"Han" tisser uden for bakken

Ja, “han” tisser uden for bakken. “Han” fordi jeg ikke ved, hvem af de 3 knægte det er…

Inden for de sidste par uger er der en af dem, der er begyndt at tisse uden for bakken. Altså lige uden for lemmen til bakken.

I starten slog jeg det hen med, at det var Milo fordi han plejer at sidde med røven uden for, når han tisser op af kanten.

Men nu sker det dagligt - og i dag hele 3 gange nu.

Urinen er en anelse lys-brunlig. Kan det være blærebetændelse, tror I? Jeg aner ikke, hvordan katteurin ser ud normalt, da det jo normalt er inde i bakken omgivet af grus. :slight_smile:

Jeg har ikke bemærket nogen ændring hos nogen af dem hvad angår humør eller væremåde.

Der er altid skrabet lidt grus ud over det, der er tisset uden for. Ikke ret meget men noget i hvert fald. Så det tyder på, at der er blevet gravet godt inde fra bakken og ud på det der er tisset. Eller også er det bare lige efter en eller anden har gravet for meget ud af bakken. Jeg sørger ellers for at feje op hver gang jeg er på toilettet så der ikke ligger noget.

Jeg har desværre ikke kunne “tage” nogen af dem i det, så jeg aner ikke hvem, og jeg vil helst undgå at skulle have alle 3 til dyrlægen for at finde ud af, hvem af dem det er. Alternativt må jeg anskaffe et lille webcamera med motion-kontrol, som kan optage, når der er bevægelse foran det.

Der er aldrig blevet tisset andre steder end lige uden for bakken (ud over inde i bakken).

Nogen idéer til hvad jeg kan prøve for at blive klogere på det hele eller komme det til livs?

jeg tror godt det kunne være et tegn på blærebetændels, farven på urinen lyder i mine øre lidt for mørk… måske er det er tegn…

Har du kun en bakke til de tre bøller? Når Bamse mener han bakke er for fuld, eller bare ikke lige efter hans standarter finder han da bare et andet sted som er mere egnet!!

De har to bakker. Jeg havde sågar sat den ene bakke ud til den anden og lagt et træls underlag foran den bakke der blev tisset uden for og samtidig sat den pågældende bakke, så den er længst væk. Men der blev stadig tisset ude foran den.

Jeg har haft gjort den helt ren og med helt frisk grus og der blev stadig tisset uden for.

Farven er ikke sådan specielt mørk. Kun sådan lys brun. Men det kan selvfølgelig være nok.

jeg kom til at tænke på om en af dine katte får nok væske og ellers lyder det som blære betændelse.
En anden ting jeg tænker når jeg læser dit indlæg er at du kan prøve at fjerne lemme i tilfælde af at en er blevet nervøs for at være “fanget” bag den.
Personligt har jeg en kat der tisser uden for bakken. Jeg plejer at give hendes hjerne celler skylden for hun tror at røven per defination er i en kattebakke når hun har potterne i grus. Ved hende har det været vigtigt at kattebakkerne er store og ikke åbne. Men dette har jeg fundet ud, ved at se hvilke bakker hun har uheld med

[quote=line_refsgaard;522152]
En anden ting jeg tænker når jeg læser dit indlæg er at du kan prøve at fjerne lemme i tilfælde af at en er blevet nervøs for at være “fanget” bag den.[/quote]

Men han laver jo ikke “bummelum” uden for bakken. Så han er jo på bakken og lave - og kan så godt komme ud igen.

Måske deler han mening med mange andre katte om, at man ikke laver og tisser på den samme bakke - og hvis en af de andre så har lavet i den bakke, han ville tisse i, har han løst problemet ved at tisse udenfor.

Jeg ville gøre forsøget med at sætte endnu en bakke op - et andet sted og uden lem!

En af mine katte tissede også uden for bakken og da jeg tog låget af, holdt han op med det.

Når problemet er så tæt på bakken er det gerne noget der har forbindelse til bakken, altså enten grustype eller at den er for lukket. Prøv at gange din lugtesans med syv og forestil dig du skal ind i et tæt lukket rum hvor andre har været. Jeg vil, ligesom Mega, foreslå at tage låget af den ene bakke og se om det kan hjælpe, evt. skifte grus hvis det ikke er nok. At hans urin er mørk kan godt tyde på det er koncentreret, hvilket også kan komme af at han holder sig.

Marina

Jeg har haft samme problem med min den lille - det var blærebetændelse, efter behandling har der ikke være problemer siden :slight_smile:
Så vil da stærkt anbefale, at du tager til dyrelægen med dem og finder ud af om det er blærebetændelse, for det kan udvikle sig, hvis det ikke bliver behandlet :frowning:

Jeg ville starte med at sætte en ekstra bakke op og fjerne klappen fra den du har.
Er der stadig problemer, er der jo ikke andet for end at adskille dem ,for at finde ud af, hvem af dem, der har problemet.

Okay det bliver ikke nemt, men noget bliver jeg selvfølgelig nødt til at gøre.
Men nu har de brugt de samme bakker på de samme steder i over et år alle 3 sammen uden problemer før. (selvfølgelig med daglige tømninger og skift af grus jævnligt)

DaneX - Ydre faktorer kan godt påvirke brugen af bakken :slight_smile: At naboen f.eks. bygger om, at du har fået andre arbejdstider, at… ja find selv på noget helt tredje

[quote=DaneX;522703]Okay det bliver ikke nemt, men noget bliver jeg selvfølgelig nødt til at gøre.
Men nu har de brugt de samme bakker på de samme steder i over et år alle 3 sammen uden problemer før. (selvfølgelig med daglige tømninger og skift af grus jævnligt)[/quote]
Cæsar, Ebony og Fnuggi delte også én bakke i over et halvt år.
Da Ebony blev aflivet, “krævede” Cæsar pludselig at der var to bakker.

