Hankattelister - Hot or Not?!

[QUOTE=DK Lindvig;708543]Og dog Lis, og dog …
efter at være blevet bekendt med den ene uskrevne regel, kunne jeg da være bange for at blive “stemplet” som uanstændig/useriøs, hvis jeg skrev på min hjemmeside at min hankat parrer ud af huset.

Shit mand, man bliver da helt paranoid :tihi:[/QUOTE]

Det behøver du da ikke blive - du kan da gøre som du føler for :slight_smile:

Præcis det samme gør jeg - under hensyntagen til de aftaler der er indgået :stuck_out_tongue:

Yes, og alene af den årsag får vi genpuljen indsnævret. Og det er sq en skam…
VH
Susanne

Jeg kan sagtens se at hankattelister er gode i de små racer for at hjælpe hinanden.

Men i min egen race er det meget no-go, der er nogen få der har gjort det, men det bliver ikke set pænt på. Det virker måske meget hårdt, men jeg tror det bunder lidt i at vi har sloges meget med BYB i vores race. Så der bliver passet ekstra godt på.
Jeg ville aldrig selv bruge en han der stod på sådan en liste og ville aldrig sætte mine egne drenge der på.
Mine egne drenge kun til mine egne piger, og enkelte andre vil kunne låne, hvis der er en idé i sådan en parring.
Hvis jeg låner en parring ude i byen ville jeg ikke låne en der stod på en hankatteliste, for jeg ville ikke synes det var fedt hvis der pludselig var den hankat overalt.

Det er faktisk lidt svært og skrive ordenligt, jeg synes jeg havde det i hovedet da jeg startede indlægget. Nå men jeg håber i forstår hvad jeg mener :wink:

Jeg forstår faktisk godt pointen :slight_smile: Men hvis vi skal betragte det helt neutralt udefra, så er det at en hankat figurerer på en eller anden liste ikke det samme som at han pludselig ligger overalt. At han er på en eller anden liste siger intet om hans kvalitet eller tilgængelighed - ligesom at det at han kun findes incognito og for indviede og inviterede jo heller ikke siger noget om kvaliteten eller hvor mange afkom han får. Set udefra er det ikke rationelt - men jeg kan sagtens forstå din pointe, fordi jeg ved hvordan katteverdenen fungerer.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;708559]Jeg forstår faktisk godt pointen :slight_smile: Men hvis vi skal betragte det helt neutralt udefra, så er det at en hankat figurerer på en eller anden liste ikke det samme som at han pludselig ligger overalt. At han er på en eller anden liste siger intet om hans kvalitet eller tilgængelighed - ligesom at det at han kun findes incognito og for indviede og inviterede jo heller ikke siger noget om kvaliteten eller hvor mange afkom han får. Set udefra er det ikke rationelt - men jeg kan sagtens forstå din pointe, fordi jeg ved hvordan katteverdenen fungerer.
VH
Susanne[/QUOTE]

De få MCO hanner der har ligget på lister de har meget hurtigt været brugt til 20 kuld og i mine øjne til ikke seriøse kuld. Men kuld hvor man lige havde en hun og manglede en han. Og det synes jeg er totalt useriøst.
Men hvis hankatte ejeren kan styrer det så vil det være ok. Men det har jeg bare til gode og se i min race.
Men her tror jeg også det er meget forskelligt fra race til race.

[QUOTE=Quivive;708570]De få MCO hanner der har ligget på lister de har meget hurtigt været brugt til 20 kuld og i mine øjne til ikke seriøse kuld. Men kuld hvor man lige havde en hun og manglede en han. Og det synes jeg er totalt useriøst.
Men hvis hankatte ejeren kan styrer det så vil det være ok. Men det har jeg bare til gode og se i min race.
Men her tror jeg også det er meget forskelligt fra race til race.[/QUOTE]

Det kan jo næppe være listens skyld at der har været useriøse ejere bag? De ville som nok være det uanset om listen så fandtes eller ej.

Men jeg må da indrømme, at jeg også ser såkaldt seriøse opdrættere gøre nøjagtig det samme, altså overforbruge hanner og dermed gøre de linier meget uinteressante for mig, og forskellen er som kun at de hanner ikke er på lister, men forbruget er det samme.

Lister eller ej, hvis ikke hankatteejere kan styre sig, så kan en han misbruges. Så at et han på en liste skulle være skadelige for racen, det tror jeg næppe.

