HASTER - nyresyg kat

Nogle som har opdateret liste over dåsemad på zooplus/DK/EU som er gode til nyrekatte?

Kikkede i nyre FB gruppen og det er US & UK og samme på felinecrf - kun US…

Leder også efter en god oversigt over stadier - ala den her men på dansk :slight_smile:

Syntes ikke rigtig jeg finder så meget god info - på dansk? …altså udover her :heart:

Uha jeg stresser sådan når de stopper med at spise …specielt de gamle…kan jo hurtigt overhale oprindelige problem der forårsager spisevægring.

1 Synes om

Såvidt jeg har kunnet finde er der desværre ikke noget på dansk. Den du linker til herovre er fra IRIS, det er den hurtig guide jeg og min dyrlæge bruger hele tiden ved vurderinger

Kan desværre ikke klare nogle lister over foder lige på stående fod

1 Synes om

Jeg kunne i princippet godt lave sådan en liste til mit foderprojekt - men hvad vurderer I helt nøjagtigt på når I skal vurdere om det er godt nyrefoder?

Der kommer de samme kolonner som i tørkost oversigt, men hvis der skal tilføjes ekstra til vådkost er det helt sikkert muligt.

Tørkostoversigt er her https://www.chicha.dk/sammenligning-af-toerfoder/

@Musashi det tager temmelig lang tid at lave den, så forvent ikke jeg kan nå det i løbet af nul komma fem :wink:

2 Synes om

og har lige kigget på felinecrf.org, der er kommet en liste til over nyrefoder m. phosphatindhold siden jeg var inde og kigge sidst. Har klippet den ind længere nede. Linket til siden hvorfra de er sakset er her

Generelt ligger jeg mig op af www.felinecrf.org’s anbefalinger, der der altid er videnskabelige referencer inkluderet i deres anbefalinger…

Protein-indholdet:
Jeg vil gerne have det højt, i denne forbindelse er det ca. max 35 % af tørstofindholdet. Anbefalingerne er fra 28-35 % af tørstofindholdet. Det er en balance mellem at katten skal have nok protein for at den ikke taber sig idet hele dens energistofskifte er bygget op omkring forbrænding af aminosyrer. Men man må heller ikke bare klø på med et foder med et megahøjt protein-indhold fordi nyrerne er blevet syge, også håndterer de udskillelsen af affaldsprodukter (urea/urinstof) fra protein-omsætningen dårligere. Så hvis der er mere protein til udskillelse end der behøver at være så belaster man nyrerne unødvendigt. Så det er en balance.

Phosphat-indholdet
Når dyrlægerne måler phosphatindholdet herhjemme så måler de i den enhed der hedder mmol/L. Hvis kattens blodprøve for phosphat overstiger 1.9 mmol/L er phosphat for høj. Anbefalingen er at foderet ikke indeholder mere end 0.5 % phosphat (tørstofanalysen). Hvis nyrerne fungerer som de skal vil de fjerne overskydende phoshat i kroppen ved at udskille det via urinen - det kan de bare ikke hos den nyresyge kat. Det er lavet så mange studier efterhånden som viser at høj phosphatindhold fremskynder sygdomsudviklingen (læs selv på felinecrf.org). Som skrevet andetsteds i tråden, skal man ikke fortvivle hvis katten ikke vil spise nyremad - så kan man tilsætte phosphatbindere til den alm. mad, således at der ikke kommer for højt indhold af phosphat i blodet.

Hvis katten ikke vil spise noget af det ovenstående er det vigtigere at den spiser noget, de må ikke gå i sultestrejke som nyresyge - de skal spise!

5 Synes om

med så fine oversigter er der helt sikkert ikke brug for endnu en :slight_smile:

1 Synes om

Men det irriterende ved de oversigter er at de alle er for nyrediæter. Jeg ville vildt gerne have en for mærker (især vådfoder), der fortalte fosfat værdierne for alle de andre mærker :smil:

1 Synes om

Ja, og så er der alligevel nogen af de her såkaldte nyrediæter hvor phosphat niveauet er temmeligt taget i betragtning det er en nyrediæt

@Eva, har du nogen som helst ide om hvor meget phosphatbinderne rent faktisk binder i maden? Er der nogen på felinecrf-foraet der har budt ind på det?

