Han kaster op og kaster op og kaster op

Min hankat, Billy, har fået en ordentlig omgang dårlig mave. Han begyndte at kaste op torsdag formiddag og har fortsat lige siden - dog med pauser. Torsdag aften var han til dyrlægen og fik noget smertestillende. I dag (fredag) var han inde til undersøgelse og for at få lagt vand ind. Røntgen viste fortykket slimhinde i mavesækken, og hans blod var ret tykt. Ellers ingen resultater.

Jeg kom hjem med mavesårsmedicin, binyrebarkhormon og zoolac. Han fik første skud mavesårsmedicin hos dyrlægen, og det kastede han op, lige så snart jeg kom hjem med ham. Binyrebarkhormon skal han starte på i morgen, og så er det, at jeg tænker, at hvad så, hvis han kaster det op? Hvad gør man så?

Han spiser stadig ikke og har ikke rengjort sit “mælkeskæg” efter medicinen. Åh, jeg er bare så bekymret!

Andre forslag til, hvad man kan gøre for den stakkels lille kat, som nu har haft ondt i maven og kastet op i halvandet døgn, modtages også med kyshånd!

mvh. tina

Er der taget røntgen med kontrast - for at afklare, om der er passage gennem tarmsystemet?
Kommer der noget ud i den anden ende?

Årh, det pus :frowning: Har han også fået kvalmestillende? Det synes jeg typisk virker rigtig godt til at få brudt den onde cirkel og få noget i maven. For vi kan jo alle sammen nå til et punkt, hvor vi bare bliver ved med at have kvalme, ondt og madlede - fordi vi ikke spiser.
Jeg er efterhånden begyndt at tage gedemælken rigtig meget til mig, når jeg bliver nødt til at gå ind og støtte. Amira har jo bøvlet med sine tænder siden nytår og fik så en mavebetændelse oven i her lige før hendes operation. Man kan sige, at ja, gedemælk indeholder altså laktose, og derfor virker det ikke umiddelbart som det mest logiske at give en kat med mavepine. Men min erfaring er nu, at hvis det kun gives i en mængde for at holde katten hydreret (med sprøjte, da de jo ikke vil tage noget frivilligt), så har jeg altså ikke set nogle bivirkninger på mine. Det er kun, hvis de f.eks. slubrer en hel skålfuld. Og hvis det er Antepsin du har fået til maven, så indkapsler den i øvrigt alt igennem tarmsystemet.
Det gode ved gedemælken er, at ud over at hydrere, så indeholder den en del nærring.
Men ja, jeg ved næsten ikke, om jeg tør kalde det et råd, men det har altså virket her, når kattene slet ikke har villet noget og kastede alt andet op. Lidt af gangen og ofte.

Tak for jeres spørgsmål!

Der er taget røntgen, men jeg ved ikke, om det er med kontrast, hvordan ved man det?
Der lå en pølle på gulvet i går eftermiddags, en lille en, og han var noget snasket bagi. Siden har jeg ikke set ham gå på bakken, men jeg erkender, at jeg er skoddårlig til at holde øje. Han er ikke kommet af med noget ved dyrlægen, og her har han kun bevæget sig ganske ganske lidt, siden han kom hjem - jeg er næsten sikker på, at han ikke har været på bakken.

Jeg spurgte efter kvalmestillende, men dyrlægen sagde, at det kun findes til hund, og det ville hun ikke give. Er det normalt at give?
Og hvad gør gedemælken godt for? Gider de godt at drikke det selv, når de får lidt appetit tilbage?
Jeg er også lidt ked af at tvinge mad i ham, som han på grund af kvalmen ikke er i stand til at holde nede… så synes jeg ligesom ikke at det er tvangen værd.

mvh. tina

Den lille pølle du har set fra ham, var den hård? Han kan have en forstoppelse, men den burde de dog kunne se på røngten? Der kan side en knold et sted der gør at intet kan passere og derfor ryger op igen.
Kan du give ham en teske fuld mad af gangen, eller bare hvad der kan være på en finger og smøre det i ganen på ham. Og give ham vand med en engangssprøjte i munden, så du nogenlunde ved hvad han får og spise og drikke. Specielt det med drikke er meget vigtigt.
Du kan evt blande dåsemad i vand så det er meget tyndt grød der kan komme igennem en engangssprøjte, men stadig i meget små portioner af gangen. Her har jeg brugt A/D eller babycat fra Royal Canin, det i de små firkantede bakker.

Godbedring med ham.

