Tusind tak for de gode råd, søde ord og krydsede fingre
Billy har sovet i min seng i nat (det plejer han ellers ikke, han bruger dynen som kattebakke :-)), og jeg tror ikke, at han har rørt sig af flækken hele natten. Han var alt for nem at putte Atrepsin i, men nu er han stået op og sidder og hænger over en vandskål. Han virker mere “levende” end i går, på den måde, at han spinder,når jeg rører ham og virker mere klar og opmærksom i øjnene, men der er ikke meget bevægelse i ham.
Jeg kan ikke rigtigt gennemskue, hvor det her bevæger sig henad. Jeg havde fat i vagtdyrlægen i går, og han lød ikke bekymret, men den slags tager jeg jo overhovedet ikke for gode varer. Jeg tænker, at hvis han skal røntgens og have vand og den slags, så skal det vel være her i dagtimerne, så nu foderer jeg lige børn, og så genovervejer jeg og ser, om der sker noget.
Suppe… ja, god ide! Nu bliver jeg nødt til at stille et totalt dumme-spørgsmål, er det noget kød og noget bouillon og så koge eller hur? Jeg har aldrig lavet suppe Jeg tilbyder ham “opblødt vådfoder”, som han ikke er vanvittigt interesseret i. Er det lige så godt eller er det bedre at få gang i suppegryden?
Stakkels lille Billy, jeg krydser fingre for han snart er fit igen.
For mig tyder det osse på en forstoppelse eller tarmbetændelse …Pretty havde osse en slem tur med opkast da hun var ungkat. Hun havde feber og kvalme, men efter et par dage på pencilin og noget kvalmestillende blev hun hurtig frisk igen.
Du kan lave suppe ved at koge noget kylling, eller hvid fisk ( rødspætte eller sej ) kog det helt i smadder og mos gerne noget af kødet/fisken ud i suppen - Afkøl det, men prøv at servere det for ham mens det er finger-lunt. Så snart han ikke har kvalme længere så prøv om du ikke kan lokke noget malt i ham. Hvis han har en hårbol, som har sat sig fast, så skal den dælme op eller ud !
PS. Jeg tror ikke han har vanvittig godt af opblødt tørfoder, især ikke hvis han har delvis blokering i tarmene …Jeg tror opblødt tørfoder er noget klistret stads, som ikke vil/kan glide igennem. Du skal være MEGET obs på at han ikke dehydrerer, han SKAL drikke meget, eller osse må du afsted med ham igen, og få lagt vand ind under huden.
Vi var afsted til vagtdyrlæge i formiddags. Han mente i udgangspunktet ikke, at det var nødvendigt at se ham, man da jeg begyndte at græde i telefonen sagde han “Jamen så må du jo komme ind med ham, sådan skal det jo heller ikke være”. Dyrlægen mente i telefonen, at han havde fået binyrebarkhormon hos dyrlægen fredag, men hverken han eller jeg kunne se det på regningen. Så det fik han som indsprøjtning og kvalmestillende. Men dyrlægen ville ikke give ham væske, han mente, at han skulle have lov til at blive tørstig - selv om det var 21 timer siden han havde fået væske sidst. Og nu er hans øjne indfaldne. Det nævnte den første dyrlæge som tegn på dehydrering. Jeg er godt nok ved at give lidt op…
Jeg fik desuden kontrastvæske med hjem, som jeg skulle forsøge at give ham lidt af i foderet, når han begynder at spise. Dels som alternativ til parafinolie, dels fordi det kunne blive brugbart, hvis han skal røntgenfotograferes senere - samtidig med, at dyrlægen ikke mente, at røntgen med kontrast var en mulighed, fordi Billy ville kaste kontrastvæsken op, hvis han gav det…
Han har været på bakken og lagt en lille tynd, ildelugtende lysebrun strimmel.
Om lidt kommer min veninde og tager mine tvillinger, så kan det være, at jeg kan sidde lidt med katten og finde ud af, hvad jeg skal stille op med ham. Må indrømme, at jeg er nået dertil, hvor jeg overvejer at stoppe det her… Der er gået to et halvt døgn nu, han kunne sikkert sagtens være dårligere, men han bliver jo heller ikke bedre
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;577441]Åh for pokker Tina - håber du snart ser bedring …
Jeg forstår så ikke dyrlægen ikke ville give katten væske, du kan jo ikke tvinge ham til at drikke.
[/QUOTE]
Eneste måde man kan tvinge en kat til at drikke, er med en engangssprøjte …Og jeg ville nok vælge at gøre det, når nu dyrlægen ikke ville give væske. Det er altså ikke godt for en kat at gå uden væske så længe, og slet ikke med tanke på, hvor meget han har kastet op …Har du prøvet at friste ham med noget lækkert fiske eller kyllingssuppe ?
Kan du kontakte dyrlægen igen, og få ham til at lægge subkutant væskedepot? For det er da absolut ikke godt, hvis hans øjne bliver mere og mere indfaldne.