[QUOTE=Quivive;708556]Mine egne drenge kun til mine egne piger, og enkelte andre vil kunne låne, hvis der er en idé i sådan en parring.
[/QUOTE]

Det er da et meget godt udgangspunkt, men i princippet kunne disse enkelte andre vel også være nogle, der har fundet din hankat på hankattelisten?

Mht. BYB’ere så er den mulighed da let at undgå

  • man kan som hankatteejer forlange at killingerne sælges kastrerede.
  • forlange at max 1 killing må forblive fertil, og kun sælges til et registreret opdræt / at hunkatteejer/hankatteejer skal beholde denne killing.

Modviljen mod hankattelisterne skyldes nok det I skriver, at man forbinder det med overforbrug af hankatten / mange let tjente penge hos hankatteejeren.
Så er det bedre at det foregår i det “skjulte”- hos hankatte der ikke figurerer på hankattelisterne (host host host)

[QUOTE=En forhenværende bruger;708576]Det kan jo næppe være listens skyld at der har været useriøse ejere bag? De ville som nok være det uanset om listen så fandtes eller ej.

Men jeg må da indrømme, at jeg også ser såkaldt seriøse opdrættere gøre nøjagtig det samme, altså overforbruge hanner og dermed gøre de linier meget uinteressante for mig, og forskellen er som kun at de hanner ikke er på lister, men forbruget er det samme.

Lister eller ej, hvis ikke hankatteejere kan styre sig, så kan en han misbruges. Så at et han på en liste skulle være skadelige for racen, det tror jeg næppe.[/QUOTE]

Det har du nok ret i. Det er nok bare fordi at de eksempler der er inden for vores race ikke har været helt heldige.

Næh, hverken dem på eller udenfor hankattelisterne :wink:

Det ville de aldrig gøre, for jeg sælger ikke parring til nogen som jeg ikke kender i forvejen. Så det ville være ved personlig kontakt og interesse.

[QUOTE=DK Lindvig;708578]
Mht. BYB’ere så er den mulighed da let at undgå

  • man kan som hankatteejer forlange at killingerne sælges kastrerede.
  • forlange at max 1 killing må forblive fertil, og kun sælges til et registreret opdræt / at hunkatteejer/hankatteejer skal beholde denne killing.

Modviljen mod hankattelisterne skyldes nok det I skriver, at man forbinder det med overforbrug af hankatten / mange let tjente penge hos hankatteejeren.
Så er det bedre at det foregår i det skjulte - hos hankatte der ikke figurerer på hankattelisterne (host host host)[/QUOTE]

Ja man kan forlange en hel masse i en parringsaftale, men selv der er jeg blevet snydt og så oveni købet af en som en af mine mentorer sagde var helt OK. Så jeg har lært det på den hårde måde. Og passer MEGET på.

Helt rigtigt man kan sagtens overbruge sin han uden hankattelister, men jeg har bare en oplevelse af at de MCO’er der har været på hankattelister har parret til højre og venstre til nye opdrættere og der er solgt alt der kunne kravle og avlet videre på det.
Men det ser vi ikke kun i den situation men også i andre i vores race, desværre.

Jeg synes det er et spændende emne der er taget op.
Selv har jeg havde dog aldrig hørt om den uskrevende regl angående hankatte lister (nok fordi den er uskreven :tihi:)
Jeg har en fertil hankat, han er dog ikke på nogen liste, har ikke været og nu kommer han i hvert fald heller ikke.
Jeg troede at de lister med alvs katte var seriøse og for at hjælpe folk, og ikke det modsatte:ups:

Dengang jeg startede - altså da ruder konge var knægt :tihi: - var hankattelister meget brugt. Både indenfor min race, men generelt tror jeg alle racer brugte dem. Hvordan skulle man ellers vide, hvem der havde hvilke katte.

Nu er internettet blevet så udbredt, at hankattelisten - i hvert fald indenfor min race - er forældet. Er man interesseret i hankat surfer man rundt og kigger på hjemmesider, fremfor at bruge hankattelister.

Selvom der var en liste, ville jeg ikke sætte min hankat på. Det betyder ikke, at jeg slet ikke sælger parringer på ham, men jeg synes faktisk det vil være svært at annoncere ham til avlstjeneste og så afvise købere. Måske ikke med anden begrundelse end min mavefornemmelse.
At afvise købere af kælekatte med den begrundelse, har jeg det fint med - dem ser jeg aldrig igen. Men afvisning af andre opdrættere, kan hurtigt give “sladder i krogene” og det gider jeg simpelthen ikke.