Okay, jeg har da fået kvalmestillende flere gange. Jeg aner ikke hvad det fagligt set hedder, men det er den her injektion, som vist skulle svide en del.
Mht. gedemælken, så synes jeg simpelthen bare at fordelen er, at man får noget væske og nærring i dem - intet andet. Og det har en lidt anden proteinsammensætning end komælk, så det tåles ofte godt. Men som sagt er der altså stadig laktose i. Jeg har nogle, der vil drikke det selv. Andre vil ikke. Men jeg køber det primært ind til, når jeg har behov for at kunne give noget med sprøjte. Ellers skal han vel nærmest til dyrlæge og have væske dagligt, hvis du ikke snart får brudt den her onde cirkel? Altså, du kan jo altså også sagtens bare give vand i sprøjte.
Mht. kontrasten, så er det vist noget, der skal gøres over flere timer (altså den tid det tager at komme hele vejen fra munden og til halen), da kontrasten jo skal igennem hele systemet for at have det fulde billede af situationen. Jeg har ikke prøvet det.

Med hensyn til vandet, så drikker han - det gjorde han i hvert fald i morges, inden vi tog til dyrlægen. Han kastede det også op igen med det samme. Så hjælper det jo ikke meget at tvinge det i ham heller. (Og jeg ER bare en dør til at tvinge mine dyr på den måde, så der skal simpelt hen være “gevinst” :-))

Jeg mener også, at “jeg” har fået kvalmestillende før :slight_smile:

Nå, nu vil jeg putte børn og så vil jeg prøve at tilbyde ham noget mad og vand igen.

mvh. tina

Hov Malene, nu overså jeg dit indlæg. Det var så vidt jeg lige kunne mærke igennem pose og køkkenrulle, ikke jordens “blideste” pølle. Jeg vil prøve at holde øje med, om han besøger bakken i aften og hvad der kommer ud. Jeg HAR nemlig ikke indtryk af, at der er kommet det store. Men giver forstoppelse kvalme?

mvh tina

Har lige sendt dig en PB.

Der findes et kvalmestillende middel, Cerenia, som både findes i tablet form og som injektionsvæske.
Og jo, det er vist beregnet til hunde, men jeg har nu flere gange fået det givet til katte, uden problemer.
Og jo, forstoppelse giver ofte kvalme.

Ved gentagne vedvarende opkastninger, der hjælper det ikke at indgive tabletter - der bør medicin gives som injektion, for at være sikker på at katten får omsat og effekt af medicinen.

Mht. kontrastundersøgelse, så kræver det indgift af kontrast - jeg har aldrig selv set det udført hos dyr (hos mennesker drikker man det en times tid inden røntgenundersøgelsen). Men jeg kan forestille mig, at det ved dyr gives med sonde.
Men det kan være den eneste måde med sikkerhed at afkræfte afløbsstop i tarmen (fx fremmedlegeme eller stor hårbolle el.lign.). Uden kontrast kan det være uhyre svært at se på røntgen - især hvis der fortsat er en ganske lille smule passage, som tillader noget passage af luft, men ikke andet. Ved fuldstændigt afløbsstop, der vil tarmene inden afløbsstoppet oftest dilatere op og blive meget store og luftfyldte (det der hedder ileus, eller på dansk tarmslyng), det vil man også kunne se på røntgen uden kontrast, men så er man altså også så langt henne, at katten er i en hyperakut, ekstremt livstruende tilstand.

Ved pludseligt opståede vedvarende opkastninger, så vil min første tanke være fremmedlegeme eller fastsiddende hårbolle i tarmen - og det jeg ville være sikker på var afkræftet, før man udtaler sig om, at det er et almindeligt maveonde. Og jeg synes at det er meget bekymrende (og håber ikke jeg maler fanden på væggen), at din Billy lader til at være ekstremt stille efter du har fået ham hjem. For mig er det et skidt tegn. Hvis han var dehydreret alene, burde han være livet lidt op på subkutan væskeindgift.

Det at hans blod er “tykt” er formentligt ensbetydende med, at hans hæmatokrit (blodprocent) er forhøjet. Det vil den altid være ved dehydrering, fordi der er mindre “vand” i karbanen ift blodceller.

Hvis det ikke ret hurtigt begynder at gå den rigtige vej, så, ville jeg i hvert fald, tage kontakt til dyrlægevagten - især hvis han bliver mere og mere passiv.
Og såfremt han fortsætter med at kaste sin medicin op, så kan det være nødvendigt at få det givet som indsprøjtninger i stedet for.

