Nini og Ninja har fået halsbånd og har taget det helt fint, ingen problemer, men jeg kan mærke jeg ikke er helt tryg ved det… Godt nok er det sådan nogle med elastik, men altså… de har jo krudt i røven de to og jeg er så bange for, at de skal hænge fast i et eller andet og blive kvalt. Jeg tager dem af om natten og når vi ikke er hjemme.
Tanken var, at de skulle have skilt i med vores tlf-numre, så vi kan kontaktes hvis uheldet skulle være ude en dag og de slap ud og blev væk. De bliver slf øretatoveret nu her når de skal neutraliseres og vaccineres, men tænker at det ville være meget hurtigere og lettere for dem der finder dem, at få fat i os via tlf frem for at skulle kontakte dyrlæger osv.
Mine har ikke halsbånd. Jeg er bange for at de skal blive kvalt i det, og så går de heller ikke frit - de har indhegnet have hvor de ikke kan komme ud…
Mine har halsbånd på når de er ude. Pånær min ældste da han ikke kan tåle den (udviklet allergi).
De har halsbånd fra Trixie som går op ligeså snart de sidder fast i noget.
Udover halsbånd er der et kattetegn så jeg hurtigt kan kontaktes. Hvilket virker.
Vi havde for en del år siden en kat i haven. Han humpede på 3 ben og var meget sulten, så vi fodrede ham et stykke tid.
Vores dyrlæge lånte os en kattefælde, hvor vi fangede ham i.
Han havde et kattehalsbånd med et lille stykke elastik i - havde åbenbart hængt fast og fået viklet halsbåndet ned om det ene ben, samtidig med at det sad om halsen.
Hans sener og ledbånd i “armhulen” var skåret over af dette halsbånd og gået i forrådnelse. Han har har haft SÅ ondt, og alligevel valgt at kæmpe.
Navnet på båndet kunne ikke længere ses - han fik fred.
Halsbåndet ligger nu i dyrlæsens montre, til skræk og advarsel til andre.
Mine dyr har deres data enten i nakken (chip) eller i ørene (øremærkning) og en enkelt begge dele.
En umærket kat er ingen…eller alles for den sags skyld :S
Halsbånd og kat er en total MISforståelse
Mine som ikke er øremærket endnu har halsbånd på, og det er ikke med elastik men med spænde som løsner let hvis de sidder fast. Venter med at få resten af kattene øremærket til jeg ser om jeg kan komme af med mine hunkillinger.
Jeg har fundet min kat død, den havde hængt sig i sit halsbånd.
Derfor fjerne jeg halsbånd på de katte jeg møder på min vej. Altså de katte, der kommer og vil snakke.
Er der adresse på halsbåndet, så får ejeren det med posten, samt historien om min kat.
Giver Felis ret, halsbånd har ikke spor med katte at gøre.
Knus Elin
Vores katte er indekatte med adgang til indhegnet have. Skulle uheldet ske og de slap ud, så har de alle (undtagen ham fra Tyskland) øretatovering. Er øretatoveringen ulæselig, så bliver katten chippet istedet.
[quote=Felis;394655]Halsbånd har, efter min mening, intet at gøre på en kat.
Der er ikke en eneste fordel ved et halsbånd, og ikke et eneste argument der kan retfærdiggøre risikoen ved at give katten sådan et på.[/quote]
Jeg er absolut heller ikke tilhænger af halsbånd…men det var forleden nat skyld i at Basse’s ejer fik at vide, at han ikke var mere…Ikke den sjoveste opgave jeg har haft, katten var kørt til ukendelighed og jeg ville flytte ham ind og tjekke for øremærke, hvad der selvf. ikke var:argh: …tror jeg ikke, for der var ikke meget tilbage af ørene…og jeg opdager han har halsbånd på, hvor jeg finder et navn og tlf. nr. skrevet med kuglepen…
Så i det her tilfælde var det ‘heldigt’ for Basse’s ejer og jeg havde ikke ligefrem lyst til at give et fordrag om halsbånd og øremærkning kl. lort om natten…stakkels mis:ked:
Ej!
Især som indekatte, men mener heller ikke det har noget at gøre på en udekat. Øretattovering, ja tak -thumbs (to af mine er så chippede, og to øretattoveret)
[quote=Henriette;394679]De har halsbånd fra Trixie som går op ligeså snart de sidder fast i noget.
.[/quote]
Ja, det tror folk desværre på at de gør…
Men faktisk så ville du kunne sætte fingrene ind i sådan et halsbånd, løfte katten og svinge den rundt…uden halsbåndet går op.
Du kunne jo prøve med noget andet end lige katten :høhø:
Det kræver et enormt held og en bestemt påvirkning af de halsbånd for at de går op.
Her var det så et menneske der kom til skade, og ikke en kat…med et af de halsbånd der “går op så snart de sidder fast i noget”
Jeg brugte halsbånd et stykke tid på frygtløs.
Men efter at have været kommet hjem uden den 2 gange . (heldigvis har jeg fundet det stedet hvor det ikke har kunne sidde fast)
Valgte jeg at risikoen var for stor
Tilgengæld sørger jeg for katten er båede chipset og øremærket. Har 1 gang prøvet at skulle afmelde min kats øretatovering men den blev aldrig fundet. Så har jeg i det mindste en chip )som kan vise hvem ejeren er
Hvad koster en chipmærkning ca? Vi får “automatisk” vores øretatoverede, men chip er noget man skal bede om- hvad skal jeg regne med at det ca koster pr kat?