Jeg dropper at gætte pris - men tænker du har været heldig og ramt nogle af deres “skal bare skydes af” tilbud…? ![]()
![]()
600 for hele baduljen - det synes jeg er billigt
Dahlia er sådanne smukke blomster ![]()
Har lidt forskellige planter i haven jeg ikke lige kender. Blandt andre denne. Google siger Hjortetrøst?
Jeps ![]()
OBS: Den kan blive kæmpestor, så du skal ikke være bange for at beskære den, hvis den bliver lidt for fyldig ![]()
Min hjortetrøst d. 29. juli.
Vil skyde på, den er 2,5 m høj.
Bonus: div. flyvedyr elsker den ![]()
Tilføjelse: den skyder på ny fra jorden hvert forår, så jeg skærer den helt ned, når den er visnet i efteråret.
Jeg har et bed med en masse forskelligt i. Bl.a. Hjortetrøsten. Fik at vide, at sælger de seneste par år ikke helt har overkommet at passe den, så han løsning havde været at sætte plæneklipperen på højeste skære niveau og så køre henover bedet i starten af april.
Så han har i hvert fald ikke været bange for at beskære den.
Det havde døtrene sagt at det kunne man da ikke, men de måtte jo erkende, at det faktisk ikke kunne ses når man nåede lidt hen på sommeren fordi tingene groede i forskellige hastigheder. ![]()
Hvis jeg plukker æbler på vores side af et hegn, men træet står på den anden side…
Er det så æblerov?
Naboerne har ikke sagt noget til jeg plukker, men se har også 2 eller 3 andre træer også ![]()
Kan se der i år er mange æbler på vores side af hegnet ![]()
Kan du ikke bare spørge dem?
Da jeg var barn havde vi et stort blommetræ (de store, gule blommer
) som hang godt ud over hegnet. Det skete tit at folk kom og plukkede lidt - og når mine forældre gik ud for at tilbyde en pose og frugtplukkeren, gik nogle lidt i panik over at være “blevet opdaget”. Men nejnej, de var da så velkomne til at plukke!
Vi kunne umuligt spise dem alle selv, og særligt de nedfaldne blommmer tiltrak jo bare hvepse.
Nej… men ellers altid en god ide at spørge…
Har 2 æble træer i min have, for voksede op med at frugt træer var vigtige, så man kunne få frugtgrød til dessert året rundt (idag er dette ikke en af de ting jeg spiser med glæde… har ganske enkent fået det for tit, så konsistensen er ikke mig)
Men grunden til at jeg nævner det er at min far tog en i at plukke blommer for at bare smide dem.
Min far sagde selv at han aldrig har været så surog han endte også med ta finde ud hvem der havde gjort det, for så at skælde ud aom ham aldrig havde gjort det før… han afleverede en pose med de grønne blommer til familien med ordene at mæste gang fik drengen det serveret og så ville han se ham spise det, for mad tager man fra haven for at spise. (Havde drengen taget dem og spist dem, havde min far elsket det, for mad skulle ikke spildes, men bruges)
Og mange sigerdet samme… tager man for at spise er det ok (altså nogle stykker og ikke alle)
Lidt har jeg da fået gjort ved haven ![]()
For 14 dage siden:
Og nu:
Kan være jeg når at blive færdig inden ferien slutter ![]()
Lidt flere ting fra haven. Google siger vinterbær, lindetræ og ædelcypress (måske ikke i den rækkefølge, jeg kan ikke lige huske hvilken jeg klikkede på først), hvilket den virker ret overbevist om. Ret mig endelig hvis den tager fejl.
Lindetræet står hos naboen, men hænger ind over ved mit bed, og synes den var fin, så ville vide hvad det var for en. Havde gættet på det måske var en lind, men var usikker.
Cypressen troede jeg først var en Thuja, men det stemte ikke helt med det jeg fandt, men kunne ikke finde ud af hvad det ellers kunne være. Men omvendt billedsøgning fungerer super godt, så det gjorde jeg brug af.
Den har 100 procent fået lov at passe sig selv siden sidste sommer nåede den simpelthen ikke i foråret sidste efterår
Jeg var på tidspunkt træt af Hortensiaer, de var alle vegne ![]()
Men jeg har opdaget hvor nemme de er, når først de er etablerede … de kan sagtens stå i skygge og så giver de jo farve til haven, når de blomstrer ![]()
Så i år har jeg købt flere små (billige) planter til de dele af haven, hvor der stort set aldrig er sol (største delen af haven
), så jeg også har noget der blomstrer der.