Gunnar og genetikken

@DorteH Mon ham Gunnar har smidt vinterpelsen :smirk: så vi kan se ham i sommerpels og komme med bud på hvad farve han er :heart_eyes:

1 Synes om

Sig mig - skal jeg virkelig til at finde min sølvpapirshat frem… igen?? :astonished: :hoho: :sunglasses:
Stod for ca. 5 min siden og så ud på folden, og tænkte: Damn, har stadig ikke fået taget nye billeder! :laughing:
Lover at smide nogen op asap - om ikke andet, så skal I da ikke snydes for at nyde synet af min smukke hest! :heart_eyes: :wink:

6 Synes om

:rolleyes: På med hatten…

Jeg vil glæde mig til at se billeder af dem alle men især Gunnar da jeg jo er ret nysgerrig på om mit bud holder stik også i sommerpels :joy:

Jamen, han har sgu’ også en speciel farve og nogen lidt sjove aftegn/farvefordelinger, som ikke er til at vise på bare et enkelt billede, så også lidt derfor har jeg hængt noget i bremsen…
Hvis vi får overstået wraphøsten i morgen, skal jeg nok prioritere photo shut i weekenden! :grinning:

3 Synes om

Jeg satser på Gunnar så bliver sat helt op til narrestreger, hvis han sådan skal være model :hoho:

4 Synes om

Gunnar er altid klar på narrestreger… :sunglasses: :racehorse:

6 Synes om

Værsgo, @Juvena - og det var sgu’ lettere sagt end gjort… :smirk:
Gunnar var meget interesseret i hvad det nu var, jeg havde i hånden (de første billeder) så for at kunne komme på lidt længere afstand smed jeg frisk hø ud - det blev billederne ikke meget bedre af, men det lykkedes da i det mindste at få et par i fuld figur.

Bare fordi han er så pæn får I lige det her: :wink: :heart_eyes:

Derefter opgav jeg at fortsætte uden afledning - men man kan da se hvad jeg mener med at han er meleret… :sunglasses:

Venstre side:

Højre side (og nej, de gule pletter tæller ikke med som aftegn… :face_with_raised_eyebrow:):

Lidt flere pletter og prikker:

Og så lige en kuriositet - hans blis går skam helt igennem til undersiden af hovedet… :stuck_out_tongue_winking_eye:

15 Synes om

Ham Gunner er smuk :heart:

Tak, Pia :grinning:
Min søde dyrlæge kaldte ham “en rigtig Dorte-hest”, hvilket iflg. hende betyder “lidt speciel, køn og meget personlighed” - og det er faktisk ret spot on, hvis du spø’r mig… :hjerte:

6 Synes om

Tobiano varnish roan, evt med sølvton og evt med et sabinolignende gen :smiling_face_with_three_hearts::heart_eyes:

Hvis grundfarven er rød er sølvton ikke synlig men er farven leverrød, sort eller mørkebrun kan du se det ved, Sølvton er et dominant fortyndingsgen, som kun påvirker de sorte pigmenter i hestens pels. Derfor kan sølvton kun ses på heste med sorte hår/pels.

Man og hale vil altid være det der afbleges mest, og kan variere fra en mørkere grå til en hel hvid.

Er kroppen sort, vil man også kunne se lyse hår i pelsen. Er hesten sort eller har en mørk krop kan blommer forkomme. Kun rene sorte heste fortyndes grå, hvorimod mørkbrune, smokey black ovs fortyndes til en brunlig farve.

Ved ikke-mørke fortynderfarver på sort*, kan pelsen kun lysnes en smule, men der vil aldrig være blommer.

Og varnish er på baggrund af de mørke plamager som jeg nævnte sidst. De er ikke almindelige i hverken skimmel eller sølvton :grin:

2 Synes om

Det tror jeg dyrlægen har ret i :slight_smile:

1 Synes om

Begynder at forstå, hvorfor de bare skrev skewbald… :sunglasses:
Tak for udredningen! :+1:

4 Synes om

Hehe ja :see_no_evil:

Hvis den er mørk oppe i nakken, og man/pandelok stadig er helt hvid, så er den sølvton :grin:

Super spændene kombi hyp du har der af farver :heart_eyes:

Det vigtigeste er jo forsat blot at hans sind er som ønsket :smiling_face_with_three_hearts: hvilket det jo lyder til.

Det er han, du kan muligvis se det, hvis du zoomer ind på bla. sidste billede?
Sindet er - i lighed med farven :wink: - spændende men dejligt… :hjerte:

1 Synes om

Nu du siger det :crazy_face: kiggede mere lige på de andre billeder hehe

Jammen så er han sølvton :smirk: med sikkerhed.

1 Synes om

Han er en meget smuk hest :smil:

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Jeg har mødt bette Gunnar i dag :grin:

7 Synes om

Ej denne ligner Gunnar :scream: (FB)

2 Synes om

:joy: haha ok det er det for hesten hedder Gunnar det var lige i en gruppe ang Hove jeg er med i han dukkede op i

Smuk er han altså @DorteH

4 Synes om

Hvordan er hans Hove hos dig?
Lidt nys’ da jeg nørder Hove sammen med min barfods trimmer og i rejsen på at gøre Asti’s Hove fine 1,5år og vi er næsten i mål efter 3års fejl beskæring :partying_face:

1 Synes om