Håndarbejde og andre kreative hobbyer 2026 🧶

Ja jeg er vildt imponeret. Jakke er købt for 3 uger siden, så det er mega ærgeligt, men som moderen siger, det er jo hvad der sker, når børnene er aktive.

4 Synes om

Jeg skal have fundet mig en “kreativ” hobby at lave når jeg er træt, hvor jeg ikke skal tænke og ikke skal træffe valg. Så jeg ikke ender på mobilen. Tidligere har jeg lavet diamond art, men der er for mange valg ift farver (har så mange farver nu fra tidligere lavede) når jeg er rigtig træt, og så generer det mig også lidt at lave noget som jeg egentlig bare smider ud bagefter.
Her hen over julen har det være julestjerner der står for skud, men så spændende er det heller ikke at blive ved at lave dem.
Lige pt overvejer jeg at købe nogle gode tusser og gå igang med nogen voksenmalebøger

Det har godt nok nogen af de samme udfordringer ift at jeg faktisk ikke laver noget brugbart, så har også hentet en app, der skal lære mig at hækle. Men kan godt mærke at det er mere uoverskueligt end at købe en stak tusser :tihi:

9 Synes om

Jeg kan godt give dig et lynkursus i at hækle. Tror jeg… Jeg ved faktisk ikke om jeg kan oversætte det jeg gør til venstre hånd… :sweat_smile:

6 Synes om

Jeg har fundet ud af, at mine kreative evner primært ligger inden for det digitale område :slight_smile:

Jeg har i snart et par år kreeret malebøger ved hjælp af AI, først til voksne og nu også til børn helt ned til omkring 3 år. Herudover bruger jeg AI til at kreere mange andre produkter som f.eks. posters, bogmærker, kort, gavemærker m.v. Alt sælges enten via Amazon (regulære bøger) eller Etsy (100% digitale produkter).

7 Synes om

Hvor er hun så dygtig :heart_eyes:

1 Synes om

Jeg plejede at gøre meget i at tage billeder af mine og andres katte og kuld, og bruge en del tid på at redigere dem, og hygge mig med min hjemmeside, og opdatere pawpeds database etc. Men efter jeg slås med mine corona-senfølger, så duer sådan noget desværre ikke. Så derfor prøver jeg at finde på noget nemt og “beslutningsfrit” som jeg kan lave i stedet :smil: Pt er det små candy crush-lignende spil på mobilen, men ville hellere det var noget fyisk.

6 Synes om

Haha, ja det er jo lige det. Men det kunne da være fint lige at få en real-life tutorial i stedet :smil:

4 Synes om

Hvis du har en tablet/ipad kan jeg anbefalde den app der hedder Happy Color. Syntes ikke den fungere så godt på mobil, mest fordi jeg ikke gider zoome ud og ind hele tiden :smiley:

Der er rigtig mange forskellige billeder man kan farvelægge og der kommer hele tiden nye :slight_smile:

3 Synes om

Mange venstrehåndede kan hækle og strikke som hjrehåndede :wink:

4 Synes om

Du kunne måske brodere/lave korssting. Der er selvfølgelig lidt beslutninger når du skal beslutte hvad du skal lave og med hvilke farver, men når først du har den del klaret, så er der en del timer hvor det ikke kræver beslutninger hele tiden. Men der er så mange virkelig cool motiver nu, så er sikker på du kan finde motiver du kunne synes var sjove at have hængende eller lave til en pude eller lignende.

Og så vil jeg slå et slag for at fortsætte med at lave noget som ikke er produktivt eller kan/skal bruges til noget. Jeg er enig i at det kan føles som spild af penge og ressourcer at købe ting du bare laver og så smider ud. Men hjernen har også godt af ikke at skulle tænke over hvad noget skal bruges til. Kunne puslespil måske være noget?

Man kan ofte finde hobby ting og puslespil billigt hos genbrugsbutikkerne, og så synes jeg personligt ikke det er helt lige så spildt, som hvis jeg har købt tingene fra ny af.

6 Synes om

Du kunne også kaste dig over at lægge puslespil, der findes mange forskellige motiver og med op til flere tusind brikker.
Så skal du selvfølgelig passe på at kattene ikke render med dem, det er surt, hvis der mangler brikker, når man er næsten færdig. :joy_cat:

4 Synes om

Jeg lægger puslespil hver dag, men jeg gør det på min computer. Netop pga kattepilpoter, men også pga den plads et puslespil kræver. Så jeg lægger masser af puslespil på min PC. Jeg bruger bare Microsofts eget, der er indbygget i forvejen og der er masser og masser af motiver at vælge imellem. Det er ren terapi for mig. Det og så mine adventuregames :smil:

5 Synes om

Jeg har faktisk prøvet at lægge puslespil på nettet - synes bare det er besværligt, men det kommer måske med øvelsen ?
Jeg ved at min bror også bruger nettet til at lægge puslespil.

4 Synes om

I starten var jeg heller ikke helt tilfreds, men nu synes jeg det er rart og nemt. Det er nemt at sortere brikkerne og man bestemmer selv sværhedsgrade = hvor mange brikker puslespillet skal have.

5 Synes om

Jdg prøver gerne med så få som muligt, hvor mange er du oppe på at kunne klare @solveig ?

4 Synes om

Jeg har kastet mig over akvarelmaling og art-journaling.
Begyndte i det små for 1½ år siden gennem enkelte bokse fra Selvtid.dk
Nu er jeg endt med at tegne abonnement på akvareldelen, som jeg virkelig hygger med.
De har også bokse med linoliums tryk.
Deres instruktions videoer er gode og hyggelige, man kobler af, og selvom jeg ikke troede jeg kunne male eller tegne, så føler jeg at jeg lærer noget og faktisk frembringer noget som jeg er stolt ad.
Er også begyndt at føle to kunstnere på instagram som tit lægge små hyggelige videoer op med div. projekter.
Det har virkelig givet et frirum hvor jeg kobler af og alligevel udfordrer mig selv fremfor bare at se serier eller lign på div. streamingtjenester

8 Synes om

Jeg vælger 384 brikker nu, men kan sagtens klare flere end det. Problemet er så bare at jeg skal zoome ind for at se brikkerne ordentlig og jeg kan bedst li’ at have et større overblik. Så 384 brikker passer mig bedst. Hvis motivet virker for nemt, så vælger jeg flere brikker.

5 Synes om

Syntes virkelig det er svært at anbefale hobby til andre. Af hobbyer jeg har haft glæde af er broderi ( har dog ikke broderet i over 20 år) syning af tøj, hækling, og er nu også begyndt at strikke, samt vi lægger også puslespil ( og ja, man skal sørge for at dække dem godt til for kattene, når man holder pause) vi køber dem brugt i genbrug, markedsplace osv

6 Synes om

Tak for tanken, det har jeg dog lavet for en del år siden, og kan mærke at jeg ikke har lyst til det. Jeg tror måske det er for langsomt for mig :smil: (og er igen i det der med “spild af tid at lave det når jeg synes resultatet er tacky og alligevel smider det ud”)

3 Synes om

Åh ja, vi har ganske mange 5000 brikkers puslespil herhjemme. Vi er især vilde med Jan van Haasterens puslespil. Men det er både for stort et projekt ift at finde en ledig flad overflade herhjemme når jeg bare lige skal sidde med noget en ½ times tid og koble af, og så er det også bare “been there, done that” fordi vi har lagt så mange puslespil allerede :tihi:
Men tak for forslaget! :smil:

4 Synes om