Havens fugle

Fuglene er glade for at blive fodret i frostvejret. Især nede på jorden. Jeg har købt noget strøfoder, som jeg bare kaster på den nu frosne jord sammen med nogle melorme og nogle fedt/insektpellets, som de hedder. Det er de vilde med.

Ind imellem tror jeg, der må være omkring 50 grå/skovspurve derude, en håndfuld solsorte, musvitter og blåmejser samt ind imellem en lille flok halemejser. Mejserne holder sig dog mest til fedtblokkene og nødderne. De små halemejser er SÅ fine. Tilsyneladende færdes de altid i flok?

En enkelt rødhals - det er åbenbart helt normalt, at der kun er én enkelt han på et givet område om vinteren - og så selvfølgelig duer. Og med jævne mellemrum Lillemissen, der rydder bordet. Eller snarere gulvet. For fuglefoder altså :venter:

Der en af solsortene - en hun - der er vildt aggressiv over for de andre solsorte. De må IKKE få NOGET af foderet, så hun jager rundt efter dem. Hun har så travlt med at holde de andre fra fadet, at hun slet ikke selv har tid til at spise. De andre kan bruge hinanden som afledningsmanøvre, så de skal nok komme til :slight_smile:

Jeg havde hængt en fedtblok op helt nede for neden på syrenen - for måske at lokke rødhalsen, men det var en solsort, der fik øje på den først. Blokken hang alligevel lidt for højt oppe til, at han kun nå at spise af den, mens han stod på jorden. Men hvis han nu hoppede lidt, kunne det lade sig gøre. Så det gjorde han. Hvis jeg havde haft telefonen i nærheden, havde jeg filmet det. Meget komisk :hoho:

Nu har jeg sat den helt ned på jorden, og det har også gjort lykke.

10 Synes om

Det er så ganske korrekt. Til gengæld er halemejser slet ikke mejser, men spurvefugle. Fra dofbasen.dk:

Halemejsen er en lille rund, lys spurvefugl med en meget lang hale og kort næb. Trods sit navn hører den ikke til mejsefamilien

Halemejsen lever ret skjult, men om vinteren kan man se den i mindre flokke, når den søger føde, også gerne på foderbrættet.

3 Synes om

og et fra arkivet …fin lille fugl

8 Synes om

:blush:
Skøn lille historie fra din have, du er god til at fortælle meget levende og interessant – så jeg næsten bliver helt skuffet, når indlægget er slut :bird: :bird:

2 Synes om

Tak, Tut :slight_smile: Fuglene er en af mine store glæder, efter jeg er flyttet i hus. Kattene kan få meget tid til at gå med at holde øje med dem, især duerne og solsortene, og det samme kan jeg såmænd :slight_smile:

1 Synes om

:blush:
Jeg bor lige ud til Genforeningspladsen, en stor dejlig park med tennisbaner, fodboldbane, petanquebaner, café og legeplads :hibiscus:
Der er mange fugle, og der er et par store ravne//krager der nærmest følger efter de mange hundeluftere, for at se om hundene lige overser en godbid :joy::joy:
De er ret sjove, de fisker ting//poser op af skraldespandene og kan selv lukke poser//pakker op for at finde små madrester :bird::bird:
Sidder meget derovre om sommeren, kender stort set alle hundene – så der går nemt et par timer med sludder og sladder :tea:

1 Synes om

Og i dag har vi allerede her tidligt på formiddagen haft besøg af en fin lille jernspurv. Det er første gang, jeg ser den. Den anden dag var der i øvrigt en gærdesmutte omme i baghaven. Den sad på toppen af en isolator og så på trods af sin lidenhed meget majestætisk ud :slight_smile:

1 Synes om

:bird:
Jernspurv?
Hvor er du god til fugle – jeg må lige Google :blush:
Min ynglings af de små fugle er rødhalsen, den er SÅ fin :bird:

Har du en fuglebog eller kender du alle de små fjerede venner?

Jeg kender de fleste almindelige havefugle, men kan sagtens være i tvivl. Jernspurven kendte jeg godt, men jeg slog den alligevel lige op for nu at være helt sikker :slight_smile:

Halemejserne kendte jeg ikke, da jeg så dem første gang sidste år, men det var ikke så svært at gætte, det måtte være sådan nogle og så lige få det bekræftet på nettet :slight_smile:

Jeg bruger ofte dofbasen.dk, hvis jeg er i tvivl. Det er Dansk Ornitologisk Forenings database med danske fugle. Søger man på Google, er det også mange gange deres sider, der står øverst.

2 Synes om

Og så kom der også lige besøg fra en grønirisk, som jeg ikke har set i lang tid, og rødhalsen - som var oppe i træet for at hakke i en fedtblok og bagefter besøgte fuglehuset. Det er lidt overraskende, når der faktisk er masser af mad tilgængelig på jorden :slight_smile:

Måske skal jeg lave en blog for mig selv om mine fugle - bare så jeg ikke generer jer andre med at fortælle om dem i 117 indlæg :hoho:

4 Synes om

:blush:

Tak for link til fuglene – jeg må ind og se lidt på det, kender alt for lidt til de små danske fugle :bird:

:bird: :bird:

Jaaaaaa, lav en tråd om fuglene i din have :house_with_garden: den vil jeg meget gerne følge

2 Synes om

Indberetter du så til dem eller hvem det nu er der forsøger via alm. danskere at lave en optælling over hvor man ser hvilke fugle? :slight_smile:

Nej, det har jeg ikke gjort. Men det kunne da godt være, jeg skulle finde ud af at gøre det. Jeg ved ikke, om det er DOF, der laver dem, men jeg kender dem godt - de tællinger, der bliver lavet engang imellem. Jeg kan huske, jeg har sendt linket til min far et år.

1 Synes om

Ja, det er det med punkttællinger
https://www.dof.dk/fakta-om-fugle/punkttaellingsprojektet/ofte-stillede-sporgsmal

Men mener også der er en hvor man bare indberetter fra sit område/have :slight_smile: Men knagme om jeg kan huske hvem eller hvor

Obsnatur.dk (under Friluftsrådet) afholdt fra 2007 til 2011 “Den Store Vinterfugletælling”, hvor vi amatører over en måned kunne observere og indberette havens (eller altanens) fugle. Det var rigtigt hyggeligt, men afholdes desværre ikke mere.

2 Synes om

Jeg tror også, det er den, jeg kan huske at have set.

1 Synes om

Jeg har en kollega der er med til at lave denne:
https://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=1314232&ForumID=50

Men som jeg forstår det, så skal man være i en nationalpark eller lign, men det kan selvfølgeligt være derfor Eva mener det er i baghaven :wink:

3 Synes om

Den må jeg da se nærmere på :slight_smile:

1 Synes om

Halemejserne - 7-8 stykker - har lige været her igen :slight_smile:

2 Synes om