se det med hovedet og plamager. :smiley:


Alt efter hvor lys pandelokken er, kan han også være sølvton men stadig med skimmel eller varnish roan.

Så jeg venter spændt på om vi kan få mere info om ham hehe
Og ellers må der nye billeder til af ham i sommerpels så er det også lidt letter at se hvad der gemmer sig uden alt det ekstra pels :stuck_out_tongue:

3 Synes om

Tusind tak for indspark - desværre er der ingen info om afstamning, ud over det beskrevne… :confused:
Jeg leverer gerne mere billedmateriale (også uden opmuntring :sunglasses:) - er der områder du især er interesseret i, inden han slipper vinterpelsen?
Og tak - han er fin og god en dreng, er imponeret af hvor godt han håndterer alt indtil videre… :heart_eyes:

4 Synes om

Dorthe en dag så kommer jeg på besøg … for at se på have og nulre på Gunnar :heart_eyes:

Han minder mig på en eller anden måde om “min” gamle halvparts connemara pony Jolly, i en grad så jeg får lyst til at flette mine fingre ind i hans man og bare kramme på ham :ups:
Han ser RAR ud :smiley:

2 Synes om

Han ser også utrolig mild ud på billederne - og intet at gøre ved hehe ang afstamning jeg var bare meget nysgerrig for hvis vi viste hvilke racer der var bag kunne man også gætte lidt mere på om han er det ene eller andet men så vil jeg vente spændt på han kommer i sommerpels for så kan man også se lidt bedre om han er det ene eller andet (self ikkd 100% sikkert iden baggrund om afstamning) men uanset hvad genetikken siger er han jo skøn!

:heart_eyes:

Du er altid velkommen - haven bliver nok en skuffelse, det bedste man kan sige om den er, at den er stor :sunglasses:, men Gunnar er afgjort et besøg værd… :heart:

Jeg be’r ham skynde sig… :wink:

Lige en lille situations rapport - han er nemlig rar og mild, men de 2 andre gør det nu også ret godt: :+1:

17 Synes om

Søde Gunnar er nu begyndt at vrinske, når han ser mig… :heart: :racehorse: :hugs:

14 Synes om

Det lyder hyggeligt. :hjerte: Er det normalt at heste gør det?

Jeg har kun selv reddet et enkelt år som barn, og et par gange som voksen. Har hilst på rigtig mange heste som barn, men ingen jeg kendte fast, så en blanding af, jeg kan ikke huske om de gør sådan, og jeg ved det ikke. Kan også bare være at ingen heste har kunne lide mig nok til at jeg har oplevet det. :grin:

Ja, i et eller andet omfang kommunikerer de også til mennesker på den måde, f. eks. vil de typisk vrinske når man kommer med foder, eller i andre situationer hvor de forventer et eller andet positivt.
Ham her vrinsker dog allerede også “bare” til mig - for lidt siden var jeg nede og se til græsset på slet-marken, og da han fik øje på mig på et par 100 meters afstand, løb han ned til hegnet og kaldte… :heart_eyes:

9 Synes om

Åh han lyder sød. :hjerte:

Nå, mens vi venter på noget mere retvisende dokumentation på genetikken, kan I da få lov at se hvordan min udsigt er pt.:

16 Synes om

Er der lige så dejligt deroppe som det ser ud?
Jeg var et lille smut på ryggen af min mors Clydesdale-koldblodstraver krydsning i påsken. Det gav godt nok abstinenser efter at få min hest flyttet i nærheden igen…

2 Synes om

Mindst… :wink: :heart_eyes:
Jeg har jo stort set heller ikke redet de sidste 2-3 år, da mine har været helt eller delvist pensionerede grundet hhv. en gammel korsbåndsskade og “et eller andet” der periodisk driller (formentlig i lænden, røntgen af ben viser intet - hun kan holdes symptomfri med KST, men jeg har det sgu’ lidt stramt med at ride hende når jeg ved, der er noget galt)
Men så længe de kan trives som “bare” heste, skiftes de altså ikke ud med ride-modeller - og jeg har hverken tid eller plads til mere end 3 heste…

Men det er skønt at komme i gang igen!

9 Synes om