Hankattelister - Hot or Not?!

Nej, og ikke alle hankattejere sælger parringer til alle hunkatteejere, der vil betale prisen.

Så hvor er forskellen?

[QUOTE=Temple Bar;708437]Nej, og ikke alle hankattejere sælger parringer til alle hunkatteejere, der vil betale prisen.

Så hvor er forskellen?[/QUOTE]

Der er for mig stor forskel på at vifte en anden opdrætter af pinden og en kælekattekøber - der varer ikke to splitsekunder før den afviftede opdrætter har delagtiggjort de danske opdrættere og er jeg heldig - sgu også de udenlandske. I sådanne tilfælde så virker netværket - og tro mig når historien kort tid efter lander hos mig - så er den helt ukendelig.

Muligt du ikke ser en forskel - det gør jeg.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;708440]Der er for mig stor forskel på at vifte en anden opdrætter af pinden og en kælekattekøber - der varer ikke to splitsekunder før den afviftede opdrætter har delagtiggjort de danske opdrættere og er jeg heldig - sgu også de udenlandske. I sådanne tilfælde så virker netværket - og tro mig når historien kort tid efter lander hos mig - så er den helt ukendelig.

[/QUOTE]

Lis, det sker jo selvom hankatten ikke er på en liste. Medmindre man kan fremvise restriktioner - og så er det ikke altid nok alligevel :wink: - så findes der mennesker som ikke kan leve med et nej uanset hvor velbegrundet det så måtte være, og skynder sig at sprede rygter for at forklare sig ud af at man fik et nej.

Jeg har takket nej til at låne hanner ud til parringer, og ikke alle tager afvisningen lige pænt. End ikke da jeg forklarede at jeg havde kombineret de linier og ikke med godt resultat og derfor ikke ville gentage fejlen. Hvis man som hankatte-interessent ikke er parat til at lytte til de erfaringer hankatteejer har gjort sig, så kan det da være ligegyldigt om hankatten figurerer på en liste eller ej. De der ikke kan acceptere et nej, ville som gebærde sig på samme måde ved en afvisning alligevel.

Jeg har stemt at hankattelister er ok og jeg aldrig selv ville bruge dem… For jeg har aldrig brugt dem, men jeg kunne da sagtens finde på at bruge dem… I Danmark er det ikke relevant for mig, da jeg alligevel kender alle opdrætterne… Men Finland og evt. Sverige kender jeg ikke så mange, og er ikke sikker på at jeg kender til dem alle heller… Så der kunne det være en god ting at have… Hvis opdrætteren har en god og opdateret hjemmeside med de katte vedkommende har er det jo ligemeget, for så finder man katten via opdrætterlisten, men det er jo langt fra alle opdrættere der har det, og der synes jeg en hankatteliste måske kan være lidt nemmere for dem at få opdateret…

Men hvorfor er det egentlig altid hunkattenejeren der skal kontakte hankatteejeren? Jeg synes kun sjældent jeg høre om en hankatte ejer der har taget kontakt, fordi vedkommende selv synes at lige de to kunne være en spændende kombination, og vedkommende er interesseret i et afkom derfra :slight_smile: Er det bare ikke noget man gør, er der nogle årsager til det? Eller er det bare rent praktisk fordi hankattenejeren allerede har hunkatte, eller hvad? :slight_smile:

Det sker skam også, at hankatteejer kontakter hunkatteejer om en parring - betaling er en killing til hankatteejer, resten af kuldet må hunkatteejer disponere over efter aftale. Jeg tror, det forekommer sjældnere, da hankatteejer på den måde pådutter hunkatteejer ansvar for et kuld, som hunkatteejer måske ikke er interesseret i at beholde noget fra til sig selv…

Camilla - det er selvfølgelig rigtigt… Selvom hankatteejeren synes kombinationen kunne være god er det jo ikke sikkert at hunkatteejeren gør det… :slight_smile:

Jeg har har selv for omkring 7 år siden annonceret min hankat via Norsk Skovkatteringsside en kort overgang. Kan ikke se noget forkert i det. Jeg går udfra man lige som ved henvendelser på killinger, selv kan sortere i henvendelserne, det kunne jeg.

Men har ikke brugt og tror heller ikke jeg for brug for det ved fladsnuderne… Men det er jo ikke til og vide. Jeg ser det som et positivt tiltag at man kan se hvilke hankatte, man måske har mulighed for at låne. Selv låner jeg ikke min hankat ud, men det får folk også grunden afvide når de henvender sig, der har allerede været 2 henvendelser som jeg måtte takke nej til, så tror skam også en del henvender sig via mail over hjemmesiden, uden de ser ens kat på hankattelisten.

