Der findes et kvalmestillende middel, Cerenia, som både findes i tablet form og som injektionsvæske.
Og jo, det er vist beregnet til hunde, men jeg har nu flere gange fået det givet til katte, uden problemer.
Og jo, forstoppelse giver ofte kvalme.
Ved gentagne vedvarende opkastninger, der hjælper det ikke at indgive tabletter - der bør medicin gives som injektion, for at være sikker på at katten får omsat og effekt af medicinen.
Mht. kontrastundersøgelse, så kræver det indgift af kontrast - jeg har aldrig selv set det udført hos dyr (hos mennesker drikker man det en times tid inden røntgenundersøgelsen). Men jeg kan forestille mig, at det ved dyr gives med sonde.
Men det kan være den eneste måde med sikkerhed at afkræfte afløbsstop i tarmen (fx fremmedlegeme eller stor hårbolle el.lign.). Uden kontrast kan det være uhyre svært at se på røntgen - især hvis der fortsat er en ganske lille smule passage, som tillader noget passage af luft, men ikke andet. Ved fuldstændigt afløbsstop, der vil tarmene inden afløbsstoppet oftest dilatere op og blive meget store og luftfyldte (det der hedder ileus, eller på dansk tarmslyng), det vil man også kunne se på røntgen uden kontrast, men så er man altså også så langt henne, at katten er i en hyperakut, ekstremt livstruende tilstand.
Ved pludseligt opståede vedvarende opkastninger, så vil min første tanke være fremmedlegeme eller fastsiddende hårbolle i tarmen - og det jeg ville være sikker på var afkræftet, før man udtaler sig om, at det er et almindeligt maveonde. Og jeg synes at det er meget bekymrende (og håber ikke jeg maler fanden på væggen), at din Billy lader til at være ekstremt stille efter du har fået ham hjem. For mig er det et skidt tegn. Hvis han var dehydreret alene, burde han være livet lidt op på subkutan væskeindgift.
Det at hans blod er “tykt” er formentligt ensbetydende med, at hans hæmatokrit (blodprocent) er forhøjet. Det vil den altid være ved dehydrering, fordi der er mindre “vand” i karbanen ift blodceller.
Hvis det ikke ret hurtigt begynder at gå den rigtige vej, så, ville jeg i hvert fald, tage kontakt til dyrlægevagten - især hvis han bliver mere og mere passiv.
Og såfremt han fortsætter med at kaste sin medicin op, så kan det være nødvendigt at få det givet som indsprøjtninger i stedet for.
Jeg håber, at du hurtigt begynder at kunne se en bedring

Det er simpelthen så frygteligt, når ens elskede dyr er syge