Hej ![]()
Jeg er ikke meget for at søge råd online, men desværre finder jeg ikke at det info, jeg får fra dyrlægen, er tilstrækkelig.
Sagen er den at jeg har en nyresyg kat der skal have fjernet en del tænder. Der er blevet taget en del blodprøver, urinprøve og blodtryk under bedøvelse, men tallene er meget skiftende og passer ikke med kattens symptomer/trivsel. Det er derfor meget svært at beslutte om han skal have ordnet tænderne eller ej - eller have lov at have fred.
I forhold til symptomer er den eneste symptom at han drikker mere end normalt, men det er ikke ekstremt. Han er ellers aktiv og spiser med glæde - har endnu ikke éen eneste gang sagt nej til mad.
Han har drukket mere i noget tid - præcist hvor længe ved jeg ikke, for det først blev rigtig synligt i starten af året da jeg gik over på udelukkende vådfoder, og de andre katte stoppede med at drikke næsten fuldstændig.
I forhold til hans tests er det lidt svært, for jeg har bedt dyrlægen om at sende mig hans testsvar på mail så jeg netop kunne forhøre mig rundt omkring, men det kan jeg se de endnu ikke har gjort, så jeg har kun hvad jeg kan huske.
Han har fået taget blodprøver 3 gange. Første gang var kreatininen et sted mellem 250-300, anden gang 441 og 3 gang (sidste fredag) 332. SDMA blev taget i fredags og var på enten 32 eller 42. Protein i urinen var ifølge dyrlægen på en niveau hvor man holder øje, men ikke behandler. Hans protein i kroppen er fint, forfat kun en smule forhøjet. Blodtryk var i narkose normalt.
Jeg fik at vide da han fik renset tænder, at han nok ville være mere medtaget af narkosen end normalt, men han kom hjem og var helt normal - aldrig har jeg oplevet en kat være så frisk efter narkose. Alt hvor dyrlægen siger, at jeg nok skal regne med det og det, er lige omvendt. Han klarede også narkosen så godt at dyrlægen var overrasket. Han har det fint - ingen forværring i trivsel. Og med de skiftende prøvesvar er det svært at sige om han er i stadie 2, 3 eller 4, men hans symptomer svarer til stadig 2.
Desværre har dyrlægen så travlt, at hver gang der bliver taget prøver, er det en anden person end ham, der kender katten, der ringer og giver svar på prøven. De kigger på tallene og tænker, at det ser skidt ud, så jeg er to gange blevet rådet til at aflive ham af de dyrlæger, der aldrig har set ham og kun hurtigt kigger på tallene før de ringer med svar. Men dyrlægen der kender ham giver mig ret i at det virker til at han er stadie 2 (udfra symptomer) men af en eller anden grund har nogle svingende tal.
Han har været som han er og drukket i så lang tid, jeg kan huske, så jeg ser ingen grund til at tro, at det er hurtigt udviklende. Alt hvad jeg kan læse om nyresyge katte siger at det ikke er til at vide, hvor hurtigt, det udvikles - jeg har læst historier om nogen, der lever i 10 år, 5 år, 2 år, 2 måneder… Det er svært at træffe en beslutning om at aflive en kat, der virker til at have det fint og lige så godt kunne leve 2-5 år uden tandsmerter som han kunne være væk om 6 måneder. Det er ikke til at vide jo.
Jeg tænker at det, jeg søger, er erfaring fra andre med nyresyge katte, der kan fortælle lidt om hvilke tal og symptomer deres katte havde, så det måpske bliver nemmere at forstå, hvilket stadie han reelt er i.
Mange tak på forhånd. ![]()