Jeg håber, at du hurtigt begynder at kunne se en bedring :kryds: :kryds: :kryds: :kryds:
Det er simpelthen så frygteligt, når ens elskede dyr er syge :kram:

Jer har også brugt Cerenia, flere gange og det virker rigtig godt.

[QUOTE=taina;577112]Hov Malene, nu overså jeg dit indlæg. Det var så vidt jeg lige kunne mærke igennem pose og køkkenrulle, ikke jordens “blideste” pølle. Jeg vil prøve at holde øje med, om han besøger bakken i aften og hvad der kommer ud. Jeg HAR nemlig ikke indtryk af, at der er kommet det store. Men giver forstoppelse kvalme?

mvh tina[/QUOTE]

Ja det kan sagtens give kvalme og opkast. Som du beskriver ham så lyder det meget som om der sidder noget og blokere. Jeg ville ringe og snakke med dyrlægevagten, for er det noget der sidder og stopper så skal det ud. Det kan mange gange klares med et lavement. Alt efter hvor tørt det er det der sidder. Min hund havde forstoppelse en gang og hun opførte sig som om der var noget galt i hendes hoved. Så vi tog til dyrlæge som så fandt ud af at hun havde forstoppelse, hun fik olie begge veje, og efter en halv time fik hun lavement, også kom det ellers ud alt sammen. Det viste sig at hun havde været på kattebakken og havde taget en cigar, så det var grus og hår der sad fast.

I denne fælde periode kan det sagtens være en klump hår der sidder og blokere i ham.

Da Victoria blev diagnoseret med dårlige nyrer var det opkast og manglende appetit der fik mig til dyrlæge. Hun drak men spiste ikke. Få en blodprøve, om ikke andet for at udelukke det :slight_smile:

God bedring til missen :slight_smile:

Churchtown, du kan ikke male noget på væggen, som allerede er der! :slight_smile:

Jeg tror ikke, at han har fået sonde, så det er nok et almindeligt røntgenbillede, der er taget. Jeg har også set det, og hvis det var med kontrast, ville der vel være farver på?

Røntgen viste jo denne her irriterede slimhinde i mavesækken - kan det hænge sammen med forstoppelse? Eller er det to forskellige ting?

Og det var lige præcis det med hæmatokritværdiet pga. dehydrering :slight_smile:

Nu sad jeg jo og spekulerede, imens jeg fodrede barylere. Altså hvis det er denne her irritation af slimhinden i maven, der gør, at han kaster op, så skal den jo lappes på - med binyrebarkhormon og antrepsin (som det lige præcis er, pivnu :slight_smile: Hvorfor er I bedre til at vide, hvad det er, jeg har fået med fra dyrlægen, end jeg selv er??). Men hvis medicinen bliver kastet op pga. kvalmen, så skal vi jo af med kvalmen. Og hvis medicin bliver kastet op, så må det være kvalmestillende med sprøjte. Eller hvad?

Jeg kom i øvrigt lige i tanker om, at dyrlægen har givet ham noget beroligende for at komme til ham, og sagde, at han kunne været noget slap i koderne i aften.

Han har lige drukket lidt (døøøøøgtig mis!), nu glæder jeg mig til at se, om det bliver hængende.

Hvor lang tid ville I give det, inden I ringede til vagtdyrlægen igen?

mvh. tina

Hvis det er en hårbolle, der giver problemet, er det langt fra sikkert, den vil kunne ses på en alm. røngtenoptagelse.
Er katten øm i bugområdet? Hvad er hans temperatur?

Da min kat i sin tid havde et tarmstop, kunne dyrlægen mærke en fortykkelse, da han palperede bugen igennem.
Han fandt det unødvendigt først at røngtenfotografere, men opererede med det samme - Heldigvis, for der var gået koldbrand i et stykke af tarmen!

Al mulig held og lykke!

Ingen farver på røntgen med kontrast - blot fremstår mavesæk og tarme meget tydeligere med kontrast.
De bedste eksempler jeg har kunnet finde er fra en beskrivelse af sygdomsforløb hos en hund. Hvis man skroller ned på siden kommer man til en serie billeder, først 2 uden kontrast og efterfølgende en serie på 4 med kontrast, taget over flere timer.
http://www.companionsweb.com/site/view/177978_TheCaseoftheLittlePinkPig.pml

Jeg vil umiddelbart tro, at det I har fået taget af røntgen er uden kontrast.

Jeg er meget enig med Malene i, at det sagtens kan være en hårbolle der sidder på tværs og giver gener.
Og der kan man opnå meget ved olieindhældning.
Men hjælper det ikke, så skal man i hvert fald have i baghovedet at det kan være nødvendigt med kontrastundesøgelse for med sikkerhed udelukke fremmedlegeme. Men det er sjældent den første undersøgelse man griber til.

