Har I set disse forslag til ændring af kategorierne i FIFé?

Ja, hold da op… Der var faktisk 108 NFO i kataloget

[QUOTE=Prinsessejulie;794622]Babette - Du skriver: Dommerne dømmer som de plejer udtager når alle i samme race er bedømt den bedste han hun som de plejer. Det er så den races scenekat. Nomineringsseancen slettes. De må da spare tid, måske ikke timer men alligevel.

[COLOR=black]Hvis dommeren skal vælge sin bedste af racen i han, hun osv., så er det vel det samme som en nomineringsseance idag el. er det mig der har misforstået noget??

På Katteklubbens sidste udstilling var der rundt regnet 100 NFO, hvordan skal én dommer vælge den bedste i racen?? Skal h*n gennemgå alle kattene?

[/COLOR][/QUOTE]

Som jeg har forstået Kristas indlæg skulle der netop ikke vælges han/hun/kastrat osv. - men een kat af hver race … og ja, det ville i så fald kræve, at een dommer ser alle NFO (evt. kun de fertile, for kastrater skal jo stadig have deres eget BIS jf. vores udstillingsregler) - og det vil så også betyde, at det kun er allround-dommere, der kan lave BIS, for der skulle vælges mellem alle racer.

Nej, det har vist ikke meget fremtid - det er umuligt at få en dommer til at se samtlige katte i en race …

Jeg har læst forslaget og vil absolut stemme for nr. 3 eller 4, hvis det kommer dertil. Opdeling efter pelslængde synes jeg ikke umiddelbart om, da så mine perser/exotic vil blive opdelt. Det synes jeg er helt hen i vejret, da det for mig er den samme race, bare med forskellig pelslængde. At blive opslugt af kat. II synes jeg heller ikke umiddelbart om. Og det vil stadig give en ubalance efter min mening, da kat I+II vil være meget større end kat. III+IV.

Om jeg synes om forslaget? Ja og nej. Jeg synes det kan være rart med lidt mere konkurrence i kat I end der er nu. Og rart hvis man rent faktisk kunne møde nogle andre mennesker med andre racer, ved nu at være i samme kategori. Samtidig er jeg lidt skeptisk overfor det, men tror nu mest det er pga. den nye tankegang. Jeg er lidt af en “træ-kvinde” der skal have tid til at vænne mig til forandringer :tihi::tihi::tihi:

Men alt i alt tror jeg det vil være gavnligt at få ændret i kategorierne. Og tanken om nye BIS og Best of Breed synes jeg også virker interessant.

[QUOTE=Prinsessejulie;794622]Babette - Du skriver: Dommerne dømmer som de plejer udtager når alle i samme race er bedømt den bedste han hun som de plejer. Det er så den races scenekat. Nomineringsseancen slettes. De må da spare tid, måske ikke timer men alligevel.

[COLOR=black]Hvis dommeren skal vælge sin bedste af racen i han, hun osv., så er det vel det samme som en nomineringsseance idag el. er det mig der har misforstået noget??

På Katteklubbens sidste udstilling var der rundt regnet 100 NFO, hvordan skal én dommer vælge den bedste i racen?? Skal h*n gennemgå alle kattene?

[/COLOR][/QUOTE]

100 NFO tilmeldt det betyder at alle skulle være i åben klasse så. Nej nogle har været kuld, nogle har været killinger, nogle har været åben klasse, nogle har været ch, nogle intenatinalch og så videre. Som det er idag er killingerne f.eks fordelt efter farve og dermed hos flere dommere. Jeg undres hvorfor bruges ikke en dommer til dem alle. Når han har fundet ex1 m.m. i hver farvevariant vælger han 1 killing til scenen. Derved er der kun mulighed for 1 NFOkilling på scenen.

