jeg har samme problem,
og jeg forsøger at få en urinprøve fra bibi,
men hun vil absolut ikke gå op i den bakke med prøvegrus,
så jeg tror ikke det lykkes.
hun er startet på at tisse i lædersofaen om aftenen,
så vi skal lige prøve udelukkelsesmetoden…
men jeg aner ikke hvordan jeg skal vride den prøve fra hende
hun er lukket i et rum for sig sammen med bakken,
og det er jo nok det hun ikke bryder sig om,
men what to do, når man har 2 katte !!!
God bedring til mislingen fra Papmor!
så har jeg været hos doktor dyr - igen
det lykkedes ikke at få en urinprøve,
dvs noget blodigt grus var at se
derimod var der frisk blod i afføringen…
så ud med prøver og katten
ingen påviselig blærebet, da der ikke var urin at teste,
og hun viser heller ikke tegn på det
men derimod har hun orm !!! synlige (derfor glider hun altså på rumpen )
så ormekur til damen (som dr. dyr heldigvis gav hende)
men hvor kommer blodet fra ? muligvis en irriteret tarm,
for hun viste ikke tegn på andre ting ved palpation.
desuden har hun meget tandsten, så tid til rensning bestilt.
øv, begge dele må hun have haft med sig…!
så håber vi at tingene hører sammen (ja altså bortset fra tandstenen)
så de ophæver hinanden. hun obs´es selvfølgelig tæt
sjovt at se hvor ulykkelig Bakus var da hun blev sat i transportkassen…
efter en lang “jagt”…
[quote=lilian;526554]så har jeg været hos doktor dyr - igen
det lykkedes ikke at få en urinprøve…quote]
Dyrlægen kan da tage en steril urinprøve ved udefra at stikke ind i blæren - og nej, katten mærker det ikke.
[quote=Mega;526749][quote=lilian;526554]så har jeg været hos doktor dyr - igen
det lykkedes ikke at få en urinprøve…quote]
Dyrlægen kan da tage en steril urinprøve ved udefra at stikke ind i blæren - og nej, katten mærker det ikke.[/quote]
Jeps - og det gjorde Doktor Stig i dag ved Malik, som jeg fandt ud af, det var.
Jeg satte kamera med motion detector op ude ved bakken i aftes og Malik var den uheldige.
Så afsted til Skovlunde her til morgen med ham og da han ikke ville tisse i de timer de havde ham derude, så måtte de selv ind i blæren og tage en fra ham. Og det var ganske rigtigt blærebetændelse. Dog var der noget celle-halløj, som Stig ikke var helt tryg ved, så jeg skal ud med en urinprøve om 10 dage, som skal analyseres.
Indtil da står den på Marbocyl og Meloxicam.
1.048 kr… hvad man ikke gør for de små… ![]()
(ja ja jeg ved godt, at der er nogle der er uheldige med operationer til flere tusinde… men lige i tiden her efter julen er økonomien ikke helt i top.)
Jeg glemte at spørge Stig om jeg burde være bekymret for de to andre mht smittefare, men jeg nævnte at jeg havde 2 mere derhjemme og han sagde ikke selv noget om det.
I øvrigt så er Malik yderst farlig efter han er kommet hjem. Både Milo og Simba kryber rundt langs jorden og hvæser af Malik hver gang han kommer tæt på (især Milo). Malik lugter nok underligt fra klinikken af andre dyr. ![]()
For pokker hvor jeg får noia af alt det hvæsen…
Simba som ellers har været den mest rolige af de to kom lige op til Malik som lå og sov i nullerputsengen her ved siden af mig. Gav ham et stort hvæs og langede så ud efter ham med en pote. Malik blev vildt forskrækket…
Nu ligger de to så i hvert sit hjørne af stuen og sender onde øjne til hinanden med “ståpels” på.
Skal jeg lukke Malik væk fra de to andre bare for i aften til duften af andre dyr forhåbentlig har lagt sig? For jeg forestiller mig da, at det må være derfor de afviser ham sådan.
