Det ser så godt ud! I mit næste liv skal jeg have et drivhus
Lige nu synes jeg ikke rigtigt, der er plads, så jeg må nøjes med mit plantestativ med tomater, der foreløbig er begyndt at blomstre, så der er håb forude ![]()
Man kan fint ha’ fersken på friland - i hvert fald hvis man bor lidt mindre udsat end vi gør… ![]()
Har spist af dem en uges tid nu, og lige taget første slet, der skal laves chutney af:
Og der er flere på vej… ![]()
![]()
![]()
Vi flyttede i januar og ny have er altid spændende. Denne afskærmning rundt om trampolin og ned til nabo, er en fornøjelse.
Dværg syren, glans bær mispel (ikke prangende, men bierne elsker den), dværg sommerfuglebusk, syrisk rose og en japansk løn.
Og langs indkørsel dukkede en masse hosta op som jeg også er mega glad for. Totalt win
Pynt: Jan der ordner katte sikring
Der er et sted udenfor, hvor græsslåmaskinen ikke kører, efter der har været gravet, så der er ikke sået græs…
Men disse hvidmeleret gåsefod mente der SKULLE være noget grønt.
Vores normale varmemester har ferie, men når han kommer tilbage er jeg sikker på han fjerner dem ![]()
Min svigtede have
Der er rigeligt at tage fat på. …Men det bliver ikke i dag
Feriens første dag er dovnedag ![]()
Hegnet er efterhånden forsvundet helt i hækken
Og bedene er groet helt til. Mange sommerblomster er det heller ikke blevet til i år. Men jeg går ikke ned på hjulkrone ![]()
På positivsiden… hostaerne, jeg satte for et par år siden stortrives
Og der er godt med squash og stangbønner på vej ![]()
Plus løg, gulerødder og krydderurter
![]()
Kartofler er der også, selvom toppene er visnet ned. Div. Dahlia er undervejs og står med de første knopper ![]()
Jeg venter med længsel på mine første hjemmegroede tomater
Der er allerede en del på vej, så det kan være ChatGPT har ret i, at det er en produktiv sort
Til næste år går jeg igang lidt tidligere og tilføjer én eller to andre ting som f.eks. agurk (der bliver dyrere for hver gang jeg går i supermarkedet)
Hvornår satte du dem…?
Du skal regne med ca. 2 mdr fra blomstring til moden tomat, +/- et par uger, små sorter modner hurtigere end store.
Mine blev plantet ud i drivhuset i starten af maj, og vi har plukket lidt cherry og cocktail i et par uger, men de begynder først for alvor at modne nu…
Agurkerne er langt hurtigere, dem har vi høstet af siden starten af juni.
Det er jo så her, du tager fejl af mig og en velorganiseret person ![]()
Den slags detaljer kan jeg sgutte huske - men efter jeg tog billedet, opdagede jeg mindst én klase med større tomater længere nede, så de vil komme i portioner. Og de er små - i bedste fald bliver de cocktailtomater i størrelsen, men det var også planen, for det er den slags jeg spiser som slik
Tomater kommer altid i portioner - de sætter klaser så længe de vokser, så hvis ellers planten fortsat er sund, modner de gerne helt frem til frosten
Og her er det også de små der spises af løbende, de store er til fryseren og tomatsovs hele vinteren… ![]()
![]()
![]()
![]()
Har haft en fornemmelse af, at drivhusene tager længre tid end ellers - og det er måske ikke helt ved siden af, aktuel status siger 2 agurker, 7 chili, 4 citroner og 26 tomatplanter… ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Et udsnit af de sidstnævnte:
Jeg kan godt se, hvorfor min drivhuserfarne kollega sagde, jeg havde brug for højde til mine tomatplanter
Mine er ikke i nærheden af dine i størrelsen.
Min tidligere udlejer fortalte, han havde arbejdet i et gartneri som ung. Når tomatplanterne blev for høje, så begyndte man at lade dem vokse vandret. Jeg kan ikke huske, om man bandt dem op på vandrette snore, eller om man lagde dem hen ad nogle hylder. Men det virkede i hvert fald.
De indeterminante sorter vokser og sætter frugt så længe de lever, og når de nederste frugter er høstet, kan man sænke planten så en del af stammen ligger hen ad jorden.
Jeg topkapper når de når loftet - har god lofthøjde og uopvarmet drivhus, og godt 2 meter plante passer med, hvad kan nå at modne, inden det bliver for koldt og planten alligevel dør… ![]()
![]()
Jeg har sådan et tårn, man kan købe til f.eks. tomatplanter og indtil videre har jeg snoet planten lidt omkring det i håbet om, at noget af højden kan bruges på den måde ![]()
Det er også den mest normale måde at dyrke dem på - bortset fra busktomater kræver de støtte eller opbinding, og det er primært gartnerier, der anvender sænkning for at få mest/længst muligt udbytte fra den enkelte plante…
Så sprang sidste variant af mine liljer ud. ![]()
De er altså så fine alle sammen.
Ikke alle løg er kommet op, og lang fra alle er springet ud - så det ser lidt spredt og rodet ud. Jeg håber på bedre held (og planlægning af andre planter) næste år. ![]()
… vi var i Næstved den anden dag… og fik manden overtalt til en tur forbi Billigblomst, det var ellers noget helt andet vi var der for ![]()
Dette var høsten - er der nogen der vil forsøge at gætte prisen? Der er følgende
1 pink hortensia Annabelle
1 dværgsommerfuglebusk
2 hebeplanter og 2 klematis
3 nepeta/katteurt, har ikke set denne mørkere farve før
3 store staudebrudeslør
…og 1 blomstersaks med langt blad.