"Han" tisser uden for bakken

Og jeg gentager mig selv (endnu engang), da en god ting ikke kan siges for tit :slight_smile:
Et godt, gammelt dyrlægeråd, som mange dyrlæger for øvrigt stadig giver, er en gang om ugen at give sin(e) kat en ascorbinsyretablet. Det er ren C-vitamin på størrelse med en sødetablet og det holder urinen så tilpas “sur”, at der ikke dannes sten.
Det er også godt for hjertet/kredsløbet - gælder også for os. :høhø:

Mon ikke hun har tænkt på køb i Danmark - for der er det korrekt, at det kun fåes hos dyrlægen.

Hvor ofte fodrer du med vådt og råt?
Foder med meget vand, er det bedste råd, hvad angår katte med urinvejssten.

Alm tørfoder bør du helt udelukke nu - og bruge det opløsende - ellers risikerer du han skal akut ind og have lagt kateder. Glæd dig over det tilsyneladende er taget i opløbet.

[QUOTE=Mega;537518]Og jeg gentager mig selv (endnu engang), da en god ting ikke kan siges for tit :slight_smile:
Et godt, gammelt dyrlægeråd, som mange dyrlæger for øvrigt stadig giver, er en gang om ugen at give sin(e) kat en ascorbinsyretablet. Det er ren C-vitamin på størrelse med en sødetablet og det holder urinen så tilpas “sur”, at der ikke dannes sten.
Det er også godt for hjertet/kredsløbet - gælder også for os. :høhø:[/QUOTE]

Købes det på apoteket? (går jeg næsten ud fra?) :slight_smile:

[QUOTE=Mega;537518]Og jeg gentager mig selv (endnu engang), da en god ting ikke kan siges for tit :slight_smile:
Det er også godt for hjertet/kredsløbet - gælder også for os. :høhø:[/QUOTE]

Det her er det eneste jeg lige finder på den engelske side med Ascorbic Acid.

Men det ligner ikke sådan noget, jeg skal have fat i?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;537527]Mon ikke hun har tænkt på køb i Danmark - for der er det korrekt, at det kun fåes hos dyrlægen.

Hvor ofte fodrer du med vådt og råt?
Foder med meget vand, er det bedste råd, hvad angår katte med urinvejssten.

Alm tørfoder bør du helt udelukke nu - og bruge det opløsende - ellers risikerer du han skal akut ind og have lagt kateder. Glæd dig over det tilsyneladende er taget i opløbet.[/QUOTE]

Jeg har prøvet med meget forskelligt råt kød, men det er åbenbart “ulækkert” og røres derfor ikke.

De får ikke vådt dagligt - men jævnligt. Hver 2. / 3. dag. Og deres vådfoder blander jeg op med ekstra vand netop for at de kan få ekstra væske. De labber det i sig i stor stil.

[QUOTE=DaneX;537532]Jeg har prøvet med meget forskelligt råt kød, men det er åbenbart “ulækkert” og røres derfor ikke.

De får ikke vådt dagligt - men jævnligt. Hver 2. / 3. dag. Og deres vådfoder blander jeg op med ekstra vand netop for at de kan få ekstra væske. De labber det i sig i stor stil.[/QUOTE]

Jeg vil råde dig til at fodre med vådt minimum 1 gang dagligt, hvis din kat har tendens til at danne sten. Lidt ekstra vand hver 2.-3. dag batter ikke meget.

[QUOTE=DaneX;537531]Buy Synoquin Growth Tablets For Dogs 180 Tablets | Chemist Direct

Det her er det eneste jeg lige finder på den engelske side med Ascorbic Acid.

Men det ligner ikke sådan noget, jeg skal have fat i?[/QUOTE]
Ascorbinsyretabletter (ren C-vitamin) købes i håndkøb herhjemme hos Matas, på apoteket og i nogle supermarkeder.

Nu er det første gang nogen af dem har haft problemet, så det er svært at sige, om de har tendens til det endnu. :slight_smile:
Efter han har fået konstateret det, har de også fået det hver dag. Og det vil jeg da fortsætte med, hvis det hjælper. :slight_smile:

[QUOTE=DaneX;537536]Nu er det første gang nogen af dem har haft problemet, så det er svært at sige, om de har tendens til det endnu. :slight_smile:
Efter han har fået konstateret det, har de også fået det hver dag. Og det vil jeg da fortsætte med, hvis det hjælper. :)[/QUOTE]

Har han fået konstateret det, har han jo tendens til at danne sten - og så skal du være yderst påpasselig.
Jeg har selv haft en kat, der gentagne gange måtte indlægges i vagttiden, fordi han slet ikke kunne tisse. Det er en dyr fornøjelse og havde jeg haft det kendskab til foder dengang, som jeg har i dag, ville jeg absolut have gjort meget anderledes.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;537541]Har han fået konstateret det, har han jo tendens til at danne sten - og så skal du være yderst påpasselig.
Jeg har selv haft en kat, der gentagne gange måtte indlægges i vagttiden, fordi han slet ikke kunne tisse. Det er en dyr fornøjelse og havde jeg haft det kendskab til foder dengang, som jeg har i dag, ville jeg absolut have gjort meget anderledes.[/QUOTE]

Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men gælder det også ved hunkatte? og hvad hvis der kun blev fundet blod?

Det er forholdsvis sjældent, at hunkattte får urinvejssten. Blod behøver ikke være tegn på sten.
Men generelt kan man forebygge nyre- og urinvejslidelser ved masser af væske - så hunkatte har absolut også godt af det :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;538963]Det er forholdsvis sjældent, at hunkattte får urinvejssten. Blod behøver ikke være tegn på sten.
Men generelt kan man forebygge nyre- og urinvejslidelser ved masser af væske - så hunkatte har absolut også godt af det :-)[/QUOTE]

Tak for svar :slight_smile: de små får vådfoder et par gange om dagen med ekstra vand og drikker også lystigt af div skåle.