Det var også den oprindelige mening, men “public opinion” er blevet snerpet og har lige så stille ændret betingelserne…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;708601]Det var også den oprindelige mening, men “public opinion” er blevet snerpet og har lige så stille ændret betingelserne…
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg tror mere det hænger sammen som Vivi forklarer - før havde vi alle mulige papirlister som var den eneste måde at synliggøre sig på, idag har vi internettet. Jeg anser nu ikke mig selv som snerpet - men derfor kan der da godt være andre der gør - deres problem ikke mit.

Det er muligt det så er mere besværligt at finde en han - tænk det syntes jeg faktisk er fornuftigt. Ingen har jo sagt det skal være nemt - og nemme løsninger (tættest på nemmest tilgængeligt) er sjældent de bedste.

‘Sjov’ måde at opfatte det på … :slight_smile:

Der var bestemt ingen ‘skumle’ hensigter, det er jeg 100% sikker på.
Det var ikke en man ‘bare’ kunne få/købe parring med. Hankatten var ikke en der blev brugt ret meget.

Hendes formål var flotte og race-typiske NFO killinger, min lille pige var faktisk flot, hun havde bare størrelsen imod sig. Hankatte-ejer mente hankattens størrelse ville have den nødvendige indflydelse på killingerne.
:slight_smile:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;708541]Jo det har jeg - mennesker jeg kender

[/QUOTE]

Der FINDES faktisk altruister - jeg vil endda sige vi har en hel del herinde. Hvad med Mijvs indhegning? Jeg “kender” ikke Bettina andet end herfra. Det synes jeg ikke man kan kalde “at kende nogen” - men uanset at folk herinde ikke kendte Bettina blev der alligevel samlet PENGE ind til en indhegning.

Jeg har en hobby der går ud på at lave 3D modeller af ting og sager. Som jeg så forærer væk ganske gratis til andre med samme hobby. Jeg sælger også nogen af dem, men ratio mellem grats/til salg hos mig ligger nok med 1/10 salg og resten koster gratis. Det er til folk jeg ikke engang VED hvem er, de kan frit downloade tingene fra min hjemmeside.

Ikke alle mennesker har konstant dollartegn i øjnene. HVIS mjeg havde plads til en fertil han, ville jeg da gerne la’ f. eks. Stevie være far til et kuld eller to - simpelthen fordi jeg synes han er så pæn og sød. Jeg ærgede mig tit over at Bøv aldrig fik lov at føre sine gener videre, for sødere, kærligere kat har ingen set.

Og det ville ikke være for at skulle skovle hverken penge eller killinger ind på den affære, men mere af samme grund til at man selv får børn - videreførelse af nogle (gode) gener :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;708666]Der FINDES faktisk altruister - jeg vil endda sige vi har en hel del herinde. Hvad med Mijvs indhegning? Jeg “kender” ikke Bettina andet end herfra. Det synes jeg ikke man kan kalde “at kende nogen” - men uanset at folk herinde ikke kendte Bettina blev der alligevel samlet PENGE ind til en indhegning.

Jeg har en hobby der går ud på at lave 3D modeller af ting og sager. Som jeg så forærer væk ganske gratis til andre med samme hobby. Jeg sælger også nogen af dem, men ratio mellem grats/til salg hos mig ligger nok med 1/10 salg og resten koster gratis. Det er til folk jeg ikke engang VED hvem er, de kan frit downloade tingene fra min hjemmeside.

Ikke alle mennesker har konstant dollartegn i øjnene. HVIS mjeg havde plads til en fertil han, ville jeg da gerne la’ f. eks. Stevie være far til et kuld eller to - simpelthen fordi jeg synes han er så pæn og sød. Jeg ærgede mig tit over at Bøv aldrig fik lov at føre sine gener videre, for sødere, kærligere kat har ingen set.