MVH
Gitte

Jeg har i et par tilfælde byttet parring - både på egen og på hankatteejers forespørgsel. Fungeret fortrindeligt - enslydende kontrakter

[QUOTE=Eife;708472] …

Men hvorfor er det egentlig altid hunkattenejeren der skal kontakte hankatteejeren? Jeg synes kun sjældent jeg høre om en hankatte ejer der har taget kontakt, fordi vedkommende selv synes at lige de to kunne være en spændende kombination, og vedkommende er interesseret i et afkom derfra :slight_smile: Er det bare ikke noget man gør, er der nogle årsager til det? Eller er det bare rent praktisk fordi hankattenejeren allerede har hunkatte, eller hvad? :)[/QUOTE]

Jeg blev faktisk kontaktet af en hankatte-ejer, dengang jeg ‘opdrættede’ (kan man kalde det dét, med kun 2 kuld :høhø: :? ), som synes hendes hankat og min hunkat ville være en perfekt kombination (NFO).
Hun kontaktede mig på en udstilling.

Jeg sagde pænt nej tak, da jeg synes min hunkat var for lille ifht standarden, selvom hun var perfekt på stort set alle andre punkter.
Så det kan ske, det er hankatte-ejeren der er på ‘frier-fødder’.

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;708510] Jeg blev faktisk kontaktet af en hankatte-ejer, dengang jeg ‘opdrættede’ (kan man kalde det dét, med kun 2 kuld :høhø: :? ), som synes hendes hankat og min hunkat ville være en perfekt kombination (NFO).
Hun kontaktede mig på en udstilling.

Jeg sagde pænt nej tak, da jeg synes min hunkat var for lille ifht standarden, selvom hun var perfekt på stort set alle andre punkter.
Så det kan ske, det er hankatte-ejeren der er på ‘frier-fødder’.

:)[/QUOTE]

Og hvad var hankatte ejerens formål tror du? At hjælpe dig - eller at tjene penge?

Den ene gang, jeg er blevet kontaktet, var hankattejeren ude efter nyt blod!!!
OG villig til at “slå halv skade” om udgifterne på kuldet… Betingelsen var at hankatteejer havde førstevalg (også før mig)… Til gengæld kostede parringen naturligvis ikke en krone og indtægter ved salg af kuldets øvrige killinger var min ubeskåret…
Hvis du spørger mig, så synes jeg faktisk det var en udmærket deal :slight_smile:
Det blev ikke til noget, da jeg måtte fortælle, at min kat var kastrat…

Indenfor den Norske Skovkat er der åbenbart nogle uskrevne regler mht. hankattelister.
Andreas beskriver det meget godt (og tak for din ærlighed Andreas): Det er så en uskreven regel, at en anstændig hankat fra en anstændig opdrætter ikke optræder på en hankatteliste

Tænk hvis hankattelisterne blev betragtet som et samlet “værk” over fertile hankatte.
Et sted hvor danske opdrættere, såvel som opdrættere fra udlandet, kunne starte sin søgning ud fra - i jagten på det “perfekte” match, men nej sådan er det åbenbart ikke.

Vi har jo vores “kære” janteloven, som får lov til at stikke sit grimme ansigt frem … a la du skal ikke tro du er noget, du skal ikke tro du har noget vi andre vil have osv. :thumbdown:

I fald jeg havde min hankat på en hankatteliste, var det da bestemt ikke ensbetydende med, at han skulle parre i øst og vest. Jeg ville da have præcis de samme restriktioner, som jeg har nu - både på parringer og på killingerne.

Da jeg i sin tid købte min hankat, fik jeg at vide af opdrætteren, at vedkommende ville være ked af at finde ham på diverse hankattelister.
Dette accepterede jeg, og dette efterlever jeg selvfølgelig. Derfor figurerer han ikke på diverse hankattelister.
Her sidder jeg så og tænker … gad vide om denne udtalelse skyldes at opdrætteren var/er bekendt med “janteloven”.

Hmmmm katteverdenen er ski lidt “spøjs” nogle gange !

