Halsbånd

Nu har jeg lagt mærke til der er flere katte der bærer halsbånd, hvorfor gør de det?
grunden til jeg spørger, er fordi jeg er meget imod halsbånd til katte.

Jeg har fundet min egen kat hængt i sit eget halsbånd og det var enda et af dem der skulle briste Ved belastning.
Derfor er jeg stor modstander af halsbånd til katte.
Jeg ser også tit der er en bjælde i halsbåndet, det må da være frygtelig at være kat med en så fin hørelse, at skulle høre på den ringlen hele tiden.

Kan da fortælle at jeg nær var blevet uvenner med min datter fordi jeg altid fjernede hendes kats halsbånd, når jeg passede ham. Da hun fik forklaringen fjernede hun også halsbåndet.

Jeg skriver ikke dette for at lave ufred eller noget, bare af ren og skær nysgerighed og for at fortælle min egen holdning til dette.
Knus Elin

Jeg er heller ikke vild med halsbånd til katte - men jeg mener, at der er nogle steder, hvor boligselskabet kræver det - også selv om katten er indekat.

Men klokken, den bør fjernes.

Tak Eva, så forstår jeg lidt bedre. Så er det jo egntlig boligselskaberne jeg bør overfalde.
Det var nu heller ikke for at overfalde nogen, ville bare gerne vide grunden.
Knus ELin

[QUOTE=Eva;87570]Jeg er heller ikke vild med halsbånd til katte - men jeg mener, at der er nogle steder, hvor boligselskabet kræver det - også selv om katten er indekat.

Men klokken, den bør fjernes.[/QUOTE]

Det bekræfter blot mit formodning om boligselskaber ikke aner det mindste om dyrevelfærd.

Deres krav kunne være: neutraliseret, øremærket eller chippet og ikke fritgående.

Jeg er direkte modstander af halsbånd -. helt unødvendigt og burde forbydes, Ubehageligt for katten og dødsens farligt.

Et halsbånd hører ingen steder hjemme på en kat. Og klokken? Jamen jeg ser tit katte fange både fugle og mus selv om der er klokke på dem, så tanken er god, men den virker ikke.

Der var endda fotos af en kat, som en gang gik verden rundt. Den havde lært sig selv at holde på klokken, når den gik på jagt:-)

Lyden må være yderst generende for katten - med dens fine hørelse.

Jeg ville ikke en gang give en indekat et halsbånd på. Nemo kunne gå i snor med halsbånd- årsagen var, at det skulle han kunne til vores lydigheds-eksamen. Vi slog en handel af. Han gik med det den ene dag - altså vi trænede det aldrig - og så lovede jeg til gengæld ham aldrig mere at give ham det på.

Det virkede:-) Og jeg holdt mit løfte

Knus

Lige efter vi mistede Obie, gav jeg alle vores katte reflekshalsbånd med elastik på, så jægerne kunne se, at de tilhørte nogen…meeeen så fik Dre forpoten ind under og kunne ikke komme fri,:S så var det slut og de røg i skraldespanden…så begyndte vi at plage jægerne i stedet:tihi:

Mine katte er indekatte og har ikke halsbånd på. Når de kommer med ud har de sele på.

Mine går ikke med halsbånd, men ind i mellem har de et på når jeg er hjemme og kan holde øje med dem, men det er sjællent de har halsbånd på.
De halsbånd jeg har har jeg fjernet klokken på, det er direkte dyrplagerri efter min mening at de skal høre på den larm.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;87580]Det bekræfter blot mit formodning om boligselskaber ikke aner det mindste om dyrevelfærd.
[/QUOTE]

Enig - tvært i mod - de fleste boligselskaber nærmer sig dyreplageri…

hvad fanden ligner det at man kun må have EN kat ?? katte er sociale dyr - lad dog 2 være grænsen så de ikke bliver ensomme

en ting der kan få mig til at se rødt er boligselskaber…

Tja… og jeg er så stadig lykkelig for at Tamlin havde et halsbånd på, da han blev kørt ned… Den familie, som fandt ham i deres indkørsel kunne nemlig med det samme se, at han var ejet af nogen og ringede derfor til Falck og bad dem om at fjerne katten (de ville ikke selv røre ham, da de var bange for smitte).
Havde han ikke haft halsbånd på, havde manden i huset bare skovlet ham i en sort plastsæk uden at kigge nærmere… øretatovering er og var ikke særligt kendt hos almindelige husejere i et villakvarter…

Selvfølgelig skal halsbåndet være uden klokke… og selvfølgelig skal det kunne glide af/trækkes op… men med en fritgående kat ville jeg ikke turde at undlade halsbåndet!

Vi har kun indekatte og jeg ser ingen grund til at besvære dem med halsbånd. De er chippet og registreret, der ligger plakater klar til hvis de en dag skulle løbe ud, men halsbånd, og særligt dem med klokke, er jeg ikke nogen stor tilhænger af.

KH

Sofie

Gizmo og Devi har deres bling bling halsbånd som de går med til specielle lejligheder, Gizmo oftest på udstillinger…

Derudover får Devi også et halsbånd med elastik på når vi går tur, for hvis hun nu smutter ud af selen burde der være en lille chance for at halsbåndet med hendes navn og mit telefonnummer bliver hængende…

Ingen af mine halsbånd har klokker, dem piller jeg konsekvent af…

Ann: Jeg tror altså ikke at øremærker er ukendte mere… Det er slet ikkemit indtryk. Selv her på bøhlandet tjekker de kattene, bønderne altså, når en er kørt ned. De har så sjældent et mærke for det er stald/vilde katte, men de tjekker da.