Nej, jeg ledte lige rundt og fandt ikke noget umiddelbart for kat, men lidt for mennesker. Jeg fandt dog denne, der nævner at de calcium baserede (som ipakitine) ikke skal gives sammen med medicin mod mavesyre, da det kun virker ved begrænset pH (fosrenol er en lanthanum baseret binder, så ikke aktuelt der)
https://www.sciencedirect.com/topics/pharmacology-toxicology-and-pharmaceutical-science/phosphate-binding-agent
Det vidste jeg ikke, så interessant (nærmere studering af Felinecrf viser dog at det også står der under type of binders)
Jeg er ikke færdig med at læse, men denne virker dog interessant, selv hvis svaret ikke er der :hoho:
https://www.researchgate.net/publication/342353995_Beynen_AC_2020_Phosphate_binders_in_feline_chronic_kidney_disease
Edit: Der står lidt tal dog, og der er en tabel også. Klart interessant artikel

1 Synes om

spændende læsning, må lige have kigget nærmere på den ved lejlighed. Takker.

1 Synes om

Hej Eva. Må jeg spørge hvad din erfaring med Semintra er?
Da jeg ikke synes, jeg fik god rådgivning fra dyrlæge forsøgte jeg at finde ud af, om der er nogen i Danmark, der er eksperter i nyresygdomme hos katte. Jeg fandt frem til Lene Tahulow, der har arbejdet som dyrlæge i over 20 år og uddannet mange indenfor området med nyresygdomme hos katte.
Hun har rådet mig til at give Semintra - den lave dosis. Men min dyrlæge siger at det er farligt fordi selv den lave dosis kan skade nyrene ved at give lavere blodtryk. Derfor skal jeg have taget blodtryk på min kat først, men der er ikke nogen dyrlæger i nærheden deran gøre det, og dyrlægen siger at hvis jeg skal køre langt efter det, så er katten så stresset, at resultatet ikke kan bruges alligevel. Så det er jo lidt en kattepine - en siger han skal have Semintra for at skåne nyrene mod proteinuri og den anden siger at det er for farligt hvis han ikke har højt blodtryk.

Jeg er så stresset over det hele, jeg ringer rundt og ringer rundt, venter ugevis på at blive ringet tilbage af dyrlæger, alle siger noget forkelligt…

Jeg byder lige ind her. Min Frederik som også er nyrekat får netop Semintra for at sikre han ikke får proteinuri. Frederik fik målt blodtryk for et par år siden (der fik han også medicinen), og der var hans blodtryk lige som det skulle være. Så det kan udmærket lade sig gøre at give Semintra til en kat som har blodtryk indenfor normalrammerne

Frederik blev diagnosticeret som nyrekat i dec. 2014, der var han i starten af stadie 2, der er han stadigvæk omend hans værdier er steget en smule ift. oprindeligt. Vi har lige været til kontrolblodprøver her tidligere på ugen

EDIT: en god ide kunne være at få målt hans blodtryk, starte op på semintra også måle blodtrykket igen efter en periode. Således kan I finde ud af om hans blodtryk bliver for lavt af semintra

1 Synes om

Hvor bor du henne? Min dyrlæge havde heldigvis lige været afsted på ekstra uddannelse om netop nyrer i sin tid, da min fik diagnosen. Jeg kan på hurtigt remse 3 dyrlæger op jeg ved alle kan tage blodtryk i mit område, så det undrer mig at der ikke er nogen i nærheden af dig? :smil:
Min havde forhøjet blodtryk i sin tid, men det rettede sig så snart han kom i behandling, og der har intet været med det siden trods snart 6 år med Semintra til 4,5 kg kat. :smil:

Ja, jeg arbejder på at prøve at finde ud af, hvordan jeg kan få taget blodtryk på ham.

