Har adopteret kat fra internatet og søger gode råd

Hej
For 14 dage siden adopterede jeg en indekat, hankat på 14 mdr., fra et internat. Han var en stille dreng på internatet, var ikke vild med at være der, og de ord jeg fik med derude fra var at han var en sød og kælen kat men ikke brød sig om at blive båret.

Jeg besøgte ham 3 gange og vi havde en forbindelse uden at han var decideret kælen. Men internatet sagde han var kælen, og jeg tænkte at han nok bare var lidt ubekvem ved internatet.

Tog en uges ferie for at køre ham ind herhjemme og gøre ham tryg. Det gik over alt forventning. Han indtog lejligheden med det samme og var tryg og fuld at selvtillid.

Fulgte mig overalt, lå ved med mig i sofaen, på mit bryst, og ville nusses og kæles. Alt var perfekt og dejligt.

Så kom hverdagen, jeg flexede den første uge så han først var alene 4 timer, så 5 timer og til sidst 8 timer. Han vil normalt skulle være alene 7-8 timer max.

Siden jeg begyndte af arbejde har han afvist mig. Vil aldrig op i sofaen, aer jeg ham går han væk og han er blevet mere lege aggressiv.

Jeg er rigtig ked at af han ikke længere vil kæle og snakke, og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Eneste lyspunkt lige nu at han kan finde på at søge mig om natten i sengen, lægge sig ved siden af mig i sengen.

Hvad er der mon sket? Normalt starter katten med at være tilbageholdende, her er det omvendt.

Han har 110 m2 boltre sig på, og jeg leger med ham 3 X 10 minutter ca. Primært boldspil som han elsker. Hvis jeg lokker med foder og snack kommer han og henter det og går igen med det samme.

Går jeg ud af et rum følger han mig stadig for det meste, og ligger i vindueskarmen ved siden af sofaen, når jeg er i sofaen.

Han har flere kradsebrætter som han dog ikke er interesseret i, snackbold og andet legetøj.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg kommer videre for tanken om at vi f.eks. ikke kan hygge i sofaen og kæle bare lidt, gør mig ked af det.

Han er helt renlig, spiser og drikker fint, har intet ødelagt i de 14 dage han har været her.

Har i prøvet noget lignende eller har I et godt råd? Trives han ikke hos mig?
Jeg kan jo ikke sige mit arbejde op for at være hos ham.

Bh. Lisbeth

Nu er der jo kun gået 14 dage, og det har kun været hverdag i hvad - 5 dage i alt?

Så vidt jeg kan læse, gør du det rigtige, men giv ham tid til at falde til og vænne sig til dig, og hvordan livet hos dig nu hænger sammen.

Jeg har haft mine egne katte i adskillige år, og da jeg flyttede for 2 år siden, brugte de mindst 3 uger på at finde sig selv det nye sted. Selv om de trods alt kendte mig, og jeg var der hele tiden :slight_smile:

Du kunne eventuelt se, om din kat har lyst til at klikkertræne. Det giver katten noget mental stimulering og skaber en rigtig god forbindelse mellem ejer og kat. Det behøver ikke være indviklet - sæt pegefingeren frem, få ham til at røre ved den med næsen, klik med tungen og giv ham en godbid. Så kan du udbygge det efterhånden. Men på hans præmisser. Gider han ikke mere, så stopper du.

Du kan også foderaktivere ham, når han nu er alene i så mange timer. Så kan du give ham hans foder i en foderbold eller et foderbræt, hvor det kræver lidt hjerneaktivitet for ham at få det ud. Jeg ved ikke, om det vil have den effekt, men måske kan det gøre ham lidt mindre legeaggressiv, hvis han også får den type udfordringer.

1 Synes om

Tak for svar :blush:
Jeg har tid og venter gerne.
Har bare aldrig haft en kat som startede med at være kælen og kontaktsøgende først og så derefter trække sig. Det omvendte et par gange dog :blush:hvor det startede forsigtigt og endte godt, tror det er det som har gjort mig bekymret.

Klikkertræning, lyder som en god ide, vil prøve at undersøge lidt om det :+1:t2:

Han har sådan et stort Trixie activity board til foder og snacks, men det kniber med at løse alle udfordringerne :blush:
Tak og god weekend!