Jeg må derimod erkende, at jeg stiller mig noget tvivlende overfor, hvor meget man kan udtale sig om tykkelsen af mavesæksvæggen på røntgenoptagelse - ved ultralyd, jo, men en sådan udtalelse udfra almindelig røntgenoversigt, den må godt nok være behæftiget med meget usikkerhed.

Nu er det jo dig som kender din kat - og kan se hvordan han agerer.
Grunden til at jeg blev bekymret er som sagt, at du beskrev ham som meget passiv. Jeg har givet subkutan væske til en venindes kat for nogle år tilbage, hvor katten var dehydreret grundet nogle dages opkastninger og diarre. En vagtdyrlæge dengang mente ikke det var nødvendigt at give subkutan væske, men katten var fuldstændig apatisk, og så tog vi sagen i egen hånd - den fik subkutan væskedepot og 45 minutter senere spankulerede katten rundt, var opmærksom og viste interesse for mad.

Hvis du er utryk ved Billys tilstand, så synes jeg du skal ringe til dyrlægevagten i aften og få vendt problemstillingen. Og som Malene foreslår spørge til muligheden for lavement.

Og så kom der lige to kattegale forbi med noget kvalmestillende, som de hjalp med at kaste i katten :slight_smile: Hvor er det bare helt fantastisk, og tak til Inge og Irene :slight_smile:

Billys temperatur var ok ifølge dyrlægen (hun sagde hvad den var, men jeg kan ikke huske det). Han var ret øm i maven, og i går gik han og krøb lidt sammen, altså skubbede ryggen opad. Blodprøven var ok med lever- og nyretal. Palperede - det betyder noget med at gennemføle, ikke? Der fandt dyrlægen nemlig ikke noget (men jeg er godt klar over, at det godt kan være forstoppelse alligevel)

Efter at have snorket hele aftenen væk, er han nu vågnet lidt op. Han har drukket vand, som han ikke har kastet op, og så har han været lidt rundt i hytten. Og efter at have fået det det kvalmestillende har han også snust til noget mad (dog uden at spise). Jeg tror ikke, at jeg er HELT så bekymret, som jeg har været - men hvis han ikke har det temmelig ok i morgen, må vi afsted igen.

churchtown, tak for link - så vidt jeg kan se, var det uden kontrast, der var slet ikke de der hvide plamager på. Og tak til jer alle for jeres input - det er virkelig virkelig værdsat!! :slight_smile:

mvh. tina

Hvis han kun vil drikke, så lav noget suppe til ham af enten fisk, kylling eller i hvert fald noget kød, han i forvejen godt kan lide.
Tilsæt salt.

[QUOTE=taina;577282]Og så kom der lige to kattegale forbi med noget kvalmestillende, som de hjalp med at kaste i katten :slight_smile: Hvor er det bare helt fantastisk, og tak til Inge og Irene :slight_smile:

Billys temperatur var ok ifølge dyrlægen (hun sagde hvad den var, men jeg kan ikke huske det). Han var ret øm i maven, og i går gik han og krøb lidt sammen, altså skubbede ryggen opad. Blodprøven var ok med lever- og nyretal. Palperede - det betyder noget med at gennemføle, ikke? Der fandt dyrlægen nemlig ikke noget (men jeg er godt klar over, at det godt kan være forstoppelse alligevel)

Efter at have snorket hele aftenen væk, er han nu vågnet lidt op. Han har drukket vand, som han ikke har kastet op, og så har han været lidt rundt i hytten. Og efter at have fået det det kvalmestillende har han også snust til noget mad (dog uden at spise). Jeg tror ikke, at jeg er HELT så bekymret, som jeg har været - men hvis han ikke har det temmelig ok i morgen, må vi afsted igen.

churchtown, tak for link - så vidt jeg kan se, var det uden kontrast, der var slet ikke de der hvide plamager på. Og tak til jer alle for jeres input - det er virkelig virkelig værdsat!! :slight_smile:

mvh. tina[/QUOTE]

Hvor er det dejligt med gode venner som kommer til hjælp :rock: Jeg håber det kvalmestillende har effekt.
Og det er dejigt at læse, at Billy er klaret lidt op :slight_smile:
Jeg :kryds: :kryds: for fortsat og hurtig fremgang.
Det er i hvert fald tydelig udfra det du skriver at du selv er meget opmærksom på ham, og det er det aller vigtigste :kram:

Jeg -jegkrydser -jegkrydser for at Billy snart er fit for fight