Jeg havde skrevet et svar til dig, men åbenbart ikke fået gjort sådan, at jeg svarede til dig. Så jeg slettede beskeden for at svare på ny, men det vil dne ikke lade mig gøre. Ser om jeg kan få lov når jeg skriver dette først.

Jeg bor ved Skjern. Flere dyrlæger siger, at de ikke har lokaler, der er rolige nok, for det er jo vigtigt at kunne komme ind i et roligt rum så kattens stressniveau kan sænkes. Jeg har ikke bil og har hverken familie eller venner, der kan hjælpe med kørsel, så hvis jeg skal længere væk, bliver det med offentlig transport, og det er så der, jeg har fået at vide, at så kan jeg lige så godt lade være, for så er katten så stresset at resultatet ikke kan bruges alligevel.

1 Synes om

Du kan evt. bare tagge mig i tråde ved at skrive et @ og min navn bagefter, så får jeg det også at vide. Imellemtiden har jeg så (endelig :ups: ) fået læst hele tråden igennem. Jeg kan til det jeg ellers har skrevet fortælle at min der er stadie 3-4 stykker fik det konstateret i forbindelse med en blodprøve med ved gentagne urinvejsinfektioner. Han havde ingen symptomer i starten heller, udover at han måske var lidt glad for at drikke. Han blev nødt til at blive opereret for oxalat sten. Det klarede dyrehospitalet rigtig fint, de sørgede for at han blev ekstra hydreret undervejs og overvåget nøje efterfølgende. Det virker ikke til at der er sket nogle synderlige ændringer siden vi fik styr på hans medicinering og på urinvejsinfektionerne efter hans oxalat sten blev fjernet.

Min første huskat blev diagnosticeret for 12 år siden inden man havde SDMA som værdi eller kiggede på protein i urinen eller blodtrykket, men kiggede på urea og creatinin. Hun var først under mistanke for tandproblemer. Hun havde tabt sig og vi havde været hos dyrlægen som gav os antirobe for tandkødsbetændelse. Vi kom igen 10 dage efter, hvor hun havde det skidt. Hun havde der i blodprøven et indhold af urea på 46,4 mmol/L og creatinin på 1202 mikromol/L. Hun var indlagt et par dage, og kom nogenlunde i balance, jeg fik hende hjem hvor hun var ved at crashe igen for mig, men via elektrolytvand givet i munden (ville hun heldigvis gerne have) i doser á ca. 10-20 mL af så mange omgange at hun fik ca. 100 mL væske ekstra om dagen kom hun i balance. Hun fik kun nyrediæt i tørkost og så masser af vådfoder (Topic fra Aldi, for det var det hun ville spise, og jeg troede på vådfoderet var vigtigt selvom jeg spurgte mange dyrlæger dengang, der ikke mente det var. De ved heldigvis ofte bedre nu), og så brugte man dengang anabolske steroider givet som injektion hver 3. uge som appetit fremmer og muskelopbygger. Det fik jeg lov at give hende selv (min dyrlæge søgte så hut jeg visker Fødevarestyrelsen om tilladelse til at jeg måtte få en flaske hjem og give hende). Det der hjalp meget for os var at hver gang hun var ved at crashe, så tog vi et par dage med ekstra vand. Hun kom selv når hun hørte at jeg sugede vandet op i en sprøjte (det var vist bare alm. vand efter vi fik hende stabiliseret). Hun fik 2 år mere, så havde hun det ikke godt længere. Men i betragtning af dyrlægens bekymring, hendes dårlige tal og tilstand da det blev opdaget, og de få muligheder der var dengang, så var 2 år vist meget godt klaret. Nå ja, hun kastede i øvrigt ALDRIG op. Så hun har tydeligvis ikke døjet af for meget mavesyre, som typisk er det der får dem til at kaste op.

