Hælspore?

[QUOTE=kira v;994157]Mbt sko … det lyder åndssvagt, men det ændrer din gang afvikling. det reddede min mor som heller ikke rigtig kunne få indlæg til at fungere.
Efter råd fra hendes fyssepeut[/QUOTE]
er det dem der der “kan vippe”?

for dem har jeg nemlig overvejet at prøve ik kun pga hælsporen men også fordi jeg har en tendens til at stå “hårdt” på hælen og det har sendt mig i brædderne et par gange - ret upraktisk:ups:

jeg glemmer så helt at fortælle at jeg gik med min hælspore i ca 2 år inden lægerne gad tage det alvorligt og det er nok derfor min situation er som den er idag. en af lægerne var endda så fræk at han bad mig om at gå ordentligt istedet for at gå som en spasser

Har stået op i næsten tre timer idag… fy for sæven da!!!
GODT at det er weekend… og godt at jeg ikek har et liv, så jeg ikke skal noget som helst! :slight_smile:

Efter at jeg skiftede læge for ca halvandet år siden, så har jeg været så priviligeret, at have en person, som faktisk LYTTER til hvad jeg siger…
Og som gider at blive ved med at hjælpe…
Fx konstaterede hun at den første reumatolog, jeg var hos, var et skvadderhoved, - og jeg er nu henvist til en (med min læges ord) tudsegammel, knalddygtig, snu ræv, der har glemt mere om det fag, end hvad andre har lært :slight_smile: Så må jeg leve med ventetiden, som er lang…
Det er simpelthen så dejligt, endelig at have fået en læge, der faktisk gider at tage ens jamren alvorligt… også selv om man konstant kommer og jamrer over noget nyt!

Johnny, jeg ved at du har store problemer med benene… men jeg vidste ikke at en del af det var forårsaget af en hælspore…
Jeg har altid troet, at hælspore var noget som gjorde hamrende ondt, og som i en periode gav symptomer… men afgjort ikke noget, der i den grad kunne virke invaliderende!
Jeg havde ondt af Askes opdrætter allerede dengang hun havde hælsporen - men idag må jeg indrømme, at jeg i den grad beundrer hende for, hvad hun dog alligevel kunne :slight_smile:

Ann jeg er også løbet ind i en hælspore :frowning:
Jeg har også indlæg pga nedsunken forfod, så kan heller ikke have hælspore-indlæg i samtidig med.
Min krop kan så absolut ikke undvære de faste indlæg - nøj jeg har fået ondt i det ene knæ.
Jeg har fået nogle strækøvelser af lægen + nogle ekstra fra min fodterapeut - så ja gå/stræk det væk. Jeg prøver i hvertfald at få det gjort - for hold nu kæft det gjorde ondt i hælen lige pludselig.
Det er lidt over en uge siden at jeg gik til lægen (dagen efter at det gjorde så ondt) og kan allerede nu, næsten ikke mærke hælsporen mere :slight_smile:

Hvilke øvelser er der tale om?

Noget så simpelt som at stå på et dørtrin på fodballen og vippe, så hælen kommer dybere ned end resten af foden. Det trækker slemt i senerne, og der skal vippes en del - men det hjælper. På et tidspunkt - ikke alle hælsporer er jo ens :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;994530]Noget så simpelt som at stå på et dørtrin på fodballen og vippe, så hælen kommer dybere ned end resten af foden. Det trækker slemt i senerne, og der skal vippes en del - men det hjælper. På et tidspunkt - ikke alle hælsporer er jo ens :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

jeg er normalt lidt af en sej gut, men lige den der øvelse vil jeg gerne være fri for, jeg ville hyle og skrige som en stukken gris i flere dage, jeg kan knap stå på en stige i 30 sek uden at det gør jammerligt ondt
ynk ynk ynk

[QUOTE=Johnny;994539]jeg er normalt lidt af en sej gut, men lige den der øvelse vil jeg gerne være fri for, jeg ville hyle og skrige som en stukken gris i flere dage, jeg kan knap stå på en stige i 30 sek uden at det gør jammerligt ondt
ynk ynk ynk[/QUOTE]
Hyl bare - det ER en bette effektiv øvelse, selv om den lyder så enkel :slight_smile: Men at stå på stige er nu også noget helt andet - det er knageme hårdt for benene, det ville jeg også helst være fri for ret længe ad gangen.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;994530]Noget så simpelt som at stå på et dørtrin på fodballen og vippe, så hælen kommer dybere ned end resten af foden. Det trækker slemt i senerne, og der skal vippes en del - men det hjælper. På et tidspunkt - ikke alle hælsporer er jo ens :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg har sådan et balanceboard - det må egentlig også kunne bruges. Det styrker så knæ og ankler samtidig.