Jeg kan godt høre og havde også ventet at det ville være en krævende operation at forstå mit forslag, men jeg ku godt tænke mig en forklaring på hvorfor en dommer ikke har udelukkende NFOkillinger og vel at mærke alle killingerne i alle farvevarianterne. Hvorfor bliver de sprædt på flere dommere? Det må I da vide og hvis I ikke ved det så have en mening om siden i ikke kritiserer det.
Antallet af katte hos hver dommer/race kan jo tilpasses i planlægningsprosessen. At ikke alle kan få plads på en given udstilling er jo ikke nogen selvfølge.

Nej det er det ikke. Hvis jeg vælger at skrive: ok. gør den det også eller blot sætter en smilie ind.

Det er der skam en forklaring på - i nogle af farvevarianternene er der jo ikke så mange killinger, at der er nok til BIV og i nogle situationer er man så nødt til at slå dem sammen med ungdyr og/eller voksne for at have nok til BIV. I den situation, som ikke er usædvanlig, er det jo nødt til at være hos samme dommer.
VH
Susanne

Fordi de fleste udstillere ville kaste sig frådende over udstillingsledelsen, hvis vi samlede racerne hos dommerne :tihi:

Langt de fleste udstillere, mener det er bedst, hvis deres race er fordelt hos forskellige dommere.

Personligt synes jeg også det er totalt uinteressant, hvis samtlige abyssiniere bliver sat hos samme dommer. For det første vil jeg gerne høre andre dommeres mening om de tilstedeværende katte og så er det da også langt sjovere, at flere har mulighed for en nominering.
Så jeg er selv en af de udstillere, da ville brokke mig der :slight_smile:

lidt rart at se at det ikke kun er nogle af os i kat 4 der i virkeligheden gerne vil have lidt mere modstand, men også en kat 1.

jeg er virkelig spændt på hvad det her evt ender med

Jeg havde allerhelst set, at man havde placeret flere katte i kat. I og kat. IV og dermed fået en bedre fordeling det er også mere eller mindre det, der har været oppe som forslag i Fife de sidste rigtig mange år.

Forslag d levner jo kun 3 kategorier, og det miskmask der er i kat. 3 i forvejen bliver bare udvidet.

Det er vist ikke nogen hemmelighed at kat. 3 på udstillingssiden bare går tilbage og tilbage i antal, og vi ved at udstillerne er derude, jeg frygter at hvis løsning d bliver en realitet vil dette antal dale yderligere. Ved det gælder flere af vore nabolande også.

Men der skal jo laves en løsning, der holder hele Fife rundt, og det er ikke nemt.

Man kunne jo f.eks. se på de slanke racer, og placere dem i kat. 4, tage de tunge kompakte racer i kat. 1 og lade resten blive i en medium kat. 3.

Lige meget hvad man vælger til der blive kronede dage for all round dommerne, indtil de andre får sig enten omskolet eller færdiguddannelse af nye. :slight_smile:

Jeg hælder faktisk mest til løsning b. så er det så nemt, og man må kunne bygge noget NOM/BIS på, der gør at alle racer tilgodeses, eller måske lave lidt ala Tica og CFA, kattene hos flere dommere, ikke nødvendigvis 5 på en dag mindre kunne gøre det.

Jeg imødeser det næste med positivt sind, alene det at der endelig sker noget, er godt i mine øjne, for som det er nu, er jeg en anelse udstillingstræt… :slight_smile:

KH
Linda

Her er jeg helt enig, jeg ser det heller ikke som positivt…

Overvejde om jeg skulle tilføje det, men tænkte at det var lige meget, men vi uddyber da bare. Du skal selvfølgelig skrive mindst 3 tegn for at det accepteres. Samme når man søger i forum…

Korrekt - hvis du skriber udenfor citat. Skriver du indenfor citat kan du skrive en roman og få at vide at dit svar er for kort, fordi forum opfatter citat som noget skrevet af en anden, ikke af dig - som det også burde være. :wink:

Jeg udstiller jo ikke, så min mening er ikke så relevant. Men umiddelbart synes jeg version d ser mest fornuftig ud. Jeg kan ikke li’ hvis OSH skilles fra OLH og SIA fra BAL. Det giver ikke mening i min optik, det er jo samme kat, bare med en længere pels :gruble:

[QUOTE=Ann R;795216]Korrekt - hvis du skriber udenfor citat. Skriver du indenfor citat kan du skrive en roman og få at vide at dit svar er for kort, fordi forum opfatter citat som noget skrevet af en anden, ikke af dig - som det også burde være. :wink:

Jeg udstiller jo ikke, så min mening er ikke så relevant. Men umiddelbart synes jeg version d ser mest fornuftig ud. Jeg kan ikke li’ hvis OSH skilles fra OLH og SIA fra BAL. Det giver ikke mening i min optik, det er jo samme kat, bare med en længere pels :gruble:[/QUOTE]

Lige nøjagtigt har jeg det med version to hvor man vælger at skille langhår fra korthår. En exotic for mig er en perser som “bare” har korthårsgenet men som ellers deler samme standard. Så at skille dem ad er meget kunstigt for mig.56t

tror ikke ligefrem dette foreslag vil hjælpe på flere udstillere til de forskellige udstillinger. Hvis det går igennem så tror jeg næppe på vi bliver og finde på udstillinger efter 2015. Og flere følger efter så gavner vi så egentligt kattesporten?

Det står dig/jer/os alle jo frit for at udstille i andre forbund end FIFe:) - det behøver du/I skam ikke vente til 2015 med at gøre;)

Mange er enige om, at FIFe trænger til fornyelse i showform og opdeling af racer - og især kategori 3 (korthårskattene) trænger til revidering.
Hvordan mener du/I, evt ændringer bør se ud:? eller bør der slet ikke ske ændringer i din/jeres optik:?

Personligt finder jeg mulighed B mest relevant, da det dele kategorierne op i 2: Langhår og Korthår (jeg mener også, at TICA har en sådan opdeling). Jeg har på den anden side også fuld forståelse for, at man ikke ønsker at dele racer som f.eks. Perser/Exotic op, som i bund og grund bygger på den samme grundlæggende standard.

Skal jeg se lidt egoistisk på det, er jeg glad for, at man ikke er kommet med en forslag om, at smide en race som Sphynxen over til de slanke racer i kat. 4.

[QUOTE=dkkorat;795990]Det står dig/jer/os alle jo frit for at udstille i andre forbund end FIFe:) - det behøver du/I skam ikke vente til 2015 med at gøre;)

Mange er enige om, at FIFe trænger til fornyelse i showform og opdeling af racer - og især kategori 3 (korthårskattene) trænger til revidering.
Hvordan mener du/I, evt ændringer bør se ud:? eller bør der slet ikke ske ændringer i din/jeres optik:?[/QUOTE]

Hvis de så endelig gerne vil ændre i kategori 3, så burde de lade de andre kategorier være i fred, også finde en løsning i at revidere kategori 3.

Hvis man tager de egoistiske briller af og ser kategorierne udefra, kan der vel ikke være så meget tvivl om, at noget bør ændres.

Det er hverken rimeligt eller særlig morsomt, at en kategori typisk har under 20 katte på en udstilling og alligevel har 6 BIS katte.
Altså bør der ske nogle ændringer.

Kategori III tror jeg desværre ikke man nogensinde kommer ud over vil indeholde talrige racer, men jeg håber vi med en bedre opdeling kan komme ud over, at gruppen bliver brugt som “skraldespand”.

Synes du ikke det er lidt unfair som det er fordelt lige nu?

Hvis du f.eks sammenligner antallet af udstillede katte i kategori II og IV eller i kategori III og IV?

På en god dag er der måske 15 katte i kategori IV…

Nu vil FIFé jo nok gerne revidere samtlige kategorier - ellers tvivler jeg på, at de involverede mennesker, ville have brugt et år på at komme frem til disse forslag.