Min nuværende nyrekat er også diagnosticeret inden SDMA blev udbredt at bruge herhjemme. Han har altid eeeeelsket græs, så der var det i starten svært at vurdere om det var fordi han altid fór ud og spiste det at han kastede op eller hvad… Men senere fik jeg set et system i at det især var når han ikke havde spist et godt stykke tid (f.eks. om natten hvor han havde sovet) og så spiste godt. Det gav ham tydeligvis også en vis grad af madlede, og ofte ville han så ikke længere havde det med han havde spist da han kastede op. Men det fik 1/3 omeprazol dagligt styr på. Han er stadig i topform, og har været det de sidste 4 år siden vi fik styr på hans medicinering.

Mht blodtryk, så er det svært at sige. Vi havde ikke bil da min fik diagnosen for 6 år siden og vi havde 1 1/4 - 1 ½ time til dyrlægen med bus og skifte inde midt i Århus. Min er så meget nervefast og vant til at rejse, så vi tog da bare turen og fik det målt, efter vi havde siddet i et roligt afsides rum et stykke tid. Men er din en der stresser vildt over sådan en tur duer det jo, som du skriver, ikke. Der kender du din kat. Men 1. har du overvejet at få et af de der Falck abonnementer, der sørger for kørsel til og fra dyrlæge? Eller 2. er der en mobil dyrlæge, der kunne komme ud og måle hjemme hos jer?

Der er flere kloge hoveder herinde, men jeg kan altså også anbefale at få fat i din kats blodprøver mv. og få lavet et indlæg hvor du fortæller om ham, hans symptomer, tvivlen ang, medicin og operation. (Vær dog opmærksom på at nogle er fra USA/lande hvor de går meget længere end med behandling af katte, selv med min nervefaste kommer jeg aldrig til at bruge f.eks. EPO)

Jeg har aldrig hørt om det med Falck før, men idder og læser om det. Der står dog at:
7. Det dækker dit abonnement ikke
Hvad dækker dit abonnement ikke?
Abonnementet dækker ikke de behov, du havde på det tidspunkt,
da du tegnede abonnementet.

Så idet at jeg ved nu hvad det er, jeg har behov for hjælp til, så dækkes det åbenbart ikke fordi jeg ikke havde abonnementet før han blev disgnostiseret.

Mobil dyrlæge har jeg kigget efter før, men kunne ikke finde nogen her i området.

Åh, det ser også ud som om, at Falck slet ikke tilbyder det mere. Kan slet ikke finde det på deres hjemmeside, kun via google søgning hvor der også står, sidne ikke findes mere. :confused:

1 Synes om

Ah, det giver mening. Det er også en del år siden jeg kiggede på dwt (overvejede det, da vi ikke havde bil)

Imponerende arbejde du har lagt i oversigt - så forstår godt det er noget der tager tid.

Måske føje info om væske indhold af mus til i din uddybning? Det er jo vigtig faktor sammen med animalsk protein :slight_smile: Opfordre til masser af vandskåle når man bruger tørfoder.

Måske du kan bruge studie her også til kilder;
“As expected, the results of the present study clearly show that feral cats are true carnivores, with
the daily energy intake of feral cats from protein being 52 %, from fat 46 % and from NFE only 2 %. Interestingly, a recent study by Hewson-Hughes et al.(49) on voluntary macronutrient selection by adult domestic cats showed that when given the choice, adult cats select an intake target of about 420 kJ/d
from protein, about 280 kJ/d from fat and about 100 kJ/d from carbohydrate, representing 52 % of daily energy intake from protein, 36 % from fat and 12 % from carbohydrate. These results are highly similar to the data presented here, indicating that cats appear to have developed, in addition to
the above-mentioned metabolic adaptations, sensitive metabolic regulation mechanisms to consume an overall dietary macronutrient profile close to their evolutionary diet. The nutrient profile provides information to further enhance today’s feline diets”

CATS_Estimation of the dietary nutrient profile of free-roaming feral cats.pdf (256 KB)

Jeg måtte google: nitrogen‐free extract (NFE) In the analysis of foods and animal feedingstuffs, the fraction that contains the sugars and starches plus small amounts of other materials.

der er også:
WholePreyFinal02May29.pdf (67.9 KB)

1 Synes om