Her til morgen er Milo blødet lidt op for Malik. De kan godt gå sammen, men kommer han sådan pludselig for tæt på, så bliver Milo lidt utryg/usikker. Men hvæser dog ikke…
Modsat med Simba så hvæser og slår han nu også efter Milo såvel som Malik. Milo prøver virkelig at være den søde over for ham og forsigtet smide sig foran ham men så får han bare nogle tæsk… det er sgu nærmest Simba’s sammenførsel om igen for over et år siden. ![]()
Og der er ingen af dem, der har været på bakken siden Malik kom hjem i går… ![]()
(Og netop som jeg havde skrevet det, så er Milo lige gået på bakken. Men Simba og Malik mangler stadig.)
Du skal ikke være bekymret for smitte ![]()
[quote=DaneX;526846]For pokker hvor jeg får noia af alt det hvæsen…
Simba som ellers har været den mest rolige af de to kom lige op til Malik som lå og sov i nullerputsengen her ved siden af mig. Gav ham et stort hvæs og langede så ud efter ham med en pote. Malik blev vildt forskrækket…
Nu ligger de to så i hvert sit hjørne af stuen og sender onde øjne til hinanden med “ståpels” på.
Skal jeg lukke Malik væk fra de to andre bare for i aften til duften af andre dyr forhåbentlig har lagt sig? For jeg forestiller mig da, at det må være derfor de afviser ham sådan.[/quote]
Nogle katte reagerer meget på ændringer. Det kan sagtens være lugten fra klinikken, men det kan også være han har været så utryg, at de andre kan mærke det på ham og dermed bliver usikre.
Jeg anbefaler altid - hvis man har den type katte - at lukke den for sig selv, indtil man kan se adfærden er normal igen. Typisk kun en halv dags tid. FOr bliver de først usikre på hinanden, kan det trække længere ud.
for der ikke er noget med nogle celler … men godt lige at få det tjekket.
[quote=lilian;526554]så har jeg været hos doktor dyr - igen
det lykkedes ikke at få en urinprøve,
dvs noget blodigt grus var at se
derimod var der frisk blod i afføringen…
så ud med prøver og katten
ingen påviselig blærebet, da der ikke var urin at teste,
og hun viser heller ikke tegn på det
men derimod har hun orm !!! synlige (derfor glider hun altså på rumpen )
så ormekur til damen (som dr. dyr heldigvis gav hende)
men hvor kommer blodet fra ? muligvis en irriteret tarm,
for hun viste ikke tegn på andre ting ved palpation.
desuden har hun meget tandsten, så tid til rensning bestilt.
øv, begge dele må hun have haft med sig…!
så håber vi at tingene hører sammen (ja altså bortset fra tandstenen)
så de ophæver hinanden. hun obs´es selvfølgelig tæt
sjovt at se hvor ulykkelig Bakus var da hun blev sat i transportkassen…
efter en lang “jagt”…[/quote]
Hvis du ikke er heldig med at de kan tage en prøve direkte fra blæren når du er der ude næste gang (hvis der ikke går for lang tid) så sæt dig i et rum sammen med katten du har mistanke til, leg med ham/hende og giv ham/hende vådfoder med ekstra vand på, så h*n får en masse at drikke, så burde der være gevinst indenfor et par timer.
Lad være med at give op før du har fået en prøve fra katten, lige meget hvor meget de brokker sig på hver sin side af døren så stå fast, så katten kan komme i behandling.
Det holdte 4 stive timer hjemme ved min mor, men hun fik så også en masse ros bagefter og fik lov til at komme ud til sin søster og fik kylling som belønning.
Der var også en smule blod i Spartas urin, men det er vidst normalt nok? Det kan vi mennesker også have når vi har blærebetændelse.
Dyrlægen kan altid tage direkte fra blæren ![]()
Hm. Da jeg var til dyrlæge med Sparta og Mitzi sagde han at vi selv måtte lave prøven fordi hendes blære var tom:?
Ja det er klart - trylle kan de jo ikke ![]()
Men tager man bakken fra dem et par timer før dyrlægebesøg, bør der være urin nok til en prøve.
Malik’s blære var også tom. Men de beholdt ham bare ude på klinikken i et bur i et par timer til de kunne trække noget urin fra hans blære.
Efter endt behandling er der stadig blod i hans urin og han fortsætter med at tisse uden for ind i mellem. Nogle gange kan der gå 2-3 dage i mellem. Andre gange 2 gange på samme dag.