Lis, der ER altså også andre formål i livet end at folk er ude på at tjene penge… men på grund af snerpetheden omkring det er jeg da en af mange, der dårligt tør mumle “jeg har en fertil hankat” eller “jeg har en pæn killing, som rgentlig burde få lov at gå i avl” fordi det lynhurtigt bliver til pengemaskineri og mangel på seriøsitet. Og det ER da ærgerligt at kattesporten er SÅ “seriøs” at ingen kan få lov til noget som helst, uden at der skal smækkes et eller andet prædikat på folk…
VH
Susanne - pt. med hele 2 pæne unghanner, der burde få lov at lave et par kuld, men som ender med at blive snippet i stedet fordi jeg ikke har plads og det er stort set tabu at gøre opmærksom på dem.

1 Synes om

[QUOTE=Susanne W;708529]Lis, der ER altså også andre formål i livet end at folk er ude på at tjene penge…

Og det ER da ærgerligt at kattesporten er SÅ “seriøs” at ingen kan få lov til noget som helst, uden at der skal smækkes et eller andet prædikat på folk…
[/QUOTE]

Her trykker jeg hårdt på både ENIG og HØRT tasterne !

1 Synes om

Og de giver ekko her i København :smiley:

1 Synes om

[QUOTE=Susanne W;708529]Lis, der ER altså også andre formål i livet end at folk er ude på at tjene penge… men på grund af snerpetheden omkring det er jeg da en af mange, der dårligt tør mumle “jeg har en fertil hankat” eller “jeg har en pæn killing, som rgentlig burde få lov at gå i avl” fordi det lynhurtigt bliver til pengemaskineri og mangel på seriøsitet. Og det ER da ærgerligt at kattesporten er SÅ “seriøs” at ingen kan få lov til noget som helst, uden at der skal smækkes et eller andet prædikat på folk…
VH
Susanne - pt. med hele 2 pæne unghanner, der burde få lov at lave et par kuld, men som ender med at blive snippet i stedet fordi jeg ikke har plads og det er stort set tabu at gøre opmærksom på dem.[/QUOTE]

Ja undskyld min himmelblå - men bliver jeg kontaktet af en der tilbyder sin han og ikke i samme åndrag ønsker noget retur for parringen - så er jeg skruet sådan sammen at det kun lugter af en ting - penge.

Ha, ha Susanne - du har da lige gjort opmærksom på dem. Man kan jo også helt frit uden det falder nogen for brystet på sine hjemmeside hanve både fertile hanner og hunner - om man vil skrive hannerne parrer ud af huset er jo op til en selv.

[QUOTE=Ann K;708522]Den ene gang, jeg er blevet kontaktet, var hankattejeren ude efter nyt blod!!!
OG villig til at “slå halv skade” om udgifterne på kuldet… Betingelsen var at hankatteejer havde førstevalg (også før mig)… Til gengæld kostede parringen naturligvis ikke en krone og indtægter ved salg af kuldets øvrige killinger var min ubeskåret…
Hvis du spørger mig, så synes jeg faktisk det var en udmærket deal :slight_smile:
Det blev ikke til noget, da jeg måtte fortælle, at min kat var kastrat…[/QUOTE]

Det er jo også et reelt formål - og slet ikke det jeg øffede over som var hankatteejers rent salg af en parring

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;708537]Ja undskyld min himmelblå - men bliver jeg kontaktet af en der tilbyder sin han og ikke i samme åndrag ønsker noget retur for parringen - så er jeg skruet sådan sammen at det kun lugter af en ting - penge.
[/quote]
Har du aldrig - slet aldrig - mødt nogen, der bare gør noget for at gøre nogen glad, uden bagtanke og uden at skulle tjene på det? For det har jeg såmænd tit mødt, oftere end jeg møder nogen med skumle bagtanker…

Ha, ha Susanne - du har da lige gjort opmærksom på dem.

Yes - for at understrege pointen i paradoxet. Jeg er givetvis KUN ude på at tjene penge på det, det er klart :slight_smile:
VH
Susanne

Jo det har jeg - mennesker jeg kender

[QUOTE=Susanne W;708540]Yes - for at understrege pointen i paradoxet. Jeg er givetvis KUN ude på at tjene penge på det, det er klart :slight_smile:
VH
Susanne [/QUOTE]

Det sagde du - ikke jeg :slight_smile:

Og dog Lis, og dog …
efter at være blevet bekendt med den ene uskrevne regel, kunne jeg da være bange for at blive “stemplet” som uanstændig/useriøs, hvis jeg skrev på min hjemmeside at min hankat parrer ud af huset.

Shit mand, man bliver da helt paranoid :tihi:

1 Synes om