Have- og plantetråd 2026

Har I åbnet en børnehave?

9 Synes om

Nej. men vi er så heldig at vi bor lige op af anlæget og vi har et fantastiske sti system i Struer, og vores børnebørn elsker at vi tager en cykler tur når vi har dem på ferie. Ofte har vi de af mine børnebørn her sammen, så der skal 5 cykler til.
Kun 1 har vi ikke i brug pt, da den er for lille til de 3 drenge på 7, men for stor til Nohr på 4, samt i her i sommer, købte en større til Signe på 11.

Vi er også så tossede at vi har et lager af indliners (pt er det dog kun Signe der bruger dem, men hun tager ofte en tur ned i andlæget, når hun er her) osamt skøjter (Der er fri adgang til skøjtebanen fra 1. dec til og med uge 7, hver vinter.
Er vi småtossede ?? jeps, men det gør ikke ondt :tihi:

6 Synes om

Er der en af de tomatkloge i denne tråd, der kan forklare mig, hvorfor mange af mine tomater er revnet? Det er jo ikke noget, man ser i supermarkederne, så jeg undrer mig lidt :slight_smile:

3 Synes om

Det kan have flere årsager, men udendørs er det typisk fordi de får fugt.
Og så er kommercielt dyrkede tomater oftest eftermodnede, dvs. plukket før de er færdigmodnede - det mindsker risikoen for at de revner, men til gengæld går det så ud over smagen…

5 Synes om

Og eftersom de er på friland, har de jo fået en del regn :slight_smile:

Tak - så blev jeg så klog.

4 Synes om

Temperatur udsving og så at du skal plukke dem en my tidligere og lade dem eftermodne.

4 Synes om

Dahlia kyndige:
SKAL de op? Hvis nu jeg kan leve med at nogle går til ind i mellem, ligesom med tulipaner og bare køber diverse billige når jeg kommer forbi dem?

Synes de er så sindsygt flotte, men kender også mine begrænsninger. Mosegrise/muldvarpe er ikke et issue- de holder til nede ved engen og åen plus at kattene har adgang til hele haven. Vores jord er ikke perfekt, lidt rigeligt ler.

3 Synes om

Ja, der er jeg så uenig - jeg vil hellere spise tomater, der har fået lov at sidde på planten til den er helt moden, og så risikere evt. revnede… :wink:
Men kan også konstatere at det deler vandene, baseret på debatten i den drivhus-FB gruppe, jeg frekventerer ind imellem.

4 Synes om

Har det på samme måde - min erfaring er kun med dahlila i krukker, og dem kan man i hvert fald godt ha’ held med at overvintre, hvis krukken står rimeligt beskyttet vinteren over.
I jorden er det nok vanskeligt at gøre andet end at håbe på en mild vinter…

3 Synes om

Man plejer at sige de skal op - hvis de får for meget vand og kulde så rådner knoldene. Når det er sagt så er der altid nogen som alligevel beretter om at de får dem til at overleve ved at blive i haven, fx. ved at ligge en vinterisoleringsmåtter over dem, eller også står de tæt ved husmuren.

Jeg tør ikke lade mine blive i jorden, det vil blive for dyrt at få dem suppleret op - så jeg graver altid uden undtagelse mine op, og der er ingen af dem jeg har afprøvet teorien med som har overlevet - men det har ikke været nogen jeg har været specielt interesseret i skulle overleve.

Måske er det nemmere at guide dig hvis du fortæller hvilke forhold du har i haven og hvor i haven de står

3 Synes om

Tomater : også mig, men så kan de til gengæld ikke rigtig holde sig og det er også træls

Dahliaer: var godt bange for at det nok ikke går. Har ikke en beskyttet krog og jordbund er som sagt hellere ikke godt drænet.
Men har en stor krukke som kunne komme ind i en beskyttet krog på terrassen, der kunne jeg måske prøve

4 Synes om

Modne tomater har jo - ligesom alle bær - kort holdbarhed, så her spises de enten friskplukkede, eller ryger i fryseren.

Tomat er her en basis ingrediens i madlavning, men størsteparten af vores produktion ender i varme retter, og vi spiser stort set kun friske tomater i de måneder de kan hentes i drivhusene.
Det er nærmest umuligt at købe nogen der kan matche smagen af vores friskplukkede, og dåsetomater når heller ikke de frosne til sokkeholdere… :tomato:

6 Synes om

Ja, man kommer langt med en god fryser af en fornuftig størrelse :slight_smile:

Men jeg kan godt se, at jeg nok hellere må holde godt øje med mine tomater, så de ikke når at blive for gamle, før de bliver plukket. Og så skal jeg måske overveje et minidrivhus til næste år - men man lærer jo hele tiden.

5 Synes om

Dem kan man faktisk komme langt med - vores jem&fix-hacks, der bruges til overskudsplanter, gør det i hvert fald meget godt:

9 Synes om

Og i dag, i regnvejr:

8 Synes om