jep mbt er gyng gang sko - har et par sandaler- smarte er de ikke men det gør virkelig noget ved din gang. man skal lige vænne sig til dem, start med korte ture ikke hele dage.
og når det er glat er de måske ikke det bedste da kontakt fladen jo er mindre. Men bedre gangafvikling giver de !

strækøvelsen med dørtrinnet er jo i grunden bare en lidt brutal udgave af et almindeligt læg stræk - så det er da en simpel måde at starte på - og selvpineri med et formål er jo skønt…

Jeg var hos ortopædkirurg med mine fødder (og ankler og knæ og hofter :wink: ) … jeg havde gennem lang tid virkelig haft problemer dagen efter hårde belastninger - som fx udstillinger… så slemt at jeg praktisk talt kunne tude bare ved tanken om at jeg om et øjeblik ville være tvunget til at stå på mine fødder, fordi jeg jo lissom skulle ud af min seng om morgnen :frowning:
Manden så en gang på mine fødder og udbrød så “Det må da gøre vanvittigt ondt at gå på den fod?!” Jeg havde aldlrig nogensinde tidligere været ude for at nogen læge havde taget mine klager seriøst på den måde - eller bare anerkendt at jeg ikek bare var et pivehoved… Kunne simpelthen have kysset ham :smiley:
Han henviste netop til bandagist, fordi, som han sagde, så var de faktisk bedre til at tage mål af og tilrette diverse indlæg, end han og mange andre “fagpersoner” var…

Jeg kendte allerede til en dygtig bandagist… og et besøg der resulterede i to par nye sko og tre par indlæg “fra skuffen” - dvs almindelige standardindlæg til den rørende sum af 249 kr pr styk :slight_smile:
Det var simpelthen bare GODT at få dem i skoene!!!
Hvor jeg før helt bogstaveligt haltede afsted efter bare nogle få hundrede meter, så kan jeg idag gå endda meget langt, inden mine fødder begynder at smerte… det er symptomer fra ryggen, aka de to diskusprolapser i lænden, som forhindrer mig i at gå længere end ca 500 meter!

Idag kan jeg da godt “blive træt i fødderne”, hvis fx jeg har været på indkøb… men det er noget helt andet end de der rædsomme smerter, jeg havde før!
Så når jeg kan få det så godt for et lille beløb som 249 kr trods alt er, så kan jeg kun anbefale dig at opsøge en dygrig bandagist og prøve at få et par indlæg med hjem…

Min eneste anke ang sko og indlæg er at skoene er noget af det grimmeste og mest ucharmerende, jeg kan komme i tanke om… ægte Mormorsko! :thumbdown: :klapper:

[QUOTE=kira v;994632]jep mbt er gyng gang sko - har et par sandaler- smarte er de ikke men det gør virkelig noget ved din gang. man skal lige vænne sig til dem, start med korte ture ikke hele dage.
og når det er glat er de måske ikke det bedste da kontakt fladen jo er mindre. Men bedre gangafvikling giver de !

strækøvelsen med dørtrinnet er jo i grunden bare en lidt brutal udgave af et almindeligt læg stræk - så det er da en simpel måde at starte på - og selvpineri med et formål er jo skønt…[/QUOTE]

Min tandlæge har sådan nogle skko - hun bruger dem flittigt i klinikken…
Jeg vil sprøge min bandagist om de vil kunne forenes med indlæggene til forfoden og evt et til hælsporen…
MTB/Skeeters kan købes via E-Bay… i nogle ret så søde modeller og både som vinterstøvler og fx lidt pænere sko til nederdele/kjoler…

[FONT=verdana]Jeg har googlet… og fundet denne her side KLIK med forskellige øvelser og tip til taping af hælen…
Så på mandag tror jeg at jeg vil få fat i noget tape, og forsøge mig med taping - det ville trods alt være det letteste og hurtigste fremfor at skulle ud i en hel masse tidsrøvende bøvl med tilpasning af nye indlæg osv
Jeg er naturligvis begyndt med et par af øvelserne… kæft, det gør ondt! :S
Men jeg satser på at jeg kan komme af med smerterne forholdsvis hurtigt, hvis ellers bare jeg sørger for at træne og tape :slight_smile: [/FONT]

Nå… så er der købt hælindlæg og tape…
Og ingen af tingene fungerer så særligt godt :frowning:
Jeg kan mærke det der forbistrede hul i/under hælen konstant, når jeg bruger indlæggene!!! synes heller ikke at hullet sidder rigtigt i forhold til hvor det gør ondt, men det kan sagtens skyldes min irritation over at kunne mærke hullet…
Tapen får min forfod til at smerte helt vildt :frowning: Dét skal jeg bare ikke nyde mere af! eller - jeg prøver at lægge den igen i eftermiddag, hvor jeg ikek skal andet en riste bagdel herhjemme - måske jeg lagde den forkert første gang…