Med en anamnese, som den du har beskrevet, så ER katten dehydreret (også i kraftig grad), og så har den behov for væske. Så jeg fatter absolut heller ikke, at dyrlægen ikke ville give væskedepot.
Hvad mere er, så bliver en dehydreret kat hurtigt meget apatisk, og så går den ikke selv til hverken væske eller foder, og så kommer man meget hurtigt ind i en ond cirkel
Jeg ville absolut overveje indgift af paraffin olie - alternativt kattemalt, for at se om det kan hjælpe en evt hårbolle på vej.
Jeg kan godt se hvorfor du spørger Hanne, men at en dyrlæge er specialpraktiserende i smådyr er altså ingen garanti for at de er stand til at stille en korrekt diagnose. Det har jeg desværre et lysende eksempel på…det kostede mig en dejlig kat…
[QUOTE=En forhenværende bruger;577505]Jeg kan godt se hvorfor du spørger Hanne, men at en dyrlæge er specialpraktiserende i smådyr er altså ingen garanti for at de er stand til at stille en korrekt diagnose. Det har jeg desværre et lysende eksempel på…det kostede mig en dejlig kat…
Håber det bedste for stakkels Billy, Taina.[/QUOTE]
Ved det godt Pia - Jeg skulle nok have spurgt, om det var en dyrlæge, Taina ellers havde gode erfaringer med i sådanne situationer (eller fået anbefalet af andre med katte) ELLER om det blot var den nærmeste dyrlæge … noget i den retning.
[QUOTE=En forhenværende bruger;577505]Jeg kan godt se hvorfor du spørger Hanne, men at en dyrlæge er specialpraktiserende i smådyr er altså ingen garanti for at de er stand til at stille en korrekt diagnose. Det har jeg desværre et lysende eksempel på…det kostede mig en dejlig kat…
Håber det bedste for stakkels Billy, Taina.[/QUOTE]
Selv for en dygtig dyrlæge kan det være svært nogengange at komme frem til en diagnose. Men væskes vigtighed - det har de for pokker vel alle lært - ellers burde de få et andet erhverv …
Undskyld den sene opdatering, men jeg har haft lidt travlt i dag
Billy har leveret tre små bløde ildelugtende klatter i dag. Her til aften har jeg - efter jeres råd - givet ham lidt vand på sprøjte. Jeg tror ikke, der kom meget ind, men bagefter gik han hen og drak fra vandskålen. Han har også suttet lidt på en thrives, og måske kom der lidt ned.
Med hensyn til dyrlæge, så er den første dyrlæge fra et sted med rigtig godt ry, som jeg har brug før. Det var også dem, der var vagt torsdag aften. Vagtdyrlægen fra i dag kender jeg ikke.
Jeg kørte Billy til Odense Dyrehospital i går aftes. Her blev han indlagt og fik væskedrop - 500 ml. Han blev ultralydskannet, hvor han fandt:
ingen forstoppelse
ingen fremmedlegemer
ingen tarmimvaginationer
stort set intet indhold i mave og tarm
og stort set ingen tarmbevægelser
I går var Billy rasende og var ved at æde både dyrlægen og mig - jeg kan godt forstå, at han var ved at være godt og grundigt muggen over alt det pilleri og stikkeri. I dag siger dyrlægen, at han er faldet til ro og er i noget bedre humør, og at han vil se, om han kan begynde at spise lidt. Forhåbentlig kan jeg hente ham senere i dag - eller måske i morgen.
I går var store tudedag, først fordi det hele var så uoverskueligt, så af glæde over at flere mennesker herinde fra, som jeg ikke kender, tilbød hjælp til at give ham væske, piller og så videre, noget af raseri over vagtdyrlæger, og til sidst af lettelse over, at jeg endelig føler, at Billy er i gode hænder, og at det nok skal gå det hele. Ej for pokker, nu begynder jeg sgu igen!! Jeg kan slet ikke sige jer tak nok. For tilbud om hjælp “ude i virkeligheden”, for jeres viden og jeres forslag. Var det ikke for jer, havde jeg nok stadig siddet her med en syg kat og ikke vidst hvad jeg skulle gøre.
Hvis I også har gode forslag til, hvad jeg skal have hjemme i huset til at hjælpe ham i gang, når han kommer hjem, er de MEGET velkomne
Hvor dejligt at han er bedre og ikke mindst at du har fået ham scannet så du ved der ikke er noget der sidder og spærrer Det lyder som du er kommet i kyndige hænder og det hos en der kan og vil handle!
Mit umiddelbare bud på hvad der er godt at have er a/d, de fleste katte synes det er ok spise, det er skånsomt mod tarmen og maven og ikke mindst så giver det energi, selv i små portioner.
Hvis han stadig ikke vil spise, så prøv at smøre noget blødt foder, f.eks. a/d, p/d eller sågar leverpostej (bare noget, han kan lide), på hans pote. Så vil han sandsynligvis slikke det af og forhåbentlig få lyst til noget mere.