Jeg ville starte med en dyrlæge, så afprøve forskellige bakketyper - med låg, uden og lem osv herefter grus og placering. Og sideløbende se om der er noget kattene imellem, som gør, at den ene er usikker.

Jeg citerer lige det her, for det er noget jeg ser tit - “de PLEJEDE at kunne gå sammen uden problemer”… Det der er vigtigt at huske på er, at alle levende væsener er i en konstant fremadrettet udvikling. Livet leves forlæns, der gøres nye erfaringer på godt og ondt hele livet, også når man er kat.

Ingen katte er statiske - den eneste konstant er forandring.
At katte, før har gået sammen problemfrit er ikke lig med at de gør det hele livet. De udvikler sig ganske som vi gør.

Dette er faktisk hovedårsagen til adfærdsproblemer opstår. Uanset om det er sygdomme eller andre ting, der spiller ind -

Learning is a change in behaviour due to experience.

Håber du finder løsningen. Ellers vil jeg anbefale dig at få Ayoe ud og se på sagen. Jeg kommer også gerne, hvis det fortsætter. Rådgivning er en del af den pakke, du fik med, da du købte de to Mer, og jeg er jo af og til på Sjælland, så du mailer bare, hvis det er.

MVH Helle

Start med “den nemme” løsning - en ekstra bakke uden låg/top, et helt andet sted end sædvanligt.
Fortsætter problemet, så må du prøve at finde ud af hvem det er, ved at lukke dem af, hver for sig.

• en i stuen
  • en i soveværelset
  • en i gang+køkken+badeværelse

… selvfølgelig med hver sin bakke (en “kattebakke” kan jo også være en opvaskebalje eller anden kasse med grus i) for at finde “synderen”.

Når du har fundet ud af hvem det er, må han til dyrlægen, for at finde ud af at det måske er blære/nyreproblemer.

Som nævnt, var løsningen på problemet herhjemme “bare” en ekstra bakke. Håber det også går så let for dig/jer. :slight_smile:

[quote=lenschow;522887]
Håber du finder løsningen. Ellers vil jeg anbefale dig at få Ayoe ud og se på sagen. Jeg kommer også gerne, hvis det fortsætter. Rådgivning er en del af den pakke, du fik med, da du købte de to Mer, og jeg er jo af og til på Sjælland, så du mailer bare, hvis det er.[/quote]

Altså jeg har jo også altid sagt, at Madmor jo altid er velkommen, hvis hun har lyst til at komme forbi og hilse på på banden. :slight_smile:
Og det er en åben invitation som stadig gælder. :slight_smile:

Det er i øvrigt ikke hver gang - eller sågar hver dag - at der bliver tisset uden for.

Der har f.eks. ikke været noget det sidste halvandet døgn.

Men jeg er selvfølgelig klar over, at det er et problem, som kommer og går og som skal gøres noget ved, hvis det skal være varigt, men mon ikke det kan tyde på, at det ikke er blærebetændelse så i hvert fald?

[quote=DaneX;523935]Det er i øvrigt ikke hver gang - eller sågar hver dag - at der bliver tisset uden for.

Der har f.eks. ikke været noget det sidste halvandet døgn.

Men jeg er selvfølgelig klar over, at det er et problem, som kommer og går og som skal gøres noget ved, hvis det skal være varigt, men mon ikke det kan tyde på, at det ikke er blærebetændelse så i hvert fald?[/quote]

Ikke nødvendigvis, da vores havde blærebetændelse brugte hun bakken - jeg opdagede det kun hurtigt fordi jeg havde en læsedag hjemme og syntes hun tilbragte en masse tid i den bakke og tog hende til dyrlæge med det samme. Så det kan jo være katten ikke tisser ved siden af hver gang?
Jeg ville nok adskille dem for hurtigt at finde “synderen” og så ville jeg tage synderen til dyrlæge - efter selv at have haft blærebetændelse skal mine ikke udsættes for det mere end højst nødvendigt for det gjorde ondt :S

En tanke - for jeg har aldrig set blærebetændelse selv - men kan man lufte det?

Jeg tænker kunne man løfte hver kat op og sniffe den bagi? Ja det lydr skisme sært, og ser sikkert sært ud, men jeg tænker bare at betændelse normalt har sådan en lidt sød lugt.

Jeg spørger, for hvis man ikke kan så behøver Martin jo ikke gøre det:-) (selvom det ville være griner, vis han gjorde)

Jeg synes du skal få det undersøgt, jeg ved godt hvor dyrt det er. Min mor og jeg er igennem det samme.

Men vi havde også opdaget at en af tøserne var begyndt at tisse udenfor bakken, og valgte at tjekke hende, vi brugte udelukkelsesmetoden og krydsede fingre, og selvom det ikke var hver dag, og selvom hun også gik på bakken var der altså noget. blod i urinen og en smule bjærebetændelse, så nu er hun på antibiotika i 10 dage.

[quote=lenschow;524561]En tanke - for jeg har aldrig set blærebetændelse selv - men kan man lufte det?

Jeg tænker kunne man løfte hver kat op og sniffe den bagi? Ja det lydr skisme sært, og ser sikkert sært ud, men jeg tænker bare at betændelse normalt har sådan en lidt sød lugt.

Jeg spørger, for hvis man ikke kan så behøver Martin jo ikke gøre det:-) (selvom det ville være griner, vis han gjorde)[/quote]

Vi kunne ikke lugte noget ved Sparta. Hun lugtede normalt.