[QUOTE=Ann K;996458]Nå… så er der købt hælindlæg og tape…
Jeg kan mærke det der forbistrede hul i/under hælen konstant, når jeg bruger indlæggene!!! synes heller ikke at hullet sidder rigtigt i forhold til hvor det gør ondt, men det kan sagtens skyldes min irritation over at kunne mærke hullet…
Tapen får min forfod til at smerte helt vildt :frowning: Dét skal jeg bare ikke nyde mere af! eller - jeg prøver at lægge den igen i eftermiddag, hvor jeg ikek skal andet en riste bagdel herhjemme - måske jeg lagde den forkert første gang…[/QUOTE]

jeg havde/har akurrat det samme problem og det har kostet adskillige indlæg uden at jeg har haft held med det, har sgar fået speciellavet et indlæg igennem sahvacare og det duttede heller ikke.
det er absolut ingen spøg at have sådan en skide sten siddende i foden, man bliver mere end vanvittig over ikke at kunne gå uden at det gør ONDT

[QUOTE=Ann K;996458]Nå… så er der købt hælindlæg og tape…
Tapen får min forfod til at smerte helt vildt :frowning: Dét skal jeg bare ikke nyde mere af! eller - jeg prøver at lægge den igen i eftermiddag, hvor jeg ikek skal andet en riste bagdel herhjemme - måske jeg lagde den forkert første gang…[/QUOTE]

Det kan sagtens passe, at hullet sidder forkert. Men jeg er overrasket over, at du kan mærke, hvor hullet sidder. Det her jeg aldrig kunnet i de indlæg, jeg har.

Faldt lige over denne side - som du måske også selv har set. Jeg kender ikke indlæggene, men de ser da interessante ud:

http://www.haelspore.dk/

Det er sådan nogle indlæg her nedenfor, jeg har, og som sagt - jeg kan ikke mærke hullet, når jeg går på dem. Det er bunden, du bedst kan se på billedet. Den er lavet af et materiale, der gør det skridsikkert, så det sidder helt fast i skoen, når man går, men det kan er ikke klistret fast. Derfor kan det også flyttes fra sko til sko, og vasker man det bare ind imellem, når det er nødvendigt.

Tak Ingrid… det lyder interessant…

Lige nu har jeg det sådan at jeg foretrækker at vade rundt i mine hjemmesko - der åbenbart har en sål, der giver efter det helt rigtige sted i forhold til hælsporen, i hvert fald er smerterne væsentligt formindskede, når jeg har dem på :slight_smile:

Har forsøgt mig med hælindlæg ovenpå mine almindelige indlæg… det er bestemt ikke godt! Jeg får faktisk rigtig ONDT i fødderne af det…
Så hælindlægene bliver nu sat permanent i mine arbejdssko (der har specialsåler, der tager hensyn til forfoden) og så satser jeg på at jeg får en smule gavn af dem der…

Og så må jeg få taget mig sammen og komme til den der bandagist… der er bare langt til Lyngby i det her føre :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;997193]Tak Ingrid… det lyder interessant…

Lige nu har jeg det sådan at jeg foretrækker at vade rundt i mine hjemmesko - der åbenbart har en sål, der giver efter det helt rigtige sted i forhold til hælsporen, i hvert fald er smerterne væsentligt formindskede, når jeg har dem på :slight_smile:

Har forsøgt mig med hælindlæg ovenpå mine almindelige indlæg… det er bestemt ikke godt! Jeg får faktisk rigtig ONDT i fødderne af det…
Så hælindlægene bliver nu sat permanent i mine arbejdssko (der har specialsåler, der tager hensyn til forfoden) og så satser jeg på at jeg får en smule gavn af dem der…

Og så må jeg få taget mig sammen og komme til den der bandagist… der er bare langt til Lyngby i det her føre :)[/QUOTE]

ja, det er med at finde det helt rigtige fodtøj og så bare bruge det, da min hælspore var værst kunne jeg kun gå i sandaler, da min fod bla osse hævede op og sandalerne var det eneste fodtøj jeg kunne have på overhovedet, nåja det værste var så at det var om vinteren

HVIS jeg når det i morgen (pga. kort dag på kontoret!) så ser jeg lige om jeg kan få fat i en af fysserne - hun har en bog der hedder “tape dig selv”… der er MEGET udførligt beskrevet hvordan man med kinesiotape kan tape en hæl ind med hælspore! :slight_smile: (og det tape kan faktisk købes til menneske penge online :slight_smile: bare søg på kinesiotape eller “Easytape” :slight_smile: )
Hvis jeg når det, så skal jeg nok lige høre hende ad, om jeg må kopiere og indscanne de sider om det :slight_smile: (hvis hun er på kontoret :S )