2 Synes om

Hej Lizzy
Først tillykke med din nye kat
Jeg har købt kat to gange fra internat og den første kat var også meget glad for at putte i starten men trak sig så lidt i en periode for derefter at blive den største puttegris og fuld af tillid til mig :heart:
Da vi skulle have en ny kat fandt vi hende vi har nu hun var kælen på internatet men da vi kom hjem var der ikke meget putteri og nu efter snart 1.5 år er hun så glad for at nusse og sover ved mig
Internatet sagde hun ikke vil bæres men når jeg kommer hjem drøner hun mig i møde og bliver båret mens hun bliver kysset
Ved begge katte har jeg efter et stykke tid været lidt nervøs for at det ikke blev rigtige kælekatte men de er blevet skønne begge to
Jeg synes at det at lege med dem er med til at skabe det bånd hvor de vil en mere og mere
Ikke at det har taget et år at nusse med dem men det første år sker der virkelig meget så jeg vil sige tid og det du allerede gør med leg så skal det nok komme :grinning:

2 Synes om

Tak :blush:
I nat har han sovet helt oppe ved mit hoved hele natten, spundet og gerne ville blive aet.
Virkelig hyggeligt :blush: men lige så snart vi stod op, var han ligeglad med mig og løber rundt i lejligheden, selv om vi har spillet bold og skiftet sengetøj, hvilket virkelig fik legebarnet op i ham.

Så meget at jeg nu har sutsko på fordi hans lege aggresivitet gik helt over gevind.

Jeg håber roen indfinder sig, på internatet var han den mest dovne af alle :smiley: det er bare svært at sige noget om en kats adfærd ud fra deres tid på internatet.

TILKYKKE med dine skønne katte, det lyder virkelig hyggeligt og så fint du er blevet belønnet for din tålmodighed :heart:

2 Synes om

Jeg har “tvangskysset” lidt på min unge hunkat, fordi hun var blevet noget egen, da jeg ikke havde så meget tid og overskud til hende sidste forår. Det har hjulpet, hun er blevet meget mere kælen :slight_smile: Jeg taler ikke om at være ond mod katten, jeg har bare gjort ekstra meget ud at at tage hende op og nusse hende og kysse på hende. :heart_eyes:
Hvis han bliver ved ikke at trives så godt, så skulle du måske overveje en makker til ham?

2 Synes om

Tror ikke Odin kan tvangskysses :grinning: det ville han ikke give mig lov til :wink:

Vores ejerforening tillader kun 1 kat, så det vil være uansvarligt af mig at anskaffe en mere. Tænk hvis jeg blev tvunget til at skaffe mig af med en.

Er glad for at du og din kat fandt melodien :heart: Det lyder som om i hygger :grinning::heart_eyes_cat:

1 Synes om

Når der bliver skiftet sengetøj her så vil katten være med sjovt at de ser det som en leg
Hvordan går det ellers hos jer :grinning:
Det lyder hyggeligt at han sover ved dig

3 Synes om

Kære alle

Tak for jeres svar, her kommer et update.

Desværre er katten ikke hos mig siden i går eftermiddags. Han blev mere og mere fustreret, og fræsede fortvivlet rundt i en grad så mine store drenge ikke ville komme ud fra deres værelser.

Hans åndedræt kørte derud af og kun jeg kunne røre ham. Så tirsdag tog jeg ham til dyrlæge til det store tjek, og han fejlede heldigvis ikke noget.

Hendes teori var, at han simpelthen ikke ville kunne stimuleres af os i lejligheden, lige meget hvor mange legesessioner jeg lagde ind. Hun troede simpelt ikke på at han havde levet glad i en lille lejlighed som ukastreret hankat, så hun mente at de som havde afleveret ham havde talt usandt.

Jeg tog derefter kontakt til internat og en adfærdsterapeut som kom til samme konklusion, og desvære måtte jeg hulkende aflevere ham tilbage i går. Internatet var meget meget søde og sagde at jeg skulle være god ved mig selv fordi jeg havde gjort alt hvad jeg overhovedet kunne og nu tog hans behov seriøst, så han kunne få et bedre liv med mulighed for udgang.

Jeg græd og græd, havde jo knyttet mig til det skønne kræ.

Internatet sagde så, at da jeg havde gjort alt, og fordi det jo på en måde var lidt deres fejl, da de havde solgt ham som klar indekat, og at de klart, set i bakspejlet, skulle have været lidt mistænksomme i forhold til de informationer de fik fra hans første familie.

