Det plejer at være en midlertidig svampeinfektion agtig ting hvis det har været et koldt/vådt forår. Det plejer ikke at kræve behandling, den skulle gerne komme sig efterhånden som vejret bliver varmere. Thomas’ bedsteforældre fortalte mig om det da de stadig levede og boede i hus.
Ferskenblæresyge - og som @Osquary skriver, en svampeinfektion som de nemt får på friland, og er udsat for nedbør ovenfra mens det stadig er koldt.
Har ikke selv oplevet det, da mine jo står i drivhus, men efter hvad jeg har læst mig til, kan I bare pille de syge blade af, og så vil træet normalt normalt skyde nye.
Tusind tak
vi har pillet alle de syge blad af.
Træet har klaret vinteren uden problemer, dog er der ikke helt så mange frugt på i år, som sidste år, men stadig nok til at jeg kan guffe, når de blever modne ![]()
Nu fik jeg jo lige læst lidt op - og det ser ud til at være en rigtig god ide at fjerne dem, da det nedsætter risikoen for at det rammer igen næste år.
Og så er det faktisk ikke kulde/væde der er triggeren - derimod væde og temperaturer over 10 grader i det tidlige forår: Havenyt.dk - Ferskenblæresyge
Vi har mange frugter, trods udtynding - burde nok være gået endnu hårdere til værks - men til gengæld kan du glæde dig til, at dine formentlig bliver større og flottere end sidste år, så…
![]()
Der er sket lidt på de 7 uger siden mit sidste opslag her.
Liljerne er forsigtigt begyndt at kigge op de seneste dage. ![]()
Jeg får leveret havebord der matcher stolene i næste uge, og snart skal jeg ud efter klematis og et eller andet der er godt til store ampler (nogle bud?).
Ihhh, hvor bliver det altså godt. ![]()
Jeg har lige været i Rema1000, hvor jeg købte en katteurt jeg ikke har haft før… Nepeta Amelia, med lyserøde blomster ![]()
Jeg er blevet lidt træt af, at de to grøntsager, mit køleskab ikke kan leve uden - tomater og agurker - bliver dyrere og dyrere for nærmest hver uge, så nu har jeg købt en tomatplante og skal se, hvad jeg kan få ud af det. Ifølge min ven Chatty har jeg valgt én, der vokser helt vildt og bør kunne forsyne det halve Slangerup med tomater resten af året, så det bliver spændende at se, om det er rigtigt ![]()