Dyrlægen har lige fået en ny urinprøve og svaret kom i dag, at blærebetændelsen er væk, men at der nu er krystaller i hans urin og at det sandsynligvis er dem, der gør, at der er blod i hans urin.
Jeg fik så at vide, at jeg skulle have noget S/D foder, som skulle være krystal opløsende, som jeg skulle starte med at give ham. Hun sagde, at det var noget foder, som jeg KUN kunne få hos en dyrlæge. Men kan det passe? Har Zooplus slet ikke sådan noget?
Nu har dyrlægen jo lukket, så jeg kan jo ikke få noget før i morgen tidligst, så nu ville jeg lige høre her. ![]()
[QUOTE=DaneX;537494]Efter endt behandling er der stadig blod i hans urin og han fortsætter med at tisse uden for ind i mellem. Nogle gange kan der gå 2-3 dage i mellem. Andre gange 2 gange på samme dag.
Dyrlægen har lige fået en ny urinprøve og svaret kom i dag, at blærebetændelsen er væk, men at der nu er krystaller i hans urin og at det sandsynligvis er dem, der gør, at der er blod i hans urin.
Jeg fik så at vide, at jeg skulle have noget S/D foder, som skulle være krystal opløsende, som jeg skulle starte med at give ham. Hun sagde, at det var noget foder, som jeg KUN kunne få hos en dyrlæge. Men kan det passe? Har Zooplus slet ikke sådan noget?
Nu har dyrlægen jo lukket, så jeg kan jo ikke få noget før i morgen tidligst, så nu ville jeg lige høre her. :)[/QUOTE]
nej zooplus har ikke - men nutrecare har - det er 50-60% spoaret ifht dyrlæge som regel
[QUOTE=DaneX;537494]Efter endt behandling er der stadig blod i hans urin og han fortsætter med at tisse uden for ind i mellem. Nogle gange kan der gå 2-3 dage i mellem. Andre gange 2 gange på samme dag.
Nu har dyrlægen jo lukket, så jeg kan jo ikke få noget før i morgen tidligst, så nu ville jeg lige høre her. :)[/QUOTE]
http://www.chemistdirect.co.uk/cat-products_2_3097.html
Og så kan jeg ikke huske den sidste side. Men disse sider forhandler den slags foder
Og til en favorabel pris - plejer de ihvertfald. Husk lige at tjekke fragt. Det ene sted kan være billigere end de andre, men så skal de have 17 £ i fragt… ![]()
Haha… Regitze var hurtigere… ![]()
[QUOTE=Battlestar;537497]nej zooplus har ikke - men nutrecare har - det er 50-60% spoaret ifht dyrlæge som regel
Super. Det var lidt det, jeg tænkte fra hendes side… at hun bare ville generere noget salg til højere priser. ![]()
Er det kun Hills, der laver alle de “/” produkter?
Hun snakkede om noget andet foder, som man kunne give ham engang i mellem efterfølgende. Hun sagde ikke, hvad det var for noget, men efter at have googlet lidt, så tænker jeg, at det måske er C/D? Er der nogen, der kan bekræftige, om det også er til sådanne problemer? For så kan jeg jo ligeså godt bestille lidt ved samme lejlighed. ![]()
[QUOTE=Bølle-missen;537503]
Haha… Regitze var hurtigere… :)[/QUOTE]
Men tak alligevel. Alle bud er meget velkomne. ![]()
[QUOTE=DaneX;537506]Super. Det var lidt det, jeg tænkte fra hendes side… at hun bare ville generere noget salg til højere priser. ![]()
Er det kun Hills, der laver alle de “/” produkter?
Hun snakkede om noget andet foder, som man kunne give ham engang i mellem efterfølgende. Hun sagde ikke, hvad det var for noget, men efter at have googlet lidt, så tænker jeg, at det måske er C/D? Er der nogen, der kan bekræftige, om det også er til sådanne problemer? For så kan jeg jo ligeså godt bestille lidt ved samme lejlighed. :)[/QUOTE]
RC laver også dyrlæge-mærker. Men hvad det hedder, det du skal bruge. ![]()