Jeg blev derfor tilbudt en erstatningskat, helt undtagelsesvis. Og her til morgen er EDDY på 4 år flyttet ind. En mindre kat størrelsesmæssigt og han har været kastreret siden han vejede 2 kilo og har altid levet inde.

Han virker til at være så skøn og kælen <3, så nu skal han lige falde til ro og derefter fodres lidt op, da han ikke rigtig har spist på internatet. Jeg fik lov at lægge nogle hjemmearbejdsdage i kalenderen så han kan falde til inden jeg skal på job.

Men hold op en følelsesmæssig rulleskøjtetur, jeg er så træt og har grædt så meget.
Internatet siger til mig at min første kat er væk igen meget hurtigt, fordi han er stor og flot og fordi jeg har lavet en a4 side lang beskrivelse af ham til han videreformidling, og til sidst kan jeg fortælle, at min kollegas nabo tager ud og ser på ham i morgen, de mangler en kat til deres husmandssted:)

14 Synes om

Vi har også prøvet det, og det er sgu hårdt. For man knytter sig jo til de banditter :hugs:
Men jeg tror på det er den rette beslutning for kattens skyld, og det tyder jo på at du har fået en, som passer bedre til indelivet.

1 Synes om

Det var synd, at han ikke trivedes som indekat hos dig :kram:.
Men godt for ham, at han nu får chancen, for nyt godt hjem, med udendørs liv.
Og dejligt at du fik en anden skøn kat, som er vant til indelivet.
Stort tillykke med ham :flag:.
Må vi se et billede eller flere af din nye dejlige kat?

1 Synes om

Meet Eddy :heart_eyes_cat::heart: Han er svær at tage billeder af for han er ikke hvid og sort, men hvid og blå/grå med grønne øjne. Han føler sig allerede godt hjemme som I kan se. Blandt andet hjalp han mig arbejdet i dag :joy: Nu skal bare have noget sul på kroppen :smiley:

17 Synes om

Han ser dæleme da ud til at være faldet hurtigt til - tillykke til jer begge! :ok: :wink:

2 Synes om

Tak :smiley:

Tak for billederne af Eddy, han ser rigtig sød ud, og er da vist allerede faldet godt til.

Hvis han er meget tynd og ikke rigtig vil spise, kan du hos dyrlægen købe noget dåsemad, som hedder Hills a/d. Det vil de fleste katte gerne spise, og det er meget næringsrigt.
Det er meget fedtholdigt, så det er kun beregnet til at få appetit igen og til meget småt spisende katte :smil:

2 Synes om

Tusind tak for tippet, det tror jeg købe lidt af til at supplere med den første tid. Han er ikke vildt tynd, men lidt tynd er han.
Men super dejlig og meget spindende og kælen.
Samtidig god til at trække sig og gå ned i den anden ende af sofaen, hvis han har brug for ro :smiley::heart_eyes_cat:

I virkeligheden tror jeg, at den første kat har været heldig at ende hos dig. Tænk, hvis den var endt hos nogen, der ikke vidste noget som helst om katte og katteadfærd. Du har været opmærksom på hans frustrationer fra begyndelsen og har derfor også hurtigt indset, at det skyldtes, at katten ikke trivedes.

Jeg har selv haft en internatshankat, der var indekat et par år, men som også til sidst måtte flytte hjem til mine forældre, hvor han kan føjte frit omkring - og gør det :slight_smile: Man skal bare ikke undervurdere deres udetrang (kattenes, ikke mine forældres) - især hvis de først har prøvet det.

Så jeg håber, det går bedre med Eddy - det ser jo foreløbig meget idyllisk ud :slight_smile:

7 Synes om

Tak for det!
Der har været dage over den sidste måned hvor jeg følt mig som den største fiasko, fordi jeg ikke kunne hjælpe ham.

Men jeg har vidst fra starten at der ikke var ondt skabt i ham, at han enten var syg eller frustreret.

Dejligt når det lykkes med at finde gode hjem der matcher kattenes behov :heart:

3 Synes om

Tillykke med Eddy han ser dejlig ud. :blush: Og så godt at en 4 årig kat får nyt hjem. Og så hos dig! Du er da bare så ansvarlig en katte ejer. :heart_eyes:

1 Synes om

Tusind tak :heart_eyes_cat: Er allerede ved at knytte mig til ham.
Ha` en skøn søndag :grinning:

2 Synes om