Have- og plantetråd 2026

Disclaimer: Hvis der er oprettet en tidligere, kan jeg ikke finde den… :thinking:

Arvede en misrøgtet kamelia sidste år - den røg i drivhuset, og det trives den tilsyneladende ret godt med…
Spændt på at se den om et par uger:

15 Synes om

Uhh … den er fin :star_struck:

3 Synes om

Ny have nye spændende hvad mon kommer op moments.

Stor er bejestringen for lilla krokus - for fronterne på begge badeværelser er nemlig orange (bygget i 2008) og de havde mange orange ascessories

4 Synes om

Pink tema i drivhusene pt… :cherry_blossom::cherry_blossom::cherry_blossom::cherry_blossom:

11 Synes om

Hvordan ser det ud med jeres krydderurter? Jeg tror frosten har taget livet af mine - selv purløg, og det har jeg ikke oplevet før.
Kan dog spore lidt liv i timianen, men det er så også det :s: Er der liv hos jer?

Edit: De står ude i højbed.

2 Synes om

Timian, esdragon, oregano, salvie og purløg - alle i krukker - har overlevet udenfor, rosmarinen også, men den har stået i drivhuset…

Citronerne har denne vinter mistet en del blade - efter alt at dømme pga. kulde, da det er grenene tættest på teltvæggen der primært er ramt - men de er nu alle i gang med at sætte nye skud og blomster, så ingen varige skader.

EDIT: Persillen har også overlevet - godt nok ikke den i krukken, men den var også “udløbet” (3. år), diverse selvsåede rundt omkring er i gang… :smirk:

5 Synes om

faldt lige over denne og kom til at tænke på jer havefolk :hoho:

6 Synes om

Der er umiddelbart liv i: Merian, Oregano, Salvie, Estragon, løvstikke og Mynte. Timianen ser noget trist ud, men har små grønne blade hist og pist, så håber den kommer sig :crossed_fingers: De er allesammen i højbed/krukker. Vores store flotte rosmarin som er plantet i jorden og som plejer at være omkring en meter høj, er brun og trist :sweat: der er få grønne nåle, som jeg håber er tegn på liv og ikke bare venter på at visne :crossed_fingers:

1 Synes om

Hver morgen, når jeg står op, er græsset i baghaven hvidt af nattefrost. Min magnolie står derude fuld af knopper. Endnu ser de ud til at være lyserøde, men jeg venter bare på, at de skifter farve til cigaretrøgsbrun :roll_eyes:

Kunne det ikke snart tage at blive lidt varmt! Jeg går ud fra, jeg skal være glad for, at vi i det mindste ikke fik sne her i går :uha:

2 Synes om

Jeg har jo fået (for)have! :heart_eyes:

Eftersom hele bebyggelsen har undergået en kæmpe renovering, har alle udeområder været jævnet med jorden og fungeret som byggeplads. Jeg har derfor jord (med lidt sarte græsfrø fra efteråret) og fliser - det er det.

Billede fra min hoveddør, til venstre:

Billede fra min hoveddør, til højre:

Førsteprioriteten har været en form for afskærmning/hegn, da vinden altid sørger for at alle blade og alt skrald havner i hjørnet på min terrasse. :grimacing:
Samtidig er jeg jo ikke lavet af penge, og der skal også købes havemøbler. :face_with_peeking_eye::thinking:
Så fik jeg en idé! Alt det nyrevne har fået sået en vildblomstblanding (ret tæt), som skulle blive op til 70 cm. God løsning her første år. :muscle: Så kan pengene gå til møbler.

I dag har jeg lige fået nogle fiiiiine liljeløg hjem. Jeg absolut elsker liljer! :smiling_face_with_three_hearts:
Der er også frø til diverse krydderurter på vej - men skal også lige have nogle krukker til dem.

Pyha, det bliver dyrt det hele! :joy::laughing:

7 Synes om

Så blev de små robotter sat til igen :danse: Go and kick some grass, små venner :wink:

3 Synes om

Robotter - vidste ikke du havde stor en have…? :thinking: :smirk:

2 Synes om

Det har jeg heller ikke. Men den er delt i 2 - desværre. Så jeg må have både en Rullemarie og en Motormille :rock:

5 Synes om