Og det ville ikke være for at skulle skovle hverken penge eller killinger ind på den affære, men mere af samme grund til at man selv får børn - videreførelse af nogle (gode) gener :)[/QUOTE]

Hvor er dette (og flere andre tidligere indlæg) rigtige og godt skrevet.
Jeg undrer mig også over at der ‘må’ stikke noget under-holdningen…

:slight_smile:

Jeg synes så der mangler noget i denne diskution. Jeg synes ikke at nye opdrættere skal have det hele forærende ( og det er jo nye opdrættere der “har brug” for en hankatteliste - for erfarne opdrættere ved lige præcis hvor de skal finde dem uden en liste). Jeg synes det vidner om den rette indstilling når man som opdrætter er villig og istand til at gøre et arbejde for at finde den hankat de mener passer bedst til deres hunkat.:thumbup:

Man kan sagtens samarbejde med andre opdrættere uden at ens hankatte skal stå på en hankatteliste. Jeg samarbejder med en del andre opdrættere som både har brugt mine hankatte og købt avlskatte af mig. Men det er ikke noget jeg som sådan reklamerer med. Mit udgangspunkt er, at folk skal arbejde for at komme til mine linier. Jeg har jo også et stort ansvar for både min race og mine linier som gør at jeg ikke vil lade hvem som helst bruge mine hankatte.

Som Lis har jeg det også sådan, at det faktum at en hankat er på en hankatteliste vil nok få mig til at fravælge hankatten. Både fordi det ofte vil betyde at han vil blive brugt mere end jeg synes er interessant. Men også fordi det faktum at ejeren har sat ham på en sådan liste som regel vil betyde at hankatte ejer og jeg er langt fra hinanden omkring katteopdræt, salg m.m.

Om andre vil bruge hankattelister har jeg ingen meninger omkring. Vi skal jo ikke alle være ens og jeg ser ikke noget odiøst i at andre opdrættere gør tingene på en anden måde end jeg gør.

Det eneste jeg ofte undrer mig over er. At netop de opdrættere der er imod restriktioner og som mener at vi skal dele meget mere og mere “løst” med hinanden for at få en større genpulje - så samtidig er de samme opdrættere der råber op om at de mangler nye linier, ikke kan finde nye hankatte eller nye avlshunner.:confused::confused: Det virker meget selvmodsigende fra mig, der som en der hylder
restriktiv og “forsigtig” avl, aldrig har haft problemer med genpuljen.:gruble:

[QUOTE=Teresa Guldager;708716]Det eneste jeg ofte undrer mig over er. At netop de opdrættere der er imod restriktioner og som mener at vi skal dele meget mere og mere “løst” med hinanden for at få en større genpulje - så samtidig er de samme opdrættere der råber op om at de mangler nye linier, ikke kan finde nye hankatte eller nye avlshunner.:confused::confused: Det virker meget selvmodsigende fra mig, der som en der hylder
restriktiv og “forsigtig” avl, aldrig har haft problemer med genpuljen.:gruble:[/QUOTE]
Tja, det kunne da godt være mig, du kraftigt antyder til, for jeg hyler jævnligt op om genpulje. Det bekymrer mig nemlig! Jeg kan sagtens finde hvad jeg skal bruge, og jeg er ikke uvillig til at bevæge mig langt efter det. Men min indflydelse på racen er forsvindende lille grænsende til fuldstændigt ligegyldig. Når jeg hyler op om genpulje så er det det store billede jeg er bekymret for, ikke hvad jeg har gående her. Og set herfra ER der grund til bekymring - i min race - over genpuljens størrelse, bl.a. fordi der er så få hanner til rådighed.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;708722]Tja, det kunne da godt være mig, du kraftigt antyder til, for jeg hyler jævnligt op om genpulje. Det bekymrer mig nemlig! Jeg kan sagtens finde hvad jeg skal bruge, og jeg er ikke uvillig til at bevæge mig langt efter det. Men min indflydelse på racen er forsvindende lille grænsende til fuldstændigt ligegyldig. Når jeg hyler op om genpulje så er det det store billede jeg er bekymret for, ikke hvad jeg har gående her. Og set herfra ER der grund til bekymring - i min race - over genpuljens størrelse, bl.a. fordi der er så få hanner til rådighed.
VH
Susanne[/QUOTE]

Når jeg undrer mig er det fordi jeg så ofte får at vide at ÅRSAGEN til den lille genpulje ( jeg er så ikke enig men det opleves altså sådan af disse opdrættere - og nej - jeg hentyder ikke til dig - kender dig ikke godt nok) er fordi vi andre er restriktive. OG at vi ville have en langt større genpulje hvis folk ikke var restriktive. Men hvis det var sandt - så ville det jo også følge at de opdrættere der ikke er restriktive ville gøre genpuljen større ? Men det er jo ikke det vi ser. Så derfor har jeg svært ved at forstå argumentationen siden jeg ikke kan se at det virker i praksis. Hvis mindre restrikt avl/salg gav en større genpulje så ville genpuljen jo være langt større blandt de opdrættere der deler til højre og venstre. Men sådan er det ikke.