Det overraskede mig meget… positivt altså.

[quote=lenschow;87832]Ann: Jeg tror altså ikke at øremærker er ukendte mere… Det er slet ikkemit indtryk. Selv her på bøhlandet tjekker de kattene, bønderne altså, når en er kørt ned. De har så sjældent et mærke for det er stald/vilde katte, men de tjekker da.

Det overraskede mig meget… positivt altså.[/quote]

Det kan jeg sørme godt forstå…

Men så sent som i forrige uge, så en person fuldstændigt tomt på mig, da jeg spurgte om den lille tilløber, de havde fået ind, havde et øremærke…
Manden har haft kat i utallige år - altid kastret og den slags… men detaljen med øremærket er gået helt hen over hovedet på ham!

Nå… tilløberen var ikke mærket - og ingen har reageret på efterlysninger… efter nytår går turen derfor til Dr Dyr for neutralisering og øremærkning :smiley: Og så har Mis fået et nyt hjem :ok:

Min mening er, at katte ikke bør have halsbånd på, og især ikke udekatte…den risiko der er ved det, er betydeligt større end den risiko der er for, at en evt. finder ikke tjekker for øremærke…

Hvis en af mine katte forsvinder, ved jeg i det mindste, at den ikke har hængt sig et eller andet sted, eller er død en pinefuld død af sult og tørst fanget i et halsbånd der har sat sig fast i noget…

Seler er selvfølgelig ok når der gås tur med katten…hvis personen vel at mærke er 100 % sikker på, at katten ikke stikker af med sele og evt. snor, for så er det farligere end et halsbånd ;-)))))

Øremærke tror jeg nu ikke ukendt for ret mange…selvfølgelig kan øremærkerne ofte være så utydelige, at de er ulæselige.

Chip derimod, er der mange der ikke kender.

Men øremærke, chip eller halsbånd…mange tjekker det ikke ikke hvis de finder en død kat…heller ikke halsbåndet…og mange jægere respekterer det heller ikke og afholder dem ikke fra at skyde katte med halsbånd.

Eks. døde katte langs vejen, de får enten lov at blive liggende til ræven henter dem eller, hvis dem der står for at fjerne affald langs vejene finder døde katte, fjernes de såmænd også bare sammen med det øvrige affald…de fleste vil ikke have besværet med at stå og rode med en død kat…

Vi har fritgående katte og de har ikke halsbånd på, men er alle øretatoveret.

Flere af vore katte går også frit, men er øretatoveret.
Leopold går også en tur ind imellem, men han har chip ligesom Otto.
Grunden til Otto har chip, er fordi jeg synes det var synd at lægge en så gammel kat i narkose, så derfor fik han en chip, hvilket dyrlægen var enig med mig i var bedst for røde mis.
Det skal så siges, at ingen af vore katte går længere en til enden af haven og til skovkanten.
Leopold går den tur som jeg har gået med ham hundredvis af gange og så tager han en afstikker ind under alle de buske og træer, som jeg af gode grunde ikke kunne komme ind under. Nå jo han skal også lige en tur ned og plaske i naboens bæk, men der kommer hverken biler eller jægere, så jeg er ikke så nervøs.
De eneste der går langt er Pussimor og Pølse, de forsvinder gerne op til den nærliggende gård, men det er bare for at de skal lugte godt når de kommer hjem og putter hos mig om natten. De skal lige op og have koparfume på:o
Knus Elin

Har man først set en kat hænge og dingle i et halsbånd, tror jeg aldrig nogensinde, man giver halsbånd på en kat!
Jeg nåede at redde min, fordi jeg så det ske, men havde jeg ikke været der, ville jeg sandsynligvis have fundet hende hængt …

Her ude på landet…:S

Hvor jeg bor; kan jeg godt glemme alt om øretatovering.
Det gider folk ikke have ulejlighed med at finde ud af.

Derimod reagerer de, hvis katten har halsbånd på.
Ellers er det vildkatte for dem :S

Den eneste kommentar mine får er: Ih…de ser da “anderledes” ud.
Sådan en kat må da være meget dyr.

Mine går “løse” om I vil det.
Derfor har de halsbånd på.

Men klokker i halsbåndet.
Det er ikke OK.

Men fabrikanterne skal lave dem med klokker;
det påbyder loven.
Af hensyn til fuglene.

Men jeg mener seriøst, at det er dyrplageri.
Husk på…at katten har en eminent hørelse.

Så ingen klokker hos mig.
Mange gode hilsner
-handshake Mona

Hvis katte partout skal have noget med identifikation om halsen, vil jeg anbefale enten en kraftig hatteelastik (rund) ell. tynd, smal bukseelastik (begge dele fås i flere farver) og så sætte en lille cylinder i, hvori der er plads til en sammenrullet seddel med navn, adresse og tlf.nr. De fås i de fleste dyreforretninger.

Et halsbånd med kun et isat stykke elastik giver sig ikke nær nok.